Jump to content

Hasse Nilsson

Medlem
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Hasse Nilsson last won the day on September 2

Hasse Nilsson had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutralt

About Hasse Nilsson

  • Rank
    Med i gänget

About me

  • Kön
    Man

Recent Profile Visitors

1,570 profile views
  1. Idag är spelbranschen större än musik- och filmindustrin tillsammans. Även om många arbetstillfällen redan innan coronakrisen tyvärr försvunnit från musikbranschen, så öppnas några dörrar när andra stängs. Bara i Sverige omsatte spelbranschen 19,2 miljarder och kronor och hade cirka 8 000 heltidsanställda. Många musiker och ljudmakare väljer att satsa på karriärer som leverantörer av ljuddesign och musikkomposition till spel istället för en mer traditionell yrkesbana som artist, låtskrivare eller producent. Vi har träffat Isabelle Engman i Los Angeles som satsat på att ta sig fram som studiofantom inom den interaktiva underhållsindustrin. Mer om Isabelle, hennes bakgrund och karriär, kan du läsa i artikeln Så gjordes musiken till SVT-dokumentären Donationen. Hur kom du kontakt med spelbranschen? – Jag upptäckte spelsidan rätt sent generellt, det var först när jag pluggade på USC i LA för några år sedan som jag faktiskt fick upp ögonen för just både att spela själv och musik till spel. Jag har min före detta mentor Garry Schyman (kompositör bakom spel som BioShock, Shadows of Mordor och senast VR-spelet Torn) att tacka för det, det var han som rekommenderade mig direkt efter studierna till Somatone Interactive Inc, ett företag som specialiserar på att förse framför allt mobila spel/speltillverkare med ljud och musik. Här handlade det om att göra kortare loopande musikstycken i väldigt varierade genrer, allt ifrån mystisk detektivmusik till futuristisk racing. I samma veva fick jag även prova på att göra musik till bland annat 2D-spel då jag jobbade med spelstudenter på deras projekt. Det var här min passion för just spelmusik och spelandet i sig verkligen tändes. Du bör ha ett brinnande intresse för den bransch duförsöker komma in i, det är A och O. Spelar du själv? – Självklart! Har under senaste åren dykt ner mycket i just mobila spel, också för att jag mestadels rört mig jobbmässigt där vilket varit väldigt bra research, att analysera hur andra använder ljud/musik och trender inom det forum man arbetar i är en nyckelkomponent. Senaste konsollspelet jag dykt ner i är Red Redemption 2, väldigt bild-realistisk och häftig upplevelse, ser nu mycket fram emot Cyberpunk 2077! (som tyvärr försenats igen, reds anm.) Hur gör du för att få ett nytt uppdrag? – I de flesta fall blir jag anställd igen eller rekommenderad av någon jag tidigare jobbat med. Så även fallet med filmprojekt och andra jobb jag får in. Men i detta ligger också mycket tid på att själv vara aktiv och styra upp möten, se till att hålla kontakten med dom du jobbat med förut eller höra av dig till nya kontakter som till exempel spelutvecklare. Att planera in en kaffe här och där ska inte underskattas! En bra grej jag brukar ha lite som ett mantra är att om du inte ger dig till känna därute, vet ju ingen om dig. Ibland kan du ha väldigt bra tajming, du återkopplar med någon du nyligen fikat med, eller har jobbat med för några år sedan, vars kollega just gjort ett spel och letar efter en kompositör. Sen har vi ju internet till hjälp idag, finns många spelforum på nätet där till exempel indiespelutvecklare postar om kommande projekt. Twitter, Reddit, LinkedIn och alla de andra, det krävs bara några klick för att hitta kontaktinformation idag. Att besöka spelmässor som GDC eller E3 är att rekommendera för ett mer organiskt sätt att träffa branschfolk. Vad är det roligaste med att komponera och göra ljud till spel? – Jag brinner för den interaktiva icke-linjära delen, vilken också är utmaningen, framför allt idag då den blir mer komplex och sofistikerad. Till skillnad från film, som jag även jobbar mycket med, där du skriver till en låst bild och exakt tidssekvens, kan en spelare ta allt ifrån trettio sekunder till fem minuter på sig att klara en bana i ett spel och vara kvar i samma scener på olika sätt. – Musiken ska vara passande och underhållande, inte uttröttande att höra på om det är en loop och samtidigt interagera med vad som händer i spelet. Man måste vara beredd på att musiken hastigt kan gå från actionscen till vilande läge, vilket jag tycker är spännande att lösa och det finns så många avancerade implementeringsprogram till hjälp idag. I spel kan man jobba mer med övergripande stämningar, till skillnad från film där man är väldigt bunden till här och nu, exakt vad du ser framför dig. Hur skiljer det sig från traditionell musikproduktion? – Personligen tycker jag det är viktigt att när du börjar jobba på ett spel, att ta reda på vilket sound det ska vara. Hur låter spelet? Jag försöker alltid lära mig så mycket det går om storyn, för att kunna koppla musik och ljudbild till spelmiljön. Du vill att musiken ska representera vad du ser lika mycket i vilka toner du väljer som instrumentering och val av ljudkällor. Jag strävar alltid efter att försöka skapa unika story-relaterade ljud, eller jobba kreativt och icke-traditionellt med traditionella instrument - gå utanför boxen, helt enkelt! – De flesta kunder har en personlig musikalisk smak och estetik och det viktigt att du som kompositör tar reda på vilka instrument eller ljud som går hem och i ett tidigt skede etablera en ljudpalett. Det kan du göra genom att referenslyssna, experimentera och skapa olika ljud och ljudtexturer tillsammans med kunden och som man tycker passar i den värld spelaren rör sig i. – Låt säga att jag jobbar på ett sci-fi-spel, spelutvecklaren vill ha en aggressiv ljudbild, då är det första jag reder ut, vad menar denne med aggressivt: är det distade industriella ljudtexturer eller mörka synthmattor? Det kan vara en process att hitta ett fungerande kommunikationssätt till en början. Ett annat tips är att producera och arrangera musiken utefter in-game-ljudeffekter för att undvika kollisioner. Har spelet många basiga ljudeffekter, kan du se till att inte vara för aktiv i basregistret musikaliskt. Om det redan finns en etablerad ljudeffektsbild, kan du från start anpassa dig därefter. – Min kompositionsprocess skiljer sig också, i spel gillar jag verkligen aspekten att kunna gå ifrån bilden och skriva friare. Man skulle kunna likna det till att skriva konsertmusik, oftast går jag igång på det fria utrymmet du kan ha som spelkompositör. Men ibland blir även det en utmaning, att man har för mycket frihet, att det då är lättare att ha en filmscen man kan följa till punkt och pricka. Hur går du tillväga när du får ett nytt uppdrag? – När jag jobbar med mobila spel, får jag ironiskt nog sällan se själva spelet. Oftast får jag enbart instruktioner, en kort brief (uppdragssammanställning) av musikstil utvecklaren eftersöker och det inkluderas minst en låtreferens. Då har jag en till tre dagar att sätta något i liknande stil. Det gäller därför att lyssna in instruktioner väldigt noggrant från start och reda ut eventuella oklarheter direkt. – Ett annat unikt fall var när jag gjorde musik till ett fitness-spel för Xbox/Microsoft, här fick jag videofiler som jag komponerade till från början till slut, linjärt. Annars då jag jobbar med spel i mer traditionell mening, som Sound of Separation jag gjorde ihop med spelutvecklaren Elaine Gomez, får jag ofta filmsekvenser i vanligt filmformat skickade under utvecklingsprocessen och kan således få ett hum om den generella känslan och en uppfattning om hur långa musikloopar som behövs, et cetera. The Sound of separation är ett pusselplattforms spel som har ljud och musik av Isabelle Engman. När du väl är i kompositions-zonen, tar du fram ett tema först, eller flera? Hur många versioner brukar det bli innan det ”sitter”? – Det första jag gör är att ta reda på vad musikens syfte ska vara i spelet. Kommer musiken fungera huvudsakligen som stämningsmusik, kanske jag börjar kompositionsprocessen med att skapa och leka med ljudtexturer snarare än melodi i första steget. Sen är jag ett fan av att alltid försöka skapa en catchy melodi oavsett musikstil, se på många av dom japanska kompositörerna som Koji Kondo (Super Mario Bros). Det är teman man inte glömmer i första taget! En stark melodi gör all musik bättre. Ibland sätter du det på en gång, ibland krävs det några revisioner innan du hittar rätt. Jag gillar att bli pushad att prova olika infallsvinklar i hur jag arbetar genom samarbetet med spelutvecklare. Jag har funnit att spel är det medium där jag kunnat ta ut svängarna mest kreativt och experimentellt. Hur många fysiska möten blir det med kunden eller mejlar/skickar du filer endast? – När jag jobbar med mobilspel blir det enbart mejl- eller Skype-kommunikation med smidiga sätt att skicka och dela filer. Gäller det andra typer av spel, börjar jag oftast med ett fysiskt möte med kunden för att kicka igång projektet och få en chans att ses på riktigt och prata riktning, brainstorma. Efter det blir det mestadels email- och telefonkontakt tills produkten är färdig. Elaine Gomez är mångårigt rutinerad speldesigner med bland annat en adjungerad proffesur i ämnet från prestigefyllda Rutgers University. Vad är du letar efter hos en bra musik- och ljudskapare till de spel du producerar? – Förmågan att kunna komponera olika sorters musikstilar är viktigt för mig. Det är även nödvändigt att personen jag jobbar med förstår vikten av olika val av musik utifrån flera perspektiv. Känsla och tonalitet är grundläggande inom speldesign. Ljud och musik, och upplevelsen av dem, är därför essentiella komponenter för att kommunicera det till spelaren på rätt sätt. Hur påbörjar du den praktiska processen mellan dig och ljud- och musikproducenten? – För mig är ljud och musik så viktigt att det är en huvuddel när jag designar spel. Det innebär att så fort jag börjar bolla med idéer, gör anteckningar och skisser för att planera ett nytt spel så för jag även ner uppslag på hur ljud och musik ska fungera i de spelvärldar jag skapar. – Först presenterar jag spelidén till ljud- och musikproducenten där jag visar konceptuellt visuellt material. Sedan brukar jag gå vidare i samarbetet med en ”soundboard”, ungefär som en storyboard, där jag sammanställt listor med exempel på ljud och låtar som musikproducenten kan använda som inspiration. Efter det är det nästan som en dans mellan mig och komponisten/ljuddesignern för att finna en perfekt balans mellan bild och ljud som ska passa och lyfta projektet. Hur går själva leveransen av ljudmaterialet till dig till? – När jag jobbat med Isabell så har hon komponerat flera olika varianter av teman som skiljer sig inbördes på olika sätt. Sedan har jag valt mina favoriter och hon gått tillbaka i sin studio och använt min feedback för att skapa nya versioner. Sedan fortsätter vi på det sättet tills vi båda känt att helheten motsvarar vår vision om hur spelet ska fungera. Arbetar du I Unity eller någon annan spelskaparplattform för att göra ljudfilerna interaktiva i spelet? –Ja, när jag fått ljudfiler från Isabelle så har jag lagt in dem i Unity och sedan skrivit kod för att bearbeta ljudet och göra det möjligt att spelmotorn och spelare ska kunna påverka exempelvis hur musiken förändras över tid och scener. Unity är en utvecklingspattform där Elaine Gomez infogar Isabelle Engmans ljudfiler för att arbeta ihop en fungerande helhet. Ett spel, helt enkelt. Hur är det att jobba i projekt med Isabelle? Hon är en fantastisk kommunikatör och jag beundrar hennes sinne för detaljer. Hon lyssnar verkligen på mig och har övervägt alla referenser och exempel jag skickat till henne – och återkommit med lysande ljud och musik. Hon förstår hur hon använder instrumentering, och tonalt innehåll för att få allt ljud att jobba i harmoni med spelat. Folk säger alltid att ljud och musik i mina spel är så vackra och jag har Isabelle att tacka för det. Isabelle Engman: Utrustning i urval Dator: Mac Pro Tower (med SSD-diskar) Inspelningsprogram: Logic Pro X Ljudkort: RME Babyface Pro Kontrollenheter och klaviaturer: M-Audio Keystation 88 II, Korg Monologue, Moog Grandmother. Ljudbibliotek: Spitfire Symphonic Strings, LASS, CineBrass PRO, Berlin Woodwinds, Hans Zimmer Percussion, Spitfire Percussion, Metropolis Ark 4, Albion ONE (Spitfire Audio), Keyscape - piano (Spectrasonics), Xtended Piano (Soniccouture) Virtuella instrument: Reaktor 6 (Native Instruments) använder jag mycket flitigt, både dess syntha och effekter. Guitar Rig 5 Pro (kan jag slänga på pads eller liknande för att komma åt spännande texturer). Geosonics (Soniccouture), roliga pads/texturer att leka med. Morph (Zynaptiq) cool plugg för att processa/transformera ljud. Decapitator (Soundtoys) kan ge häftiga analoga färgningar till ljud, kul leksak! iZotope Iris, kul sample-baserad manipulationsinstument. Waves /iZotope Ozone 9/Fabfilter för mixning/mastring. Plus att det finns massa bra (gratis) 8-bit-plugins på nätet och som lämpar sig väl för spelljud- och musik. Här hittar du musik av Isabelle Engman
  2. Det har gått nio år sedan Izotope introducerade multiverktyget Stutter Edit som främst är avsett för att bearbeta beats med rytmiska effekter. Nu har uppföljaren kommit. Häng med och se hur du drar nytta av nyheterna. När Stutter Edit lanserade var tricket, och är, att olika effektkombinationer triggas via tangenterna på din kontrollenhet. Genom att så att säga spela med effekterna i realtid uppnår du samma resultat som annars skulle behöva arbetas fram med automatisering. En ordentlig tidsvinst med andra ord. Och även mer känsla för feeling när det vankas dansant musikproduktion. Celebert samarbete Den nya versionen är ett samarbete med den emblematiske producenten Brian ”BT” Transeau. Han har, bredvid modularfantomen Richard Devine, ett slags inofficiellt världsrekord i pluggsamarbeten. Faktum är att han även var inblandad den första versionen av Stutter Edit, då med en omfattande bank med förinställningar. I och med Stutter Edit 2 har samarbetet fördjupats eftersom BT:s logotyp återfinns sida vid sida med Izotopes och producentens förinställningar dominerar utbudet med mallar att utgå från när du slöjdar dina egna. Första versionen Så här såg produkten ut när den släpptes första gången 2011. En ganska radikal förändring mot bilden nedan, eller hur? Nytt utseende Det första som möter dig är givetvis det nya gränssnittet. Stutter Edit 2 är totalt omgjord från förra versionen och fått ett utseende som påminner mer om Izotopes populära mastringspluggar i Ozone-serien. Mer logiskt och inte lika plottrigt, tycker vi. Maskinell hjälp Pluggen känner automatiskt av vilket inspelningsprogram du startat och visar sedan hur du ställer in Stutter Edit 2 på rätt sätt. 13 effekter Du kan kombinera elva olika effekter till din inställning (preset) eller som Izotope kallar det: gesture (gest). Detta är alltså exklusive de två huvudnumren Stutter och Buffer som står för rytmisk repetering och tidsmanipulering av inkommande ljud. Nytt filter Kamfilter (Comb) och är den filtervariant som är helt ny den här versionen. Kan även chorusIzotope har ägen lagt till ett traditionellt Chorus till möjligheterna. I alla fall traditionellt för att vara Stutter Edit. Utvecklad efterklang Reverbet är också nytt, även om funktionen fanns i Stutter Edit 1. Som synes är det ingen match att låta rumsklangens storlek påverkas i takt och rytm som kvantiseras till bpm. Ordning och reda Det är superenkelt att arrangera i vilken ordning effekterna ska hamna, bara dra-och-släpp modulerna upp och ned i den vänsterställda vertikala menyn. Förhandlyssna på vilken påverkan förändringen har innan du går vidare. Tidskritiska inställningar Varje reglage (parameter) i alla moduler går att synkronisera till tempo på olika sätt. Exakt hur reglagen ska påverkas styrs med hjälp av en grafisk redigeringsmodul som har en rejäl samling förinställningar, men du kan även rita dina egna kurvor för unika anslag eller rytmiska sekvenser. Hitta rätt sound Även biblioteket med förinställningar och mallar har fått en ny look och nya funktioner. En egenhet är att du inte kan spara förändringar i fabriksljuden. Så det blir att spara med ”Save as” innan du sätter igång och gör egna förändringar som du vill ha kvar för framtida bruk. Det finns hundratals förinställningar att använda som inspiration. Sammanfattning Den nya så kallade curve editorn och mer utbyggda möjligheter till komplicerade rytmiska förlopp har givit produkten två nya ess i ärmen. För det första går det att göra sömlösa, längre och böljande effektkombinationer. Tänk risers, drops och trailer-effekter. För det andra, och i motsatt riktning, går det att få fram mer intrikata och tajta rytmmanipuleringar av lajvljud och filer än tidigare. Ett samtida exempel på det är synkoperade Trap-hi-hats och liknande. Fler effekter, bättre strukturerat arbetsflöde ger vid handen att nymodigheterna i varit väl värda att vänta på. Stutter Edit 2 Tillverkare: Izotope, www.izotope.com Platformar: macOS High Sierra (10.13)–macOS Catalina (10.15) eller Windows 8–Windows 10 Format: au, aax, vst2, vst3 (samtliga i 64 bitar) Stöd för inspelningsprogram: Logic Pro X, Live 9.7–10, Cubase 9.5–10.5, Pro Tools 12–2020, FL Studio 20, Studio One 4, Reaper 6, Reason 11, Bitwig Studio 3, Cakewalk by Bandlab, Digital Performer 10. Pris: Cirka 1 855 kronor inklusive moms Uppgradering: 925 kronor inklusive moms
  3. Vi ställde tio frågor som behövde ställas till en av Sveriges mesta dj:s just nu. Och hon gav oss svar på tal. Linny Hex är precis fyllda 30 år och mixar techno och house lajv inför publik, men har också ett uppdrag där hon spelar i SR P3. Hennes urval och spelstil går ofta åt det mörkare och dubbigare hållet, snarare än den rätt-i-ansiktet-hårdhet som många förknippar med begreppet techno. Linny Hex är även ett slags inofficiell evangelist för den svenska techno-scenen och hennes setlistor innehåller alltid nya och osläppta spår från landets producenter och remixare. Ja, vi kör väl igång direkt: tio frågor till Linny Hex! Foto: Adrian Ulander 1. Hur började allt för dig, när började du dj:a? När jag var 21 år hade jag hunnit springa på klubbar och undergroundfester i Stockholm i över sex år och var rätt less på det. Jag behövde något nytt och eftersom jag alltid har stått med ena foten ganska starkt förankrad i den brittiska musikscenen bestämde jag mig för att flytta till London. På något sätt hamnade jag ihop med ett gäng husockupanter som drev ett konstnärligt kollektiv. Eftersom ingen hade något att göra på dagarna stod vi i folks rum och mixade Jungle och Drum & bass från morgon till kväll i ungefär ett år. När jag kom tillbaka till Stockholm började jag spela på lite privata fester, och, ja, nu är jag här. 2. Spelar du något instrument och producerar egen musik? Konstigt nog spelar jag inget instrument längre. När jag var liten spelade jag både trummor och piano och satt och lekte i musikprogram. För övrigt är min pappa basist. När jag blev äldre tappade jag instrumentspelet, vilket jag ångrar fenomenalt mycket idag. Numera sitter jag och slöproducerar spår när jag har tid, vilket är ungefär aldrig. Jag försöker verkligen hitta mer tid till att sitta och jamma. 3. Det finns musiker tycker att det här med att mixa publik inför publik inte är någon konst jämfört med att spela instrument eller sjunga. Vad säger du om det? Det där är en typ av elitism jag inte kan relatera till alls och min uppfattning är att sådana åsikter vanligtvis föds ur en okunskap om vad det är andra gör. Att ställa sig på en scen framför personer som förväntar sig att du ska underhålla dem är utmanande oavsett om du spelar med ett band eller mixar ett dj-set. Sedab kan man absolut prata om vilka instrument eller program som rent tekniskt är svårast att hantera, men bara för att det är skitsvårt att spela harpa betyder ju inte det att det inte är en konst att spela skivor. Jag förstår inte ens hur folk mäter vad som är mer eller mindre konstnärligt. Alla med den här typen av fördomar borde ställa sig bakom ett par vinylspelare och försöka taktmixa två simpla techno-kickar på 20 sekunder, så kan vi diskutera svårighetsgrader och konstnärligt uttryck när det gäller dj-mixning efter det. Foto: Fia Bolin. 4. På vilken sorts ställen spelar du? Förutom att spela plattor i radio, vilket jag gör ganska ofta, så skulle jag säga att jag just nu varvar rätt bra mellan att spela på nattklubb och privata tillställningar. Var jag spelar är varierar väldigt mycket beroende på hur den elektroniska scenen ter sig för tillfället Med det menar jag att det skapas fler eller färre privata musikarrangemang, eller undergroundfester som folk också kallar dem, under olika perioder. Givetvis handlar det också om att välja vilka spelningar du vill göra beroende på vilken typ av dj du vill vara och vilken musik du vill spela. Exempelvis har jag alla gånger utom två sagt nej till att ta hotellbar-gig. Inte för att jag inte tycker att det är nice med en bra barvibbe, men den musiken jag vill spela just nu passar helt enkelt inte in där. Jag vill helst stå i ett laser- och rökfyllt rum vid fem på morgonen och spela för en publik som är där för musikens skull. 5. Hur ofta spelar du ute? Just nu är jag inne på min sista termin på en masterutbildning i sociologi vilket gör att jag har vart tvungen att omprioritera mina spelningar. Parallellt programleder jag ju ett dj-program i radio också och tillsammans blir allt det där extremt tidskonsumerande. Det har inneburit att jag har fått dra ned rätt mycket på att spela ute det senaste året och just nu skulle jag väl säga att jag max spelar ute någon gång i månaden eller varannan. Att dra ned på att spela tyckte jag nästan kändes läskigt i början. På senaste tiden har jag börjat släppa mer och mer på det dock och idag ser jag det som att jag snarare väljer mina spelningar mer noggrant. Jag tror att de flesta som har åldras ihop med sitt konstnärsskap kan relatera till att andra saker i livet också måste få ta plats, även om man egentligen vill fortsätta kicka det som om man vore 21 år. Foto: Adrian Ulander. 6. Du spelar på fester som kan betraktas som halvillegala rejvs utomhus och liknande. Kan du berätta vad det betyder för dig? Jag tycker att den här rejvdebatten som har existerat i över 20 år är konstig. Det är så otroligt moraliserande diskussioner i relation till vad jag upplever att diskussioner om andra musikaliska subkulturer är. Bara för att en fest inte är på en nattklubb, utan sker som ett privat arrangemang betyder ju inte det att det är en illegal fest där total anarki råder. Min upplevelse är att privata events nästan uteslutande är bättre uppstyrda än många klubbar jag har gått på och att folk inte blir lika packade och odrägliga där som på krogen. Därför är just de spelningarna mina absoluta favoriter. Folk kommer dit bara för att lyssna på musiken jag spelar. Sen finns det ju såklart guldställen som Slakthuset, Under Bron och Kägelbanan, med flera, som också är helt fantastiska att spela på. Och det är just för att de jobbar hårt på att det är musiken som är kvällens huvudattraktion istället för alkoholen. Plattformen som privata fester förmedlar till både mig som musiker och besökare är helt ovärderlig i ett samhälle som annars ger ganska lite utrymme till musik generellt. 7. Vilken är den bästa spelningen du gjort och vilken är din drömbokning? En av de bästa var på Norbergfestivalen 2010. Det var så hysteriskt dåligt väder den kvällen, med hagel och blåst och jag spelade i ett stort tält där det regnade in. Men det slutade med att det var så mycket folk och sån bra stämning i tältet att folk började festa utanför i det totala misärvädret. Det var så mycket lera och vatten och skit överallt – och ingen brydde sig! Det var fint. Jag längtar helt klart efter att få spela på Tresor i Berlin. Får jag en spelning där kan jag lägga av sedan. Skojar! 8. Vilka är dina arbetsverktyg? När jag spelar ute använder jag allra oftast cd-spelare, mixer och Serato. Ibland varvar jag det med vinyl men det är helt beroende på om klubbens utrustning är bra. Anledningen till att jag slutade spela vinyl ute och gick över till cd-spelare för två år sedan är för att de flesta spelare som står på nattklubbar är så pass gamla nu att de helt enkelt inte är tillförlitliga att spela på. Till slut blev det bara jobbigt att gå och spela, för att jag inte visste om saker skulle fungera när jag kom dit. Lite som att försöka spela på en gitarr som inte går att stämma, kan jag tänka mig. Men det där börjar förändras nu och fler verkar kombinera cd-spelare med vinyl, vilket är fett. 9. Vilka är dina fem favorit-dj:s? En av mina absoluta favoriter är svenska techno- och house-dj:n Sandra Mosh. Rent tekniskt finns det nog ingen jag har dragit mer inspiration av än vad jag har gjort av hennes mixar plus att jag älskar hennes urval. Sen skulle jag säga att Johanna Knutsson är en klar favorit. Tekniskt är hon superduktig, hennes val av musik är svinbra och hon är nog technovärldens mest ödmjuka person. Sen är UK Garage-dj:n DJ EZ helt klart en av världens bästa dj:s. Personerna som tycker att mixa inför publik inte är konst borde checka hans Boiler Room x RBMA dj-set från 2012. Generellt har jag extremt stor respekt för Drum & bass-dj:s. Kan du mixa det på vinyl kan du mixa vad som helst, alltså verkligen. DJ Zinc är en sådan dj. Slutligen vill jag säga att jag tycker att Joel Mull är riktigt bra. 10. Vilka är dina fem favoritproducenter? Recondites techno är så vacker i mina öron att jag nästan inte ens kan lyssna på den, haha! När jag såg honom lajv på Into the Valley-festivalen för två år sedan började jag storgråta på dansgolvet. Vem börjar gråta mitt på ett dansgolv, liksom? Hans melodier träffar mig någonstans där ingen annans gör det. Sen är svenska techno-producenten Nima Khak en klar favorit och har varit det väldigt länge. Burial och Massive Attack är bra exempel på musik jag har lyssnat på väldigt länge och ajg kommer troligtvis spela deras plattor även när jag är gammal. Sista favoritproducenten får bli SouthPaw bara för hans helt sjuka produktion på världens bästa hiphop-platta: Immortal Technique- Revolutionary Volume 2. Linny Hex mixar de bästa techno-spåren från 2016 i SR P3
  4. Kan i sammanhanget tipsa om att Novations serie Launchpads är kompatibla* med Live Loops i nya Logic. Ha Logic öppet och koppla in Launchpad. Då kommer Logics "Control Surface Setup"-fönster att öppnas och det är bara att godkänna kontrollen. Sedan är det bara att åka. Eller, du måste vrida Launchpad 90 grader eftersom Live Loops har en annan layout än Ableton Live. Men funkar, det gör det. 💥 *Launchpad Pro Mk III är tydligen inte kompatibel i nuläget, men Novation jobbar på en fix.
  5. Apple, i all ära och höjd, men håll med om att det doftar lite maskinöversättning om "slagsequencer"? Har aldrig sett det begreppet tidigare. Och jag tänker inte förstöra min förutfattade mening genom att gubbgoogla.
  6. Jag propagerar för det schwänska spraakets richt og richtighet! Nåja, Markander på Macworld, som är en duktig hedersman, klämde till med nyordet "Slagsequencer" i nyheten om Logic 10.5...
  7. För ett par dagar sedan släpptes den kanske största uppdateringen av Logic Pro X sedan det lanserades. Vi har tittat under huven och går igenom hur du arbetar med de viktigaste nyheterna. Och du kan dela med dig av dina tips under artikeln. Den 16 juli 2013 markerade en milstolpe i Apples utveckling av inspelningsprogrammet Logic. Då lanserades version Pro X (10.0) med ett helt nytt gränssnitt, tidssträckning (Flex Time), nytt instrument- och effektbibliotek, midi-pluggar och en hel del annat. Det skulle dröja till i maj 2020 innan vi fick uppleva en lika nydanande och omfattande omgörning av programmet. Vi går direkt in på de, i vårt tycke, viktigaste nyheterna. I slutet på artikeln finns en länk till allt vad som är nytt i Logic Pro X. Och det är inte lite. Live Loops tar rygg på Ableton Apple tar upp konkurrensen med Ableton och har utvecklat ett helt nytt arbetsflöde i Logic avsett för att spela in, redigera och framföra musik med loopar och som kompletterar det klassiska arbetsflödet med tidslinje. Du som använt de senare versionerna av Garageband för iOS vet vad vi pratar om. I grunden innebär Live Loops i att du kan dra och släppa loopar in till vänster om den vanliga arrangeringsvyn. Sedan kan du spela upp looparna i vilken ordning du vill, dock endast en loop per spår. För att skapa hela arrangemang gäller det alltså att skapa grupper med loopar vertikalt. Skapa ett nytt spår, midi eller audio, och spela in en slinga i Live Loops. Du kan redigera en markerad loop som vanligt med kvantisering och så vidare. Looparna kan flyttas runt, kopieras och klistras in som du har lust med. När du spelat in en loop kan du enkelt dra den höger ut till det arrangemangsfönstret om du vill fortsätta på vanligt vis. Glöm inte att klicka bort loop-symbolen på den vertikala listen mellan Live Loops och arrangemangsvyn, annars blir det dubbelt upp med loopen. Här syns även det nya instrumentet Drum Synth, perfekt för att lägga in ett fill med syntpukor. Ett välkommet tillskott bland nyheterna är Remix FX, som du hittar under Audio Effect/Specialized. Effekten ger dig tillgång till två interaktiva matris-plattor för att styra sådant som filter, repeat och andra effekter som passar bra till urban populärmusik. Du finner även knappar vinylliknande effekter för tape stop och scratch. Du kan spela in dina flinka effektsvep och redigera dem i efterhand. Remix FX lämpar sig bäst för att styras med fingrarna och om du har en iPad och uppdaterar till den senaste versionen av appen Logic Remote kan du göra just det. Och även fjärrstyra alla andra funktioner i Live Loops, givetvis. Eftersom Remix FX är en ljudeffekt i största allmänhet så går den utmärkt att använda på vilket spår som helst i Logic. Till exempel för att liva upp ett vanligt trumspår utanför Live Loops. Sampler ersätter EXS24 Den nya samplaren, som ersätter trotjänaren EXS24, har två viktiga förbättringar jämfört med tidigare. För det första kan du ha alla redigeringsfönster öppna i samma gränssnitt vilket snabbar upp arbetsmomenten avsevärt. För det andra har Apples tidssträckningsfunktion, Flex Time, adderats till anrättningen vilket innebär att du kan få ett mer naturligare ljud över hela klaviaturen, med utgångspunkten från en enda ljudfil, om du vill. Värt att veta är att du inte behöver göra något när du öppnar gamla projekt med dina EXS24-bibliotek. Sampler är helt bakåtkompatielt. Quick Sampler Förutom Live Loops så är en ny mini-samplare ytterligare ett verktyg för fortare arbetsflöde i Logic. Du drar och släpper valfri ljudfil in i Quick Samplers fönster. Om du väljer ”Optimized”-rutan analyseras samplingen i ett par sekunder, varefter pluggen hittar tempo, tonhöjd och andra egenskaper i ljudfilen. Efter analysen har du nu ditt ljud i Quicksampler och kan välja mellan att använda filen som en traditionell samplare, med andra ord trigga ljudfilen med din midi-kontrollenhet, eller göra något mer avancerat. Om du vill spela in ett ljud lajv och direkt in i Quicksampler så väljer du ”Recorder” från den horisontella menyn högst upp i instrumentets fönster. Här har vi valt ”Splice” från den horisontella menyn. Då har Quicksampler skivat upp ljudet i delar som du kan spela med från din midi-kontrollenhet. Om du går till den lilla kugghjulsymbolen längst till höger i instrumentets gränssnitt får du en meny med flera funktioner. Vi väljer att kopiera ljudskivornas position som en midi fil som sedan kan klippas in arrangemangsfönstret för vidare bearbetning. Förfarandet påminner om hur exempelvis REX-filer fungerar i Reason och är extremt behändigt för dig som producerar olika typer av beats eftersom ljudskivorna gör det enklare att justera till tempo och kvantisera till ditt sväng. Det går även att använda REX-filer i Quicksampler om du först importerar in dem i Logic via import-menyn. Step Seqencer En annan hett efterlängtad nyhet är stegsekvensiatorn, något Logic märkligt nog har saknat i alla dessa år. Step Seqencer sitter lite bökigt till i menyn View och inte under midi-effekter, som till exempel arpeggiatorn – vilket hade varit mer logiskt. Du behöver ha aktiverat ett spår i arrangeringsvyn för att kunna öppna den. Änt-li-gen finns det en klassisk sekvensiator för att programmera rytmer, basgångar eller melodier. Step Seqencer har steg från 12 upp till 64 och tydliga reglage för tonhöjd om du fäller ned vyn för ett enskilt steg med den lilla pilen längt till vänster kan du finjustera anslagskänslighet, gate-tid och så vidare. Om du vill skapa mer avancerade sekvenser så kan du även klicka in styrdata i steg. Detta kan vara midi-automatisering av olika slag, men även direkt styrning av reglage i det mjukvaruinstrument som du för tillfället valt. I det här fallet kontrollerar vi stegvis glide-funktionen hos Retrosynth. Sammanfattningsvis har vi efter ett par dygn bara skrapat på ytan av vad som går att åstadkomma med den nya versionen av Logic Pro X. Det enda negativa vi kan komma på i nuläget är att systemkraven är tuffare: du behöver ha macOS Mojave 10.14.6 eller senare. Uppdateringen till Logic Pro X 10.5 är gratis om du redan har det. Nypriset är 2 395 kronor. Läs mer om nyheterna i Logic Pro X 10.5 på Apples supportsidor. Hur arbetar du med nyheterna i Logic Pro X 10.5? Har du några smarta tips? Dela med dig av dem i kommentarerna nedan.
  8. Om det kliar i fingrarna efter att få göra musik med andra trots karantäntider har vi listan med tjänster och appar som du kan testa. Audiomovers Vi dyker direkt in i en av de mer avancerade lösningarna på marknaden. Och då menar vi tekniken bakom. Inte avancerad som i svår att använda. Audiomover har en plugg kallad Listento och som du använder till att lyssna och spela in ljudspår från andras inspelningsprogram över nätet. Detta öppnar upp nära nog obegränsade möjligheter för musikaliska samarbeten på distans. Förutsett att de också har konto hos Audiomover och har installerat pluggen. Genom att mecka lite med latenstiden (fördröjningen) fungerar det godkänt om du har fast uppkoppling med minst 4 Mbit/s. Tänk på att du vill kanske kunna ha mer kräm i linan till videokonferens. Plattform: Windows och Mac Pluggformat: Au, aax och vst Pris: Cirka 40 kronor per vecka eller 99 kronor i månaden Länk: audiomovers.com Bandlab Ett av de tidigaste webbaserade inspelningsprogrammen som fortfarande håller stilen. Bandhub saluför även en serie med mycket kompakta ljudkort. Här handlar det om kollaborativt musicerande i form av delade dokument. Inspelningsprogrammet finns även för iOS och Android vilket kan bidra till spontanitet i projektet. Bandhub har många bra funktioner, inbyggd gratis tonhöjdskorrigering (typ Auto-Tune eller Melodyne) är kanske den finess som mest tilltalar de yngre förmågorna. Tjänsten sträcker sig över snittet av de webbaserade musikprogrammen genom att vara helt kostnadsfritt och erbjuda generösa lagringsutymmen. Plattform: iOS, Android och webb Pris: Gratis Länk: www.bandlab.com Blend Med draghjälp från såväl Moby och Erasure har Blend seglat upp som ett intressant alternativ för samarbete över nätet. Tjänsten går ut på att du antingen laddar upp tagningar via ett program på din dator alternativt via webbläsare, eller mixar i en molntjänst. Sedan kan du samarbeta med andra som du hittar genom att följa dem på välbekant sociala medier-manér. Det som skiljer Blend från många andra sajter är att du kan sälja din musik, eller enskilda spår. Då tar Blend en del av kakan. Eftersom Blend ska fungera smidigt med ditt inspelningsprogram så har tjänsten direkt stöd för de flesta sådana, men inte alla. Kolla listan på webbplatsen innan du sätter igång. Plattform: Window, Mac och webb Pris: Gratis att använda, för såld musik tar Blend 30 procent av intäkterna Länk: blend.io Endless FM Bakom Endless FM står bland annat mjukvaruinnovatören och producenten Tim Exile. Här är jammandet satt i första ledet, vilket är ett uppfriskande initiativ bland alla tjänster som jobbar med icke-linjär produktionsteknik. Vi ska inte sticka under stol med att Endless FM har sin tyngdpunkt på modern urban populärmusik. Med andra ord är det mycket loopar som gäller. Gränssnittet är smart och funktionerna likaså. Särskilt den automatiska beat-synkningen. Däremot är Endless FM begränsad av att de i skrivande stund endast fungerar på Apples mobila apparater. Version för Android ska vara nära förestående. Det går även att förbeställa en dedikerad version för dator här. Plattform: iOS (Android, macOS och Windows kommer snart) Pris: Gratis, medan kommande pluggar och program kostar cirka 890 kronor Länk: endlesss.fm Kompoz Studio Här är tjänsten för dig som saknar en eller flera bandmedlemmar eller vill sälja dina musikaliska färdigheter. I Kompoz skapar du ett ”gig” som ofta består av en demo som du vill att någon (eller några) bidrar med sina instrumentinsatser till. När du skapar ett gig så kan andra användare anmäla sitt intresse och du kan genom att kolla deras profiler och provlyssna hålla ett slags audition. Sedan bestämmer du dig för en musiker och rullar igång. En sak vi gillar med Kompoz är att tjänsten är mycket noga med rättigheter så att det inte uppstår något tjafs längre fram i tiden. Det är i regel den som skapar giget som äger rättigheterna. Plattform: Webb Pris: Från 50 kronor per gig och uppåt Länk: www.kompozstudio.com Ohm Studio Ohm Force är banne oss en riktigt klassiker när det gäller pluggar för Windows och Mac. Här har utvecklarna gått åt ett annat håll och tagit fram ett fristående program med fullt fokus på samarbeten över internet. Definitionsmässigt klarar inte Ohm Studio samarbeten i realtid, men närapå, eftersom det som spelas in (midi eller ljud) omedelbart blir tillgängligt de andra som givits tillgång till projektet. Programmet stöder vst-pluggar på Mac och Windows, men inte Audio Units (Mac). En annan sak att hålla koll på är att om du jobbar med externa pluggar så måste även de du samarbetar med ha dem installerade för de ska kunna höra och förändra vad du gör. Plattform: Windows och Mac Pris: Gratis, men det finns premiumversioner för 390 kronor och uppåt Länk: www.ohmstudio.com Pro Collabs Som namnet antyder är det här en tjänst som i första hand vänder sig till de som satsar rätt seriöst på sin musik. Pro Collabs har två ben. På det ena kan du som amatör (eller proffs) hyra in vokalister och instrumentalister för att spela på dina produktioner. På den andra sidan är det fritt fram för dig som vill sälja dina skills på den öppna marknaden. Det är inte bara att skapa en profil och logga in, som brukar vara det vanliga tillvägagångssättet. Nej, här måste du ha länkar till din musik eller soloprestationer som sedan kollas av livs levande människor innan du godkänns och släpps in. Bra funktioner överlag och vi gissar att exklusiviteten i medlemsförfarandet ökar attraktionskraften för Pro Collabs hos vissa, men inte alla. Plattform: Webb Pris: Gratis, och olika premiumtjänster finns mot betalning Länk: www.procollabs.com Soundation Svenska Soundation ligger i främsta ledet när det gäller webbaserade inspelningsprogram. Nu har man lanserat Collab Live, ny funktionalitet som företaget benämner ”som Google Docs, fast för musik”. Med andra ord kan du i realtid se och höra förändringar, inspelningar och midi-spår som dina medmusikanter gör. Du ser alltså de andras markörer röra sig på skärmen, vilket är en upplevelse i sig. Det finns inga begränsningar i hur många deltagare som kan labba med ett projekt samtidigt. Soundation har även ett stort bibliotek med instrument, loopar och effekter för själva musikproduktionen. Vi rekommenderar någon slags kommunikation via röst eller video ihop med Collab Live. Plattform: Webb Pris: Gratis för ett projekt och cirka 70 kronor i månaden för obegränsad tillgång Länk: soundation.com Två bonustips: Musiversal Den här tjänsten lägger vi som ett bonustips eftersom den har tagit paus på grund av den pågående pandemin. Men om du någon gång drömt om att få höra dina alster med backning av en stråkensemble eller en hel jäkla orkester, har Musiversal en smal men mycket intressant lösning. Kruxet är att den förutsätter att du kan skriva musik på partitur, eller känner någon som kan. Du levererar en pdf med arrangemanget plus en Pro Tools-fil med tempo. Sedan spelas ditt arr in av yrkesverksamma klassiska musiker och du får ljudfiler i retur. De resultat vi hör har låtit mycket bra. Musiversal förmedlar även kontakter mellan kompositörer och exempelvis filmbolag. Plattform: Webb Pris: Från cirka 5 500 kronor och uppåt Länk: www.musiversal.com Studio Mixakuten Vill du ha konstruktiv feedback eller vill komma vidare med din mix ska du så klart inte missa Mixakuten här på studio.se. Tjänsten har en enkel bärande idé: du laddar kostnadsfritt upp en bit av låten som du behöver hjälp med, skriver lite kort om vad du önskar få hjälp med – i synnerhet vad du tycker saknas eller vad som inte känns rätt. Sedan kommenterar yrkesverksamma på din förfrågan och ger dig tips på hur du kan göra. När du har fått kommentar från proffset så kommer ämnet öppnas upp för andra, vilket gör att du kan få ännu fler tips – men Mixakuten utgör också en kunskapsbank för dig att bläddra bland andra låtar och kommentarer. Varje medlem kan i skrivande stund få hjälp på Mixakuten upp till två gånger. Plattform: Webb Pris: Gratis Länk: studio.se/mixakuten
  9. När du mixar musik handlar det ofta om att hitta precis rätt typ av distorsion vid exakt rätt tillfälle. Waves Multimod Rack ger dig en palett med kraftfulla verktyg att göra just det. Genom att samla Waves distorsions-, mättnads- och överstyrningseffekter i ett och samma rack blir det enkelt att manipulera inkommande ljud med modulationskällor. Och det låter ju inte så kul i skrift, men i praktiken är det ett kraftfullt kreativt multiverktyg i den datordrivna studion. Du kan flytta runt effekter efter eget tycke och därigenom enkelt få fram komplicerade inställningar samtidigt som du har full kontroll över effekterna. Multimodulering i ett nötskal Fem fräsiga effekter Waves har skapat Multimod Rack med tanke på tre produkter ur sin effektportfölj: Abbey Road Saturator Den mest subtila pluggen i samlingen som adderar mättnad och briljans. Kan även bita ifrån och låta nästan elakt. Berzerk En veritabel verktygslåda som låter dig bygga en disteffekt från grunden. Kombinerar distorsion, överstyrning, karaktär och dynamik. MDMX Fuzz, Overdrive och Screamer Lägger till tre olika sorters distorsion inklusive användbara funktioner som oktavering. När effekterna sitter i Multimod-racket kan de användas i många fler situationer än att bearbeta gitarrljud. Rikligt med förinställningar Du kan botanisera länge och väl bland pluggens förinställningar. Förutom fabriksinställningarna så har en lång rad namnkunniga producenter bidragit med sina mixtrick. Istället för fantasinamn har förinställningarna tydliga anmärkningar om de ska användas för att snyggdista en Les Paul, trasha till en trumloop eller få en elbas att skaka, för att ta ett par exempel ur den digra högen. Det uppskattas verkligen. Grymt gratisgodis Vill du lägga till traditionella effekter som delay, reverb och chorus till ditt rack så följer det med sådana kostnadsfritt, inklusive förinställningar. Det går även utmärkt att bara använda gratispluggarna för att, som man ju vill, dra på med ett trippelt modulerbart delay. Modulera mera All modulering kan synkas till den interna klockan i ditt inspelningsprogram, eller köras i friläge. Moduleringshastigheten går även att ställa i taktarter, fjärdedelar, åttondelar och så vidare. Hur moduleringen uppträder går att välja… …med en vågform. …eller en programmerbar sekvens. …eller att du ritar en vågform själv på frihand. Du kan ha fyra olika moduleringsskällor igång samtidigt. Mångsidigt koncept Sammanfattningsvis ser vi framförallt tre fördelaktiga användningsområden för produkten: All sorts hård musik med framträdande distorsion, både på enskilda instrument, sång eller trumpaket. Används med viss försiktighet och håll koll på utsignalen. Mixning av alla typer av produktioner. Modulerad mättnad (saturering) och mild distorsion ger energi åt en livlös mix på ett kick. Moderna urbana beats. Exempelvis kan en 808-bas fås att mullra (eller skrika) som aldrig förr. Det virtuella racket är gratis om du redan äger några av Waves distorsionspluggar och i annat fall kostar de från cirka en femhundring stycket och uppåt. Läs mer om Waves Multimod Rack > Studio använder sponsrade länkar i denna artikel. Genom att använda dem och köpa via dem så stöder du Studios arbete med att ta fram redaktionellt material som du kan läsa gratis.
  10. Arturias monstersynthplugg, Pigments, är gratis att använda mellan den 2 april och den 2 juli. Se och lyssna mer här: https://www.arturia.com/products/analog-classics/pigments/overview#en
  11. Audiomodern bjuckar på filter/sekvensiator-pluggen Filterstep. https://audiomodern.com/shop/plugins/filterstep/
  12. Apple har förlängt gratisdemotiden på Logic Pro X och Final Cut Pro från 30 till 90 dagar. Samma sak har Ableton gjort med Live Suite 10.
  13. Sluta nyhetsknarka och gör något konstruktivt av tiden. Flera aktörer i musikbranschen drar sitt strå till stacken för att ge liv åt dina musikdrömmar i spåren av viruspandemin. Lär dig lira gura Fender bjussar på tre månaders kostnadsfri tillgång till företagets tjänst Fender Play, en plattform för både nybörjare och rutinerade musiker som spelar bas, gitarr eller ukulele. Play fungerar både med dator och mobil. Läs mer om hur du aktiverar ditt konto på tjänsten. Kostnadsfria analoga drömmar Native Instruments skänker samplingsinstrumentet Analog Dreams med anledning av krisen med covid-19. Du behöver Kontakt Player för att rocka loss med de över 100 1980-talsdoftande ljudinställningar. Kontakt Player är också gratis och funkar med både Windows och Mac.Ladda ned Analog Dreams här. Skaffa Soundation Premium om du pluggar Det webbaserade inspelningsprogrammet Soundation erbjuder skolor gratis Premium för att stötta musikundervisningen under corona-tider. Soundation Premium ger obegränsad tillgång till Soundations alla funktioner, exempelvis obegränsade projekt, över 20 000 samplingar, tio mjukvaruinstrument, 15 ljudeffekter, automatisering med mera. Läs mer här. Har du tips på tjänster, mjukvaror eller andra erbjudanden som erbjuds utan kostnad i dessa tider? Dela dina fynd med andra i kommentarsfältet under artikeln.
  14. Behöver du välja inspelningsprogram/DAW? Vi har gjort en guide över de viktigaste på marknaden – både nya och sådana som har funnits en tid. För både Windows, Mac, Linux och iOS/Android. Och några helt webbaserade. Att välja vilket inspelningsprogram du ska använda när du producerar din musik är inte busenkelt. Det beror delvis på vilken typ av musik du gör eller om jobbar med flera olika musikstilar. Idag har i stort sett alla inspelningsprogram (eller DAW) obegränsat med inspelningskanaler. Istället är det datorn och dess kapacitet som sätter gränsen. Det är även standard att ett bra musikprogram läser pluggar (effekter och instrument) från andra tillverkare än den som producerat programmet. Vi har gjort vårt bästa för att på ett kortfattat och lättbegripligt sätt hjälpa dig att sålla i det digra utbudet. Alternativen presenterar vi i bokstavsordning och därmed utan inbördes rangordning, och vi har även utgått från varje tillverkares fullstora programpaket. Ardour Ett projekt som baseras på öppet källkod och som utvecklas gemensamt av att stort antal programmerare runt hela planeten. Med tiden har Ardour blivit ett fullstort paket med medföljande pluggar och stöd för pluggformaten audio units, vst och lv2. Programmet erbjuder, som är brukligt i sådana här projekt, stor frihet för användaren att själv konfigurera funktioner, utseende och tekniska attribut. Den entusiastiska användarbasen borgar för omfattande support-resurser. Bra stöd för ljudläggning av digital video. Tillverkare: Ardour (ardour.org) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris och programmet är mångsidigt och modulärt. Möjligen för avancerat för nybörjare. Bitwig Startades ursprungligen av avhoppare från Ableton vilket märks på vissa likheter mellan programmen. Bitwig kan sägas vara ett av de mer moderna inspelningsprogrammen. De senaste möjligheterna med den matrisbaserade moduleringsvyn är mycket spännande, men givetvis går det utmärkt att använda Bitwig som ett vanligt inspelningsprogram utan krusiduller. Bra medföljande ljud-, -effekt och instrumentinnehåll. Ett fullgott alternativ till de mer etablerare lösningarna. Tillverkare: Bitwig (www.bitwig.com) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: Cirka 4 100 kr. Instegsversionen kostar 1 075 kronor. Kommentar: Modernt gränssnitt med avancerade möjligheter. Slagsida åt elektronisk musikproduktion. Cakewalk Köptes loss från då krisande Gibson när produkten egentligen var tänkt att gå i graven efter över 30 år (!) som mångas favorit. Nu lever det vidare tack vare Bandlab och är dessutom kostnadsfritt. Arbetsflödet och stödet för pluggar är uppdaterat och vi gillar även möjligheten att dela en låt direkt från programmet till Youtube, Soundcloud, Facebook med flera. En riktigt bra digital arbetsstation som även fått med sig underliggande teknik från det nedlagda programmet Sonar. Tillverkare: Bandlab (www.bandlab.com) Operativsystem: Windows Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris, och snyggt gränssnitt. Endast för Windows. Kunde haft mer medföljande instrument och effekter. Cubase En av marknadens giganter vars första version släpptes redan 1989. Mycket mångsidigt och klarar allt från enkla dansmusikmixar till omfattande filmljudsproduktion. Medföljande pluggar och effekter är i toppklass. Det nya arbetsflödet som kom med version 10 är en klar förbättring, inklusive nya möjligheter att bearbeta inspelat ljud. Cubase går inte att bortse ifrån om du vill ha ett traditionellt inspelningsprogram som utvecklats till det bättre under lång tid. En klassiker, säkert i många år till. En flitig användare är filmkompositören Hans Zimmer. Tillverkare: Steinberg (www.steinberg.net) Operativsystem: macOS, Windows och iOS Pris: Cirka 5 565 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 175 kronor resp. 995 kronor. Cubasis för iOS kostar 595 kronor. Kommentar: Marknadsledande musikproduktionslösning med bra medföljande innehåll. Traditionell design. Digital Performer Tillverkaren släppte ett av de första musikprogrammen till Mac 1984. Den här gamla trotjänaren har emellertid ryckt upp sig rejält och nyheterna bär tydlig inspiration från Ableton Live, komplett med tidsträckning (från Zynaptiq), loopfunktioner och midi-klipp. Godkänt utbud av medföljande instrument och effekter. Genomgående ett bra inspelningsprogram som håller stilen och samtidigt utvecklas med moderna finesser. Tillverkare: MOTU (motu.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: 1 890 kronor Kommentar: Hyggligt pris och bra finesser. Mycket likt Ableton Live. FL Studio I takt med populärmusikstilen EDM:s framgångar för några år sedan ökade användandet av FL Studio markant. Avicii var en av dem som använde FL Studio flitigt. Det lär även vara många unga producenters förstahandsval. Med gratis uppdateringar på livstid och delad licens på Windows och Mac är programmet attraktivt inför framtiden. Eftersom företaget lägger till smarta funktioner kontinuerligt är det hög tid att ta bort den leksaksstämpel som FL Studio har haft sedan det kallades för Fruity Loops. Framförallt är det sekvensbaserade komponerandet suveränt för modern dansmusik. Helt godkända medföljande effekter och instrument. Tillverkare: Image-Line (www.image-line.com) Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android Pris: 7 800 kronor. Finns i flera olika instegsversioner ned till 860 kronor. FL Studio Mobile kostar 169 kronor för iOS och 130 kronor för Android. Kommentar: Snabbjobbat och hyfsat lätt att lära sig. Bra stöd för olika plattformar, dock lite kostsamt i den största versionen. Garageband Apples enklare app växte ur sin kostym för flera år sedan. Idag går det att göra väldigt mycket i Garageband om du bara letar lite bland funktionerna. I övrigt är inspelningsprogrammet fortfarande ypperligt att komma igång med som nybakad musikmakare med ett genomgående fokus på att skapa musik snarare än bearbeta ljud. Ett extra plus är att versionerna för både dator och mobiltelefon/surfplatta är hyfsat kompatibla och att projekt skapade i Garageband dessutom kan öppnas i storasyskonet Logic Pro X. Tillverkare: Apple (www.apple.com) Operativsystem: macOS och iOS Pris: Gratis Kommentar: Oslagbart pris. Lättjobbat och logiskt. Endast för Mac. Live Via dj-scenen och vidare som electronica-producenternas favorit är idag Ableton Live många producentproffs förstaval. Programmets styrka är att det både går att använda som ett verktyg för improvisation och strukturerat komponerande samtidigt. Tillverkaren Ableton har även utvecklat flera instrument, effekter och redigeringsfunktioner som de, i alla fall en stund, varit ensamma om. För mer avancerat användande ger tillägget Max For Live (M4L) nästan obegränsade möjligheter att manipulera både ljud och midi i realtid. Spännande bibliotek med effekt och instrument medföljer. Tillverkare: Ableton (www.ableton.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: Cirka 4 490 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 375 kronor resp. 855 kronor. Kommentar: Den fullstora versionen har enorma möjligheter, och detta verktyg är i utveckligens framkant. För vissas behov kan det vara lite väl avancerat. Logic Pro X Standard i många musikstudior och med ett arbetsflöde som inte ändrats nämnvärt på nästan tio år. Men i stadig takt läggs nya funktioner och finesser till så att programmet inte blir omkört av konkurrenterna. Även om tredjepartspluggar kan ge Logic finesser för att lira live och jamma, är programmets tonvikt och bas det linjära sångbaserade musikskapandet. Mycket generöst ljud-, effekt- och instrumentbibliotek gör att det går att spela in, mixa och mastra i Logic utan några kostsamma plugginköp, om du vill. Stabilt och med gratis uppdateringar. Tillverkare: Apple (www.apple.com/logic-pro) Operativsystem: macOS Pris: Cirka 2 395 kronor Kommentar: Prisvärt, och med ett stort utbud av medföljande möjligheter. Väldigt allround. Endast för Mac och stöder inte vst-standarden. Rätt tuffa systemkrav. Mixcraft Brukar presenteras som ett Garageband för Windows och det är inte så illa beskrivet. Dock har programmet de senaste åren begåvats med allt fler funktioner och är idag de facto ett fullstort inspelningsprogram. Dessutom till ett bra pris. Bland de mer avancerade tillämpningarna finner du automatseringsverktyg och möjligheten att konvertera ljud till midi med ett enda klick. Mixcraft är ett i onödan förbisett program som du kan överväga om du kör Windows. Tillverkare: Accoustica (acoustica.com) Operativsystem: Windows Pris: Cirka 1 435 kronor. Finns som instegsversion för 725 kronor. Kommentar: Bra pris, och godkänt medföljande innehåll. Endast för Windows, och kanske inte snyggaste gränssnittet. Pro Tools De yrkesverksamma ljudteknikernas och proffsmixarnas standardval sedan 1989. Och det är just ljudredigering som är Pro Tools paradnummer. Med tanke på hur komplicerade många inspelningsprogram på marknaden är, så är Pro Tools inget dåligt val heller i en hemstudio. Programmet kräver viss instudering som dock betalar av sig i form av mästerlig kontroll över inspelning och bearbetning. Att behärska de kraftfulla och precisa reglagen kräver vanligtvis memorering av kortkommandon. Tillverkaren har en egen pluggstandard (aax). Tillverkare: Avid (www.avid.com/pro-tools) Operativsystem: macOS och Windows Pris: 5 390 kronor. Finns även som prenumeration från 350 kronor per år. Kommentar: Mäktiga redigeringsfunktioner och bra medföljande innehåll. Programmet har en viss inlärningskurva, och är ganska kostsamt. Reaper När det gäller kul-för-kosingen-faktor är det få som klår Reaper. Förutom gratisprogrammen, förstås. Programmet är producerat för att ta så liten plats som möjligt både när det gäller lagring och arbetsminne. Med andra ord är det nog tänkt att du ska vilja köpa till pluggar från tredje part. Det finns till och med specialfunktioner just för dessa. Reaper utvecklas i en mycket rask takt, ofta med uppdateringar flera gånger i månaden. I likhet med Ardour finns det intressanta möjligheter för anpassning av Reaper efter eget huvud. Som inspelningsprogram betraktat är det kraftfullt med tanke på det låga priset. Tillverkare: Cockos (www.reaper.fm) Operativsystem: macOS, Windows och Linux Pris: 580 kronor Kommentar: Låg belastning på datorn, och intressanta finesser. Kan eventuellt verka plåttrigt för den ovane, och har inte omfattande medföljande innehåll. Reason I mångas tycke det mest pedagogiska av de ledande inspelningsprogrammen eftersom det i stora delar efterliknar studio i verkliga livet. Mycket bra medföljande ljudbibliotek, effekter och instrument. Hanteringen av loopar är bäst i klassen. Sedan slutet av 2019 kan du dessutom använda Reason som en plugg i andra program vilket ökar både valfriheten och kreativiteten. Reasons bredd, samtidigt som det successivt introduceras nyskapande verktyg, gör att programmet ser ut att kunna ligga på topp i bra många år till. Tillverkare: Reason Studios (www.reasonstudios.com) Operativsystem: macOS, Window och iOS Pris: Cirka 5 775 kronor. Finns i två instegsversioner för 3 845 kronor resp. 955 kronor. iOS-versionen, Reason Compact, är gratis, men har köp-inuti-app. Kommentar: Snyggt, mångsidigt och kreativt – extra plus för Reason-som-plugg. Studio One Snabbjobbat arbetsflöde med mycket dra-och-släpp istället för kortkommandon och massvis med menyer. Tillverkaren Presonus har valt att presentera alla funktioner i ett fönster varför du först bör testa om detta passar din skärmstorlek. Bra redigering av ljud och midi med separata verktyg för trummor, ackord och polyfoniska ljud som extra utropstecken. Verktygen för samplingar och loopar är ett kreativa och kvicka att laborera med. Ett mycket allsidigt program som även bjuder på en och annan specialare som inget annat program klarar. Tillverkare: Presonus (www.presonus.com) Operativsystem: macOS och Windows Pris: Cirka 4 970 kronor. Finns i två instegsversioner för 1 240 kronor resp. gratis. Kommentar: Både traditionellt och modern på samma gång. Spännande hantering av samplingar och ljudfiler, men det kan bli mycket som pågår huvudfönstret. Zenbeats Hårdvarugiganten Roland, som under några år hade Cakewalk Sonar, har rullat ut ett nytt inspelningskoncept lite i skymundan. Dessutom finns det för både datorer och handhållna apparater. Här ligger fokus på att göra musikskapande så enkelt och lättjobbat som möjligt. Många av de klassiska Roland-ljuden finns självklart med och det är uppfriskande med sammanhållet grepp som tydligtvis är utvecklat med lika mycket tonvikt på mobilt som stationärt musicerande. Gränssnitten är moderna och det går fort att komma igång och göra låtar. Zenbeats är gratis med sedan låser du upp ljud och annat innehåll med köp inuti app. Tillverkare: Roland (www.roland.com) Operativsystem: macOS, Windows, iOS och Android Pris: Cirka 1 445 kronor. Finns i två instegsversioner för 480 kronor resp. gratis att testa. Mobilversionerna är gratis men har köp-innehåll-inuti-app. Kommentar: Bra initiativ som har framtiden för sig – Roland är alltid Roland. Slagsida åt beat-producerande. Inspelningsprogram på webben Vill du skapa musik var du än är och med minimala systemkrav kan webbaserade program vara intressanta alternativ. Framförallt har musikprogrammen på webben blivit mycket vanliga i undervisningen i högstadier och gymnasier. De tre mest intressanta är faktiskt framtagna i Sverige. När de gäller funktionalitet ligger de i närheten, eller tangerar, instegsprodukter som Garageband och Mixcraft. Amped Studio Utmärkt webbaserat musikskaparprogram som har den rätta looken och de rätta funktionerna. Prisvärt, och det finns även extra innehåll att köpa till om du vill det. Lätt att komma igång med. Tillverkare: AmpTrack Technologies AB (ampedstudio.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar 49 kronor i månaden. Soundtrap Rent och snyggt gränssnitt. Lyhört och modernt urval av innehåll och instrument. Har ett par specialare på lager som exempelvis auto-tune. Tillverkare: Soundtrap (www.soundtrap.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 105 och 193 kronor i månaden. Soundation Mycket kompetent inspelningsprogram med stora mängder innehåll. Bra fokus på forum, nätgemenskap och delning. Tekniskt samarbete med Google. I ett pressmeddelande från 2020-03-25 meddelar de: Under rådande tider då många musikstudenter världen över behöver hantera sina studier hemifrån på grund av corona-restriktioner, erbjuder nu den onlinebaserade musikstudion Soundation gratis premiumabonnemang till alla skolor fram till 30 juni. Läs mer på https://soundation.com/station/soundation-education Tillverkare: Soundation (soundation.com) Pris: Gratis att testa. Prenumeration kostar mellan cirka 24 och 83 kronor i månaden Bubblare – kommande produkter att hålla koll på Luna Universal Audio släpper ett nytt inspelningsprogram under våren som lovar mycket gott. Enligt förhandsinformationen måste du dock äga hårdvara från företaget för att kunna använda det. Tillverkare: Universal Audio (www.uaudio.com/luna) Pris: Gratis Music Tribe Den omtalade Uli Behringer har i ett inlägg på Facebook meddelat att företaget är i färd att utveckla ett eget inspelningsprogram. När det släpps och vilken inriktning Music Tribe kommer att ha är i skrivande stund oklart. Tillverkare: Behringer (www.behringer.com) Pris: Gratis
  15. Vilken är din favorit i podcast-floran? Vi har listan du vill ha över poddar för musikskapare. Song Exploder Originalet som fick många efterföljare. Los Angeles-bon Hrishikesh Hirway skapade det första avsnittet 2014 och sedan dess har det rullat på. En låts tillblivelse beskrivs av upphovsperson(erna) med hjälp av allt från demoinspelningar till hela berättelser. Fleetwood Mac, U2, Metallica, Lorde och många, många fler har gästat podden. Avsnittet med Robyn om hitten ”Honey” är en platinaklimp i en hög med guld. Mer info: http://songexploder.net/ Finns på: Spotify/Itunes Musikprodpodden En Studio-favorit som har ett rätt brett anslag, men kommer undan med det med behållning. Podden tar upp allt från låtskrivande till ljudteknik som mikrofonplacering och en hel del däremellan. Gäster, både kändisar och doldisar bjuds in för att prata om framgångar och misstag. Poddvärdar är Niklas Berglöf, Joakim Jarl och Magnus Lindberg. Mer info: https://musikproducent.se/podd/ Finns på: Spotify/Itunes Musikbranchpodden Andreas Andersson hälsar inflytelserika personer inom svenskt musikliv välkommen till en podd som lyckas vara till stor nytta för den som lyssnar, inte bara till nöje. Exempel på det är att sådant som avtal och rättigheter gås igenom med företrädare för olika parter i branschen. Vissa avsnitt finns i kort och lång version. Några är behändigt uppdelade i delar. Mer info: soundcloud.com/musikbranschpodden Finns på: Soundcloud/ Spotify/Itunes/Acast Låtens DNA/Ljudministeriet Timmie Stenbergs snilleblixt till podd, Ljudministeriet, som handlar om alla ljud inuti, av och runt oss har ynglat av sig i ytterligare en podcast: Låtens DNA. I den kan du höra svenska artister, låtskrivare och producenter bryta ner en av sina låtar i dess beståndsdelar och berätta historien om hur låten kom till. Mer info: https://www.ljudministeriet.se/ Finns på: Spotify/Itunes/Acast Rockpodden Podden som axlat ansvaret att reda ut rockens roll. I den strida strömmen av gäster får du möta allt från de som håller i trådarna i rocksverige, men även artister och eldsjälar. En del tonvikt på livet på och av scenen men redaktionen drar iväg dit de har lust, vilket gör lyssnandet intressant oavsett och du är ett fan eller en utövare. Det är den lite hårdare varianten av rock som vanligtvis avhandlas. Mer info: https://rockpodden.se/ Finns på: Spotify/Acast/Itunes Hangin with audiophiles Rostfenomenet Jamie Lidell har en bakgrund som täcker skitig soul-sång till experimentell maskinfunk i duon Super Collider. I den här avslappnade podden bjuder han in studiofantomer som Tim Exile och Richard Devine. Och i varje avsnitt nördar Lidell totalt ned sig en eller flera burkar med ljudexempel och allt. Geek:igt och trevligt värre. Mer info: http://jamielidellmusic.com/ Finns på: Itunes/Spotify Hitfabriken Och nu gör vi en djupdykning ner i musiksveriges absolute mittfåra. Fredrik Ralstrand är din ciceron och du får höra folk som känner igen en hitlåt när du hör den. Bra bredd på gästerna: Lasse Holm, Siv Malmkvist, Pandora, Günter, med flera. Flera spännande historier bakom kulisserna på det svenska musikundret. Mer info: https://www.facebook.com/hitfabrikens/ Finns på: Spotify/Itunes/Acast Vad blire för rap? Här handlar det om innehåll som är till för dig som vill ha råkoll på den svenska hip-hop scenen. Intervjuer, diskussioner, berättelser och – givetvis – fett med spellistor. Huseras av den inte helt obekanta Nöjesguiden. Initierat och autentiskt framfört. Vi gillar extra mycket special-programmen då podden går djupare in på en särskild artist eller producent. Mer info: https://blogg.ng.se/vad-blir-det-for-rap/ Finns på: Itunes/Acast/Spotify/Soundcloud Låtskrivarpodden En välformulerad och personlig podd signerad Andreas Grube fokuserar på låtskriveri och låtskrivare. Och den är ingen halvmesyr till gästlista han fått ihop så här långt: Ane Brun, Mauro Scocco, Wille Craaford; Maria Marcus och Johan Kinde. En podcast för dig som sätter kreativitet och musikaliskt hantverk framför ljudteknik och mixologi. Mer info: https://www.facebook.com/latskrivarpodden/ Finns på: Spotify/Itunes My forever Studio Få nationer omhuldar sina toknördar lika mycket som britterna. Här kan du höra de skamlöst geek:iga musikteknikjournalisterna Chris Barker and Will Betts i högform. I jakten på den perfekta studioriggen besöker de andras studior och diskuterar prylar och mjukvaror. Både baklänges och framlänges. Charmigt och fullt med kunskap. Mer info: https://www.musictech.net/shows/my-forever-studio/ Finns på: Spotify/Itunes Hemma hos Strage Få personer över 25 år och som gillar musik känner inte till Fredrik Strage. I årtionden har han som musikjournalist nördat loss på detaljer och översiktsperspektiv som få andra. I den här podden bjuder han hem både inhemska och internationella stjärnor för personliga utvecklingssamtal om influeser. En och annan skröna förmedlas givetvis. Mer info: https://hemmahosstrage.se/ Finns på: Spotify/Itunes Musikmagasinet En av SR:s mest nyfikna och insatta musikprogrampunkter finns även som podd, tack och lov. Här kan du få dig till livs i sammanhanget uppfriska vinklar om kvinnors kamp inom musiken men även utflykter i ljudkonstens domäner. En alldeles utmärkt podd för dig som vill upptäcka nya ljudbilder och ny musik du kanske inte visste fanns. Mer info: https://sverigesradio.se/musikmagasinet Finns på: Se poddens sajt. Gaffa-podden Sveriges mesta musikmagasin måste ju ha en podcast. Allt annat vore vansinne. Gaffa-podden Produceras simultant i Göteborg och Stockholm. Podden lyckas förmedla den inlästa entusiasm och upptäckaranda som är tidningens signum. Det är en relativt pratig podd men oumbärlig om du vill hänga med i vad som händer och sker i musiksverige. Mer info: www.gaffa.se Finns på: Spotify/Itunes P3 låten På känt manér plockas här en sång ned i sina beståndsdelar och sätts ihop igen via upphovspersonernas röster. Två styrkor med P3:s låtskaparpodd är det behändiga formatet, ofta under halvtimmen långt, samt att urvalet är mycket kontemporärt med utövare som Mapei, Sabina Ddumba, Fricky, Benjamin Ingrosso, Little Jinder och många andra gäster. Mer info: sverigesradio.se/p3laten Finns på: Se poddens sajt. Guitar Geeks Daniel Kordelius och Andreas Rydman levererar varje torsdag en podcast som enligt upphovsmännen handlar om mer än du vill veta om gitarrer, stärkare och effektpedaler. Det spårar ibland in på nästan sinnessjuk detaljnivå, men det gillar vi. Poddvärdarna tar emot frågor från lyssnarna via sin Facebook-sida som sedan besvaras i podden. Mer info: http://www.guitargeeks.se/ Finns på: Spotify/Itunes
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.