Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

  • 0
Ok, de var inte mycket dyrare. Fast grejen är det att jag ska bara ha hörlurarna som typ metronom monitor till trummor och sång. Bara så att man vet vad som händer typ:P Och ska kolla vidare på hörlursförstärkaren, antar att den är bra 🙂 Det viktigaste är nog bara att den har ganska bra krut så att den som lyssnar i dem hör vad de ska höra 🙂

Udda att lägga sång mot metronom. 🙂

Oj det var inte riktigt så jag menade :rolleyes: Menade mest till trummisen 😄 Men så musiken hörs i lurarna så att sångarn vet vad han ska sjunga 🙂

Förresten, jag hinner nog inte köpa den där hörlursförstärkaren som du tipsade om.... Av de två som jag angav vilken är bäst tror du?

Nu har dock jam inga riktiga länkar men om man kollar på : "Studiomonitorer, hörlurar" och sedan bläddrar ner så hittar man en liten stärkare från JJlabs för 395, jag utgår från att den inte är något vidare, men skulle en så kunna duga eller kan den här Samson S Amp funka bättre?

http://www.samsontech.com/products/product...8&brandID=2

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
creel (oregistrerad)

Hur mickar ni overhead?

De flesta halvamatör-studios jag varit i så har de bara slängt upp de två OH-mickarna till höger och vänster om trumsetet. Då har virveln hamnat mer i vänster kanal och baskagge mer i höger. Jag tycker det låter asfult. Men det blir ju så om man inte sätter upp mickarna "snett", och om inte trummisen har dubbla baskaggar.

Jag tycker det är okej att det är så till viss grad, då märks det inte alls när närmickarna kommer på. Men att de är tydligt panorerade tycker jag är fult och fel.

Har jag rätt om jag säger att de flesta sätter upp sina OH-mickar ungefär såhär?

trummor1aj5.jpg

De röda punkterna är mickarna och den blåa linjen är bara ditritad för att man ska se hur mickarna är placerade i förhållande till bas och virvel. Jämför med bild nedan.

Såhär mickade jag för att få bas och virvel i mitten:

trummor2hi6.jpg

Det där är väl inte lika vanligt? Eller?

Om ni vill själva visa hur ni mickar så kan ni använda samma mall: http://img119.imageshack.us/img119/1097/trummormallng4.jpg

Redigerat av creel
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur mickar ni overhead?

Det beror på vad jag är ute efter. Oftast någon av följande:

A/B mickning med virveln centrerad i mitten, Glyn Johns-variant när båda mickar pekar mot virveln, X/Y ovanför trummorna (gärna vridet så att ena micken pekar på hängpuka och den andra mot golvpukan) eller monoöverhäng.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Jag sätter ofta mickarna tätare ihop än dina exempel creel.

Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag att det är stundens ingivelse och vilka mickar som finns som avgör hur dom hamnar.

Men oftast är hamnar mickarna lite närmre varandra än vad du har ritat ut.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur mickar ni overhead?

De flesta halvamatör-studios jag varit i så har de bara slängt upp de två OH-mickarna till höger och vänster om trumsetet. Då har virveln hamnat mer i vänster kanal och baskagge mer i höger. Jag tycker det låter asfult. Men det blir ju så om man inte sätter upp mickarna "snett", och om inte trummisen har dubbla baskaggar.

Jag tycker det är okej att det är så till viss grad, då märks det inte alls när närmickarna kommer på. Men att de är tydligt panorerade tycker jag är fult och fel.

Har jag rätt om jag säger att de flesta sätter upp sina OH-mickar ungefär såhär?

trummor1aj5.jpg

De röda punkterna är mickarna och den blåa linjen är bara ditritad för att man ska se hur mickarna är placerade i förhållande till bas och virvel. Jämför med bild nedan.

Såhär mickade jag för att få bas och virvel i mitten:

trummor2hi6.jpg

Det där är väl inte lika vanligt? Eller?

Om ni vill själva visa hur ni mickar så kan ni använda samma mall: http://img119.imageshack.us/img119/1097/trummormallng4.jpg

Jag brukar variera mig.. ibland AB, ibland XY och ibland blumlein.. Men jag ser alltid till att virvel och kick hamnar i mitten så som på bild nummer 2 där..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur mickar ni overhead?

De flesta halvamatör-studios jag varit i så har de bara slängt upp de två OH-mickarna till höger och vänster om trumsetet. Då har virveln hamnat mer i vänster kanal och baskagge mer i höger. Jag tycker det låter asfult. Men det blir ju så om man inte sätter upp mickarna "snett", och om inte trummisen har dubbla baskaggar.

Jag tycker det är okej att det är så till viss grad, då märks det inte alls när närmickarna kommer på. Men att de är tydligt panorerade tycker jag är fult och fel.

Har jag rätt om jag säger att de flesta sätter upp sina OH-mickar ungefär såhär?

trummor1aj5.jpg

De röda punkterna är mickarna och den blåa linjen är bara ditritad för att man ska se hur mickarna är placerade i förhållande till bas och virvel. Jämför med bild nedan.

Såhär mickade jag för att få bas och virvel i mitten:

trummor2hi6.jpg

Det där är väl inte lika vanligt? Eller?

Om ni vill själva visa hur ni mickar så kan ni använda samma mall: http://img119.imageshack.us/img119/1097/trummormallng4.jpg

Jag brukar variera mig.. ibland AB, ibland XY och ibland blumlein.. Men jag ser alltid till att virvel och kick hamnar i mitten så som på bild nummer 2 där..

Är det okej om jag ställer en fråga bara? Skulle du kunna förklara vad som menas med AB och XY? Som du antagligen märke är jag nybörjare, alltid kul att lära sig nytt :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Är det okej om jag ställer en fråga bara? Skulle du kunna förklara vad som menas med AB och XY? Som du antagligen märke är jag nybörjare, alltid kul att lära sig nytt 😄

AB, XY och Blumlein är alla olika stereouppmickningstekniker.. Gör en sökning på forumet eller på Wikipedia så får du en massa bra information om dom och ett par andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Hur mickar ni overhead?

Det beror på vad jag är ute efter. Oftast någon av följande:

A/B mickning med virveln centrerad i mitten, Glyn Johns-variant när båda mickar pekar mot virveln, X/Y ovanför trummorna (gärna vridet så att ena micken pekar på hängpuka och den andra mot golvpukan) eller monoöverhäng.

Ok, det där sa mig inte nånting då jag inte har koll på vad A/B- respektive X/Y-mickning är. Men jag ska försöka googla på det...

Så du bryr dig bara om virveln och inte baskaggen? Jag glömde nämna det men det är ju vanligt det att folk centrerar virveln men skiter i baskaggen som hamnar långt åt helvete i höger. 😄

Monoöverhäng? Bara en mick? Varför? Om man har två. Låter boring.

Jag sätter ofta mickarna tätare ihop än dina exempel creel.

Skall jag vara riktigt ärlig så tror jag att det är stundens ingivelse och vilka mickar som finns som avgör hur dom hamnar.

Men oftast är hamnar mickarna lite närmre varandra än vad du har ritat ut.

Okej! Hur högt ungefär?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Själv är jag en sucker för ORTF framför kitet (vi har ett 70tals slingerland med 24" bd, 13 häng och 18" golv).. Brukar köra med shotgunmickar och resultatet i det rummet är snuskigt bra. :rolleyes:

Om jag kör liveupptagningar med ett helt band brukar jag köra XY som oh. Rummet är ganska litet, och när man kör ut alla stärkare i andra rum finns det ändå inte så mycket plats att ställa mickar, för alla gitarrister o skit ska springa runt och hålla koll på pedaler hela jävla tiden.. 😄

Standard för mig är som sagt ORTF framför, en stormembransmick på baskaggen som fångar luften. Den ska helst vara ett par dm framför resonansskinnet och den micken brukar jag sätta en stor och styv matta över som ett litet bastrummehus.

Virvel skiftar jag mellan en 57 på undersida och en stormembranare på slagsida, om jag ä ute efter det vanliga ljudet där. Vill jag ha något annorlunda ljud kör jag med någon annan mick, typ dynamisk med annorlunda upptagningsförmåga, superrikat shotgun eller annat på avstånd (typ 1 m).

Rumsmicken kör jag ibland från korridoren utanför studion, oftast en småmembranare (njure eller supercardioid) riktad mot virvel.

I mixen brukar jag komprimera rumsmicken hårt som stryk, gärna med en 1176-style kompressor och sen genom ett reverb för att få fram rumstoner.. rvrbet rattar jag så att det låter tonmässigt likadant, iaf så gott det går, som mitt rum, bara att jag förlänger rummet.

Om jag spelat in OH i stereo panorerar jag runt 45-60% L-R. rummet brukar jag köra ganska snett i mixen dock väldigt svagt..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Så du bryr dig bara om virveln och inte baskaggen?

Jo visst gör jag det. Jag bryr mig om hela trumsetet i överhänget. Därav de olika teknikerna.

Monoöverhäng? Bara en mick? Varför? Om man har två. Låter boring.

Säg att du spelar in ett trumkomp som i princip består av bastrumma, virvel och hihat. Du vill inte panna ut någon del särskilt mycket. Varför krångla till det med två överhäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Monoöverhäng? Bara en mick? Varför? Om man har två. Låter boring.

Om man får vara så dryg att citera sig själv, det här skrev jag på sidan innan:

Förövrigt så skulle jag vilja slå ett slag ( 😕 ) för mono-överhäng. Det verkar inte vara speciellt vanligt att man ens tänker på att man kan köra mono-OH.

Jag tycker det underlättar en hel del i musik som innehåller många element och man slipper anpassa mixen för att ride, crashar och hihats ligger olika i stereobilden. Det går att leka runt mer med rytminstrument och mixen blir mer lättjobbad i allmänhet. Jag tycker trummorna har mer frihet att "göra sitt" utan att störa annat när man kör mono OH. Det funkar förståss inte till allt, men till förvånansvärt mycket. Hellre monoöverhäng och stereorum än tvärtom för mig.

Man har även större möjlighet att mixa trumljudet med hjälp av placeringen på micken när man kör mono, eftersom inget "tippar över" åt något håll när man vill ha tex mindre hihat/ride, det är bara flytta runt micken till det blir bra, man slipper dessutom tänka på att den har ett fasförhållande till en annan mick och att de två ska skapa en fin stereobild. Tycker även att om man har lite taskiga (dvs billiga) cymbaler kan de ofta låta bättre i mono (och sen tar man upp rummet i stereo, då kan det blir väldigt fint). Det finns många fördelar.

En annan grej är ju att man kan skita i OH och placera ett stereopar en bit framför trumsetet om man vet att man vill ha ett litet "rummigare" sound, så det blir som en blandning mellan OH och rum, pukorna kan få en fin mid av det också.

Jag tycker att det alltid blir lättare om man vet vad man vill ha och således kan skippa överflödigheter, som dessutom kan försvåra arbetet senare eftersom man ofta tänker att man borde använda det man spelat in. Man kanske egentligen inte behöver en undermick på virveln utan bara sätter dit den som vana. Samma sak med hängpuke-mickar, som sällan behövs om man placerar en OH där, som dessutom kommer ta upp mer crash och mindre hihat. Man kan spara en del tid och lära sig en hel del roliga metoder om man tänker till lite extra, vilken mick som egentligen gör vad. Man kan få väldigt bra virvelljud i hihat micken om man distar den, och väldigt snygg kagge om man sätter en 8 kopplad mick en bit framför kaggen med nollan riktad mot trumsetet.

Det finns oändligt mycket man kan göra istället för att titta på ritningar och bry sig om vad som "alltid funkat".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Varför vill man ha baskagge och virvel exakt i mitten? Baskaggen förstår jag, men virveln är ju naturligt lite till höger om man står framför ett trumset som åhörare och så brukar jag också mixa, en gnutta åt höger.

det är ju en smaksak helt klart

trumsetet är ju uppbyggt som det är - inget fel i att återge det så heller

om man tycker det passar alltså

men om det är mycket hh-harvande så blir det ganska högerkantrat i ditt fall om dessutom virveln ligger åt det hållet

bättre balans isf att centrera virveln å låta baskaggen kantra lite åt andra hållet

annars tycker jag nog creels fig2 med lite tätare mellan mickarna är en bra utgångspunkt om man vill hålla bägge centrerade

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
drloop (oregistrerad)

Det finns ju oändliga möjligheter... 😕

Idén med att inte ha klassikt OH och köra mickar längre ut från setet och lägre är inte dum alls.

Med kompressor på så blir det bra rockbröt av det.

Komplettera med en rumsmick som man också sätter lågt så att man får med mycket baskagge så blir det helt enkelt supergott.

EDIT: Naturligtvis beroende på hur rummet låter där man spelar in...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Varför vill man ha baskagge och virvel exakt i mitten? Baskaggen förstår jag, men virveln är ju naturligt lite till höger om man står framför ett trumset som åhörare och så brukar jag också mixa, en gnutta åt höger.

jag kan ju inte säkert säga, men personligen brukar jag ju panonera från trummisens perspektiv vilket ger ett mer levande ljud(enligt mig då). Grejen med virveln är ju att den ska vara framträdande och höras och inte därför till full del borde vara panonerad. Någon übersnubbe kommer nog snart och rättar mig ska du se, så var inte helt säker på det jag säger. Jag går bara på vad jag själv tycker.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
creel (oregistrerad)
Så du bryr dig bara om virveln och inte baskaggen?

Jo visst gör jag det. Jag bryr mig om hela trumsetet i överhänget. Därav de olika teknikerna.

Monoöverhäng? Bara en mick? Varför? Om man har två. Låter boring.

Säg att du spelar in ett trumkomp som i princip består av bastrumma, virvel och hihat. Du vill inte panna ut någon del särskilt mycket. Varför krångla till det med två överhäng?

Ok, då förstår jag. Har man däremot cymbaler och pukor är det en annan sak. Men jag tycker ändå stereoöverhäng känns vettigt. Trumljudet blir ju större då, även om du vill ha allt i mitten.

Varför vill man ha baskagge och virvel exakt i mitten? Baskaggen förstår jag, men virveln är ju naturligt lite till höger om man står framför ett trumset som åhörare och så brukar jag också mixa, en gnutta åt höger.

Eh, varför förstår du att man vill ha baskaggen exakt i mitten men inte virvel? Jag tycker det är lika viktigt med båda, att de är i mitten.

Jag förstår att man i vissa musikstilar tycker det känns naturligare att inte ha dem exakt i mitten, men för det mesta (i mer mainstreammusik, pop/rock/metal) vill man ha dem i mitten för att de ska kunna höras så mycket som möjligt och att det känns som att man är påverkad av något annars.

Ungefär som att sitta i kanten i en båt när du ska ro. Hela skiten "lutar" och du får inte samma "balans".

Det är ju bas och virvel som är grundtrummorna i ett trumset, i nästan all musik. Samma sak med trance, disco, etc. Jag skulle aldrig heller vilja höra en dunkadunka-låt med icke-centrerade bas och virvel.

Det känns så himla fel. 🙂

Det är en smaksak såklart, men jag vet att jag och de flesta föredrar att ha dem i mitten.

Har man dem i mitten känns de närmare också, samtidigt som man kan ha reverb/rumsklang som gör de jättestora och feta. Det är ju trummorna som "styr" låten, då vill man inte att bas och virvel ska ligga utanför centrum.

Jag tycker det låter demo när de är panorerade.

Bara vad jag tycker och hur jag tänker, så nu vet du.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Elof (oregistrerad)
Så du bryr dig bara om virveln och inte baskaggen?

Jo visst gör jag det. Jag bryr mig om hela trumsetet i överhänget. Därav de olika teknikerna.

Monoöverhäng? Bara en mick? Varför? Om man har två. Låter boring.

Säg att du spelar in ett trumkomp som i princip består av bastrumma, virvel och hihat. Du vill inte panna ut någon del särskilt mycket. Varför krångla till det med två överhäng?

Ok, då förstår jag. Har man däremot cymbaler och pukor är det en annan sak. Men jag tycker ändå stereoöverhäng känns vettigt. Trumljudet blir ju större då, även om du vill ha allt i mitten.

Varför vill man ha baskagge och virvel exakt i mitten? Baskaggen förstår jag, men virveln är ju naturligt lite till höger om man står framför ett trumset som åhörare och så brukar jag också mixa, en gnutta åt höger.

Eh, varför förstår du att man vill ha baskaggen exakt i mitten men inte virvel? Jag tycker det är lika viktigt med båda, att de är i mitten.

Jag förstår att man i vissa musikstilar tycker det känns naturligare att inte ha dem exakt i mitten, men för det mesta (i mer mainstreammusik, pop/rock/metal) vill man ha dem i mitten för att de ska kunna höras så mycket som möjligt och att det känns som att man är påverkad av något annars.

Ungefär som att sitta i kanten i en båt när du ska ro. Hela skiten "lutar" och du får inte samma "balans".

Det är ju bas och virvel som är grundtrummorna i ett trumset, i nästan all musik. Samma sak med trance, disco, etc. Jag skulle aldrig heller vilja höra en dunkadunka-låt med icke-centrerade bas och virvel.

Det känns så himla fel. 😉

Det är en smaksak såklart, men jag vet att jag och de flesta föredrar att ha dem i mitten.

Har man dem i mitten känns de närmare också, samtidigt som man kan ha reverb/rumsklang som gör de jättestora och feta. Det är ju trummorna som "styr" låten, då vill man inte att bas och virvel ska ligga utanför centrum.

Jag tycker det låter demo när de är panorerade.

Bara vad jag tycker och hur jag tänker, så nu vet du.

Vet inte hur exakt hellhoff menar. Men det behöver ju inte höras att det är panorerat bara för att man gjort det. Det kan finnas en teknisk fördel med att tex panorera ut virveln väldigt, väldigt lite så den lämnar mer plats åt annat i mitten, utan att för den skull låta som den är ute och vinglar helt på höger eller vänster sida. Håller med dig om att virvel och baskagge ska vara i mitten på mixen, om man inte är ute efter någon slags effekt eller bara mixar lite crazy, för att det är coolt och ingen annan gör det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur funkar det med att spela in trummor med endast en mikrofon? Tänkte inte direkt på att få nått professionellt studio ljud men så att det iaf låter hyfsat.. tänkte mest på Studio Projects B1 micken som jag borde få strax.. hoppas jag..

Jag skulle gissa på att du får ett väldigt torrt och gammalmodigt ljud, typ 60tal? Jag skulle dock aldrig gissa på att du får ett grymt ljud. Men som sagt, John Bonham använde tydligen bara 2-3 mickar till sina trummor och han hade visserligen ett väldigt bra trummljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej!

Tänkte höra om någon använt sig av Samsons eller Supremes trummikrofoner? Har tänkt att införskaffa ett billigare paket med trummikrofoner, och hittat Samson (skulle tro det är detta paketet, men inte fått det bekräftat än) och Supreme på begagnatmarknaden. JJLabs finns ju också och vad jag har förstått ska deras mikrofoner vara helt okej. Även TSM och T.Bone har ju budgetpaket, så om någon har några rekommendationer bland dessa skulle det uppskattas. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hur funkar det med att spela in trummor med endast en mikrofon? Tänkte inte direkt på att få nått professionellt studio ljud men så att det iaf låter hyfsat.. tänkte mest på Studio Projects B1 micken som jag borde få strax.. hoppas jag..

Testa. Det kan låta riktigt hyfsat. Har testat liknande fast med en dynamisk mick och lagt på kompressor samt en gnutta

rumsreverb.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Tänkte höra om någon använt sig av Samsons eller Supremes trummikrofoner? Har tänkt att införskaffa ett billigare paket med trummikrofoner, och hittat Samson (skulle tro det är detta paketet, men inte fått det bekräftat än) och Supreme på begagnatmarknaden. JJLabs finns ju också och vad jag har förstått ska deras mikrofoner vara helt okej. Även TSM och T.Bone har ju budgetpaket, så om någon har några rekommendationer bland dessa skulle det uppskattas. :rolleyes:

Jag skulle utgå från de mickar jag redan har. En enkel stormembrans kondensatormick kan ge bättre resultat än micken som är tänkt för bastrumma (i ett sånt paket du nämner). Småkondensatormickar eller dynamiska som närmickar på trummorna och kondensatormickar (eller kanske bandmickar) till överhäng och ambiens.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Jag skulle utgå från de mickar jag redan har. En enkel stormembrans kondensatormick kan ge bättre resultat än micken som är tänkt för bastrumma (i ett sånt paket du nämner). Småkondensatormickar eller dynamiska som närmickar på trummorna och kondensatormickar (eller kanske bandmickar) till överhäng och ambiens.

Hej det känns som du verkar ha ganska bra koll på det här med studio teknik. Jag bara undrar, vilket är det bästa sättet att koppla mellan mixer och ljudkort? Är SPDIF något att ha om jag vill ha t.ex. varje trum mick på varsitt spår? Är det värt att satsa på en firewire mixer? Vore kul om du ville svara på mina nybörjar frågor 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej!

Tänkte höra om någon använt sig av Samsons eller Supremes trummikrofoner? Har tänkt att införskaffa ett billigare paket med trummikrofoner, och hittat Samson (skulle tro det är detta paketet, men inte fått det bekräftat än) och Supreme på begagnatmarknaden. JJLabs finns ju också och vad jag har förstått ska deras mikrofoner vara helt okej. Även TSM och T.Bone har ju budgetpaket, så om någon har några rekommendationer bland dessa skulle det uppskattas. 🙁

min gissning är att det är i stort samma paket som dom andra du nämner

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Hej det känns som du verkar ha ganska bra koll på det här med studio teknik. Jag bara undrar, vilket är det bästa sättet att koppla mellan mixer och ljudkort? Är SPDIF något att ha om jag vill ha t.ex. varje trum mick på varsitt spår? Är det värt att satsa på en firewire mixer? Vore kul om du ville svara på mina nybörjar frågor 🙂

ADAT ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
min gissning är att det är i stort samma paket som dom andra du nämner

Det slutade med att jag köpte JJLabsmickarna igår. Får se hur bra de låter, misstänker att de duger för oss. Dock ska baskaggemicken var särskilt dålig, så vi får se om vi kan lösa det på något annat sätt. Jag har ingen koll på mickar, men vi har även två Shure SM58, en Beta 58, snart en Shure Sm57 och så köpte gitarristen en GA Project R1 Tube Active igår. Tror ni någon av dom skulle funka som kaggemick? Han på jam sa att med micken som följer med får man skära bort basen och bara köra klickljud om man ska få hyfsat ljud, och det vill vi väl helst undvika... R1:an kanske funkar för att micka kaggen med, eller blir det bara dåligt? Vad tror ni med lite bättre koll? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...