Jump to content
Annons

Hasse Nilsson

Medlem
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

About Hasse Nilsson

  • Rank
    Nykomling

Profilinformation

  • Kön
    Man

Personlig information

  • Hemsida
    http://
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

925 profile views
  1. Har du en äldre version av Reason så finns det en annan metod att få de två populära programmen att samspela. Vi visar hur. I och med Reason 11 så är det via Reason Rack-pluggen som kopplingen mellan Reason och andra inspelningsprogram sitter. Reason Studios (tidigare Propellerheads) har tidigare tagit fram ett system man kallar Rewire. Enkelt uttryckt innebär tekniken att ljud- och styrdata kan skickas mellan olika program genom vad som kan beskrivas som osynliga kablar. Detta betyder att en applikation kan temposynkroniseras med ett annat program, samtidigt som det ena programmets ljudströmmar kan bearbetas och spelas in av den andra applikationen. Det låter avancerat men i användning är Rewire enkelt att sköta. Det är även ett imponerande protokoll när det gäller prestanda. I realtid klarar Rewire att skyffla 256 samtidiga individuella ljudströmmar. En väldigt lång rad tillverkare och producenter av digital musikteknik har anammat Propellerheads kommunikationsprotokoll och byggt in stöd för Rewire i sina mjukvaror. Bland dessa kan nämnas Ableton, Adobe, Cakewalk, Cycling 74, Digidesign, MOTU, Steinberg, Toontrack och många, många fler. Det är dock viktigt att konstatera att även om du styr sådan som start och stopp från ett program till ett annat, så behöver du i de flesta fall byta ljud manuellt och göra andra liknande inställningar i det program som så att säga är slav till ditt värdprogram, i vårt exempel Logic X. Att koppla samman Reason och Logic är inte bökigt alls, även om processen tarvar sina mått och steg. Häng med och lär dig hur du får ut maximalt av programmen genom samköra dem. 1. Starta Logic Vänta tills programmet har öppnats helt. Skapa ett nytt, tomt projektdokument. Spara och döp projektet till något vettigt. Det är viktigt att du aktiverar Logic först och sedan Reason och inte tvärtom, annars fungerar inte synkroniseringen mellan programmen. 2. Starta Reason Bygg ett rack med önskade instrument och effekter i Reason. Nu är Reason i så kallat Rewire-läge, men än så länge kan du inte styra Reason via MIDI och inget ljud ur Reason kommer in i Logic. 3. Spara Reason-dokumentet Gör det på samma ställe som ditt Logic-dokument, för enkelhetens skull. Detta så att du hittar och kan starta rätt Reason-dokument ihop med korrekt Logic-projekt i framtiden. 4. Fixa kanaler Till att börja måste vi ordna med minst en extern stereokanal för att ljudet från Reason ska höras och kunna spelas genom Logic. I Logic, aktivera Mixer-vyn genom att välja ”Show Mixer” i rullgardinsmenyn ”View” eller tryck på X-tangenten på ditt tangentbord. 5. Ny kanal I Mixer-vyn, skapa en ny kanalstripp genom att trycka Kommando-Alternativ och bokstaven N, eller menyvalet ”Options” och ”Create New Auxillary Channel Strip”. Tryck på input-knappen på den nya kanalen och om vill ha ut Reason-mixerns två masterkanaler, väljer du ”RW:Mix L/R”. Nu kommer ljudet ur Reason höras i Logic via din nya kanalstripp. Men du kan fortfarande inte spela på instrumentet och styra effekterna via Midi från Logic till Reason. 6. Ordna Midi Gå till Logics arrangemangsfönster. Skapa ett nytt spår genom att trycka Kommando-Alternativ + N. Välj ”External Midi” i dialogrutan. Nu har du skapat ett Midi-spår med vars hjälp du kan styra effekter och instrument i Reason från Logic. Observera att du från och med nu spelar in och redigerar Midi i Logic, fast du styr Reason. 7. Välj källa Nu kan du i välja vilken extern ljudkälla som Midi-spåret ska styra. Välj foldern ”Reason”i ”Library”-vyn till höger. Då ser du alla tillgängliga instrument och effekter i Reason i listan längst till höger. Välj ett instrument eller en effekt att styra. 8. Snart färdigt Gå tillbaka till Reason. Nu ska instrumentet du valt i Logic kunna styras från din midiklaviatur och du kan nu spela in midiinformationen och bearbeta den i Logic, varefter instrumentet spelas upp från Reason in i Logic. Klart! Mer om Reason: https://www.reasonstudios.com/ Mer om Logic: https://www.apple.com/logic-pro/
  2. Med den senaste versionen av Reason behöver du inte välja vilken av programmen du ska använda. Låt oss visa hur! Det sverigetillverkade musikinspelningsprogrammet Reason har genomgått ett flertal förändringar genom åren. I begynnelsen kunde det endast hantera mjukvaruinstrument internt. Senare adderades ljudinspelning och några versioner efter det så kunde programmet ladda vst-pluggar från externa utvecklare. Vi ska inte heller glömma bort Reason Racks, företagets egen nätbutik och särskilda format, som rymmer ohemula mängder med effekter och instrument från namnkunniga tillverkare. Senaste versionen av Reason, nummer elva i ordningen, har ytterligare ett ess i rockärmen. Detta är i synnerhet intressant för dig som vanligtvis använder dig av något annat inspelningsprogram. Med Reason 11 kommer nämligen möjligheten att med hjälp av en instrumentplugg kunna bygga små och stora rack med Reason-instrument och effekter inuti ditt favoritprogram. Det innebär att du kan spela in, redigera och mixa som du är van vid – men med tillgång till alla Reasons kreativa verktyg. Reason Rack Plugin i vst-format lanserades under sensommaren, men au-pluggen, som krävs för att kunna använda Reason 11 i exempelvis Logic, har presenterats alldeles nyss. Vi är rätt många som väntat på det här: att slippa välja om en vill producera i Reason eller Logic och istället kunna köra på med det bästa av två världar samtidigt. Principerna för den här guiden är desamma oavsett som du använder Windows eller Mac OS X och om du föredrar Ableton Live, Cubase, FL Studio, Reaper, Studio One, Sonar, Bitwig, Garageband eller något annat program som är kompatibelt med vst- eller au-standarderna. 1. Skapa konto Välj ett bra användarnamn och registrera dig på Reason Studios webbplats. https://www.reasonstudios.com/ Där kan du hämta hem en demoversion som låter dig använda programmet och instrumentpluggarna gratis i 30 dagar. 2. Ladda ned Ladda ned Reason 11-paketet på webbplatsen https://www.reasonstudios.com/en/reason/tryreason Installera programpaketet enligt instruktionerna. Starta sedan Reason 11 och avsluta det igen för att säkerställa att installationen fungerat som avsett. 3. Starta Logic Skapa ett nytt tomt dokument i Logic. Döp det till något vettigt och spara. Skapa ett nytt mjukvaruinstrument. Välj ”Reason Rack Plugin” i rullgardinsmenyn som visar listan med Audio Instruments. 4. Testa Reason 11 Klicka på ”Reason Rack Plugin” i kanalstrippen och ett nytt fönster öppnas. I det kan du direkt välja ett Reason-instrument genom att klicka på en ikon, eller via rullgardinsmenyn i fönstrets nedre högra hörn. 5. Börja enkelt Det finns mängder av syntar, samplare, loop-spelare, mixrar och effekter att välja mellan, så det kan vara vettigt att börja enkelt om du inte har använt Reason tidigare. Vi rekommenderar loop-spelaren Dr Octo Rex som första instans, för att komma igång snabbt. 6. Labba med ljud Om du trycker på den lilla mapp-knappen i det övre vänstra hörnet av Dr Octo Rex spelarfönster så fälls en filmeny ut på vänster sida. Här kan du botanisera bland massvis loopar. Dra och släpp en fil från menyn in i Dr Octo Rex så laddas den direkt. Detta förfarande funkar med alla Reasons instrument och effekter. 7. Flippa racket Addera en mixer och lite effekter från menyn längst till vänster. Tryck sedan på ”Flip Rack” till höger i den horisontella menyn, ovanför rackenheterna. Nu vänds ditt Reason-rack så att du kan dra ljud- eller styrsignalskablar som du behagar. 8. Producera mera Nu är du redo att bygga ett rejält rack, alternativt använda flera samtidiga instanser av Reason som instrumentplugg. Du spelar in och redigerar midi som vanligt och kan givetvis använda Logic:s egna effekter eller tredjepartseffekter för att bearbeta din mix. Mer om Reason: https://www.reasonstudios.com/ Mer om Logic: https://www.apple.com/logic-pro/
  3. Stockholms Exploateringsnämnd har bordlagt (skjutit upp) frågan om rivning av fastigheten. I skrivande stund är över 6 000 underskrifter insamlade. Sprid gärna vidare inlägget ovan då det är sannolikt att nämnden har påverkats protesterna. Svt har också bevakat: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/beslut-om-rivning-av-legendarisk-studio-i-skarmarbrink-skjuts-upp
  4. Den klassiska inspelningsstudion i Skärmarbrink i Stockholm hotas av rivning. Studio Baggpipe, som verksamheten heter idag, kallas ofta för EMI-Studion i folkmun. Lokalerna är en av de få kvarvarande musikstudior som med rätta kan anses ha stort kulturhistoriskt värde, även internationellt sett. Där har Björn Skifs spelat in den första svenska listettan ”Hooked on a feeling”, bara en sådan sak. Raden av namnkunniga artister som satt sina tagningar i studion i söderförorten kan göras extremt lång, men som exempel har ABBA, Beyoncé, Britney Spears och Lady Gaga hyrt in sig med sina produktioner. Ett upprop har startats för att förmå Stockholms Exploateringsnämnd att hindra rivningen av fastigheten för att bygga nya bostäder. Skriv på här! https://www.mittskifte.org/petitions/radda-den-legendariska-studion-i-skarmarbrink Kolla gärna in Studio Baggpipes webbplats. http://baggpipe.com/ Foto: Studio Baggpipe
  5. Höstens hetaste effektpluggar – del 4/4: Vissa pluggar trotsar alla vanliga beskrivningar vilket Zynapiqs science fiction-inspirerade effektorgie är ett exempel på. Tyska Zynaptiq är ena hejare på effektpluggar som fundamentalt förvränger ljud som passerar igenom dem. Wormhole är inte ny, men den senaste uppdateringen innehåller viktiga förbättringar, exempelvis möjlighet att skala upp gränssnittet så att det går att se vad som försiggår i effekten. Utbyggnaden i preset-bankarna är också väldigt välkommen. Därför kvalar denna förbisedda pärla in vår guide. Wormhole är ett verktyg för dig som gillar att skapa ambienta ljudlandskap, droner och futuristiska rytmer. Futuristiskt fönster mot okända ljudvärldar. Wormhole är populär bland de som designar ljud till science fiction-filmer. Wormhole snedstämmer, tidssträcker och filtrerar. Summan av signalen skickas sedan genom reverb och delay som i sin tur påverkas av Wormholes reglage. Steglös mixning, så kallad morfning, ingår också i möjligheterna. Pluggen används följaktligen friskt av de som designar ljud till tv-serier som Westworld. Det är inte sällan det ljud som går in i effekten i princip inte går att härleda till innehållet som kommer ut. Och det är ju lika kul som spännande. Bakom det SF-influerade gränssnittet finns signalvägarna pedagogiskt redovisade så att du kan se vad pluggen håller på med. Det är dock viktigt att poängtera att Wormhole låter exceptionellt bra, i synnerhet tonhöjdförändringarna. En sak vi saknar är möjligheten att styra och modulera effektförlopp via exempelvis en sequencer inuti pluggen. Kolla gärna in hela Zynaptiqs produktsvit om är på jakt efter nya och annorlunda ljudbilder. För att använda Wormhole till fullo rekommenderar vi att styra reglage i realtid via din midi- kontroll och sedan spela in och redigera informationen i ditt inspelningsprogram. Video: Zynaptiq WORMHOLE Trailer Wormhole Vad: Multieffekt Tillverkare/kontakt: Zynaptiq https://www.zynaptiq.com Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Rtas Aax Pris: Cirka 1 915 kronor
  6. Höstens hetaste effektpluggar – del 3/4: Ett ofta förekommande mixtrick är att på olika sätt undvika efterklangens svansar då dessa grötar till ljudbilden. Detta löser W.A Productions i en och samma plugg. Amerikanska W.A har en rejäl produktkatalog. Mycket av utbudet går ut på att förenkla produktionsprocessen för den datorbaserade producenten. Så även här. När rumsklang läggs på sång, vilket ju är brukligt, så uppstår så kallade reverbsvansar. W.A Production nya efterklangsplugg bakar ihop flera viktiga mixfunktioner i ett enda paket. Det blir extra tydligt på sång som innehåller ord och rytmik: det låter rätt rörigt om du drar på med reverbet, helt enkelt. Erfarna ljudtekniker har olika metoder för att hålla tillbaka de förhatliga svansarna. Det resulterar i kedjor med effekter som sammantaget ger resultatet att efterklangens signal ”duckar” mellan de sjungna fraserna. Ljudet upplevs som klarare och tydligare samtidigt som det får stöd och klang av reverbet. Mutant Reverb kapar reverbsvansar utan att det krävs effektkedjor och mixbussar. Mutant Reverb är som en sådan effektkedja i en och samma plugg. Du har inbyggd duckare, kompression och efterklang och du slipper således att mecka med side-chain-teknik och liknande. Det inbyggda reverbet är algoritmiskt och inte baserat på impulsresponser, som många andra samtida efterklangspluggar. Men det låter mer än okej för det. Även fast pluggen är enkel så finns flera användbara fininställningar för exempelvis pre-delay och diffusion. Som snabblösning för att kvickt klicka fram ett sångljud med mono till stereo är Mutant Reverb mycket väl godkänd. Överskådligt och rätt snyggt. Reglagen ger dig bra kontroll över signalen utan att krångla till det. Video: MUTANT Reverb - Vocal Reverb Plugin With a Built-in Ducker (VST / AU / AAX) Mutant Reverb Vad: Efterklang med kompression Tillverkare/kontakt: W.A Production https://www.waproduction.com/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 380 kronor
  7. Höstens hetaste effektpluggar – del 2/4: Från Stockholm kommer en enkel och effektiv effekt för att få såväl enskilda spår som hela mixar att låta bredare och djupare. Svenska Klevgränd har en lång rad med instrument- och effektpluggar bakom sig. Och, förhoppningsvis, framför sig. Vi är särskilt vänligt inställda till Grand Finale, en okomplicerad mastringsplugg i budgetklassen som blivit många hemmastudioanvändares favorit. För tre år sedan släpptes Haaze, en stereobreddseffekt med ett sedvanligt stilrent utseende och som lätt helt schysst. Nu är uppföljaren här och som sig bör har produkten utvecklats. Tricket med stereobreddning är att du vill kunna applicera effekten på olika frekvensband, exempelvis så att bas och kick får lite av effekten medan gitarr och cymbaler får mer av varan. Det fixar Haaze II med bravur genom att dela upp inkommande ljud i 16 frekvensband som sedan kan fördröjas i tid. Brett är fett. Klevgränds senaste verk fungerar bra på både enskilda spår och hela mixar. Lyssnaren upplever därigenom att ett ljud är placerat någonstans i rummet, istället för att endast panorerats till höger eller vänster. Pluggen fungerar naturligtvis även för mono-till-stereo-manövrar. Med medföljande inställningarna ger en bra provkarta på vad effekten klarar av. Du som ogillar pilliga och överdetaljerade effekter kommer att trivas ned Haaz II som praktiskt taget inte behöver någon manual. Klevgrändernas nya stereoverktyg är en kostnadseffektiv lösning som dessutom finns för iOS. Genom att ge olika frekvensband en volymmässig knuff kan du förstärka eller minska stereoeffekten. Panorera mera! Under fliken Pan har du full kontroll på höger respektive vänster kanal när du mixar med Haaze II. Video: Haaze 2 – Pro Stereo Tool Haaze II Vad: Stereobreddare Tillverkare/kontakt: Klevgränd https://klevgrand.se Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax och Auv3 Pris: Cirka 590 kronor
  8. Höstens hetaste effektpluggar – del 1/4: Den radikala granulärsyntesen tar klivet från experimentell status till den musikaliska mittfåran. Ständigt intressanta Output producerar allt från stiliga studiomöbler till pluggar i utvecklingens uttjatade framkant. Portal är det amerikanska företagets senaste effektplugg. Gravt förenklat är granulärsyntes en metod att dela inkommande ljud i småbitar (granulat) för att manipulera innehållet på olika sätt. I praktiken brukar effekten låta som skitig tidssträckning, komplicerad ekoförvrängning och ”stutter” (upprepning). Med Portal har Output åkt hela vägen till stan vad gäller gränssnittet och funktionaliteten. Ett uppfriskande modernt utseende, som dessutom är mycket praktiskt, ger Portal fördelar jämtemot andra granulära effekters ofta avancerade akademiska gränssnitt. Du flyttar en punkt i en sfär och mixar då steglöst mellan grupper av inställningar med sådant som modulation, ”vanliga effekter”, tonhöjd och själva granulärstadierna (storlek, tid, filtrering, reverserad, et cetera). Effekten kan bli allt från crunchiga trumloopar, moln av syntljud till upp-pitchade röster och det mesta däremellan. Eftersom Portal har temposynkning av parametrar och är enkel att automatisera vittnar det om att produkten är tänkt för modern musikproduktion, snarare än endast akademisk ljudkonst. Effektprocesserna har användbara reglage för torr/våt signal som minskar risken att det blir för mycket av det goda. Outputs senaste effekt är inget för den försiktige, men levererar framförallt kreativ ljuddesign utan huvudbry i en stimulerande miljö. De över 250 förinställningar gör pluggen rättvisa. Vi gillar att de är pedagogiskt indelade efter användningsområde. Givetvis kan du dyka under huven på Portal och justera inställningarna eller skapa helt nya och egna effektljud. Video: PORTAL by Output - Granular FX Plugin Portal Vad: Granulärsynteseffekt Tillverkare/kontakt: Output https://output.com/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 1 595 kronor
  9. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 4/4: Mastringsbolaget Emastered ger sig in i syntplugg-branschen med massiv reklam i ryggen. Vi hittar dock en mängd frågetecken som behöver rätas ut. Med en ymnig marknadsföring och citat från grammy-vinnande producenter har Emastereds Atom lanserats. Och mycket ser rätt ut på pappret – en rättfram subtraktiv syntplugg som dessutom ska snygga till ljuden med hjälp av artificiell intelligens. När vi stegar igenom de över 300 medföljande ljuden så låter det fint, men inte uppseendeväckande fantastiskt. Tre tongeneratorer, fyra filter, fem vågformer, två lfo:er, kort sagt en högst ordinär mjukvarusynt i ett lätt överskådligt gränssnitt. Överskådligt och snyggt. Men de iöronfallande finesserna lyser med sin frånvaro. Om vi bortser med namn- och varumärkeskrocken med ett flertal andra produkter inom samma segment, så finns det några saker som är märkligt med Emastered förstlingsverk. För det första är det en rätt enkel syntplugg som näppeligen motiverar sitt pris. För det andra utlovas det AI-teknik i pluggen. Vi har inte lyckats utröna vad denna teknik består av och än mindre hur den förbättrar ljudet. När du spelar på eller sekvenserar Atom så visas en rätt fräsig tredimenstionell animering i gränssnittets mitt. När vi frågar tillverkaren om teknisk information hur AI-tekniken fungerar är det enda svar vi får att det är samma algoritmer för ljudförbättring under huven på Atom som i företagets mastringstjänst på nätet. Det svaret duger givetvis inte. Sedan dras pluggen med några närmast obegripliga barnsjukdomar, där omöjligheten att låta modulationshjulet styra någonting alls, alltså inte heller modulation, är lågbottenmärket. De medföljande ljuden är indelade på gängse vis, dock saknas en kategori för effektljud, något som Atom klarar av bra. Mjukvaru-utveckling är som bäst svårt och hyggligt tidsödande. Här verkar hela processen gått alldeles för fort. Vi kan bara hoppas att framtida uppdateringar och en mer transparent kommunikation överlag kan räta upp skutan som i skrivande stund inte håller tätt. Video: Introducing Atom Atom Vad: Mjukvarusynt Tillverkare/kontakt: Emastered Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 1 829 kronor (finns även som prenumerationstjänst för 183 kronor/månad)
  10. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 3/4: Softube senaste virtuella instrument står bastant och bredbent i det lägre registren. Och visst fladdrar det i byxbenen när det vill sig väl. Linköpingsbaserade Softube har en räcka succéer bakom sig. Vi tänker då på naturtrogna emuleringar av klassiska effektlådor, men även på Modular, en mjukvaruversion av eurorack-standarden. Härförinnan släppte företaget en mycket intressant, men lite förbisedd syntplugg, Parallells, som även bör krediteras som sig bör. Monoment är rätt och slätt en syntbas där utgångspunkten är två gigabyte med samplat innehåll från namnkunniga hårdvaror. I användning är Monoment uppfriskande enkel att handha. Via rullgardinsmenyer kan du smidigt byta och blanda byggstenar till ditt ultimata basljud. Exempelvis är det en baggis att använda ett grundljud som subbas och ett annat för mer karaktär och attack. Filtrering sköts via vridreglage eller direkt i huvudfönstret, som en modern eq. Det som får basspluggen att verkligen stå ut är funktionerna ”Analog dirt”, ”Punch” och ”Aging”. Med hjälp av dess går det att ratta in ljud som inte är rädda för att smutsa ned sig, om vi säger så. Det finns dessutom en kompetent effektdel med rumsklang, eq, multibandskompression, stereobredd och dist. Med ett rejält filtervred kan en slå mixen med häpnad. Basljuden i Monument är ordentligt feta. Förinställningarna öppnas i ett separat fönster vilket tar ett par varv att vänja sig vid. Innehållet är taggat med en mängd sökord, varav vissa, som ”analog”, ter sig självklara, medan andra (”reese”) tarvar vissa förkunskaper om den elektroniska dansmusikens historia. Med tanke på vilken roll särpräglade basljud spelar i den samtida populärmusiken är den här specialiserade pluggen ett välriktat och prisvärt skott ur svår vinkel. Förinställningarna är sorterade som ett så kallat tag-moln, vilket kan underlätta om du i förväg vet vilket ljud din låt behöver. Video: Introducing Monoment – Softube Monoment Vad: Mjukvarusynt Tillverkare/kontakt: Softube https://www.softube.com/monoment#/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax Pris: Cirka 765 kronor
  11. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 1/4: Samla alla dina samplingar i en interaktiv rymdkarta. Det låter spejsat, men är i praktiken snabbjobbat och kreativt. Svenska XLN Audio känner många igen från trumpluggarna i Addictive Drums-serien. Den senaste produkten XO är dock något utöver det vanliga. Här handlar det om ett nytt sätt att överblicka och behandla ljudfiler, gärna i stora mängder. Genom att analysera och indexera samplingar visar XO en karta, där ljud med övervägande del diskant hamnar uppe i högra hörnet (hi-hats, shakers) och samplingar med mycket basfrekvenser (kickar) hamnar nere till vänster. Virvlar, och effekter syns i de centrala delarna i gränssnittet. De olika kategorierna visas med färger och när du styr pekaren över trumrymden spelas ljuden upp i realtid. Förutom det medföljande ljudbiblioteket har vi här låtit XO indexera cirka 40 000 slagverksljud. Det går mycket fortare att välja rätt ljud och plocka ihop ett trumkit jämfört med att sitta och leta filnamn i foldrar. Under ”Edit” återfinns en 8-spårs groove-maskin med extra allt. Du har tillgång till reglage för sådant som volym, tonhöjd, anslagskänslighet, filter, swing, panorering, transientgenerator och två effektbussar. Det finns även en effektregel på masterkanalen för kompression. Antingen spelar du in trumslag i ditt musikprogram eller så använder du den inbyggda sequencern. De medföljande midi-mönstren är en bra utgångspunkt. Leta upp en folder med samplingar på dina hårddiskar och låt sedan XO katalogisera ljudfilerna. Det svänger nästan onödigt mycket om du förskjuter spår mot varandra och använder accentfunktionen. Slumpknappen för att helt sonika byta kit ur trumrymden är en kreativ krydda. Vi saknar möjligheten att importera midi-filer med rytmiskt innehåll. Det går dock att exportera både midi-mönster och ljudfiler direkt in i ditt musikprogram. Excellenta hjälpfunktioner hjälper dig på traven utan att behöva fippla med en manual. XO:s groove-maskin är en av de bättre vi använt. Det går kvickt att få till rätt kit och ett grymt sväng. Video: Exploring the XO Space XO Vad: Sampling/trumsequencer Tillverkare/kontakt: XLN Audio https://www.xlnaudio.com Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax och fristående program Pris: Cirka 1 919 kronor
  12. Höstens hetaste instrumentpluggar – Del 2/4: Native Instruments evolution av tillverkarens flaggskeppssynt är sannerligen inget hafsverk. Frågan är om det finns några genvägar till det perfekta ljudet eller inte. Efter år av smygtittar släppte NI äntligen uppföljaren till syntpluggen Massive, som inte minst har varit ljudmässigt framträdande inom modern urban dansmusik de senaste tolv åren. Provkartan på vad pluggen kan prestera är minst sagt imponerande – pluggen låter helt sagolikt. Kostar det så smakar det mumma. Massive X låter nytt och mycket. Med risk för att ta till överord så finns det få, eller inga, syntar i den här prisklassen som har liknande bestyckning och har en sådan arsenal av möjligheter. Massive X är inget för den Teknikrädde om hen vill börja skapa egna ljud. Här återfinns mycket avancerade funktioner för bearbetning av vågformstabeller, 170 mot föregångarens 80, och olika former av sekvensering av ljud, både dess beståndsdelar och rytmik. Självklart är pluggen enkel att använda om du inte avser att skapa egna inställningar från ax till wienerbröd. Tyvärr kan inte Massive importera förinställningar från ”gamla” Massive, vilket innebär att vi för tillfället får hålla tillgodo med de 420 förinställningarna och våra egenhändigt slöjdade ljud. Släktskapet med byggsatsprogrammet Reaktor är tydligt, exempelvis routing-möjligheter som inte är att leka med. Det är mycket sannolikt att det inom kort växer fram en frodig tredjepartsmarknad och att NI själva kommer att släppa expansioner som i alla fall inledningsvis kommer att vara gratis. Vi gillar smarta funktioner som att kunna tilldela makroinställningar för styrning från midi-kontroller eller automatisering. Rytmisk modulationsmatris och sofistikerad sequencer. Massive X kan det mesta. Systemkraven är rätt tuffa och kräver den senaste versionen av exempelvis Logic, så användare med äldre maskiner som inte kan uppgradera göre sig icke besvär. Om du skapar något slags musik (eller bara ljud) och vill ligga i den berömda framkanten kan du faktiskt inte missa Massive X. Video: Introducing Massive X Video: Dissect the preset: Massive X - Kesselbeat Massive X Vad: Mjukvarussynt Tillverkare/kontakt: Native Instruments https://www.native-instruments.com/en/ Operativsystem: Windows och Mac OS X Format: Vst, Au, Aax (och snart fristående program) Pris: Cirka 2 122 kronor
  13. Tjena! Sorry för det sena svaret. Jag har varit på en uppkopplingsfri semester Jo, jag tycker att du och jag i stora drag är överens när det gäller VOP, men att vi drar lite olika slutsatser om produktens duglighet. Jag har inget att tilägga vad det gäller den tekniska produktionen av VOP, som inte du redan nämnt. Däremot tycker jag att priset är för högt och urvalet och mängden ljud inte motiverar prislappen. Därtill har VOP, som du också konstaterar, ett mycket smalt användningsområde. Eftersom jag testat de andra produkterna i QL:s PLAY-serie kan jag konstatera att VOP är väl kort i rocken jämfört med sina systerprodukter. Detta sammantaget drar ned betyget ganska markant i min bok. /Mvh /Hasse Nilsson
  14. Oki. Enklaste möjliga plugg för ändamålet är gratis (och svensktillverkad!). Testa CopyShop av Shuriken www.shuriken.se Med liten automatisering så gör den jobbet. /Mvh /Draft
  15. och för att svara BozoB: jag är med på det där du förklarade om ljud, och jag förstår också att för att försöka simulera nån sorts "stillestånd" i ett ljud så är nog en repetering av de sista millisekunderna i ett ljud det närmsta man kan komma, men det känns väldigt pilligt att göra det rent manuellt. därför startade jag tråden, för att se om det finns en plugg el program som gör det åt en på ett bra sätt! Kort fråga: Vilket OS och inspelningsprogram kör du? /Mvh /Draft
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.