Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Hej! Bra läsning.

Jag skulle vilja ha tips på hur jag till nästa session skulle kunna få bättre ljud på mina överhäng.

Låter väl bra!?

Blir intressantare om man får höra hur du tänker processa dom?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle vilja ha tips på hur jag till nästa session skulle kunna få bättre ljud på mina överhäng.

Jag skulle ha stämt virveln, alternativt bytt överskinn. Lät död på ett tråkigt sätt. Sedan hörs en rigning. Kan vara en av pukorna eller något annat i rummet. Rummet lät inte så kul heller, fast det kan ju funka som effekt.

Skulle försöka få mindre av hihat i överhänget också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det var det jag misstänkte, att rummet och skinnen var dåliga. Det ska ändras till nästa inspelning!

På tal om rum. Är det nödvändigt att ha ett stereopar som rummickar om det ändå är en bit ifrån? liksom, det kommer ju inte bli så mycket stereo av det endå. Eller räcker det med en kondensator? Och spelar stereo på rummikrofon roll om man antagligen ska komprimera rummet rätt hårt sen i mix?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det var det jag misstänkte, att rummet och skinnen var dåliga. Det ska ändras till nästa inspelning!

På tal om rum. Är det nödvändigt att ha ett stereopar som rummickar om det ändå är en bit ifrån? liksom, det kommer ju inte bli så mycket stereo av det endå. Eller räcker det med en kondensator? Och spelar stereo på rummikrofon roll om man antagligen ska komprimera rummet rätt hårt sen i mix?

Det där tycker man olika om. Många kör en mono rumsmick, andra stereo. När jag testade med bara en rumsmick, och tog då min bästa, en TLM102, då blev det bara sämre, typ tråkigare. När jag drog upp den i mixen suddades den snygga stereobilden från den fyramickars Glyn Johns trummickningen ut. Så det spåret använde vi inte alls. Men det kan säkert bli hur bra som helst på en annan inspelning.

Ska jag testa rumsmickning mer ska jag ta mina två billigare CM3 och sätta dem ORTF-montering på min micscreen, Det ger oxå kraftig stereo liksom Glyn Johnsmickningen. Sen kan man ju dra ihop det mer eller mindre om man vill. Men nog vill jag ha stereo även på rummet om jag ska ha det med. Annars blir det ju som ett mono reverb på hela trumsetet. Ortf ger säkert fin stereo från rummet. Men har man inte ett kalasbra rumsljud är det nog bättre att skippa rumsmickarna. Glyn Johns-metoden ger väldigt lagom med rum utan just rumsmickar.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Var placerar du då mickarna? en bit ovanför hängpukorna i mitten av trummsettet?

ibland framför trumsetet riktat rakt emot det på 1.80 höjd ungefär - kräver ett rum som låter bra

men oftast ovanför bakom trummisen ner mot pukor/cymbaler lite beroende på hur mycket eller lite man vill ha av dessa

inbillar mig att jag får en ungefär samma upplevelse som om man själv står där bakom å lyssnar

ibland hänger jag det mer över hela setet mer vinklat på cymbalerna än pukorna

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har skrivit all den här informationen i tråden "Rhinestone Studiodagbok" redan, men kan vara kul att lägga in trumdelen här 🙂

För vår skiva använde vi totalt 18 mickar, ett lite halvmixat resultat kan ni se här:

http://www.youtube.com/watch?v=KjLQQuJvBWM

Kick: Shure Beta 91 inuti, Sennheiser MD421 utanför hålet. Denna byttes vid andra tillfället till en Beta52 ist.

Virvel: MD421 och SM57 uppifrån, SM57 nerifrån.

OH's: 2x Neumann U87 (yttre, låg höjd) och 2x Neumann KM184 (inre, högre höjd)

Hi-hat: Neumann småmembrans superkardioid (minns inte modellnamnet). Mickad nära klockan för ett köttigare Motown-flås, som kan vara kul att balansera in med de mer briljanta överhängen. Dock används micken mycket lite i mina testmixar än då länge.

Cowbell: Shure Beta57 (har jag för mej. Cowbell används bara på 1 låt, men micken gav ett schysst läck som passar i ljudbilden så it stays ).

Pukor: 4x MD421

Rum: 3x AKG ck92 (Alla rundtagande, mycket hög höjd, 2 i stereo "framför" trumsetet i hörnen av rummet, 1 langst bort i andra änden av rummet bakom ett piano och en massa bråte...)

För maximal överviktigthet i trumsoundet vände vi de tresidiga väggplattorna (diffusor, absorbent och reflektor) till enbart reflektorer. Vi flyttade även bort allt som stod i vägen för glasdörrar och fönster, för att även där få reflektioner. Detta påverkar närmickningarna minimalt men ger en härlig fetma i rumsmickarna och till viss del överhängen.

Allt går för övrigt genom den här charmiga mackapären:

168421_10150138927325482_582240481_8465078_7141689_n.jpg

Dock har inget mixats på SSL-bordet, vi har bara använt förstegen och så klart den generella kanalstrippen, men varken kompressorer eller EQ är manipulerade på bordet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Najs!

Hur mycket gör rummickarna? och skulle du känna att du skulle klara dig med en och få ett hyffsat resultat, eller hadde du 3 för att du behövde det?

Rumsmickarna gör enorm skillnad, åtminstone om man är som jag och verkligen vill fånga ett naturtroget trumljud snarare än ett kliniskt, isolerat trumljud. Den tredje rumsmicken satte jag upp mest på skoj för att se vad jag skulle få, men de två i stereo hade jag nog inte velat vara utan. När man för in dem i mixen är känns det lite som att trycka på en "lyx"-knapp, det låter liksom bara go'are och proffsigare helt plötsligt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej John Nt.

Låter grymt bra. Måste säga att jag gillar låten en perfekt blandning mellan

Rock & Pop, hårdrock med funkinfluenser.

Enkla smarta riff på gitarr och en väldigt drivande basgång.

Snygga övergångar i trummorna mellan olika komp.

Disco kompet på trummorna är bara så rätt i dom parterna

som skall låta pop i kombination med oktavbas kompet.

Väldigt intressant att höra denna låt när sång är lagt. Men det funkar

instrumentalt också om det är en ren instrumentalåt.

En sak som ni kan göra är att ni spelar in rumsreverb spår för gitarr och bas.

Fördeln med detta är att ni får samma rumsklang på gitarr och

bas som ni har på trummorna.

Eftersom ni har vändbara paneler i liverummet kan ni dessutom optimera

den uppmickade rumsklangen till respektive instrument på reverbspåren.

Gör så här:

Sänd ljud via auxtappningarna på respektive kanal gitarr bas till ett monitorsystem

som ni har ställt upp i liverummet.

Funkar bra med Pa högtalare, men studiomonitorer ger givetvis bättre återgivning.

Sätt upp en stereo mickuppsättning i rummet på långt avstånd från högtalarna på

samma sätt som ni gör med rumsmickarna för trummsettet som ni spelar in på datorn.

Givetvis spelar ni bara upp ett instrument i taget och spelar in på datorn

på det sättet får ni separata reverb spår som ni kan mixa med direktljudet

vid ett senare tillfälle i datorn.

På plattan Reckless med Brain Adams använde dom sig av

uppmickat riktigt rum som reverb på alla spår på plattan.

Och den plattan har ett fläskigt sound.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej John Nt...

Tack så jättemycket för feedbacken, det var mycket snällt sagt! 🙂 Låten ska absolut ha sång, samt ytterligare en gitarr som lägger synkoperade slingor och oktaverar huvudriffet, den tillför rätt mycket när den kommer in 🙂 Det saknas också ett gitarrsolo, som jag ska lägga när jag slutat vara lat och tagit mej i kragen 🙂

Det där med att spela in reverb i studion är verkligen ingen dum idé... jag har gjort ett par impulsrespons förr som skoluppgifter men sen dess har jag inte laborerat så mycket med egna reverb, jag ska nog faktiskt testa det 🙂 Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har skrivit all den här informationen i tråden "Rhinestone Studiodagbok" redan, men kan vara kul att lägga in trumdelen här 🙂

För vår skiva använde vi totalt 18 mickar, ett lite halvmixat resultat kan ni se här:

http://www.youtube.com/watch?v=KjLQQuJvBWM

Kick: Shure Beta 91 inuti, Sennheiser MD421 utanför hålet. Denna byttes vid andra tillfället till en Beta52 ist.

Virvel: MD421 och SM57 uppifrån, SM57 nerifrån.

OH's: 2x Neumann U87 (yttre, låg höjd) och 2x Neumann KM184 (inre, högre höjd)

Hi-hat: Neumann småmembrans superkardioid (minns inte modellnamnet). Mickad nära klockan för ett köttigare Motown-flås, som kan vara kul att balansera in med de mer briljanta överhängen. Dock används micken mycket lite i mina testmixar än då länge.

Cowbell: Shure Beta57 (har jag för mej. Cowbell används bara på 1 låt, men micken gav ett schysst läck som passar i ljudbilden så it stays ).

Pukor: 4x MD421

Rum: 3x AKG ck92 (Alla rundtagande, mycket hög höjd, 2 i stereo "framför" trumsetet i hörnen av rummet, 1 langst bort i andra änden av rummet bakom ett piano och en massa bråte...)

För maximal överviktigthet i trumsoundet vände vi de tresidiga väggplattorna (diffusor, absorbent och reflektor) till enbart reflektorer. Vi flyttade även bort allt som stod i vägen för glasdörrar och fönster, för att även där få reflektioner. Detta påverkar närmickningarna minimalt men ger en härlig fetma i rumsmickarna och till viss del överhängen.

Allt går för övrigt genom den här charmiga mackapären:

168421_10150138927325482_582240481_8465078_7141689_n.jpg

Dock har inget mixats på SSL-bordet, vi har bara använt förstegen och så klart den generella kanalstrippen, men varken kompressorer eller EQ är manipulerade på bordet.

18 mickar låter rejält overkill om ni mest vill höra kompgitarr i mixen? Inte för att jag vill göra mig dum på nåt sätt, men inte var det nåt vidare tryck i de där trummorna? Det där soundet kan man få med en enda SM57 som OH, sen på med rejält med reverb.

Fast ni spelar jävligt bra! Ta fram trummorna ordentligt nu när hi har 18 spår att gasa med.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det där soundet kan man få med en enda SM57 som OH, sen på med rejält med reverb.

nja kanske inte

men kan hålla med om att färre än arton hade räckt gott

det var väl ingen slutmix heller så vi får väl se var det landar

mycket fasjusteringar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

18 mickar låter rejält overkill om ni mest vill höra kompgitarr i mixen? Inte för att jag vill göra mig dum på nåt sätt, men inte var det nåt vidare tryck i de där trummorna? Det där soundet kan man få med en enda SM57 som OH, sen på med rejält med reverb.

Fast ni spelar jävligt bra! Ta fram trummorna ordentligt nu när hi har 18 spår att gasa med.

Som sagt, detta är bara en oengagerad snabbmix och låten är inte ens färdiginspelad (ska till 2-3 gitarrspår till, ett flertal sångspår, blås, en triangel och förmodligen lite annat plock), så det är väl inte läge alls att bedöma resultatet än. Varken basen eller gitarren har komprimerats/EQ:ats ens med högpassfilter, så klart det låter lite mullrigt och otydligt i nuläget. Sen gör youtubekompressionen inga tjänster heller.

@ Demonproducenten: Visst var det lite overkill i antal mickar, många sattes upp för jämförelsens skull (t.ex. de fyra överhängen, jag hade tänkt välja det par som lät bäst men valde att behålla alltihop ändå då det klickade soundmässigt. Cowbellmicken är ju fullständigt överflödig på de 9 låtar som inte har cowbell, men som sagt så tillförde den ett läck som jag gillade så den stannar i mixen ändå). Några hörbara fasfel kunde inte jag uppfatta, bortsett från undermicken på virveln. Men då tog vi oss också rätt lång tid att ställa upp alla mickar prydligt och lyssnade noga hela tiden efter fasfel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Den här plasttratten/basporten i frontskinnet på kaggen, ger den nån förbättring? Verkar vettigt tycker jag... Fast kanske inte om man stoppar in vissa mickar där?

Tja lite förbättring blev det allt, mindre fladder helt enkelt och aningen tajtare ljud. Men visst, jag skulle klarat mig utan den också 🙂 Grädden på moset var helt klart rumsmicen.

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej John.

Ok ska bli grymt kul att höra låten när ni lagt på Sång och fler gitarrer.

Synkoperade slingor och yttligare oktaverad riff dubb, låter som en grym

ide då kommer ni få samma driv i gitarren som basen.

Märks att ni har väldigt bra koll på arrning.

Om ni har tillgång till yttligare tid i studion tycker jag absolut att ni skall

Spela in riktiga reverbspår.

Convultion sampling är grymt bra men inget kan mäta sig med ett riktigt rum.

Möjligheten att akustik anpassa rummet med dom vändbara panelerna

gör dessutom att ni får reverb spår som är exakt anpassade till varge instrument.

Passa på att samtidigt covultion sampla rummet vid varge uppställning då får du custom

Gitarr reverb IR, och custom Bas IR, av den akustik som ni anpassat med dom vändbara panelerna

till respektive instrument.

Grymt bra att kunna ladda in dom impulserna i Ex wawes IR-1 ha ett reverb som är för trummor.

ett som är för gitarr och ett som är för bas, väldigt smidigt helt enkelt.

Att använda sig av många mikrofoner vid trumminspelning ger en väldigt många valmöjligheter vid mix.

Tycker inte att 18 mikrofoner är att för mkt. Vid inspelningen av Metallica´s black album

använde dom sig av 34 mikrofoner på trumsettet.

Allt beror på vilket trumsound man är ute efter. Att närmicka allt ger väldigt nära sound

och exakt möjlighet att justera nivån på anslag på allt på hela trummsetet.

Många mikrofoner ger trummorna ger en stort headroom i mixen.

En stor skillnad som blir med mix med ett trummset som har många mickar

är att man kan skippa trummbuss kompressorn på hela settet. Man har sådant

bra headroom i mixen ändå eftersom man har så många kanaler som matar på signal

jämnfört med andra instrument.

Väldigt många trummkanaler innebär dock att det blir väldigt hårfina justeringar

mellan alla trumkanaler. Många av närmickarna kommer ni använda väldigt lite i mix men

den närhet och ambiens dom ger skapar ett unikt sound.

Att använda sig av Glyn johns metoden gärna i kombination med två rumsmickar

fungerar utmärkt och ger ett utmärkt sound med bara 6 mickrofoner.

Men allt handlar om vilket sound man är ute efter och vilka

valmöjligheter man vill ha vid mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Många mikrofoner ger trummorna ger en stort headroom i mixen.

En stor skillnad som blir med mix med ett trummset som har många mickar

är att man kan skippa trummbuss kompressorn på hela settet. Man har sådant

bra headroom i mixen ändå eftersom man har så många kanaler som matar på signal

jämnfört med andra instrument.

intressanta teorier

vill du utveckla detta lite?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)

intressanta teorier

vill du utveckla detta lite?

Min teori är att KaH har upptäckt något som vi vanliga inte kan höra.

Jag är också vansinnigt nyfiken på vad det här kan ge mig...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Demon producenten, Elof, Bluesboy.

Det hela är enkelt. Det är stor skillnad på hur

stor plats ett instrument tar i mixen.

Givetvis ger 18 mikrofoner mer volym jämnfört med om man

bara har spelat in ett trumset med 4 mikrofoner.

Man har helt enkelt fler kanaler av samma ljud

som matar på mot masterbussen.

Observera att detta gäller vid inspelning utan kompressor.

Spelar du in trummor med komprimering med bara 4 mikrofoner

och komprimerar allt hårt så kan man även få en hög utgångsvolym

motsvarande fler mickrofoner in på datorn.

Trummor är det instrument som har störst dynamiskt omfång och

väldigt snabba transienter.

Detta gör att trummorna alltid har lägre volym jämnfört

med ett instrument som mer jämn dynamik. Topp värdena på

trummorna är högre men den genomsnittliga volymen är mindre.

Väldigt många närmickningar gör att man fördelar dynamiska

skillnader på fler kanaler vilket i slutändan ger mer volym.

Alla extra trummkanaler ger vid mix således högre volym.

Vilket gör att man inte behöver köra kompressorn lika

hårt på trummbussen om man har 18 trum kanaler som

matar på med volym jämnfört med 4.

Det utökade headroomet som alla närmickar har gett

gör det möjligt att helt skippa kompressorn på trummbussen.

Personligen tycker jag det går bra att spela in trummor

med Glyn johns metoden med bara 4 mickar. Men man får

använda sig av mer kompression i mix för att få samma

närhet och styrka i ljudet jämnförelsevis som man får

med 7 eller 10 mickrofoner utan att använda kompressor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)

Hej Demon producenten, Elof, Bluesboy.

Det hela är enkelt. Det är stor skillnad på hur

stor plats ett instrument tar i mixen.

Givetvis ger 18 mikrofoner mer volym jämnfört med om man

bara har spelat in ett trumset med 4 mikrofoner.

Man har helt enkelt fler kanaler av samma ljud

som matar på mot masterbussen.

Observera att detta gäller vid inspelning utan kompressor.

Spelar du in trummor med komprimering med bara 4 mikrofoner

och komprimerar allt hårt så kan man även få en hög utgångsvolym

motsvarande fler mickrofoner in på datorn.

Trummor är det instrument som har störst dynamiskt omfång och

väldigt snabba transienter.

Detta gör att trummorna alltid har lägre volym jämnfört

med ett instrument som mer jämn dynamik. Topp värdena på

trummorna är högre men den genomsnittliga volymen är mindre.

Väldigt många närmickningar gör att man fördelar dynamiska

skillnader på fler kanaler vilket i slutändan ger mer volym.

Alla extra trummkanaler ger vid mix således högre volym.

Vilket gör att man inte behöver köra kompressorn lika

hårt på trummbussen om man har 18 trum kanaler som

matar på med volym jämnfört med 4.

Det utökade headroomet som alla närmickar har gett

gör det möjligt att helt skippa kompressorn på trummbussen.

Personligen tycker jag det går bra att spela in trummor

med Glyn johns metoden med bara 4 mickar. Men man får

använda sig av mer kompression i mix för att få samma

närhet och styrka i ljudet jämnförelsevis som man får

med 7 eller 10 mickrofoner utan att använda kompressor.

Ju mer transientrikt något är, ju svårare är det att få upp den "upplevda volymen", right?

Du säger emot dig själv. Fler mickar kommer ge starkare utslag på mastern ja, men göra det svårare att få en hög upplevd volym, eftersom man har en jävla massa transientinfo som ligger och tar upp VU, men har låg upplevd volym.

Är du ute efter att det ska se starkt ut? Eller att det ska låta starkt, jämfört med annat material?

Jag tycker ditt resonemang är väldigt konstigt, jag skulle aldrig kunna tänka mig att jobba efter "mer eller mindre kompression beroende på färre eller fler mickar".

Det har ingenting med saken att göra för mig, färre eller fler mickar väljer man med tanke på vilket sound man ska ha, inte hur starkt det ska gå ut på mastern.

Hur man komprimerar väljer man efter vilket sound man är ute efter.

Fler mickar har ingenting att göra med att man behöver komprimera mindre, snarare mer, för att få det att sitta ihop soundmässigt till ett helt trumset om det är det man är ute efter.

Redigerat av Elof
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att helt undvika fasfel vid truminspelning går väl bara om man använder endast en mick? Då borde 18 mickar ge mer fasfel än fyra, hur noggrant man än lyssnar att det inte är några fasfel.

Jag vill påstå att 18 mickar är en massa härlig teori och teknik för den som gillar det, inget som kan göra att låten som helhet lyfter. Jag skulle hellre lägga den tiden på fler tagningar av tex sångpåläggen.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Att helt undvika fasfel vid truminspelning går väl bara om man använder endast en mick? Då borde 18 mickar ge mer fasfel än fyra, hur noggrant man än lyssnar att det inte är några fasfel.

Jag vill påstå att 18 mickar är en massa härlig teori och teknik för den som gillar det, inget som kan göra att låten som helhet lyfter. Jag skulle hellre lägga den tiden på fler tagningar av tex sångpåläggen.

En liten bakgrundshistoria: allt utom trummorna spelas in i min egen lägenhet på egna prylar. Studion och utrustningen där använder vi gratis eftersom jag är elev på skolan. Vi bokade bara två nätter men fick ändå flera timmar över. Så vi hade ingen tidsbrist och inga kostnader.

Som sagt, antalet mickar var till en början mest för jämförandets skull och för att slippa springa fram o tebaks mellan kontrollrummet och liverummet för att byta ut mickar. Men av en SLUMP så föredrog vi ljudet av alla mickarna samtidigt. Teori och teknik hade inget med valet att göra, ingen av oss är särskilt tekniskt intresserad på det sättet. Många hade säkert fått "samma" (d.v.s. ett likvärdigt) resultat med färre mickar. Är det i nuläget överhuvudtaget relevant för mej? Haha nej 🙂 Trummorna är inspelade och låter bra, vilken del av det borde jag ångra?

När det gäller fasfel så får man det givetvis, ljudvågor är så små att det i det närmaste är praktiskt omöjligt att undvika. I teorin, kanske, men bara där. Även om man bara har en mick så får man ju reflektioner i väggar, möbler etc. så redan där har man fasfel/kamfilter, och så är vi vana vid att det ska låta. Vill man slippa sånt är det väl ett vindstilla fritt fällt med några decimeter nysnö som gäller, men hur många brukar vistas i såna miljöer? Och vilka spelar in trummor där? 😆 Skulle man göra det skulle nog de flesta säga att det lät "onaturligt".

Så som med det mesta annat inom ljudteknik så kan man inte göra annat än lita på sina öron. Om man inte hör att fasfelen ställer till med några problem, vad finns det att gnälla på?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Idag finns väl inte jättemånga som inte triggar i produktioner??... åtminstone jag triggar nästan 100% alltid lite både i kick och virvel, ibland flera olika triggar på virvlar ifall det behövs, dessutom får man ju bort lite skräpljud från virveln också..

Jag tycker det ABSOLUT viktigaste är överhäng och hihat och cymbalerna...Resten kan man ju ordna/ändra beroende på hur ljudbilden ska "bli" i mix.

Och det där med att använda färre mickar tror jag inte alls på, snarare tvärtom... dra upp dubbla mickar på cymbaler och överhäng och rikta dom på olika sätt, på så sätt får du ju mer valmöjligheter.

Samma sak som att dubbel eller trippelmicka en stärkare, du får mer val att utgå från.

Mvh

Marcus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Elof.

Ju mer transientrikt något har, ju svårare är det att få upp den "upplevda volymen", right?

Ja det stämmer.

Om du mickar trummorna med många mickar.

får man ett större mer nära sound helt enkelt.

Det nära stora soundet kan göra att man tycker

att man inte behöver komprimera lika mkt.

Jag tittar inte på mätarna när jag mixar

utan lyssnar i stället.

Är inte alltid lätt att sätta ord på saker.

man hör och upplever när man mixar.

Jag arbetar på väldigt många olika sätt när de gälller mixen.

I bland har jag nästan jobbat helt utan kompressorer på trummorna.

Allt beror på vilken musikstil det är och hur jämt

dynamiskt sett trummisen har spelat på tagningarna.

Om du bygger ditt trumsound på att köra mkt kompression

på allt och använda dig av en busskompressor så är det inget fel med det.

Innom changern Hårdrock metall bygger mkt av soundet på hård kompression

just för att det är det som låter rätt.

I poplåt som drar åt funk jazz hållet kanske inte samma

trumsound hade funkat lika bra.

Detta gäller även vid riggningen av trummorna vid

inspelnings tillfället.

Beroende på vilken typ av sound man är ute

efter så riggar man olika.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Vilket gör att man inte behöver köra kompressorn lika

hårt på trummbussen om man har 18 trum kanaler som

matar på med volym jämnfört med 4.

Det utökade headroomet som alla närmickar har gett

gör det möjligt att helt skippa kompressorn på trummbussen.

hur blir det ett ökat headroom för att du har jämnare ljudnivåer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...