Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Tjo!

Kan det finnas nån nackdel med att ha endast en mono OH? Tänkte ta min bästa mick lill-neumannen till det. (har bara en TLM102) Stereobild på cymbaler o pukor tänkte jag få med två "sidefill"-mickar modell Glyn Johnes, troligen NT1-A. Tänkte mäta avstånden så de här tre alla kommer på samma avstånd från virveln. Sen ska jag ha två sm57, över o under virveln plus kaggemick, där har jag D112 och en EV868 att välja på.

Men just det att ha en ensam OH som ska stå för ganska stor del av ljudet, kan det bli fel? Eller är det tom tvärtom?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej. Har tidigae skrivit i forumet ang. detta ämne. Är där någon som har spelat in trummor som kan dela med er av er kunskap.

Min fråga är om trummisen behöver spela sina trummor typ 6ggr./låt om man har 6 mikrofoner som man vill spela in på 6 separata kanaler i sitt inspelnings program (cubase).

Tacksam för svar. / jonas

Det blir en hel del "tracks" som måste synka som fan då!

Du bör nog ha ett ljudkort med minst 6 in om du nu vill köra med 6 mikar, eller en mixer men då får du mixa allt klart och slussa in trummorna som ett stereopaket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjo!

Kan det finnas nån nackdel med att ha endast en mono OH? Tänkte ta min bästa mick lill-neumannen till det. (har bara en TLM102) Stereobild på cymbaler o pukor tänkte jag få med två "sidefill"-mickar modell Glyn Johnes, troligen NT1-A. Tänkte mäta avstånden så de här tre alla kommer på samma avstånd från virveln. Sen ska jag ha två sm57, över o under virveln plus kaggemick, där har jag D112 och en EV868 att välja på.

Men just det att ha en ensam OH som ska stå för ganska stor del av ljudet, kan det bli fel? Eller är det tom tvärtom?

Brukar funka och då heter det ambiencemick och den kan du placera där du tycker trumsetet får ett "rättvist/snyggt" ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Brukar funka och då heter det ambiencemick och den kan du placera där du tycker trumsetet får ett "rättvist/snyggt" ljud.

Tänkte sätta den ganska lågt, strax ovan trummisens huvud, bara han inte slår på den. Mickar på större avstånd tycker jag inte ger så mycket, det kan man lika gärna simulera med att skära topp o bas samt lä gga på ett fult reverb. Trummor låter som bäst där öronen på trummisen sitter ju, höh? Inte i farstun, höh? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tänkte sätta den ganska lågt, strax ovan trummisens huvud, bara han inte slår på den. Mickar på större avstånd tycker jag inte ger så mycket, det kan man lika gärna simulera med att skära topp o bas samt lä gga på ett fult reverb. Trummor låter som bäst där öronen på trummisen sitter ju, höh? Inte i farstun, höh? 😲

Kan vara snyggt att lågsniffa den en halvmeter från golvyta riktad mot trummisens skrev/trummpall, försöka ta med lite kagge/virvel/Hi-Hat (alltså snett ifrån vänster från trummisens sida)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Kan vara snyggt att lågsniffa den en halvmeter från golvyta riktad mot trummisens skrev/trummpall, försöka ta med lite kagge/virvel/Hi-Hat (alltså snett ifrån vänster från trummisens sida)

Fördel med mina portabla inspeningsgrejer är att det är så lätt att hitta den bästa "spoten". Trummisen spelar, bägge har lurar på skallen och jag viftar runt med micken med ena armen samtidigt som jag justerar preampens gain med den andra. Allt jag behöver får plats på ett litet bord som kan stå en meter från trummorna. Ska testa denna lågsniff oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fördel med mina portabla inspeningsgrejer är att det är så lätt att hitta den bästa "spoten". Trummisen spelar, bägge har lurar på skallen och jag viftar runt med micken med ena armen samtidigt som jag justerar preampens gain med den andra. Allt jag behöver får plats på ett litet bord som kan stå en meter från trummorna. Ska testa denna lågsniff oxå!

Låter grymt behändigt, jag ställer upp mikarna sätter mig på arslet sedan kliver jag inte upp, jag tar skiten som blir...lite bekväm.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
det kan man lika gärna simulera med att skära topp o bas samt lä gga på ett fult reverb. Trummor låter som bäst där öronen på trummisen sitter ju, höh? Inte i farstun, höh? 😲

finns en viss poäng i det du säger

ambiencemickar har man ju mest glädje av i ett rum som låter riktigt bra

men iofs kan ju ett skitrum skita till ljudet på ett bra sätt om det skulle behövas

ang din fråga så bör det väl funka med en oh

men egentligen vet jag inte om det tillför så mycket till sidomickarna du ändå tänkt köra

testa - blir det bra så blir det bra

kolla faserna bara

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag letar efter en halvdyr bastrum-mick, har googlat lite på Beyerdynamic M-99, Shure SM7b, Sennheister E602, någon med erfarenhet av dessa eller någon annan bra i denna prisklass? Tack!

Vad är du ute efter för sound?

M-99 har jag bara använt live, och då kändes den för långsam. Låter säkert annorlunda i studio, men troligtvis inte särskilt likt SM7. e602 har jag också bara använt live. Dess basrespons passade inte alls för det giget.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Det bidde en Shure beta 52a. Fick ett bra pris på en ny. Nu letar jag efter en beggad Line Audio CM3 till så har jag helt ok lineup för det jag gör, nämligen att mer dokumentera övning än inspelning. Eller har ni några bättre overhängmickar att rekommendera för låt säga max 2000-2500 totalt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu letar jag efter en beggad Line Audio CM3 till så har jag helt ok lineup för det jag gör, nämligen att mer dokumentera övning än inspelning. Eller har ni några bättre overhängmickar att rekommendera för låt säga max 2000-2500 totalt?

Två stormembransmickar kanske? Då är du förhoppningsvis väl förberedd den dag du vill spela in sång också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har lekt lite med att spela in trummor på sistone med en ganska enkel uppsättning mickar - två överhäng, en SM57 på virveln och trigger till baskaggen. Tycker det är rätt kul att hålla på med, men man blir ju väldigt begränsad med så lite utrustning, kan inte mixa triggers så de låter "naturligt" (orkar heller inte lära mig) och några pukor kommer ju inte på tal när man inte har några enskilda mickar till pukorna.

Tänker mig därför att jag ska införskaffa en mick till baskaggen och ett par - tre mickar till pukorna. Är ju väldigt mycket prat om Shure Beta52, så det är nog var jag siktar på till baskaggen. Har ni något bättre förslag - hit me! Till pukorna däremot är jag inte fullt lika säker - SM57:orna låter ju bra, men är ändå tveksam ifall de är det "ultimata" valet. Har hört folk tala jättebra om kinamickar som de fått med i mikrofinkit för trummor, lika väl som jag hört folk prata om hur bra deras mickar för 2000 spänn/styck är. Vad har ni att säga här - vad använder ni själva?

/Oskar

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med befintligt ämne
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Drar du isär oh-mickarna så du inte får för mycket av virveln med i oh kan du få fett ljud i pukorna utan att närmicka dem.

Allt går att göra på tusen sätt...

Googla på tex Glyn Johns-mickning, då används fyra mickar, så är det mesta med Zeppelin, Stones, The Who osv inspelat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Finns det nån ungefärlig lathund på nätet ang trummickars kompressorinställningar, ratio, attack o release? Tänker då på kagge, virvel, pukor OH. Brukar man komprimera virvel o kagge lite mindre, pukorna mer, och OH mest? (Vild gissning)

Håller på att laborera hemma nu, det blir ett mkt bättre ljud än i den lokal vi var i sist.

Sen en annan fundering. De flesta kompressor jag sett har ett ratio som kallas tex 1.2, 1.4 elle 2. Men i min porta heter ration nåt från 100 (max) eller ner till 0. Ett program för sång har 70 i ratio och -40 db. Hur översätter man det till normala kompressor-siffror?

Jag frågade förut om nån trodde på att ha en mono OH, jag ville använda min bästa mick till det. Jag testade det och gillade det inte alls. Det blev för tråkig monoaktig ljudbild trots panorerade sidmickar. Dessutom fick jag med för mycket av virvelb i oh´n så det blev för mycket virvel även med virvelmicken avstängd. Så det var ingen bra idé alls. dry.gif Bra att veta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
  • 0

Det bidde en Shure beta 52a. Fick ett bra pris på en ny. Nu letar jag efter en beggad Line Audio CM3 till så har jag helt ok lineup för det jag gör, nämligen att mer dokumentera övning än inspelning. Eller har ni några bättre overhängmickar att rekommendera för låt säga max 2000-2500 totalt?

Har spelat in trummor med CM3:or som överhäng ett par ggr och varit nöjd. De ger en väldigt naturlig ljudbild med mycket stereokänsla (antagligen just pga diskantrikedomen och den extremt snabba transientresponsen), men ger (av samma anledning antar jag) ett lite "kallt" ljud. Superrealistiskt men inget som smickrar liksom. Sist använde jag Røde NT5 och blev förälskad. Gav ett helt annat fläsk, en värme och närhet som var väldigt smickrande. Inget jag bara inbillar mig, utan jag gjorde ett noggrant A/B-test. Skillnaden var som natt och dag med helt olika karaktärer.

Båda är bra mikar och har sin plats. Sen kan ju iof även preamp etc färga och addera karaktär...

Fråga dig vad du eftersträvar och köp en mik som passar ändamålet.

Ska du bara dokumentera rep så spelar det ju ingen större roll. Då funkar vilken som helst. Vill du även använda till mer seriös inspelning så fundera på vad du har för mål och ljudideal.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har pysslat mycket med inspelning av trummor och man kommer fram till nya resultat hela tiden, hehe.

En sak är säker och det är att det är en konst man önskar man besatt. 😛

Hursomhelst, jag skulle vilja höra Er åsikt om denna (och då menar jag inte trummisen, hehe) inspelning.

SM57 virvel (över-/underskinn)

AKG D112 (Baskagge)

E604 (x3) pukor

OKTAVA MK 012-01 MSP2 (Matchat par) OH

ADK SC-1 (HiHat)

- Inga effekter

- Endast skuren i bas på EQ (ingen skulptering alltså för att uppnå "bästa" ljudet)

- Kompressor på hela paketet (en FET-förinställning)

Synpunkter? Förbättringsförslag?

Skulle ni vara nöjda med detta som utgångsläge?

Just nu känns det som att det är det bästa jag såhär långt lyckats åstadkomma.

//Christer

Trumtest110213.mp3

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hursomhelst, jag skulle vilja höra Er åsikt om denna (och då menar jag inte trummisen, hehe) inspelning.

Jag hade nog bytt trummis, men ljudet tycker jag är bra. 😉

Låter naturligt och snyggt. Virveln är lite högt stämd för min smak (jag gillar lite mer doff och rassel), men det är ju en smaksak.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Lite länkar (eng.) om kompression:

http://homerecording...dingdrums_7.htm

http://www.wikirecor...are_Compression

http://www.wikirecor...org/Compression

http://ezinearticles...xing&id=2796917

Hoppas något hjälper lite.. annars klarar du väll googla lite själv 😛

Tack för dem. Jag gillade den nedersta länken bäst, med rekomendationer på både eq och kompressorinställningar för varje mick på ett blad. I morrn blir det lite tester med svärsonen bakom burkarna. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag hade nog bytt trummis, men ljudet tycker jag är bra. 😉

Låter naturligt och snyggt. Virveln är lite högt stämd för min smak (jag gillar lite mer doff och rassel), men det är ju en smaksak.

Tack! 🙂

Trummisen på inspelningen är inte den trummisen som skall spela på bandets inspelningar. 😉

TimB: Tack för bra länkar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hursomhelst, jag skulle vilja höra Er åsikt om denna (och då menar jag inte trummisen, hehe) inspelning.

//Christer

Jag tyckte det lät fint förutom kaggen, den var i tunnaste laget. Jag tycker jag fått väldigt mkt bättre ljud med min EV ND686 helt utan eq. Jag har även en D112, kanske jag kan göra en A/B test med dem i morrn, tänkte ändå lägga ut ett eget trumljudstest liknande ditt. Hur har du satt kaggemicken? Min kagge är en 24" Tama superstar med ett 29 cm hål mitt på frontskinnet. Har testat att ha micken lite framför frontskinnet, längst in,och slutligen precis mitt i kaggen, där fick jag både attack, topp o basfläsk. Bara en tunn liten filt i botten som dämpning. Både slag o frontskinnet har jag stämt riktigt löst, efter en youtubarefilm.

Med nytt Remo Ambassadör på plåtvirveln fick jag samma efterringande ton som du har. Den fick jag bort med att sätta en halv "Moongel" längst ut vid sargen. Blev rekommenderad dem av nån på forumet, bra små kletiga grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu vet jg ju inte vad ni eftersträvar och hur trumsetet låtar, men jag saknar botten i bastrumman. Har du kollat fasen?

Tycker inte det låter fasfel, men jag kan hålla med om att det är lite svag botten... fast å andra sidan låter väl en D112 ungefär sådär? Ganska mycket punch och en puckel runt 100hz..? Möjligtvis att man kunde experimentera lite med mikplacering, men jag tror EQ (jag skulle testa att skära lite runt 100 hz och/eller höja lite nånstans mellan 50-65 hz) och kompression på kaggen kommer göra susen.

Kan man få höra bara kaggen?

Sen ska man ju tänka på att en duktig trummis med ett bra anslag gör skillnad också...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Nu vet jg ju inte vad ni eftersträvar och hur trumsetet låtar, men jag saknar botten i bastrumman. Har du kollat fasen?

Hmm…såvitt jag kan se/höra så är fasen ok, men tack för synpunkten. Skall kolla upp det igen.

Jag tyckte det lät fint förutom kaggen, den var i tunnaste laget. Jag tycker jag fått väldigt mkt bättre ljud med min EV ND686 helt utan eq. Jag har även en D112, kanske jag kan göra en A/B test med dem i morrn, tänkte ändå lägga ut ett eget trumljudstest liknande ditt. Hur har du satt kaggemicken? Min kagge är en 24" Tama superstar med ett 29 cm hål mitt på frontskinnet. Har testat att ha micken lite framför frontskinnet, längst in,och slutligen precis mitt i kaggen, där fick jag både attack, topp o basfläsk. Bara en tunn liten filt i botten som dämpning. Både slag o frontskinnet har jag stämt riktigt löst, efter en youtubarefilm.

Med nytt Remo Ambassadör på plåtvirveln fick jag samma efterringande ton som du har. Den fick jag bort med att sätta en halv "Moongel" längst ut vid sargen. Blev rekommenderad dem av nån på forumet, bra små kletiga grejer.

Exakt hur stort hålet på kaggen är och vilken tum den är vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är liknande dimensioner som din Tama-kagge (detta är en Yamaha).

Jag testade med att sätta micken nästan halvvägs in först och fick med ganska mycket botten, men både jag och trummisen tyckte att det saknades lite attack; den blev inte tillräckligt distinkt.

Så som den är inspelad nu är micken c:a. 10-15cm ifrån träffytan, snett vinklad.

Det är hyfsat mycket dämpning i kaggen i form av filt/skumgummi, bara för att minimera ring och ”slammer”. 😛

Tycker inte det låter fasfel, men jag kan hålla med om att det är lite svag botten... fast å andra sidan låter väl en D112 ungefär sådär? Ganska mycket punch och en puckel runt 100hz..? Möjligtvis att man kunde experimentera lite med mikplacering, men jag tror EQ (jag skulle testa att skära lite runt 100 hz och/eller höja lite nånstans mellan 50-65 hz) och kompression på kaggen kommer göra susen.

Kan man få höra bara kaggen?

Sen ska man ju tänka på att en duktig trummis med ett bra anslag gör skillnad också...

Kan lägga upp bara baskaggen ikväll om jag hinner när jag kommer hem.

Jag är helt övertygad om att det går att skruva till ett bra ljud med detta som utgångsläge, men som sagt man strävar efter att få ett så ”perfekt” ljud som möjligt så att det inte behövs så mycket efterbearbetning. 🙂

Man vill ju bara lära sig, hehe.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tror man får skruva en del eq på D112, för att få rätta smocken....

Sen kan man ju ha mindre dämpning i kaggen vid inspelning. Spelar man live och har ett PA med basbottnar ganska nära trummorna måste man ju dämpa mer. Vår trummis kör med ett specialtillskuret skumgummi nertill, det ligger an både mot bägge skinnen live, men det rev jag ur för att få mera Bonham-tjong.

Testa att ta ur skumgummit.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag tror man får skruva en del eq på D112, för att få rätta smocken...

Precis vad jag menade också.

Jag tycker BluesBoy fått till ett bra grundljud. Min erfarenhet är att en D112 på baskagge låter ung sådär (bra smack, men lite mycket kring 100Hz och lite svag lågbotten) och kräver lite EQ för att få till bottenfläsk. Men sålänge informationen finns där så går det ju att EQ:a. 🙂

Jag kan ju tipsa om hur jag gjorde på min senaste truminspelning... (ni ska få tycka till om första mixen vilken dag som helst!). Jag använde två mikar på baskaggen; en Beta52-kopia för klick och punch (satt vid ljudhålet riktad mot klubban) och en annan baskaggemik med mjuk karaktär (som jag inte kommer ihåg just nu vad det var för modell) vid kanten av frontskinnet för att få med mer sub-botten och bas-"rumble" (och ton från baskaggen) -Jag ville absolut inte ha ett kliniskt smackigt ljud, utan ett mer naturligt fläskigare ljud som gärna fick vara aningen bumligt. Är inte så förtjust i det där superprocessade överkomprimerade smacket som verkar vara ideal nuförtiden i många musikstilar (ok, lite åt det hållet måste man ju dra det för att det ska "få plats" i mixen, men jag offrar gärna aningen loudness och punch för en trevligare ljudkaraktär, iaf på min egen musik). Tycker jag med denna setup verkligen lyckades fånga botten och fläsket i setet. Sen behövs det ju ändå lite pill i slutändan förstås, men har man ett bra grundmaterial så blir ju processen enklare och resultatet bättre. Detta kan vara ett bra sätt att slippa välja mellan attack och bottenfläsk. Ger även den som mixar möjlighet att verkligen påverka och välja karaktär. Se upp med fasen bara.

Bifogar en mixdown av trumsoundcheck (snabbinspelning bara för att kolla ljudet). Denna är råare än sushi (ingen EQ eller kompression nånstans, alla nivåer på noll och panoreringar är bara grovt ställda) men ger väl en fingervisning om grundmaterialet. Lite extra bummel kommer från en storkondensare nertryckt i pianot några meter bort (den används bara sparsmakat härovar, men är lite hög här) Bifogar även bild på setup (rumsmikning i M/S utanför bild).

trumtest.mp3

post-7429-0-29019900-1297862599_thumb.jpg

Överhängsmikar är Røde NT5 (grymt bra). På hihat ADK SC-1, StudioProjects B3 och Joemeek nånting i M/S i rum, SM57:or på hängpuka och över samt under virvel, Beta58 på golvpuka, Line Audio CM3 på ridecymbal (tror inte den är med i ljudexemplet, lades till senare då jag ville ha mer fräs i riden).

Kommer inom kort lägga upp en låtmix som jag gärna vill ha expertråd på...

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Bifogar fil på enbart (med läck) på baskagge enligt önskemål.

Samma inställningar som förut.....

Mycket levande och bra trumsound i mina öron, MrBluesman. 🙂

Kul att se att vi har samma typ av mikrofon på HiHat, hehe.

Intressant OH-setup. Är det någon Glyn John/Recorderman variant?

Jag kör bara vanlig XY (om det nu kallas för det när man pekar mikrofonerna utåt; "öronavståndsstereo")

Hur brukar ni för övrigt göra med OH när ni mixar? Försöker ni göra ett bra ("färdigt") sound på hela setet och bara skjutsa på med närmickarna, eller skär ni så pass mycket att ni siktar in er på att enbart fånga upp cymbaler?

Kul att höra att ni tycker att det är ett bra grundsound. Det betyder att jag börjar lära mig. 😛

Edit: Glömde filen.....

Trumtest_baskagge.mp3

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...