Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0

Bifogar fil på enbart (med läck) på baskagge enligt önskemål.

Samma inställningar som förut.....

OK, låter ung som jag väntat mig, och som min erfarenhet av D112, men du kan ju testa andra positioner om du vill forma ljudet. Prova tex att sätta den utanför kaggen nära frontskinnet och jämför. Där får lättare en djupare bas med mer ton, men lite mindre snärt. Kan vara snyggt i en luftig låt. I en snabbare låt med tightare mix så vill man ju dock ha en mer penetrerande karaktär... där kan detta passa bra (för metal-trummor så vill man väl ha ännu mer klick, då skulle jag rekommendera att man även sätter en mic nära klubban alternativt kompetterar med trigg-mik för att slippa läck).

Mycket levande och bra trumsound i mina öron, MrBluesman. 🙂

Kul att se att vi har samma typ av mikrofon på HiHat, hehe.

Intressant OH-setup. Är det någon Glyn John/Recorderman variant?

Jag kör bara vanlig XY (om det nu kallas för det när man pekar mikrofonerna utåt; "öronavståndsstereo")

Tack! Kul att du gillar. Jag är själv väldigt nöjd med trumljuden vi får till på vår (Secret Circus) nästa skiva (varifrån denna soundcheck är tagen). Grundmaterialet blev lyckat, så mixningen handlar mer om att polera lätt än att försöka rätta till defekter och försöka addera nått som inte riktigt finns där (vilket är en angenäm skillnad från tidigare när jag inte hade hade lika mycket erfarenhet och saknade lämplig utrustning). Det är fortfarande väldigt modest utrustning etc, men noggrant använd. –Betydligt bättre än dyr utrustning slarvigt använd hävdar jag.

OH-setupen är väl nått mitt emellan Recorderman och vanligt spritt par... De är placerade så att avståndet till både virveln och kaggen är exakt samma i båda OH-mikarna (låter enkelt men är svårare i verkligheten... tog en stund att få till så att de plockar hela setet jämt utan att ljudbilden i övrigt tiltar åt nått håll). De de ger en rättvis och balanserad bild av hela trumsettet med lagom mycket sterebredd (inget hänger ut onaturligt mycket åt sidorna, men allt är lätt att "peka" ut i ljudbilden. Allt finns med, fast med lite mer fokus cymbalerna. Den högra (sett på bilden) är lite riktad mot hihaten och crashen, den vänstra mer mot ride-cymbalen (detta framför allt för att inte få för mycket virvel i OH vilket är lätt hänt). Ej med på bilden är rumsmikningen som sitter ca 4 meter ifrån trumsettet, i linje med 'kagge och virvel' i höjd strax över överkant på kaggen. Denna är i M/S-stereo och ger en extremt naturlig trevlig helhetsbild av trumsettet. Den blev så bra så den skulle faktiskt nästan kunna duga för sig själv! 🙂

Hur brukar ni för övrigt göra med OH när ni mixar? Försöker ni göra ett bra ("färdigt") sound på hela setet och bara skjutsa på med närmickarna, eller skär ni så pass mycket att ni siktar in er på att enbart fånga upp cymbaler?

Det första snarare. Som sagt, lite mer fokus på cymbalerna, men ändå en helhet. Sen närmikningen i lagom mängd för att få mer närvaro och för att kunna forma karaktären på respektive trumma. I mitt exempel (som i mitt pågående projekt) så ligger dock grunden nästan mer i rumsmikningen, sen överhäng, sen närmikarna så mycket de behövs. Hihat-mikningen använder jag bara pyttelite av för addera lite "skärpa". Mest EQ och kompression (och tid) läggs på kaggen, sen virvel. Istort sett inget EQ på OH (låter inte setet bra där så har du inget bra trumsound helt enkelt) och knappt på rummet heller. Kompression på rummet efter vilket sound som eftersträvas.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Eftersom vi repat idag, har jag lite mer fakta om baskaggen; det är en 20" och centrumhål i fronten som är 20-25cm i diameter.

Jag har testat massa olika setups (dock inte Recorderman), men det verkar som den jag har nu funkar bäst ("öronavståndsstereo").

Glyn John's funkade i och för sig bra och fångade upp hela setet, men det blev inte "rätt" på slutet. Jag brukar koncentrera mig på att få med cymbaler/hihat i OH, mest för att jag tycker att baskaggen blir för "pappig" när man blandar baskaggemicken + det som fångas upp i OH. Förmodligen en EQ-fråga, men jag tycker inte att jag lyckas få till ett bra "färdigt" sound med bara OH.

Rumsmick har jag aldrig gett mig på överhuvudtaget, mest för att jag bara kan spela in 8+2 kanaler samtidigt och 9 används idag redan på trummorna. 😛

Jag skickar hela trumpaketet till en rumsplugg istället. De rummen är säkert bättre än det rum vi spelar in i, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När ni sätter oh ungf som de flesta gör, ganska högt mitt över setet, får ni inte med väl mycket av virveln då? Så blir det alltid för mig. Virveln är ljudstarkast i setet, med oh rakt ovanför blir det mest virvel i oh, och för lite cymbaler, så även om man drar ner virvelmicken helt låter virveln son fan ändå genom oh. Och då kan man ju inte forma virvelljudet med närmicken (närmickarna) som man vill.

Jag drar alltid i sär oh ganska långt och har dem lågt så jag hamnar ganska nära cymbaler o hihat och får ett skapligt avstånd till virveln. Virveln kommer ändå med den vägen, det blir som rumsmickning för virveln som kompletterar virvelns närmickar.

Spelade in flera låtar på trummorna igår, det blev helt ruskigt bra, har inte hunnit mixa nåt prov, men fy satan vad roligt det är nu. Svärsonen som trummade var även han helt lyrisk. Sen hittade jag ett så j-a bra line basljud i min Fender Hotrodcombos "preamp out" så jag blev ännu lyckligare. 🥰 Nu ska alla instrument plus sång dit på åtta av mina egna låtar! tongue.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

När ni sätter oh ungf som de flesta gör, ganska högt mitt över setet, får ni inte med väl mycket av virveln då? Så blir det alltid för mig. Virveln är ljudstarkast i setet, med oh rakt ovanför blir det mest virvel i oh, och för lite cymbaler, så även om man drar ner virvelmicken helt låter virveln son fan ändå genom oh. Och då kan man ju inte forma virvelljudet med närmicken (närmickarna) som man vill.

Jag drar alltid i sär oh ganska långt och har dem lågt så jag hamnar ganska nära cymbaler o hihat och får ett skapligt avstånd till virveln. Virveln kommer ändå med den vägen, det blir som rumsmickning för virveln som kompletterar virvelns närmickar.

Spelade in flera låtar på trummorna igår, det blev helt ruskigt bra, har inte hunnit mixa nåt prov, men fy satan vad roligt det är nu. Svärsonen som trummade var även han helt lyrisk. Sen hittade jag ett så j-a bra line basljud i min Fender Hotrodcombos "preamp out" så jag blev ännu lyckligare. 🥰 Nu ska alla instrument plus sång dit på åtta av mina egna låtar! tongue.gif

Jo, det är lätt att man får mycket virvel i OH. Brukar som sagt rikta OH-mikarna mer mot ride resp hihat för att få lite mindre virvel.

Det är ju mycket upp till vilken trummis man har också. Låter virveln ALLDELES för högt i OH, så slår väl trummisen antagligen för hårt på den..? Viktigt att trummisen får en bra medhörningsmix. Jag brukar dra upp hihat och virvel ganska mycket i hörlursmixen eftersom man behöver höra de små detaljerna man spelar... annars brukar spökslag etc bli för höga och anslaget/tonen i hihaten ful.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Mina tips

- Prova Glyn John-micknings tekniken! Dock behöver du ett bra rum eftersom det kommer med en del rum i mickarna! Denna teknik ger mycket puka i överhängen och bred stereobild!

- Tänk inte att du ska micka bara cymbaler med överhängen! tänk att du ska fånga HELA trumsetet

- Ta en timme och stäm trummorna noga!

- Byt skinn!

- Använd rumsmickar! det behöver inte vara matchat par, mono funkar också! men se till att få någonting som får upp rummet som du t ex kan komprimera järnet och få ett riktigt smack-ljud med!

- Se till att trummisen balanserar kittet och slår hårt! särskilt pukorna, om det är rock du ska spela in, se till att trumisen inte bara nuddar på trummorna!

- Fokusera inte på att hitta ett akustiskt "dött" rum utan fokusera på att hitta ett akustiskt spännande rum°

- Kolla fasen på alla kanaler!

Några jag kom på nu iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Funderar lite om/hur mycket bas ni skär på OH? I studion jag var till igår skar han alltid "ganska mycket" av basen i oh. Men i en artikel om eq o komprimering jag hittat står det att han han sätter basscut så lågt som 40 hz, sen skär han ca 5 db mellan 100 o 200 hz. Sen boostar han eventuellt 1 eller 2 db vid 5 khz. Låter det vettigt? Vi spelade in trumljudsprov idag, då satte jag basscut på 120 hz på stereopreampen till OH (CM3) och tyckte det lät bra. Riktigt nöjd med pukorna (SM57) blev jag inte. Kanske var det basen i OH som saknades i pukljudet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Viktigt att OH tar hand om "rappet" i pukor och virvel!!

Jag cuttar hårt som fasen dock.

Inte ovanligt att jag går upp mot 2 KHz!!!

Bas och pulver i ljudet hämtar jag från ambiencemickarna.

Vet, det är svårt om man inte har rum för det!!!

Kör på virtuella rum i stället då!!

Sen finns det inget som heter "för hårdslående trummis"!!

Slå så skinnen blöder så du verkligen får ut tonen och ljudet i stommarna!

Däremot..., det finns odynamiska trumslagare!

Som bluesman beskriver med stark virvel.

En bra trummis låter lika starkt genom hela trumsettet.

Piiiz bangeeerz!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Viktigt att OH tar hand om "rappet" i pukor och virvel!!

Jag cuttar hårt som fasen dock.

Inte ovanligt att jag går upp mot 2 KHz!!!

Bas och pulver i ljudet hämtar jag från ambiencemickarna.

Vet, det är svårt om man inte har rum för det!!!

Kör på virtuella rum i stället då!!

Sen finns det inget som heter "för hårdslående trummis"!!

Slå så skinnen blöder så du verkligen får ut tonen och ljudet i stommarna!

Däremot..., det finns odynamiska trumslagare!

Som bluesman beskriver med stark virvel.

En bra trummis låter lika starkt genom hela trumsettet.

Piiiz bangeeerz!!

/Cruncharn'

Ambience... Den här gången satte vi faktiskt upp lill-Neumann 102 som rumsmick, men den tillförde inget, det lät bara sämre när jag smög upp regeln, oavsett eq-skruvande. Och virtuella rum är inget jag har i mina grejer. Men skit samma, vi fick ett väldigt bra ljud i alla fall utan rumsmickning, vi testade lite olika höjd på OH, ganska lågt lät det bäst, cymbalerna lät dyra den här gången, förra gången lät de väldigt skrälliga.

Virveln lät bra också. Vi hade E906 över, och NT2-A (!) under. Kom på att E906 har en knapp man kan boosta 5 khz med, och med den på lät det så bra att sejarmicken knappast var behövlig. Kanske man hör det annorlunda när resten av instrumenten också är med i smeten. Ska se om jag kan få till ett klipp, då lägger jag ut det i tråden om pukmickar.

http://forum.studio....1

De trummisar jag spelar med är faktiskt väldigt lyhörda hur hårt de slår på de olika grejerna, trummisar som inte kan det där står jag inte ut att spela med. Är det illa på den fronten brukar de inte kunna hålla takten heller, och det är ju vidrigt.

Men om jag fattar rätt behöver det inte vara fel med 120 hz highpass på OH? Eller blir det fel ändå när man inte har rumsmickning?

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Finns så många olika sätt att göra på beroende på vad man vill ha.

Tycker man att man har ett skitbra ljud över hela setet i OH, kanske man inte behöver skära mycket alls och låta närmickarna bara ge en liten extra knuff.

Det beror självklart också på vilken genre det gäller.

För egen del har jag testat lite olika, men för det mesta brukar jag skära runt 2-300Hz.

Körde en Glyn John uppmickning förr och då skar jag under 100Hz, bara för att jag helt enkelt ville ha så bra ljud som möjligt av hela setet i bara OH-mickarna, men ge en liten extra skjuts på baskaggen med närmickningen.

Och som alla sagt och själva vet; låter det bra så är det bra. 🙂

Edit: Använder aldrig rumsmickning, skickar hela trumbussen till ett rumsreverb istället.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Cmwn (oregistrerad)

Hej!

Håller på att bygga studio. Allt är i princip klart förutom uppmickningen av trummor. Har inte kvar så mycket av min budget, cirka 2000 kr. Nu till frågan: Vad är mest värt, köpa ett sånt där paket (tänkte på det här http://www.jam.se/ljudljus/mikrofontillb/A26276/) eller om det är bättre att köpa enskilda micar (någon av de mellan 395 och 450 http://www.musik-verkstan.se/showProducts.aspx?c1=1001&c2=1219).

Mvh.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Håller på att bygga studio. Allt är i princip klart förutom uppmickningen av trummor. Har inte kvar så mycket av min budget, cirka 2000 kr. Nu till frågan: Vad är mest värt, köpa ett sånt där paket (tänkte på det här http://www.jam.se/lj...ontillb/A26276/) eller om det är bättre att köpa enskilda micar (någon av de mellan 395 och 450 http://www.musik-ver...c1=1001&c2=1219).

Mvh.

nu har jag aldrig kört vare sig dom där enskilda eller paketen du länkar till

men för det priset skulle jag hellre ta ett paket från shure eller AT begagnat

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Cmwn (oregistrerad)

nu har jag aldrig kört vare sig dom där enskilda eller paketen du länkar till

men för det priset skulle jag hellre ta ett paket från shure eller AT begagnat

Tack för det snabba svaret. Tittade lite på Shure, verkade rätt bra av vad jag läst. Enda problemet är att den överskrider min budget. Tror jag ska satsa på de enskilda micarna från Musikverkstan ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för det snabba svaret. Tittade lite på Shure, verkade rätt bra av vad jag läst. Enda problemet är att den överskrider min budget.

http://www.tradera.c...01971_130246772

nästan så man tror det är skumt

http://www.thomann.de/se/audio_technica_mbdk5.htm

var det inte runt 2000 du siktade?

http://www.thomann.de/se/shure_pgdmk4xlr.htm

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Cmwn (oregistrerad)

Nu blev jag osäker igen efter att ha sett det här klippet:

Allt detta är inspelat med en enda Rode Nt1a som jag faktiskt råkar ha. Skulle detta låta bättre än om jag köpte ett billigt trumkit? Har senast tänkt på Samson 5kit (http://www.thomann.de/se/samson_5kit_drumset.htm) och THE T.BONE DC1500 (http://www.thomann.de/se/the_tbone_dc1500_drummikrofonset.htm)

Redigerat av Cmwn
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Skulle detta låta bättre än om jag köpte ett billigt trumkit?

det skulle bli annorlunda och med mindre möjligheter att mixa i efterhand - det som låter låter

duger väl fint på youtube å förmodligen demo också - hänger ju lite på vilken musikstil å vad man vill ha för sound

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Cmwn (oregistrerad)

det skulle bli annorlunda och med mindre möjligheter att mixa i efterhand - det som låter låter

duger väl fint på youtube å förmodligen demo också - hänger ju lite på vilken musikstil å vad man vill ha för sound

Ok, jag får tacka för att du tagit dig tid att besvara alla mina nybörjarfrågor. Tror dock att vi bestämt oss för att köra på Röde Nt1-a och köpa till en baskaggemikrofon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har knåpat lite med Glyn Johns mickning, varianten med fyra mickar, fy fan gösse, det slår allt tycker jag. Har spelat in tre grunder alldeles nyss, fan jag älskar ljudet!

Vi kör en EV ND868 på baskaggen den är makalös, sen två stormembranare som oh, den ena ovan virveln, den andra th om golvpukan, sen en på virveln, i kväll hade vi en Sennheiser E906 den är bäst, men SM57 går också bra. Med den här mickningen verkar undermick på virveln vara överflödig, eller att den tom försämrar mer än den tillför.

Kan ni få tag på en till NT1-A, en SM57 och en skaplig kaggemick kan ni få hur bra ljud som helst! Till baskaggen går det ju att använda en stormembranare också

Jag bytte nyss in två NT1-A på Musikbörsen i Gävle, ring dit och köp en av dem, om de är kvar. De är i nyskick... Två såna i stereo ger ett ruskigt fint ljud på ak gitarr oxå...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Igår spelade jag in trummor åt Vit päls, mycket enkelt med xy på överhänget och det blev kanon. Pricken över i:et var min Copperphone som fick agera rumsmick:

copperphone1.png

copperphone2.png

Den här plasttratten/basporten i frontskinnet på kaggen, ger den nån förbättring? Verkar vettigt tycker jag... Fast kanske inte om man stoppar in vissa mickar där?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag har knåpat lite med Glyn Johns mickning, varianten med fyra mickar, fy fan gösse, det slår allt tycker jag. Har spelat in tre grunder alldeles nyss, fan jag älskar ljudet!

Vi kör en EV ND868 på baskaggen den är makalös, sen två stormembranare som oh, den ena ovan virveln, den andra th om golvpukan, sen en på virveln, i kväll hade vi en Sennheiser E906 den är bäst, men SM57 går också bra.

Håller med. Använder den uppmickningen oftare och oftare nuförtiden. Man behöver dock ha vettig akustik i rummet med den metoden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Håller med. Använder den uppmickningen oftare och oftare nuförtiden. Man behöver dock ha vettig akustik i rummet med den metoden.

Det är väl alltid viktigt på trummor... Glyn Johnsmetoden är även bra på så vis att den är ganska förlåtande mot lite lätt taskiga skinn. Jag har aldrig varit med nån gång att en trummis haft råd att byta alla skinn inför en inspelning. Vi är ju alla oftast fattighjon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ok, jag får tacka för att du tagit dig tid att besvara alla mina nybörjarfrågor. Tror dock att vi bestämt oss för att köra på Röde Nt1-a och köpa till en baskaggemikrofon.

har ni fler mickar ni kan använda tros?

en nt1:a till å en baskaggemick så har du en bra uppsättning som kan ta dig långt - läs glyn johns ovan här

se upp så inte rummet låter skit bara

har ni sen nån sm57 liggandes så duger den ju fint till virveln

edit: ser att jag bara upprepar...

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tja

Undrar lite över uppmickning av trummor, säkert en uttjatad fråga för vissa här men skulle nöja mig med om ni länkade lite tutorials och videos bara.

vad jag förstår mig på är OH, rumsmickning, fasmickning och off axis för att minska transienter men behöver veta mer på området.

/K

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Minska transienter? Det är ju det man vill ha i trummorna! 🙂

Kör ett stereopar nån meter framför trummorna, sen en mick över virveln och en under som du fasvänder.. och såklart en på baskaggen.

Då kan du få trummor som låter i stort sett som det låter i verkligheten

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Varför fasvända undermicken??? Kan ju hända att den ligger i fas från första början. Det får man ju lyssna sig till först.

Tips: md421 på pukor5-8 cm upp och lika långt ut, kombinationen med beta91 inne i bastrumman samt en subkick eller beta 52 för fläsket är aldrig fel.

Själv kör jag aldrig xy på överhäng. Gillar AB bättre där, lite mer tidsskillnad då. Ger ett annat djup och bredd i soundet. Se upp för fasfel bara.

En skränig skitmick 2 meter bakom trummorna, ca 70 cm upp från golvet brukar vara bra. Komprimera skiten ur den, gärna med lite dist på.

Annars så finns ju TopFloor Studios här på forumet. Finns inte många som klår den gubben när det gäller trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Varför fasvända undermicken??? Kan ju hända att den ligger i fas från första början. Det får man ju lyssna sig till först.

för att det oftast är rätt att vända i förhållande till övermicken

å andra sidan kanske undermicken ligger i fas med övriga å då är det övermicken man får vända på

det här med fasfel/fasskillnader är nåt man bör kolla över hela uppmickningen - inte bara virveln

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Lägger in en bild på hur jag Glyn Johnes-mickade på denna inspelning

http://forum.studio....re-nu-med-bild/

Kaggemick EV ND868, Virvel E906, OH TLM102, Vid golvpukan NT2-A omnikopplad. Först hade jag Röden ca 10 cm närmare golvpukan, men det gav ett för "nära" ljud, och för lite ride. Sen jag höjt och svängt ut den lite fick jag förstås höja även den översta OHn till samma avstånd från virvelskinnets centrum.

post-8284-0-42655200-1303246641_thumb.jpg

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Är nog oxå inne på en A/B hybrid M+S i överhänget likt det Alex pratar om.

Sätta en mick rakt åvanför virveln ger bra med smäll i den alla gånger av tio.

Även kört lite grand på 3>1 regeln för närmickning av cymbaler.

Tvingat upp cymbaler så högt jag lyckats förhandla mig fram och sedan en mick per cymbal.

Noga med panoreringen här bara.

Fasfelen blir inte så jäkliga som man kan tro tack vare den extremt låga gainen.

Inte så snyggt ljud men allt separeras bra! ....lite för bra.

Ej att rekommendera om man vill ha "pumpet" i trumsetet.

Ambience är ett måste för mig!

Skiter i om rummet låter apa.

Jag EQ:ar och komprimerar alltid sönder ljudet i ambiencemickarna ändå.

Men dom ger mig bottendraget i trummorna oavsett rum!

Piiiiiz bangeeerz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...