Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Analogfreak (oregistrerad)

Eller så kanske du klarar dig utan pukmickning om du sätter upp M-S ovanför pukorna.... eller så så har du M-S 3 meter framför och behåller pukmickarna... testa lite olika... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Det finns mycket trumljud att lyssna på på tuben, här är en till grej:

Här har man spelat in virveln med bara en mick på ovansidan, det låter som att det fattas nåt, tycker jag.

"Pg 56's on all the toms", PG 56, det är väl Shure, de låter fint på pukorna, det lilla han slår på dem. Men jag skulle vilja hissa dem en bit längre upp från pukorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Men tänk på att vinkel och avstånd mellan mebranen i en ORTF ska efterlikna öronens placering.

egentligen inte 😄

men jag håller med om att man kan få den effekten/upplevelsen ändå i inspelningen

själv använder jag gärna ortf placerad snett bakifrån ovanför trummisen riktad ner mot skinnen/cymbalerna beroende på vilket jag vill ge mest plats

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
egentligen inte 😆

men jag håller med om att man kan få den effekten/upplevelsen ändå i inspelningen

själv använder jag gärna ortf placerad snett bakifrån ovanför trummisen riktad ner mot skinnen/cymbalerna beroende på vilket jag vill ge mest plats

Bra tips på placering!

Jag har antagit att tekniken är hämtat från vår hörsel eftersom vinkel och avstånd mellan membranen påminner om öronens placering.

Nu blev jag väldigt nyfiken på förklaringen till de exakta angivelserna (110 grader och 17 centimeter). Berätta mer! 😆

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Bra tips på placering!

Jag har antagit att tekniken är hämtat från vår hörsel eftersom vinkel och avstånd mellan membranen påminner om öronens placering.

Nu blev jag väldigt nyfiken på förklaringen till de exakta angivelserna (110 grader och 17 centimeter). Berätta mer! 😉

ja, har full förståelse för det, trodde själv detsamma 😄

men sen läste jag nånstans att det är en missuppfattning... ska se om jag hittar....

edit:

nu ska vi se... helt glasklart är det INTE ☺️

http://en.wikipedia.org/wiki/ORTF_stereo_technique

this arrangement is defined as it is because it was the result of considerable research and experimentation, and its results are predictable and repeatable.

These interchannel differences have nothing to do with interaural differences, which come only from artificial head recordings. Even the spacing of 17 cm has nothing to do with interaural ear spacing.

MEN jag hittar faktiskt lika många om inte fler ställen som påstår att det visst är just simulation av öronens placering man eftersträvar

som jag fått det förklarat för mig en gång så är det inte öronen å huvet man försöker efterlikna - utan upplevelsen i lyssning man får genom öronen

vilket är nästan samma sak men inte riktigt 😉

hur som helst

själv upplever jag just precis det: med ortf får jag i stort samma upplevelse i inspelningen som jag upplever när jag själv står på samma punkt å lyssnar

jag gillar ortf

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har suttit och snöat på skitgamla youtubare med Creedence från sent 60-tal. Ljudupptagningarna är ju rejält sopiga oftast, men man hör vilket j-a tryck de har i allt, särskilt trummorna. Och oftast ser man inte att de har nån mick framför kaggen, och frontskinnet är osprättat. På nåt av det jag kollat på ser det ut som att det sitter en stormembranarare några cm ovan kaggen, i bakkanten, så membranet antagligen pekar ner mot bakre skinnet och pedal o klubba å hela fan. Samma mick måste ju ta upp virveln o både häng o golvpuka med. På en del filmer ser man en stor fet stormembranare lite snett ovan riden med.

Är det nån som har kläm på hur de mickade kaggen? Man ser ju ofta andra gamla filmer där kaggen dunkar på som fan, men nån mick framför har de inte. Jag gillar verkligen Creedence trumljud... DEt är väl riktiga dyra rörmickar de har där... Tänk att rekonstruera det där soundet och mata in det digitalt.

Här spelar de förjävligt bra; CCR - Live - Oakland Concert 1970 - Part 1/3, det finns två delar till, verkligen grymt att kolla igenom. Jag har lyssnat o kollat dem tio ggr nu.

http://www.youtube.com/watch?v=zrnL4yYSme4...=player_embedde

http://www.youtube.com/watch?v=2Dz842-ultE...feature=related

Kolla Fortunate Son osv på del två, fy fan vad grymt

http://www.youtube.com/watch?v=hl1k8NmNaGo...feature=related

Vilken supertrummis. Vad har han för trummor, Gretch? Ohyggligt samspelta tamefan. Jag såg nån kille kommentera dem på tuben, han skrev att han var 15 eller 18 år tyckte det var synd att han inte växte upp med det här, den här musiken var en miljon ggr bättre än dagens. Jag själv gilla CCR extremt mycket bättre nu än förr. Vete fan varför. De här livegrejerna är ju bara värst.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Undre hihatlocket, spelar ni in det eller?

Oftast sitter ju hihatmicken på ovansidan, nära och lite likt vanlig virvelmickning. Då tappar man väl nästan allt av ljudet från det undre locket. Och om man trampar hihat på en soft låt, då försvinner väl en hel del av det snygga ljudet.

Tankar om detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Undre hihatlocket, spelar ni in det eller?

Nä, jag tycker inte att det ger något alls.

Jag närmikar hihaten ovanifrån, men jag behöver oftast inte så mycket. När jag själv spelar tar överhänget in ganska mycket hats ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Nä, jag tycker inte att det ger något alls.

Jag närmikar hihaten ovanifrån, men jag behöver oftast inte så mycket. När jag själv spelar tar överhänget in ganska mycket hats ändå.

Varför inte närmicka mer från sidan? Eller tom underifrån eftersom oh ju tar in hihaten så bra ändå?

Jag tänker att hihaten är ganska lätt att spela in, och oftast låter bra, Men att det kan bli ännu bättre om man får med det ljud underlocket frambringar. Locken brukar väl vara olika? i alla fall ibland, dålig koll på det...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Varför inte närmicka mer från sidan? Eller tom underifrån eftersom oh ju tar in hihaten så bra ändå?

Jag tänker att hihaten är ganska lätt att spela in, och oftast låter bra, Men att det kan bli ännu bättre om man får med det ljud underlocket frambringar. Locken brukar väl vara olika? i alla fall ibland, dålig koll på det...

Jag tycker man får ett lite mörkare ljud med mindre transient om man mickar underifrån: Brukar försöka micka på 10-15 cm avstånd så man får med lite större yta av hihaten och därmed mer nyanser. Är lätt att man bara fångar ett smalare spektrum av frekvenser om man är för nära. Mickar man underifrån kan man ju med fördel se till att locken är mellan micken och de övriga cympalerna så att man får bättre separation och mindre fasfel. Uppeifrån gillar jag att micka "åt vänster", uppeifrån riktat lite bort från resten av setet med micken återigen 10-15 cm från locken riktade mellan mitten och kanten ungefär. Mot kanten för mer klös och mot mitten för mjukare ljud.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag började läsa tråden med ambitionen att läsa igenom alla inlägg för att kolla om någon redan har postat O/H uppmikningen jag alltid kör med... men efter en 5-6- sidor gav jag upp...

Så med risken för att upprepa en O/H teknik som redan har nämnts, redogör jag för den ändå:

Ta två trumstockar och sätt dom ända mot ända rakt upp från virveln. Sätt första miken där.

Vinkla över stockarna till höger axel (förutsatt att trummisen e högerhänt). Sätt den andra miken där.

Nu kommer mikplaceringen att se mycket märklig ut...

Ta ett måttband, eller mikkabel och mät avståndet från överdelen av baskaggens sarj till miken som sitter över virveln.

Vinkla över måttbandet i mikändan till din högra mik å justera den så avståndet från kicken till båda mikarnas membran e exakt samma.

Denna uppmikning, om rätt utförd kan räcka om man t.ex. spelar in musik där ett väldigt naturtroget trumljud erfordras. Om man önskar kan man ju fylla på med valfritt antal närmikar för att förstärka vissa delar av setet. (Förutsätter naturligvis att setet och rummet det spelas in i e bra)

Om man spelar in Animal får man kanske höja hela arrangemanget så mikarna förblir hela...

Denna teknik har med all sannolikhet sina teoretiska fasproblem. Dock har den för mig alltid visat sig vara fullständigt monokompatibel, utom vid ett tillfälle då jag glömde måttbandet...

Ja, just de...mikvalet kan vara det vanliga... Senast har jag använt CM-3 mikarna som lät otroligt bra i förhållande till priset...

För en mindre naturlig, men fet å bred baskagge brukar jag använda 3 mikar; en Sure PZM mik som jag kastar in i kaggen, en AKG D-112 som jag placerar längst ned mot frontskinnet alldeles nära golvet, å sist men inte minst en subkik.

Dessa går till tre separata kanaler, som sedan kan behöva flyttas så faserna hamnar rätt.

Eftersom vissa mikar överlappar varann i frekvensåtergivning får man vara ganska generös med låg å högpass filter på dom olika kanalerna, så inte samma frekvenser representeras av olika mikar.

Tryckzonsmiken står för smäcket, D-112'an för kropp, och subkiken för djup botten. Dessa mikar kan blandas å ges vid mix för önskad karaktär.

Anledningen till denna till synes överkomplicerade mikning e att jag då aldrig lyckats få ett riktigt bra kik ljud med bara ex D-112. Jättebra till ett "bonk" ljud, men "thud" har jag aldrig lyckats få till med den... Tips mottages tacksamt

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Funderar lite på komprimering av trummickar... Nåt generellt svar finns säkert inte, men brukar ni sträva efter att komprimera alla mickar ungf lika mycket? Eller att tex komprimera lite mer på overheadmickarna?

Jag brukar enbart komprimera Oh om det behövs, men det tycker jag är sällan, beror på hur det är mickat i början och till vilken musikstil det är och vars trummorna ligger i mixen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag brukar enbart komprimera Oh om det behövs, men det tycker jag är sällan, beror på hur det är mickat i början och till vilken musikstil det är och vars trummorna ligger i mixen

Det låter vettigt. Hittar man rätt placering av alla mickar, och sen rattar även nivåerna rätt borde det gå bra ut komprimering, eller med mycket lite. Då studsar det väl bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Funderar lite på komprimering av trummickar... Nåt generellt svar finns säkert inte, men brukar ni sträva efter att komprimera alla mickar ungf lika mycket? Eller att tex komprimera lite mer på overheadmickarna?

Lägg alla trummkanaler på en grupp och börja med att lägga en kompressor på gruppen.

Sticker bastrumma eller virvel ut extra, eller att du vill ha mer smack i virveln, komprimera den separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Lägg alla trummkanaler på en grupp och börja med att lägga en kompressor på gruppen.

Sticker bastrumma eller virvel ut extra, eller att du vill ha mer smack i virveln, komprimera den separat.

Eh... På Tascamportan kan jag bounca alla trumspår till ett nytt stereospår som jag kan komprimera. Är det så du menar? Blir trummisen besatt och slår hårt på allt han har jobbar stereokompressorn mer förstås. Detta måste testas!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Eh... På Tascamportan kan jag bounca alla trumspår till ett nytt stereospår som jag kan komprimera. Är det så du menar? Blir trummisen besatt och slår hårt på allt han har jobbar stereokompressorn mer förstås. Detta måste testas!

Det låter som din porta funkar som jag menar.

Blir trummisen besatt på virveln kanske du kan komprimera denna innan den når trumgruppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Har ofta funderat varför man sätter micken framför baskaggen (med helt frontskinn och ingen mick inuti) och inte där klubban slår? Samma sak vid både inspelning och utmickning till PA. Golv och hängpukor skulle man knappast ens fundera att micka på undersidan. En hel del av kaggens maffiga ton måste ju gå förlorat. Attacken blir väl slöare också, om det nu går att mäta det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
En hel del av kaggens maffiga ton måste ju gå förlorat. Attacken blir väl slöare också, om det nu går att mäta det.

Varför skulle tonen gå förlorad?

Attacken blir annorlunda. Vill man ha slagskinnets attack kan man göra precis som man brukar göra med virveln, micka på båda sidor. En stor fördel med att micka frontskinet är nämligen att du slipper läckaget från framförallt virvel, men även golvpuka och hihat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

De två skinnen låter väl annorlunda? Mickar man en golvpuka på undersidan låter det inte bra. Och på ovansidan får man med slask från cymbaler och virvel, ändå föredrar man att micka pukorna på ovan/slagsidan.

Att ha en mick på varje sida av kaggen måste ju vara bäst. Har man bara "råd" med en mick borde det vara bäst att ha den inne i kaggen.

Sätter man en mick under virveln får man väl med kaggens slagskinn också. Då kanske det låter kalas med kaggemicken framför kaggen... Hm.

Sitter bara och lurar för mig själv...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
De två skinnen låter väl annorlunda? Mickar man en golvpuka på undersidan låter det inte bra. Och på ovansidan får man med slask från cymbaler och virvel, ändå föredrar man att micka pukorna på ovan/slagsidan.

Men pukor och bastrummor är stämda på olika sätt. Det är väldigt sällan man har lika lång utklingningstid på bastrumma som på golvpuka.

Micakr man bara under en golvpuka får man med väldigt lite av anslaget i relation till resonansen i pukan. Svårt att bereda plats till det soundet i en mix.

Bastrumman har ofta betydligt kortare klang. Mickar man framför frontskinnet och saknar lite av anslaget kan man till viss del eq'a fram en knuff i övre mellanregister utan att det färgar det övriga trumsetet speciellt mycket.

En ensam mick på slagskinnet kan vara problematisk att eq'a i hela registret. Endera för man fram resonans hos golvpuka, kropp i virvel, rassel från sejare eller sissel från hihat.

Har man bara "råd" med en mick borde det vara bäst att ha den inne i kaggen.

Det är mycket en smaksak. Beroende på musiken och soundet i trummorna i övrigt kan jag tycka att enbart mick inuti bastrumman blir lite för separerad. Som att den gärna inte blandar sig med övriga trumsetet.

Men ibland eftersträvar man så god separation som möjligt och då är det givetvis optimalt med enbart mick inuti kaggen.

Appropå det. Jag experimenterade med lite olika bandmikrofoner på ungefär en till en och en halv meters avstånd från trumsetet. Bland annat en Shinybox 46MXC och en Bang&Olufsen BM3 en bit framför trumsetet. Var för sig hade de hyffsat balanserad ljudbild med fokus på hängpukor och bastrumma. Tillsammans fick bastrumman en näst intill närmickad karaktär. Som att jag satt upp en mick framför frontskinnet och mixat den med en ambiensmick. Rätt fascinerande! 🙂

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Här har jag gjort ett exempel!

Ambience

Dry Kit

Kit +Ambience

Det gör en hel del på stereobredden!

Sen jag började rumsmika så förstår jag inte hur jag skulle klara mig utan det, det ger så himla mycket liv till bilden.

Inte alltid man har ett schysst rum, men så länge man får in en till dimension och lite mer skrammel så har man lyckats i min mening.

hej

Redigerat av Justwannagroove
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Här har jag gjort ett exempel!

Ambience

Dry Kit

Kit +Ambience

Det gör en hel del på stereobredden!

Verkligen kul att höra såna här grejer. Enbart närmickning blir inte så kul. Hur gjorde du med ambiencemickarna?

Och virveln? Det fattades lite smock där på nåt vis tyckte jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Verkligen kul att höra såna här grejer. Enbart närmickning blir inte så kul. Hur gjorde du med ambiencemickarna?

Och virveln? Det fattades lite smock där på nåt vis tyckte jag.

Äh, sejjarmicken är väl inte så pådragen direkt i just detta ljudklippet?! Det här är helt oprocessade trummor. Inte ens EQ'at.

Inspelat rakt in via två stycken Octamic II + Fireface 800!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Äh, sejjarmicken är väl inte så pådragen direkt i just detta ljudklippet?! Det här är helt oprocessade trummor. Inte ens EQ'at.

Inspelat rakt in via två stycken Octamic II + Fireface 800!

Åhå... Det var liksom dit jag ville komma, om du brukade köra med mick även under virveln.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Åhå... Det var liksom dit jag ville komma, om du brukade köra med mick även under virveln.

Aha?! Ja jo det stämmer. Brukar bli på tok för klonkigt utan sejjarmik.

Och för att svara på din första fråga (som jag missade) så är ambiencemickarna bakom trummorna, 10 cm från väggen och riktade mot väggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...