Jump to content

Hasse Nilsson

Medlem
  • Content Count

    21
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

About Hasse Nilsson

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

1,036 profile views
  1. Behöver du välja inspelningsprogram/DAW? Vi har gjort en guide över de viktigaste på marknaden – både nya och sådana som har funnits en tid. För både Windows, Mac, Linux och iOS/Android. Och några helt webbaserade. Att välja vilket inspelningsprogram du ska använda när du producerar din musik är inte busenkelt. Det beror delvis på vilken typ av musik du gör eller om jobbar med flera olika musikstilar. Idag har i stort sett alla inspelningsprogram (eller DAW) obegränsat med inspelningskanaler. Istället är det datorn och dess kapacitet som sätter gränsen. Det är även standard att ett bra musikprogram läser pluggar (effekter och instrument) från andra tillverkare än den som producerat programmet. Vi har gjort vårt bästa för att på ett kortfattat och lättbegripligt sätt hjälpa dig att sålla i det digra utbudet. Alternativen presenterar vi i bokstavsordning och därmed utan inbördes rangordning, och vi har även utgått från varje tillverkares fullstora programpaket. Ardour Ett projekt som baseras på öppet källkod och som utvecklas gemensamt av att stort antal programmerare runt hela planeten. Med tiden har Ardour blivit ett fullstort paket med medföljande pluggar och stöd för pluggformaten audio units, vst och lv2. Programmet erbjuder, som är brukligt i sådana här projekt, stor frihet för användaren att själv konfigurera funktioner, utseende och tekniska attribut. Den entusiastiska användarbasen borgar för omfattande support-resurser. Bra stöd för ljudläggning av digital video. Tillverkare: Ardour (ardour.org) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris och programmet är mångsidigt och modulärt. Möjligen för avancerat för nybörjare. Bitwig Startades ursprungligen av avhoppare från Ableton vilket märks på vissa likheter mellan programmen. Bitwig kan sägas vara ett av de mer moderna inspelningsprogrammen. De senaste möjligheterna med den matrisbaserade moduleringsvyn är mycket spännande, men givetvis går det utmärkt att använda Bitwig som ett vanligt inspelningsprogram utan krusiduller. Bra medföljande ljud-, -effekt och instrumentinnehåll. Ett fullgott alternativ till de mer etablerare lösningarna. Tillverkare: Bitwig (www.bitwig.com) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: Cirka 4 100 kr. Instegsversionen kostar 1 075 kronor. Kommentar: Modernt gränssnitt med avancerade möjligheter. Slagsida åt elektronisk musikproduktion. Cakewalk Köptes loss från då krisande Gibson när produkten egentligen var tänkt att gå i graven efter över 30 år (!) som mångas favorit. Nu lever det vidare tack vare Bandlab och är dessutom kostnadsfritt. Arbetsflödet och stödet för pluggar är uppdaterat och vi gillar även möjligheten att dela en låt direkt från programmet till Youtube, Soundcloud, Facebook med flera. En riktigt bra digital arbetsstation som även fått med sig underliggande teknik från det nedlagda programmet Sonar. Tillverkare: Bandlab (www.bandlab.com) Operativsystem: Windows Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris, och snyggt gränssnitt. Endast för Windows. Kunde haft mer medföljande instrument och effekter. Cubase En av marknadens giganter vars första version släpptes redan 1989. Mycket mångsidigt och klarar allt från enkla dansmusikmixar till omfattande filmljudsproduktion. Medföljande pluggar och effekter är i toppklass. Det nya arbetsflödet som kom med version 10 är en klar förbättring, inklusive nya möjligheter att bearbeta inspelat ljud. Cubase går inte att bortse ifrån om du vill ha ett traditionellt inspelningsprogram som utvecklats till det bättre under lång tid. En klassiker, säkert i många år till. En flitig användare är filmkompositören Hans Zimmer. Tillverkare: Steinberg (www.steinberg.net) Operativsystem: macOS, Windows och iOS Pris: Cirka 5 565 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 175 kronor resp. 995 kronor. Cubasis för iOS kostar 595 kronor. Kommentar: Marknadsledande musikproduktionslösning med bra medföljande innehåll. Traditionell design. Digital Performer Tillverkaren släppte ett av de första musikprogrammen till Mac 1984. Den här gamla trotjänaren har emellertid ryckt upp sig rejält och nyheterna bär tydlig inspiration från Ableton Live, komplett med tidsträckning (från Zynaptiq), loopfunktioner och midi-klipp. Godkänt utbud av medföljande instrument och effekter. Genomgående ett bra inspelningsprogram som håller stilen och samtidigt utvecklas med moderna finesser. Tillverkare: MOTU (motu.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: 1 890 kronor Kommentar: Hyggligt pris och bra finesser. Mycket likt Ableton Live. FL Studio I takt med populärmusikstilen EDM:s framgångar för några år sedan ökade användandet av FL Studio markant. Avicii var en av dem som använde FL Studio flitigt. Det lär även vara många unga producenters förstahandsval. Med gratis uppdateringar på livstid och delad licens på Windows och Mac är programmet attraktivt inför framtiden. Eftersom företaget lägger till smarta funktioner kontinuerligt är det hög tid att ta bort den leksaksstämpel som FL Studio har haft sedan det kallades för Fruity Loops. Framförallt är det sekvensbaserade komponerandet suveränt för modern dansmusik. Helt godkända medföljande effekter och instrument. Tillverkare: Image-Line (www.image-line.com) Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android Pris: 7 800 kronor. Finns i flera olika instegsversioner ned till 860 kronor. FL Studio Mobile kostar 169 kronor för iOS och 130 kronor för Android. Kommentar: Snabbjobbat och hyfsat lätt att lära sig. Bra stöd för olika plattformar, dock lite kostsamt i den största versionen. Garageband Apples enklare app växte ur sin kostym för flera år sedan. Idag går det att göra väldigt mycket i Garageband om du bara letar lite bland funktionerna. I övrigt är inspelningsprogrammet fortfarande ypperligt att komma igång med som nybakad musikmakare med ett genomgående fokus på att skapa musik snarare än bearbeta ljud. Ett extra plus är att versionerna för både dator och mobiltelefon/surfplatta är hyfsat kompatibla och att projekt skapade i Garageband dessutom kan öppnas i storasyskonet Logic Pro X. Tillverkare: Apple (www.apple.com) Operativsystem: macOS och iOS Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris. Lättjobbat och logiskt. Endast för Mac. Live Via dj-scenen och vidare som electronica-producenternas favorit är idag Ableton Live många producentproffs förstaval. Programmets styrka är att det både går att använda som ett verktyg för improvisation och strukturerat komponerande samtidigt. Tillverkaren Ableton har även utvecklat flera instrument, effekter och redigeringsfunktioner som de, i alla fall en stund, varit ensamma om. För mer avancerat användande ger tillägget Max For Live (M4L) nästan obegränsade möjligheter att manipulera både ljud och midi i realtid. Spännande bibliotek med effekt och instrument medföljer. Tillverkare: Ableton (www.ableton.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: Cirka 4 490 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 375 kronor resp. 855 kronor. Kommentar: Den fullstora versionen har enorma möjligheter, och detta verktyg är i utveckligens framkant. För vissas behov kan det vara lite väl avancerat. Logic Pro X Standard i många musikstudior och med ett arbetsflöde som inte ändrats nämnvärt på nästan tio år. Men i stadig takt läggs nya funktioner och finesser till så att programmet inte blir omkört av konkurrenterna. Även om tredjepartspluggar kan ge Logic finesser för att lira live och jamma, är programmets tonvikt och bas det linjära sångbaserade musikskapandet. Mycket generöst ljud-, effekt- och instrumentbibliotek gör att det går att spela in, mixa och mastra i Logic utan några kostsamma plugginköp, om du vill. Stabilt och med gratis uppdateringar. Tillverkare: Apple (www.apple.com/logic-pro) Operativsystem: macOS Pris: Cirka 2 395 kronor Kommentar: Prisvärt, och med ett stort utbud av medföljande möjligheter. Väldigt allround. Endast för Mac och stöder inte vst-standarden. Rätt tuffa systemkrav. Mixcraft Brukar presenteras som ett Garageband för Windows och det är inte så illa beskrivet. Dock har programmet de senaste åren begåvats med allt fler funktioner och är idag de facto ett fullstort inspelningsprogram. Dessutom till ett bra pris. Bland de mer avancerade tillämpningarna finner du automatseringsverktyg och möjligheten att konvertera ljud till midi med ett enda klick. Mixcraft är ett i onödan förbisett program som du kan överväga om du kör Windows. Tillverkare: Accoustica (acoustica.com) Operativsystem: Windows Pris: Cirka 1 435 kronor. Finns som instegsversion för 725 kronor. Kommentar: Bra pris, och godkänt medföljande innehåll. Endast för Windows, och kanske inte snyggaste gränssnittet. Pro Tools De yrkesverksamma ljudteknikernas och proffsmixarnas standardval sedan 1989. Och det är just ljudredigering som är Pro Tools paradnummer. Med tanke på hur komplicerade många inspelningsprogram på marknaden är, så är Pro Tools inget dåligt val heller i en hemstudio. Programmet kräver viss instudering som dock betalar av sig i form av mästerlig kontroll över inspelning och bearbetning. Att behärska de kraftfulla och precisa reglagen kräver vanligtvis memorering av kortkommandon. Tillverkaren har en egen pluggstandard (aax). Tillverkare: Avid (www.avid.com/pro-tools) Operativsystem: macOS och Windows Pris: 5 390 kronor. Finns även som prenumeration från 350 kronor per år. Kommentar: Mäktiga redigeringsfunktioner och bra medföljande innehåll. Programmet har en viss inlärningskurva, och är ganska kostsamt. Reaper När det gäller kul-för-kosingen-faktor är det få som klår Reaper. Förutom gratisprogrammen, förstås. Programmet är producerat för att ta så liten plats som möjligt både när det gäller lagring och arbetsminne. Med andra ord är det nog tänkt att du ska vilja köpa till pluggar från tredje part. Det finns till och med specialfunktioner just för dessa. Reaper utvecklas i en mycket rask takt, ofta med uppdateringar flera gånger i månaden. I likhet med Ardour finns det intressanta möjligheter för anpassning av Reaper efter eget huvud. Som inspelningsprogram betraktat är det kraftfullt med tanke på det låga priset. Tillverkare: Cockos (www.reaper.fm) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: 580 kronor Kommentar: Låg belastning på datorn, och intressanta finesser. Kan eventuellt verka plåttrigt för den ovane, och har inte omfattande medföljande innehåll. Reason I mångas tycke det mest pedagogiska av de ledande inspelningsprogrammen eftersom det i stora delar efterliknar studio i verkliga livet. Mycket bra medföljande ljudbibliotek, effekter och instrument. Hanteringen av loopar är bäst i klassen. Sedan slutet av 2019 kan du dessutom använda Reason som en plugg i andra program vilket ökar både valfriheten och kreativiteten. Reasons bredd, samtidigt som det successivt introduceras nyskapande verktyg, gör att programmet ser ut att kunna ligga på topp i bra många år till. Tillverkare: Reason Studios (www.reasonstudios.com) Operativsystem: macOS, Window och iOS Pris: Cirka 5 775 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 845 kronor resp. 955 kronor. iOS-versionen, Reason Compact, är gratis, men har köp-inuti-app. Kommentar: Snyggt, mångsidigt och kreativt – extra plus för Reason-som-plugg. Studio One Snabbjobbat arbetsflöde med mycket dra-och-släpp istället för kortkommandon och massvis med menyer. Tillverkaren Presonus har valt att presentera alla funktioner i ett fönster varför du först bör testa om detta passar din skärmstorlek. Bra redigering av ljud och midi med separata verktyg för trummor, ackord och polyfoniska ljud som extra utropstecken. Verktygen för samplingar och loopar är ett kreativa och kvicka att laborera med. Ett mycket allsidigt program som även bjuder på en och annan specialare som inget annat program klarar. Tillverkare: Presonus (www.presonus.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: Cirka 4 970 kronor. Finns i två instegsversioner för 1 240 kronor resp. gratis. Kommentar: Både traditionellt och modern på samma gång. Spännande hantering av samplingar och ljudfiler, men det kan bli mycket som pågår huvudfönstret. Zenbeats Hårdvarugiganten Roland, som under några år hade Cakewalk Sonar, har rullat ut ett nytt inspelningskoncept lite i skymundan. Dessutom finns det för både datorer och handhållna apparater. Här ligger fokus på att göra musikskapande så enkelt och lättjobbat som möjligt. Många av de klassiska Roland-ljuden finns självklart med och det är uppfriskande med sammanhållet grepp som tydligtvis är utvecklat med lika mycket tonvikt på mobilt som stationärt musicerande. Gränssnitten är moderna och det går fort att komma igång och göra låtar. Zenbeats är gratis med sedan låser du upp ljud och annat innehåll med köp inuti app. Tillverkare: Roland (www.roland.com) Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android Pris: Cirka 1 445 kronor. Finns i två instegsversioner för 480 kronor resp. gratis att testa. Mobilversionerna är gratis men har köp-innehåll-inuti-app. Kommentar: Bra initiativ som har framtiden för sig – Roland är alltid Roland. Slagsida åt beat-producerande. Inspelningsprogram på webben Vill du skapa musik var du än är och med minimala systemkrav kan webbaserade program vara intressanta alternativ. Framförallt har musikprogrammen på webben blivit mycket vanliga i undervisningen i högstadier och gymnasier. De tre mest intressanta är faktiskt framtagna i Sverige. När de gäller funktionalitet ligger de i närheten, eller tangerar, instegsprodukter som Garageband och Mixcraft. Amped Studio Utmärkt webbaserat musikskaparprogram som har den rätta looken och de rätta funktionerna. Prisvärt, och det finns även extra innehåll att köpa till om du vill det. Lätt att komma igång med. Tillverkare: AmpTrack Technologies AB (ampedstudio.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar 49 kronor i månaden. Soundtrap Rent och snyggt gränssnitt. Lyhört och modernt urval av innehåll och instrument. Har ett par specialare på lager som exempelvis auto-tune. Tillverkare: Soundtrap (www.soundtrap.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 105 och 193 kronor i månaden. Soundation Mycket kompetent inspelningsprogram med stora mängder innehåll. Bra fokus på forum, nätgemenskap och delning. Tekniskt samarbete med Google. I ett pressmeddelande från 2020-03-25 meddelar de: Under rådande tider då många musikstudenter världen över behöver hantera sina studier hemifrån på grund av corona-restriktioner, erbjuder nu den onlinebaserade musikstudion Soundation gratis premiumabonnemang till alla skolor fram till 30 juni. Läs mer på https://soundation.com/station/soundation-education Tillverkare: Soundation (soundation.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 24 och 83 kronor i månaden Bubblare – kommande produkter att hålla koll på Luna Universal Audio släpper ett nytt inspelningsprogram under våren som lovar mycket gott. Enligt förhandsinformationen måste du dock äga hårdvara från företaget för att kunna använda det. Tillverkare: Universal Audio (www.uaudio.com/luna) Pris: Gratis Music Tribe Den omtalade Uli Behringer har i ett inlägg på Facebook meddelat att företaget är i färd att utveckla ett eget inspelningsprogram. När det släpps och vilken inriktning Music Tribe kommer att ha är i skrivande stund oklart. Tillverkare: Behringer (www.behringer.com) Pris: Gratis
  2. Vilken är din favorit i podcast-floran? Vi har listan du vill ha över poddar för musikskapare. Song Exploder Originalet som fick många efterföljare. Los Angeles-bon Hrishikesh Hirway skapade det första avsnittet 2014 och sedan dess har det rullat på. En låts tillblivelse beskrivs av upphovsperson(erna) med hjälp av allt från demoinspelningar till hela berättelser. Fleetwood Mac, U2, Metallica, Lorde och många, många fler har gästat podden. Avsnittet med Robyn om hitten ”Honey” är en platinaklimp i en hög med guld. Mer info: http://songexploder.net/ Finns på: Spotify/Itunes Musikprodpodden En Studio-favorit som har ett rätt brett anslag, men kommer undan med det med behållning. Podden tar upp allt från låtskrivande till ljudteknik som mikrofonplacering och en hel del däremellan. Gäster, både kändisar och doldisar bjuds in för att prata om framgångar och misstag. Poddvärdar är Niklas Berglöf, Joakim Jarl och Magnus Lindberg. Mer info: https://musikproducent.se/podd/ Finns på: Spotify/Itunes Musikbranchpodden Andreas Andersson hälsar inflytelserika personer inom svenskt musikliv välkommen till en podd som lyckas vara till stor nytta för den som lyssnar, inte bara till nöje. Exempel på det är att sådant som avtal och rättigheter gås igenom med företrädare för olika parter i branschen. Vissa avsnitt finns i kort och lång version. Några är behändigt uppdelade i delar. Mer info: soundcloud.com/musikbranschpodden Finns på: Soundcloud/ Spotify/Itunes/Acast Låtens DNA/Ljudministeriet Timmie Stenbergs snilleblixt till podd, Ljudministeriet, som handlar om alla ljud inuti, av och runt oss har ynglat av sig i ytterligare en podcast: Låtens DNA. I den kan du höra svenska artister, låtskrivare och producenter bryta ner en av sina låtar i dess beståndsdelar och berätta historien om hur låten kom till. Mer info: https://www.ljudministeriet.se/ Finns på: Spotify/Itunes/Acast Rockpodden Podden som axlat ansvaret att reda ut rockens roll. I den strida strömmen av gäster får du möta allt från de som håller i trådarna i rocksverige, men även artister och eldsjälar. En del tonvikt på livet på och av scenen men redaktionen drar iväg dit de har lust, vilket gör lyssnandet intressant oavsett och du är ett fan eller en utövare. Det är den lite hårdare varianten av rock som vanligtvis avhandlas. Mer info: https://rockpodden.se/ Finns på: Spotify/Acast/Itunes Hangin with audiophiles Rostfenomenet Jamie Lidell har en bakgrund som täcker skitig soul-sång till experimentell maskinfunk i duon Super Collider. I den här avslappnade podden bjuder han in studiofantomer som Tim Exile och Richard Devine. Och i varje avsnitt nördar Lidell totalt ned sig en eller flera burkar med ljudexempel och allt. Geek:igt och trevligt värre. Mer info: http://jamielidellmusic.com/ Finns på: Itunes/Spotify Hitfabriken Och nu gör vi en djupdykning ner i musiksveriges absolute mittfåra. Fredrik Ralstrand är din ciceron och du får höra folk som känner igen en hitlåt när du hör den. Bra bredd på gästerna: Lasse Holm, Siv Malmkvist, Pandora, Günter, med flera. Flera spännande historier bakom kulisserna på det svenska musikundret. Mer info: https://www.facebook.com/hitfabrikens/ Finns på: Spotify/Itunes/Acast Vad blire för rap? Här handlar det om innehåll som är till för dig som vill ha råkoll på den svenska hip-hop scenen. Intervjuer, diskussioner, berättelser och – givetvis – fett med spellistor. Huseras av den inte helt obekanta Nöjesguiden. Initierat och autentiskt framfört. Vi gillar extra mycket special-programmen då podden går djupare in på en särskild artist eller producent. Mer info: https://blogg.ng.se/vad-blir-det-for-rap/ Finns på: Itunes/Acast/Spotify/Soundcloud Låtskrivarpodden En välformulerad och personlig podd signerad Andreas Grube fokuserar på låtskriveri och låtskrivare. Och den är ingen halvmesyr till gästlista han fått ihop så här långt: Ane Brun, Mauro Scocco, Wille Craaford; Maria Marcus och Johan Kinde. En podcast för dig som sätter kreativitet och musikaliskt hantverk framför ljudteknik och mixologi. Mer info: https://www.facebook.com/latskrivarpodden/ Finns på: Spotify/Itunes My forever Studio Få nationer omhuldar sina toknördar lika mycket som britterna. Här kan du höra de skamlöst geek:iga musikteknikjournalisterna Chris Barker and Will Betts i högform. I jakten på den perfekta studioriggen besöker de andras studior och diskuterar prylar och mjukvaror. Både baklänges och framlänges. Charmigt och fullt med kunskap. Mer info: https://www.musictech.net/shows/my-forever-studio/ Finns på: Spotify/Itunes Hemma hos Strage Få personer över 25 år och som gillar musik känner inte till Fredrik Strage. I årtionden har han som musikjournalist nördat loss på detaljer och översiktsperspektiv som få andra. I den här podden bjuder han hem både inhemska och internationella stjärnor för personliga utvecklingssamtal om influeser. En och annan skröna förmedlas givetvis. Mer info: https://hemmahosstrage.se/ Finns på: Spotify/Itunes Musikmagasinet En av SR:s mest nyfikna och insatta musikprogrampunkter finns även som podd, tack och lov. Här kan du få dig till livs i sammanhanget uppfriska vinklar om kvinnors kamp inom musiken men även utflykter i ljudkonstens domäner. En alldeles utmärkt podd för dig som vill upptäcka nya ljudbilder och ny musik du kanske inte visste fanns. Mer info: https://sverigesradio.se/musikmagasinet Finns på: Se poddens sajt. Gaffa-podden Sveriges mesta musikmagasin måste ju ha en podcast. Allt annat vore vansinne. Gaffa-podden Produceras simultant i Göteborg och Stockholm. Podden lyckas förmedla den inlästa entusiasm och upptäckaranda som är tidningens signum. Det är en relativt pratig podd men oumbärlig om du vill hänga med i vad som händer och sker i musiksverige. Mer info: www.gaffa.se Finns på: Spotify/Itunes P3 låten På känt manér plockas här en sång ned i sina beståndsdelar och sätts ihop igen via upphovspersonernas röster. Två styrkor med P3:s låtskaparpodd är det behändiga formatet, ofta under halvtimmen långt, samt att urvalet är mycket kontemporärt med utövare som Mapei, Sabina Ddumba, Fricky, Benjamin Ingrosso, Little Jinder och många andra gäster. Mer info: sverigesradio.se/p3laten Finns på: Se poddens sajt. Guitar Geeks Daniel Kordelius och Andreas Rydman levererar varje torsdag en podcast som enligt upphovsmännen handlar om mer än du vill veta om gitarrer, stärkare och effektpedaler. Det spårar ibland in på nästan sinnessjuk detaljnivå, men det gillar vi. Poddvärdarna tar emot frågor från lyssnarna via sin Facebook-sida som sedan besvaras i podden. Mer info: http://www.guitargeeks.se/ Finns på: Spotify/Itunes
  3. En oumbärlig verktygslåda för den mobile musikanten och producenten. Det är vad Kymaticas Aum har att erbjuda dig som har en iPad eller iPhone. Den i Sverige utvecklade appen Aum är en veritabel schweizisk armékniv när det gäller ljud och musik på Apples mobila apparater. På håll kan appen se ut om en simpel ljudmixer. Men skenet bedrar. Aum är mer som en kopplingscentral mellan instrument, effekter och inspelningsprogram i din iPad eller iPhone. Och det kan verkligen behövas. Utbudet av instrument och effekter är enormt. Tack och lov är prisläget för ljudappar ett par snäpp lägre än för pluggar till ditt inspelningsprogram i datorn, så det går att testa sig fram utan bli ruinerad på kuppen. Vissa appar är till och med helt och hållet gratis. I dagsläget har Aum stöd för Inter-app Audio, virtuell midi, Audio Unit v3-pluggar, Audiobus, Audioshare, Ableton Link, virtuell midi och ljudfilsuppspelning. Kanske fikonspråk för dig som är ny när det gäller musikskapande på iOS, men ju fler tekniker som stöds, desto bättre, eller hur? Aum kan även synkronisera appar med extern hårdvara, som traditionella synthar och trummaskiner. Självklart går det att skicka ljud in och ut med Aum via ljudkort och vidare till dator om du har sådan hårdvara tillgänglig. Så, exempelvis kan ljudet från apparatens mikrofon (eller ansluten mick eller instrument) ta vägen via Aum och sedan spelas in. I mer avancerat användande kan du ha Aum som hjärtat i en ultrakompakt inspelningsstudio för både ljud och midi om du kopplar på ett inspelningsprogram i form en av app, som Garageband eller Cubasis. Men det ska vi kika på en annan gång. Nu är det hög tid att testa Aum ihop med en bunt med appar och kolla hur det går till och vad det är som händer. Häng med! 1. Skaffa appen I Apple nätbutik App Store hittar du appen om du söker på Aum Audio Mixer. Appen kostar 229 kronor och tillhör därmed det lite dyrare segmentet. Men kostar det så smakar det, som bekant. Ladda ned Aum och installera det. 2. Sätt igång När du startar Appen ser du endast ett stort, fett plustecken. Tryck på det så får du en meny när du kan välja mellan Audio, Midi eller Import. Välj Audio. De andra menyvalen gäller om du tänker starta med en midi-app eller en ljudfil, vilket inte är aktuellt just nu. 3. Välj källa Nu ser du Aum:s huvudfönster där, så att säga, all action äger rum. Börja med att välja ljudkälla. Tryck på den övre, största cirkeln som har ett plus inuti sig. 4. Instrument-format I just det är exemplet startar vi med att välja en Audio Unit Extension. Det blir Arturias intrumentplugg iSem, men det går precis lika bra med vilken app som helst som är kompatibel med Aum och således dyker upp bland menyerna. Tänk på att klicka på de tre strecken till höger om cirkeln och lägga till ett keyboard så att du kan spela på tangentbordet på skärmen. 5. Lägg till effekter Den är i princip samma manöver att lägga till en effekt till din instrumentkälla som att addera själva instrumentet. Vi väljer Audio Damage rätt hårda kompressor Rough Rider (som dessutom är gratis). Vill du lägga till fler effekter som en kedja så drar du bara den första cirkeln uppåt så uppenbarar ett nytt plus för en ny effekt och så vidare. 6. Upprepa processen Arturia iSem är en utmärkt basmaskin med arpeggio som synkar med tempot. Nu är det dags för ett beat och vi bestämmer oss för den utmärkta trummaskinspluggen Elastic Drums från Og Sus. För lite extra krydda adderar vi även Bram Bos fm-synth Ruismaker. Spara din session genom att trycka på de tre lodräta strecken upp i högra hörnet och döp din första Aum-patch. 7. Jamma! Om du trycker på respektive ljudkällas cirkel får du upp apparnas gränssnitt precis som öppnat dem som vanligt, utan Aum. Välj rätt syntljud, trumpattern och så vidare. När du trycker på play-knappen uppe i den vänstra hörnet startar apparna och sequencer-klockor synkar. 8. Spela in När du fått till något som du kan leva med så är det dags att spela in. Tryck på rec-knapparna till vänster om utgångscirklarna längst ned i huvudfönstret. Spela in så långt som du vill. När trycker på stopp så ligger dina olika kanaler som separata filer i filmenyn upp i det högra hörnet. Ljudfilerna heter samma sak om det du döpt hela projektet till men med tillägg för kanal, datum och tid. Mer om Aum (och flera andra av företagets produkter): http://kymatica.com/ Mer om iOS/iPhone/iPad www.apple.se
  4. Har du en äldre version av Reason så finns det en annan metod att få de två populära programmen att samspela. Vi visar hur. I och med Reason 11 så är det via Reason Rack-pluggen som kopplingen mellan Reason och andra inspelningsprogram sitter. Reason Studios (tidigare Propellerheads) har tidigare tagit fram ett system man kallar Rewire. Enkelt uttryckt innebär tekniken att ljud- och styrdata kan skickas mellan olika program genom vad som kan beskrivas som osynliga kablar. Detta betyder att en applikation kan temposynkroniseras med ett annat program, samtidigt som det ena programmets ljudströmmar kan bearbetas och spelas in av den andra applikationen. Det låter avancerat men i användning är Rewire enkelt att sköta. Det är även ett imponerande protokoll när det gäller prestanda. I realtid klarar Rewire att skyffla 256 samtidiga individuella ljudströmmar. En väldigt lång rad tillverkare och producenter av digital musikteknik har anammat Propellerheads kommunikationsprotokoll och byggt in stöd för Rewire i sina mjukvaror. Bland dessa kan nämnas Ableton, Adobe, Cakewalk, Cycling 74, Digidesign, MOTU, Steinberg, Toontrack och många, många fler. Det är dock viktigt att konstatera att även om du styr sådan som start och stopp från ett program till ett annat, så behöver du i de flesta fall byta ljud manuellt och göra andra liknande inställningar i det program som så att säga är slav till ditt värdprogram, i vårt exempel Logic X. Att koppla samman Reason och Logic är inte bökigt alls, även om processen tarvar sina mått och steg. Häng med och lär dig hur du får ut maximalt av programmen genom samköra dem. 1. Starta Logic Vänta tills programmet har öppnats helt. Skapa ett nytt, tomt projektdokument. Spara och döp projektet till något vettigt. Det är viktigt att du aktiverar Logic först och sedan Reason och inte tvärtom, annars fungerar inte synkroniseringen mellan programmen. 2. Starta Reason Bygg ett rack med önskade instrument och effekter i Reason. Nu är Reason i så kallat Rewire-läge, men än så länge kan du inte styra Reason via MIDI och inget ljud ur Reason kommer in i Logic. 3. Spara Reason-dokumentet Gör det på samma ställe som ditt Logic-dokument, för enkelhetens skull. Detta så att du hittar och kan starta rätt Reason-dokument ihop med korrekt Logic-projekt i framtiden. 4. Fixa kanaler Till att börja måste vi ordna med minst en extern stereokanal för att ljudet från Reason ska höras och kunna spelas genom Logic. I Logic, aktivera Mixer-vyn genom att välja ”Show Mixer” i rullgardinsmenyn ”View” eller tryck på X-tangenten på ditt tangentbord. 5. Ny kanal I Mixer-vyn, skapa en ny kanalstripp genom att trycka Kommando-Alternativ och bokstaven N, eller menyvalet ”Options” och ”Create New Auxillary Channel Strip”. Tryck på input-knappen på den nya kanalen och om vill ha ut Reason-mixerns två masterkanaler, väljer du ”RW:Mix L/R”. Nu kommer ljudet ur Reason höras i Logic via din nya kanalstripp. Men du kan fortfarande inte spela på instrumentet och styra effekterna via Midi från Logic till Reason. 6. Ordna Midi Gå till Logics arrangemangsfönster. Skapa ett nytt spår genom att trycka Kommando-Alternativ + N. Välj ”External Midi” i dialogrutan. Nu har du skapat ett Midi-spår med vars hjälp du kan styra effekter och instrument i Reason från Logic. Observera att du från och med nu spelar in och redigerar Midi i Logic, fast du styr Reason. 7. Välj källa Nu kan du i välja vilken extern ljudkälla som Midi-spåret ska styra. Välj foldern ”Reason”i ”Library”-vyn till höger. Då ser du alla tillgängliga instrument och effekter i Reason i listan längst till höger. Välj ett instrument eller en effekt att styra. 8. Snart färdigt Gå tillbaka till Reason. Nu ska instrumentet du valt i Logic kunna styras från din midiklaviatur och du kan nu spela in midiinformationen och bearbeta den i Logic, varefter instrumentet spelas upp från Reason in i Logic. Klart! Mer om Reason: https://www.reasonstudios.com/ Mer om Logic: https://www.apple.com/logic-pro/
  5. Med den senaste versionen av Reason behöver du inte välja vilken av programmen du ska använda. Låt oss visa hur! Det sverigetillverkade musikinspelningsprogrammet Reason har genomgått ett flertal förändringar genom åren. I begynnelsen kunde det endast hantera mjukvaruinstrument internt. Senare adderades ljudinspelning och några versioner efter det så kunde programmet ladda vst-pluggar från externa utvecklare. Vi ska inte heller glömma bort Reason Racks, företagets egen nätbutik och särskilda format, som rymmer ohemula mängder med effekter och instrument från namnkunniga tillverkare. Senaste versionen av Reason, nummer elva i ordningen, har ytterligare ett ess i rockärmen. Detta är i synnerhet intressant för dig som vanligtvis använder dig av något annat inspelningsprogram. Med Reason 11 kommer nämligen möjligheten att med hjälp av en instrumentplugg kunna bygga små och stora rack med Reason-instrument och effekter inuti ditt favoritprogram. Det innebär att du kan spela in, redigera och mixa som du är van vid – men med tillgång till alla Reasons kreativa verktyg. Reason Rack Plugin i vst-format lanserades under sensommaren, men au-pluggen, som krävs för att kunna använda Reason 11 i exempelvis Logic, har presenterats alldeles nyss. Vi är rätt många som väntat på det här: att slippa välja om en vill producera i Reason eller Logic och istället kunna köra på med det bästa av två världar samtidigt. Principerna för den här guiden är desamma oavsett som du använder Windows eller Mac OS X och om du föredrar Ableton Live, Cubase, FL Studio, Reaper, Studio One, Sonar, Bitwig, Garageband eller något annat program som är kompatibelt med vst- eller au-standarderna. 1. Skapa konto Välj ett bra användarnamn och registrera dig på Reason Studios webbplats. https://www.reasonstudios.com/ Där kan du hämta hem en demoversion som låter dig använda programmet och instrumentpluggarna gratis i 30 dagar. 2. Ladda ned Ladda ned Reason 11-paketet på webbplatsen https://www.reasonstudios.com/en/reason/tryreason Installera programpaketet enligt instruktionerna. Starta sedan Reason 11 och avsluta det igen för att säkerställa att installationen fungerat som avsett. 3. Starta Logic Skapa ett nytt tomt dokument i Logic. Döp det till något vettigt och spara. Skapa ett nytt mjukvaruinstrument. Välj ”Reason Rack Plugin” i rullgardinsmenyn som visar listan med Audio Instruments. 4. Testa Reason 11 Klicka på ”Reason Rack Plugin” i kanalstrippen och ett nytt fönster öppnas. I det kan du direkt välja ett Reason-instrument genom att klicka på en ikon, eller via rullgardinsmenyn i fönstrets nedre högra hörn. 5. Börja enkelt Det finns mängder av syntar, samplare, loop-spelare, mixrar och effekter att välja mellan, så det kan vara vettigt att börja enkelt om du inte har använt Reason tidigare. Vi rekommenderar loop-spelaren Dr Octo Rex som första instans, för att komma igång snabbt. 6. Labba med ljud Om du trycker på den lilla mapp-knappen i det övre vänstra hörnet av Dr Octo Rex spelarfönster så fälls en filmeny ut på vänster sida. Här kan du botanisera bland massvis loopar. Dra och släpp en fil från menyn in i Dr Octo Rex så laddas den direkt. Detta förfarande funkar med alla Reasons instrument och effekter. 7. Flippa racket Addera en mixer och lite effekter från menyn längst till vänster. Tryck sedan på ”Flip Rack” till höger i den horisontella menyn, ovanför rackenheterna. Nu vänds ditt Reason-rack så att du kan dra ljud- eller styrsignalskablar som du behagar. 8. Producera mera Nu är du redo att bygga ett rejält rack, alternativt använda flera samtidiga instanser av Reason som instrumentplugg. Du spelar in och redigerar midi som vanligt och kan givetvis använda Logic:s egna effekter eller tredjepartseffekter för att bearbeta din mix. Mer om Reason: https://www.reasonstudios.com/ Mer om Logic: https://www.apple.com/logic-pro/
  6. Stockholms Exploateringsnämnd har bordlagt (skjutit upp) frågan om rivning av fastigheten. I skrivande stund är över 6 000 underskrifter insamlade. Sprid gärna vidare inlägget ovan då det är sannolikt att nämnden har påverkats protesterna. Svt har också bevakat: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/beslut-om-rivning-av-legendarisk-studio-i-skarmarbrink-skjuts-upp
  7. Den klassiska inspelningsstudion i Skärmarbrink i Stockholm hotas av rivning. Studio Baggpipe, som verksamheten heter idag, kallas ofta för EMI-Studion i folkmun. Lokalerna är en av de få kvarvarande musikstudior som med rätta kan anses ha stort kulturhistoriskt värde, även internationellt sett. Där har Björn Skifs spelat in den första svenska listettan ”Hooked on a feeling”, bara en sådan sak. Raden av namnkunniga artister som satt sina tagningar i studion i söderförorten kan göras extremt lång, men som exempel har ABBA, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga hyrt in sig med sina produktioner. Ett upprop har startats för att förmå Stockholms Exploateringsnämnd att hindra rivningen av fastigheten för att bygga nya bostäder. Skriv på här! https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink Kolla gärna in Studio Baggpipes webbplats. http://baggpipe.com/ Foto: Studio Baggpipe
  8. Höstens hetaste effektpluggar – del 4/4: Vissa pluggar trotsar alla vanliga beskrivningar vilket Zynapiqs science fiction-inspirerade effektorgie är ett exempel på. Tyska Zynaptiq är ena hejare på effektpluggar som fundamentalt förvränger ljud som passerar igenom dem. Wormhole är inte ny, men den senaste uppdateringen innehåller viktiga förbättringar, exempelvis möjlighet att skala upp gränssnittet så att det går att se vad som försiggår i effekten. Utbyggnaden i preset-bankarna är också väldigt välkommen. Därför kvalar denna förbisedda pärla in vår guide. Wormhole är ett verktyg för dig som gillar att skapa ambienta ljudlandskap, droner och futuristiska rytmer. Futuristiskt fönster mot okända ljudvärldar. Wormhole är populär bland de som designar ljud till science fiction-filmer. Wormhole snedstämmer, tidssträcker och filtrerar. Summan av signalen skickas sedan genom reverb och delay som i sin tur påverkas av Wormholes reglage. Steglös mixning, så kallad morfning, ingår också i möjligheterna. Pluggen används följaktligen friskt av de som designar ljud till tv-serier som Westworld. Det är inte sällan det ljud som går in i effekten i princip inte går att härleda till innehållet som kommer ut. Och det är ju lika kul som spännande. Bakom det SF-influerade gränssnittet finns signalvägarna pedagogiskt redovisade så att du kan se vad pluggen håller på med. Det är dock viktigt att poängtera att Wormhole låter exceptionellt bra, i synnerhet tonhöjdförändringarna. En sak vi saknar är möjligheten att styra och modulera effektförlopp via exempelvis en sequencer inuti pluggen. Kolla gärna in hela Zynaptiqs produktsvit om är på jakt efter nya och annorlunda ljudbilder. För att använda Wormhole till fullo rekommenderar vi att styra reglage i realtid via din midi- kontroll och sedan spela in och redigera informationen i ditt inspelningsprogram. Video: Zynaptiq WORMHOLE Trailer Wormhole Vad: Multieffekt Tillverkare/kontakt: Zynaptiq https://www.zynaptiq.com Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Rtas Aax Pris: Cirka 1 915 kronor
  9. Höstens hetaste effektpluggar – del 3/4: Ett ofta förekommande mixtrick är att på olika sätt undvika efterklangens svansar då dessa grötar till ljudbilden. Detta löser W.A Productions i en och samma plugg. Amerikanska W.A har en rejäl produktkatalog. Mycket av utbudet går ut på att förenkla produktionsprocessen för den datorbaserade producenten. Så även här. När rumsklang läggs på sång, vilket ju är brukligt, så uppstår så kallade reverbsvansar. W.A Production nya efterklangsplugg bakar ihop flera viktiga mixfunktioner i ett enda paket. Det blir extra tydligt på sång som innehåller ord och rytmik: det låter rätt rörigt om du drar på med reverbet, helt enkelt. Erfarna ljudtekniker har olika metoder för att hålla tillbaka de förhatliga svansarna. Det resulterar i kedjor med effekter som sammantaget ger resultatet att efterklangens signal ”duckar” mellan de sjungna fraserna. Ljudet upplevs som klarare och tydligare samtidigt som det får stöd och klang av reverbet. Mutant Reverb kapar reverbsvansar utan att det krävs effektkedjor och mixbussar. Mutant Reverb är som en sådan effektkedja i en och samma plugg. Du har inbyggd duckare, kompression och efterklang och du slipper således att mecka med side-chain-teknik och liknande. Det inbyggda reverbet är algoritmiskt och inte baserat på impulsresponser, som många andra samtida efterklangspluggar. Men det låter mer än okej för det. Även fast pluggen är enkel så finns flera användbara fininställningar för exempelvis pre-delay och diffusion. Som snabblösning för att kvickt klicka fram ett sångljud med mono till stereo är Mutant Reverb mycket väl godkänd. Överskådligt och rätt snyggt. Reglagen ger dig bra kontroll över signalen utan att krångla till det. Video: MUTANT Reverb - Vocal Reverb Plugin With a Built-in Ducker (VST / AU / AAX) Mutant Reverb Vad: Efterklang med kompression Tillverkare/kontakt: W.A Production https://www.waproduction.com/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 380 kronor
  10. Höstens hetaste effektpluggar – del 2/4: Från Stockholm kommer en enkel och effektiv effekt för att få såväl enskilda spår som hela mixar att låta bredare och djupare. Svenska Klevgränd har en lång rad med instrument- och effektpluggar bakom sig. Och, förhoppningsvis, framför sig. Vi är särskilt vänligt inställda till Grand Finale, en okomplicerad mastringsplugg i budgetklassen som blivit många hemmastudioanvändares favorit. För tre år sedan släpptes Haaze, en stereobreddseffekt med ett sedvanligt stilrent utseende och som lätt helt schysst. Nu är uppföljaren här och som sig bör har produkten utvecklats. Tricket med stereobreddning är att du vill kunna applicera effekten på olika frekvensband, exempelvis så att bas och kick får lite av effekten medan gitarr och cymbaler får mer av varan. Det fixar Haaze II med bravur genom att dela upp inkommande ljud i 16 frekvensband som sedan kan fördröjas i tid. Brett är fett. Klevgränds senaste verk fungerar bra på både enskilda spår och hela mixar. Lyssnaren upplever därigenom att ett ljud är placerat någonstans i rummet, istället för att endast panorerats till höger eller vänster. Pluggen fungerar naturligtvis även för mono-till-stereo-manövrar. Med medföljande inställningarna ger en bra provkarta på vad effekten klarar av. Du som ogillar pilliga och överdetaljerade effekter kommer att trivas ned Haaz II som praktiskt taget inte behöver någon manual. Klevgrändernas nya stereoverktyg är en kostnadseffektiv lösning som dessutom finns för iOS. Genom att ge olika frekvensband en volymmässig knuff kan du förstärka eller minska stereoeffekten. Panorera mera! Under fliken Pan har du full kontroll på höger respektive vänster kanal när du mixar med Haaze II. Video: Haaze 2 – Pro Stereo Tool Haaze II Vad: Stereobreddare Tillverkare/kontakt: Klevgränd https://klevgrand.se Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax och Auv3 Pris: Cirka 590 kronor
  11. Höstens hetaste effektpluggar – del 1/4: Den radikala granulärsyntesen tar klivet från experimentell status till den musikaliska mittfåran. Ständigt intressanta Output producerar allt från stiliga studiomöbler till pluggar i utvecklingens uttjatade framkant. Portal är det amerikanska företagets senaste effektplugg. Gravt förenklat är granulärsyntes en metod att dela inkommande ljud i småbitar (granulat) för att manipulera innehållet på olika sätt. I praktiken brukar effekten låta som skitig tidssträckning, komplicerad ekoförvrängning och ”stutter” (upprepning). Med Portal har Output åkt hela vägen till stan vad gäller gränssnittet och funktionaliteten. Ett uppfriskande modernt utseende, som dessutom är mycket praktiskt, ger Portal fördelar jämtemot andra granulära effekters ofta avancerade akademiska gränssnitt. Du flyttar en punkt i en sfär och mixar då steglöst mellan grupper av inställningar med sådant som modulation, ”vanliga effekter”, tonhöjd och själva granulärstadierna (storlek, tid, filtrering, reverserad, et cetera). Effekten kan bli allt från crunchiga trumloopar, moln av syntljud till upp-pitchade röster och det mesta däremellan. Eftersom Portal har temposynkning av parametrar och är enkel att automatisera vittnar det om att produkten är tänkt för modern musikproduktion, snarare än endast akademisk ljudkonst. Effektprocesserna har användbara reglage för torr/våt signal som minskar risken att det blir för mycket av det goda. Outputs senaste effekt är inget för den försiktige, men levererar framförallt kreativ ljuddesign utan huvudbry i en stimulerande miljö. De över 250 förinställningar gör pluggen rättvisa. Vi gillar att de är pedagogiskt indelade efter användningsområde. Givetvis kan du dyka under huven på Portal och justera inställningarna eller skapa helt nya och egna effektljud. Video: PORTAL by Output - Granular FX Plugin Portal Vad: Granulärsynteseffekt Tillverkare/kontakt: Output https://output.com/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 1 595 kronor
  12. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 4/4: Mastringsbolaget Emastered ger sig in i syntplugg-branschen med massiv reklam i ryggen. Vi hittar dock en mängd frågetecken som behöver rätas ut. Med en ymnig marknadsföring och citat från grammy-vinnande producenter har Emastereds Atom lanserats. Och mycket ser rätt ut på pappret – en rättfram subtraktiv syntplugg som dessutom ska snygga till ljuden med hjälp av artificiell intelligens. När vi stegar igenom de över 300 medföljande ljuden så låter det fint, men inte uppseendeväckande fantastiskt. Tre tongeneratorer, fyra filter, fem vågformer, två lfo:er, kort sagt en högst ordinär mjukvarusynt i ett lätt överskådligt gränssnitt. Överskådligt och snyggt. Men de iöronfallande finesserna lyser med sin frånvaro. Om vi bortser med namn- och varumärkeskrocken med ett flertal andra produkter inom samma segment, så finns det några saker som är märkligt med Emastered förstlingsverk. För det första är det en rätt enkel syntplugg som näppeligen motiverar sitt pris. För det andra utlovas det AI-teknik i pluggen. Vi har inte lyckats utröna vad denna teknik består av och än mindre hur den förbättrar ljudet. När du spelar på eller sekvenserar Atom så visas en rätt fräsig tredimenstionell animering i gränssnittets mitt. När vi frågar tillverkaren om teknisk information hur AI-tekniken fungerar är det enda svar vi får att det är samma algoritmer för ljudförbättring under huven på Atom som i företagets mastringstjänst på nätet. Det svaret duger givetvis inte. Sedan dras pluggen med några närmast obegripliga barnsjukdomar, där omöjligheten att låta modulationshjulet styra någonting alls, alltså inte heller modulation, är lågbottenmärket. De medföljande ljuden är indelade på gängse vis, dock saknas en kategori för effektljud, något som Atom klarar av bra. Mjukvaru-utveckling är som bäst svårt och hyggligt tidsödande. Här verkar hela processen gått alldeles för fort. Vi kan bara hoppas att framtida uppdateringar och en mer transparent kommunikation överlag kan räta upp skutan som i skrivande stund inte håller tätt. Video: Introducing Atom Atom Vad: Mjukvarusynt Tillverkare/kontakt: Emastered Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 1 829 kronor (finns även som prenumerationstjänst för 183 kronor/månad)
  13. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 3/4: Softube senaste virtuella instrument står bastant och bredbent i det lägre registren. Och visst fladdrar det i byxbenen när det vill sig väl. Linköpingsbaserade Softube har en räcka succéer bakom sig. Vi tänker då på naturtrogna emuleringar av klassiska effektlådor, men även på Modular, en mjukvaruversion av eurorack-standarden. Härförinnan släppte företaget en mycket intressant, men lite förbisedd syntplugg, Parallells, som även bör krediteras som sig bör. Monoment är rätt och slätt en syntbas där utgångspunkten är två gigabyte med samplat innehåll från namnkunniga hårdvaror. I användning är Monoment uppfriskande enkel att handha. Via rullgardinsmenyer kan du smidigt byta och blanda byggstenar till ditt ultimata basljud. Exempelvis är det en baggis att använda ett grundljud som subbas och ett annat för mer karaktär och attack. Filtrering sköts via vridreglage eller direkt i huvudfönstret, som en modern eq. Det som får basspluggen att verkligen stå ut är funktionerna ”Analog dirt”, ”Punch” och ”Aging”. Med hjälp av dess går det att ratta in ljud som inte är rädda för att smutsa ned sig, om vi säger så. Det finns dessutom en kompetent effektdel med rumsklang, eq, multibandskompression, stereobredd och dist. Med ett rejält filtervred kan en slå mixen med häpnad. Basljuden i Monument är ordentligt feta. Förinställningarna öppnas i ett separat fönster vilket tar ett par varv att vänja sig vid. Innehållet är taggat med en mängd sökord, varav vissa, som ”analog”, ter sig självklara, medan andra (”reese”) tarvar vissa förkunskaper om den elektroniska dansmusikens historia. Med tanke på vilken roll särpräglade basljud spelar i den samtida populärmusiken är den här specialiserade pluggen ett välriktat och prisvärt skott ur svår vinkel. Förinställningarna är sorterade som ett så kallat tag-moln, vilket kan underlätta om du i förväg vet vilket ljud din låt behöver. Video: Introducing Monoment – Softube Monoment Vad: Mjukvarusynt Tillverkare/kontakt: Softube https://www.softube.com/monoment#/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 765 kronor
  14. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 1/4: Samla alla dina samplingar i en interaktiv rymdkarta. Det låter spejsat, men är i praktiken snabbjobbat och kreativt. Svenska XLN Audio känner många igen från trumpluggarna i Addictive Drums-serien. Den senaste produkten XO är dock något utöver det vanliga. Här handlar det om ett nytt sätt att överblicka och behandla ljudfiler, gärna i stora mängder. Genom att analysera och indexera samplingar visar XO en karta, där ljud med övervägande del diskant hamnar uppe i högra hörnet (hi-hats, shakers) och samplingar med mycket basfrekvenser (kickar) hamnar nere till vänster. Virvlar, och effekter syns i de centrala delarna i gränssnittet. De olika kategorierna visas med färger och när du styr pekaren över trumrymden spelas ljuden upp i realtid. Förutom det medföljande ljudbiblioteket har vi här låtit XO indexera cirka 40 000 slagverksljud. Det går mycket fortare att välja rätt ljud och plocka ihop ett trumkit jämfört med att sitta och leta filnamn i foldrar. Under ”Edit” återfinns en 8-spårs groove-maskin med extra allt. Du har tillgång till reglage för sådant som volym, tonhöjd, anslagskänslighet, filter, swing, panorering, transientgenerator och två effektbussar. Det finns även en effektregel på masterkanalen för kompression. Antingen spelar du in trumslag i ditt musikprogram eller så använder du den inbyggda sequencern. De medföljande midi-mönstren är en bra utgångspunkt. Leta upp en folder med samplingar på dina hårddiskar och låt sedan XO katalogisera ljudfilerna. Det svänger nästan onödigt mycket om du förskjuter spår mot varandra och använder accentfunktionen. Slumpknappen för att helt sonika byta kit ur trumrymden är en kreativ krydda. Vi saknar möjligheten att importera midi-filer med rytmiskt innehåll. Det går dock att exportera både midi-mönster och ljudfiler direkt in i ditt musikprogram. Excellenta hjälpfunktioner hjälper dig på traven utan att behöva fippla med en manual. XO:s groove-maskin är en av de bättre vi använt. Det går kvickt att få till rätt kit och ett grymt sväng. Video: Exploring the XO Space XO Vad: Sampling/trumsequencer Tillverkare/kontakt: XLN Audio https://www.xlnaudio.com Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax och fristående program Pris: Cirka 1 919 kronor
  15. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 2/4: Native Instruments evolution av tillverkarens flaggskeppssynt är sannerligen inget hafsverk. Frågan är om det finns några genvägar till det perfekta ljudet eller inte. Efter år av smygtittar släppte NI äntligen uppföljaren till syntpluggen Massive, som inte minst har varit ljudmässigt framträdande inom modern urban dansmusik de senaste tolv åren. Provkartan på vad pluggen kan prestera är minst sagt imponerande – pluggen låter helt sagolikt. Kostar det så smakar det mumma. Massive X låter nytt och mycket. Med risk för att ta till överord så finns det få, eller inga, syntar i den här prisklassen som har liknande bestyckning och har en sådan arsenal av möjligheter. Massive X är inget för den Teknikrädde om hen vill börja skapa egna ljud. Här återfinns mycket avancerade funktioner för bearbetning av vågformstabeller, 170 mot föregångarens 80, och olika former av sekvensering av ljud, både dess beståndsdelar och rytmik. Självklart är pluggen enkel att använda om du inte avser att skapa egna inställningar från ax till wienerbröd. Tyvärr kan inte Massive importera förinställningar från ”gamla” Massive, vilket innebär att vi för tillfället får hålla tillgodo med de 420 förinställningarna och våra egenhändigt slöjdade ljud. Släktskapet med byggsatsprogrammet Reaktor är tydligt, exempelvis routing-möjligheter som inte är att leka med. Det är mycket sannolikt att det inom kort växer fram en frodig tredjepartsmarknad och att NI själva kommer att släppa expansioner som i alla fall inledningsvis kommer att vara gratis. Vi gillar smarta funktioner som att kunna tilldela makroinställningar för styrning från midi-kontroller eller automatisering. Rytmisk modulationsmatris och sofistikerad sequencer. Massive X kan det mesta. Systemkraven är rätt tuffa och kräver den senaste versionen av exempelvis Logic, så användare med äldre maskiner som inte kan uppgradera göre sig icke besvär. Om du skapar något slags musik (eller bara ljud) och vill ligga i den berömda framkanten kan du faktiskt inte missa Massive X. Video: Introducing Massive X Video: Dissect the preset: Massive X - Kesselbeat Massive X Vad: Mjukvarussynt Tillverkare/kontakt: Native Instruments https://www.native-instruments.com/en/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax (och snart fristående program) Pris: Cirka 2 122 kronor
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.