Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Ja absolut, det var en trend som numera är lite "förlegad" i de breda kretsarna, men visst görs det fortfarande. 

Kagge utan frontskinn är fantastiskt! Ger mer botten än man tror. Jag har faktiskt ett par frontskinn som bara består av några centimeter ytterkant, dvs det är precis som att inte ha ett frontskinn alls, men man slipper att behöva tejpa rasslande stämhus. Slänger på dom när jag är ute efter just det soundet. Dessutom låter kick utan frontskinn ofta väldigt trevligt i rumsmickarna. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
På 2017-11-25 at 23:55 Top Floor Studios sa:

Ja absolut, det var en trend som numera är lite "förlegad" i de breda kretsarna, men visst görs det fortfarande. 

Kagge utan frontskinn är fantastiskt! Ger mer botten än man tror. Jag har faktiskt ett par frontskinn som bara består av några centimeter ytterkant, dvs det är precis som att inte ha ett frontskinn alls, men man slipper att behöva tejpa rasslande stämhus. Slänger på dom när jag är ute efter just det soundet. Dessutom låter kick utan frontskinn ofta väldigt trevligt i rumsmickarna. 

Jag antar att det är lättare att få lite mer klick-attack med bara en mick. Jag har fått så bra ljud med frontskinnet på att jag bara kört på det, men det är kanske dags att testa utan också.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...