Jump to content
Annons
  • 0

Trumtråden, tips och trix!


wonderboy

Fråga

Hur gör Du med inspelning av trumset? Vilka mickar använder Du och varför? Hur sätter Du dem? Hur undviker Du fasfel? Har Du några specialmickningar som ger "det där lilla extra"? Komprimerar Du något redan vid inspelning? Hur mickar Du ett bra rum?

Här kan vi väl breda ut oss och riktigt dela med oss av våra erfarenheter. Trummorna är ju så extremt viktiga och svårfångade. När jag lyssnar runt bland ljudjobbare förstår jag att det här är ett område där det finns extra många idéer och tillvägagångssätt. Välkommen in med Ditt bidrag!

Jag kommer också att starta en tråd under mixning. Där tänkte jag vi kunde göra samma sak fast då vad gäller efterbearbetningsdelen av trummorna. Kompressorer, EQ etc.

Drum On!

Link to comment
Dela på andra sajter

Recommended Posts

Annons
  • 0

Att helt undvika fasfel vid truminspelning går väl bara om man använder endast en mick?

en korrekt utförd x/y ska inte ge fasfel att prata om heller

men som princip har du ju rätt - men fasskillnader (fel blir det bara enl min åsikt om det blir minusvärde) är en naturlig del av flermickning och särskilt en ljudkälla som består av många ljudkällor på lite olika platser - som ett trumset

gäller bara att hitta den bästa kompromissen

18 mickar kan ge bättre fasförhållanden än fyra - men kräver som regel mer jobb å noggrannhet

själv hade jag inte använt 18 mickar till ett så litet (normalt) trumset utan möjligen på ett mycket större

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

men som princip har du ju rätt - men fasskillnader (fel blir det bara enl min åsikt om det blir minusvärde) är en naturlig del av flermickning och särskilt en ljudkälla som består av många ljudkällor på lite olika platser - som ett trumset

gäller bara att hitta den bästa kompromissen

Fasskillnader är väl en naturlig del av hörande över huvud taget. Fasskillnader spelar ju en viktig roll i hur vi hör position och avstånd, samt bedömer storleken på ett rum. Två öron med 180 grader mellan varann kommer ju i praktiken nästan aldrig höra samma ljudvåg samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Fasskillnader är väl en naturlig del av hörande över huvud taget. Fasskillnader spelar ju en viktig roll i hur vi hör position och avstånd, samt bedömer storleken på ett rum. Två öron med 180 grader mellan varann kommer ju i praktiken nästan aldrig höra samma ljudvåg samtidigt.

helt korrekt

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
hur blir det ett ökat headroom för att du har jämnare ljudnivåer?

Med ökat headroom menar jag att den totala genomsnittliga volymen ökar.

I vanliga fall använder man den termen för hur mkt utrymme man har på masterbussen

innan den distar och överstyrs vilket varierar kraftigt mellan olika mixerbord.

En sak som kan göra att jag upplevat att inspelningar med fler antal mickrofoner

har gett större utgångsvolym på masterbussen är att jag använt olika typer av mixerbord.

När jag spelade in trummor med 5-7 mickrofoner använde jag mig av ett Soundcraft spirit fx-16

som hade ett mer eller mindre ofrägat ljud.

På inspelningen där jag använde 10 mikrofoner använde jag ett vintage Soundtracs Mr-24

från 80-talet som färgade ljudet mkt.

Upplever att vintage bord från 80-talet även komprimerar ljudet lite jämnfört

med nyare mixerbord producerade på 00-talet.

Detta är väl anledningen till att jag kände att man kunde dra ner på busskompressorn i mixen.

Ljudet hade redan fått en lätt kompression bara av passera komponenterna

i mixerbordet som har en viss tröghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej John.

Du kan kolla fasskillnader med: Wawes Paz analyser phase scope.

Analys verktygen som finns med i Diamond bundle

kan vara väldigt användbara.

Annars tycker jag man hör fasfel.

Störst risk för fasfel är det med rummickarna.

Om du hör att du har fasfel i rumsmickningen jämnfört med närmickningen

så kan du rätta till det genom att klippa i filerna och flytta rumsmickningen så

att den syncar bättre med närmickningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Om du hör att du har fasfel i rumsmickningen jämnfört med närmickningen

så kan du rätta till det genom att klippa i filerna och flytta rumsmickningen så

att den syncar bättre med närmickningen.

det man bör göra är isf att testa att fasvända signalen

du vill inte utplåna tidsskillnaden mellan direkt å rummsmick

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Med ökat headroom menar jag att den totala genomsnittliga volymen ökar.

I vanliga fall använder man den termen för hur mkt utrymme man har på masterbussen

innan den distar och överstyrs vilket varierar kraftigt mellan olika mixerbord.

med andra ord använde du helt fel begrepp då headroom inte har nåt med snittvolymen att göra utan är precis det du beskriver i andra stycket

då var det mycket lättare att förstå vad du menar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej Demon producenten.

Det är tidskillnaden mellan direkt och rumsmick

som gör en stor del av rumsljudet.

Om man skall justera fasfel genom att klippa

så är det väldigt små justeringar som gäller.

Att klippa trummor över huvutaget tar död på ambiensen.

och ger trummorna ett gatetat ljud.

Men det går att flytta hela rumsmickningen någon millisekund bakåt.

Det man kan göra är att jämnföra i phaze scope om det blir mer faskorrekt

samtidigt som man testar olika värden på hur mkt man flyttar rumsmickningen.

Fasvändning vänder på fasen helt och hållet.

Om man har väldigt stort fasfel så borde det fungera bra.

Ett trick till som man kan använda om man har fasfel på rumsmickningen

är att gatea den mick som man upplever att man har fasfel på om man har flera.

OBS! Detta är en kompromiss eftersom man kapar av en stor del av rumsklangen

som micken tar upp. Men man kan ställa gaten väldigt nogrannt och kapa lagom så

micken fortfarande blir användbar i hop med dom andra rummickarna man har

som inte lider av fasfel.

Att ställa något ur Fas med fasvändningen är annars en effekt som man kan använda sig vid mix.

Hörde på dockumentären om Denniz pop inspelad från Radio Stockholm som någon

lagt upp på ett forum att Denniz ofta satt å fasade när han mixade.

Detta sa E-type när dom intervjuade honom när han beskrev hur han försökte lära

sig allt som Denniz kunde om mix.

Var hemma hos en kompis och lyssnade på en inspelning han gjort. Fick frågan hur sjutton

fasvänder jag Undermicken på virveltrumman om jag inte har sådan knapp på mixerbordet.

Enkelt det finns fasvändning i Cubase numera.

Samtidigt som han fixade detta så kom jag att tänka på intervjun med E-type om Dennis sätt att mixa.

Vi tesatade att fasa ur den dubbade gitarren på ett akustiskt pålägg och effekten blev fet.

Det lät som kombination av Stereobreddning och lätt Chorus.

Hur fel det än är att sätta något ur fas så fick man en användbar effekt av det.

Redigerat av KaH
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om det så självklart är bättre med 18 mickars inspelning av trummor... Förutsätter man att man har typ 18 st Neumann eller C414 mickar? Eller låter det bättre med 18 SM57 än fyra styck C414? Ger det sammanlagda bruset från 18 SM57 och 18 st preampar/eq osv ett bättre "headroom" än fyra kvalitetsmickar? Fast det kanske är självklart att man använder 18 st mickar i tio, tjugotusenkronorsklassen? Och 18 preampar i en klass som matchar mickarna? Hur många har den arsenalen?

Glyn Johns rules.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Om det så självklart är bättre med 18 mickars inspelning av trummor... Förutsätter man att man har typ 18 st Neumann eller C414 mickar? Eller låter det bättre med 18 SM57 än fyra styck C414? Ger det sammanlagda bruset från 18 SM57 och 18 st preampar/eq osv ett bättre "headroom" än fyra kvalitetsmickar? Fast det kanske är självklart att man använder 18 st mickar i tio, tjugotusenkronorsklassen? Och 18 preampar i en klass som matchar mickarna? Hur många har den arsenalen?

Glyn Johns rules.

I brist på bra trummis kan det vara bra med fler mickar så man styra dynamiken och rätta till eventuella fel, annars tycker jag det räcker med fyra mickar - kanske en eller två ambiencemickar om man är ute efter det soundet och har ett roligt rum.

Jag försöker lära mig att hålla ner på antalet mickar för att kunna spela in live på åtta kanaler, testade idag med två mickar på trummorna, en sm57 kopia (DM57) på bastrumman och jjlabs billigaste bandmikrofon (den som ser ut som en stekpanna) som överhäng.

här kan man lyssna om man vill.

http://dl.dropbox.com/u/11517885/blues%201.mp3

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I brist på bra trummis kan det vara bra med fler mickar så man styra dynamiken och rätta till eventuella fel, annars tycker jag det räcker med fyra mickar - kanske en eller två ambiencemickar om man är ute efter det soundet och har ett roligt rum.

Jag försöker lära mig att hålla ner på antalet mickar för att kunna spela in live på åtta kanaler, testade idag med två mickar på trummorna, en sm57 kopia (DM57) på bastrumman och jjlabs billigaste bandmikrofon (den som ser ut som en stekpanna) som överhäng.

här kan man lyssna om man vill.

http://dl.dropbox.co...5/blues%201.mp3

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Vetesjutton om du kan rädda en dålig trummis med fler mickar pga odynamiskt spel...har lite svårt att se det.😲

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Det låter "gammalt" och live. Är det det du är ute efter har du lyckats. 🙂

Jag tycker det låter ballt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I brist på bra trummis kan det vara bra med fler mickar så man styra dynamiken och rätta till eventuella fel, annars tycker jag det räcker med fyra mickar - kanske en eller två ambiencemickar om man är ute efter det soundet och har ett roligt rum.

Jag försöker lära mig att hålla ner på antalet mickar för att kunna spela in live på åtta kanaler, testade idag med två mickar på trummorna, en sm57 kopia (DM57) på bastrumman och jjlabs billigaste bandmikrofon (den som ser ut som en stekpanna) som överhäng.

här kan man lyssna om man vill.

http://dl.dropbox.com/u/11517885/blues%201.mp3

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Tycker det låter kul, skönt vintage-raspigt. Med lite pålägg (typ lite blås eller så), lagom polering/mixning och bra sång kan det gott vara soundet till en platta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I brist på bra trummis kan det vara bra med fler mickar så man styra dynamiken och rätta till eventuella fel, annars tycker jag det räcker med fyra mickar - kanske en eller två ambiencemickar om man är ute efter det soundet och har ett roligt rum.

Jag försöker lära mig att hålla ner på antalet mickar för att kunna spela in live på åtta kanaler, testade idag med två mickar på trummorna, en sm57 kopia (DM57) på bastrumman och jjlabs billigaste bandmikrofon (den som ser ut som en stekpanna) som överhäng.

här kan man lyssna om man vill.

http://dl.dropbox.co...5/blues%201.mp3

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Låter retro och coolt...gillar virvelljudet och reverbet är det ett plåtreverb, vilket!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

jaha - man triggar med fler mickar

ju fler desto mer trigg i soundet

nä, jag menade ju att man triggar i efterhand. det vet jag inte hur det skulle gå till med bara ett överhäng?

såhär i efterhand tror jag att jag kan ha blandat ihop dynamiskt och balanserat, med en trummis som spelar obalanserat så tycker jag det underlättar med flera mickar - en duktig trummis brukar ofta vara balanserad och då kommer man väldigt långt med få mickar.

tack för kommentarerna allihopa, jo live och vintage är mitt mål 🙂 kul att ni gillade det.

virveln är en gammal ludwig super sensitive med ambassador skinn, . reverbet är logics space designer, något preset som hette "soft plate" tror jag. är dock på sugen på att bygga ett eget, såg någon på gearslutz som byggde ett av en cymbal?!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

nä, jag menade ju att man triggar i efterhand. det vet jag inte hur det skulle gå till med bara ett överhäng?

bara ett överhäng eller bara ett överhäng?

tror inte det var nån som föreslog att man inte skulle ha nån närmick alls

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

I brist på bra trummis kan det vara bra med fler mickar så man styra dynamiken och rätta till eventuella fel, annars tycker jag det räcker med fyra mickar - kanske en eller två ambiencemickar om man är ute efter det soundet och har ett roligt rum.

Jag försöker lära mig att hålla ner på antalet mickar för att kunna spela in live på åtta kanaler, testade idag med två mickar på trummorna, en sm57 kopia (DM57) på bastrumman och jjlabs billigaste bandmikrofon (den som ser ut som en stekpanna) som överhäng.

här kan man lyssna om man vill.

http://dl.dropbox.co...5/blues%201.mp3

jag lägger sällan ner stor vikt på mixningen, tycker mest det är kul att spela in och är nöjd om jag hör vad som spelas, men det vore roligt att höra vad ni tycker här också.

Fan vad bra!

helt klart ett sound!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

nu börjar det spåra ur här, min poäng var att man har större redigeringsmöjligheter med fler mickar än med få. korrekt?

vad menar du med redigeringsmöjligheter?

fler möjligheter att variera soundet å lyfta fram olika delar av det - men redigering?

skulle det vara enklare att trigga en bastrumma för att du förutom närmicken också har tre olika ambiencemickar?

tvärtom kan det störa att orginalljudet låter i övriga mickar om du vill byta ut det mot nån sampling

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

vad menar du med redigeringsmöjligheter?

fler möjligheter att variera soundet å lyfta fram olika delar av det - men redigering?

skulle det vara enklare att trigga en bastrumma för att du förutom närmicken också har tre olika ambiencemickar?

tvärtom kan det störa att orginalljudet låter i övriga mickar om du vill byta ut det mot nån sampling

det var nog det jag menade med redigering.

bara för att man har 3 ambiencemickar betyder det då att man måste använda dom?

jag tror inte triggning är det bästa man kan göra, men i vissa fall borde det ju kunna rädda ett sound...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena!

Jag ska snart göra en inspelning av min fars band. Jag är dock lite vilsen när det kommer till trummorna för jag har nämligen aldrig spelat in ett trumset förut. Det närmsta jag kommit är att jag mickat upp trummor live (vilken inte gjorts sådär jättenoga). Så jag behöver lite tips och råd. Jag har heller inga direkt optimala mikrofoner att tillgå heller.

Mikrofoner som finns att tillgå:

2st ADK a-51 (spontant känner jag överhäng)

1st ADK SC-1 (Småmembrans kondensator)

1st SM57

1st Neumann TLM 102

möjligtvis kan jag få tag i en extra sm58 om det skulle hjälpa.

Dom spelar nånslags "gubbrock" ala 60-70-tal.

Det jag har svårt att bestämma mest är vad jag ska göra med baskaggen. Eller helt enkelt hur jag ska fördela mikrofonerna över trumsetet. Setet har en kagge, virvel, två häng, en golv, hithat, crash, ride.

Så tips/tankar? hur skulle ni ha gjort?

tack

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tjena!

Jag ska snart göra en inspelning av min fars band. Jag är dock lite vilsen när det kommer till trummorna för jag har nämligen aldrig spelat in ett trumset förut. Det närmsta jag kommit är att jag mickat upp trummor live (vilken inte gjorts sådär jättenoga). Så jag behöver lite tips och råd. Jag har heller inga direkt optimala mikrofoner att tillgå heller.

Mikrofoner som finns att tillgå:

2st ADK a-51 (spontant känner jag överhäng)

1st ADK SC-1 (Småmembrans kondensator)

1st SM57

1st Neumann TLM 102

möjligtvis kan jag få tag i en extra sm58 om det skulle hjälpa.

Dom spelar nånslags "gubbrock" ala 60-70-tal.

Det jag har svårt att bestämma mest är vad jag ska göra med baskaggen. Eller helt enkelt hur jag ska fördela mikrofonerna över trumsetet. Setet har en kagge, virvel, två häng, en golv, hithat, crash, ride.

Så tips/tankar? hur skulle ni ha gjort?

tack

mvh

Läs lite om Glyn John metoden. Kan vara kanon om man har få mikrofoner eller spår att tillgå. Till gubbrock lär det fungera kanon om akustiken är OK.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0
Mikrofoner som finns att tillgå:

2st ADK a-51 (spontant känner jag överhäng)

1st ADK SC-1 (Småmembrans kondensator)

1st SM57

1st Neumann TLM 102

Så tips/tankar? hur skulle ni ha gjort?

skulle nog börjat så här:

sm57 närmickad virvelns ovansida

tlm102 direkt framför bastrummans hål

adk a51:orna på var sin sida om setet lite bakifrån i huvudsak riktade in mot mitten av setet och samma avstånd som till framkanten på bastrumman (eller som nog tänkt från början virvelns centrum - jag har dock hellre virveln lite fasfelad än bastrumman)

den lilla småmebranaren kan du sen placera nånstans där du tycker det fattas nåt - ev hihat eller ride eller nån annan detalj som de två a51:orna inte får med

glöm inte kolla fasförhållandena

det här är ungefär glyn johns-metoden med utgångspunkt från dina mickar + lite tillägg

ett alternativ:

skit i undermick och submicken eller använd din lilla konding till under mick alt skifta sm57 med den lilla

experimentera

det finns alla förutsättningar för bra ljud - i ett hyfsat rum

Redigerat av Demonproducenten
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Jag skulle också absolut satsat på Glyn Johns metod. Som jag spelade in på bilden fick jag rena superljudet ur ett halvmediokert trumset. Skippa undermick på virveln det blir bara fasfel och fult. På bilden syns det hur långt ut från virveln jag satt min E906, därute får jag med hela virvelljudet, och ett snyggare sejarljud än med en separat mick, det har jag testat en massa ggr, så sejarmick går bort helt för mig, så gör de även i dyra studios i bland. Eller oxå sätter de en sejarmick som de aldrig använder i mixen. Testa att sätt småmembransmicken på samma sätt som jag satt min, och använd SM57 till kaggen. Med lite eq-skruv finns det mycket tigth botten i en SM57.

Och OH: Sätt först den ena stormebranaren så den hamnar ca 40 cm från både golvpukan och riden. Mät sen avståndet från micken till virvelns centrum och sätt den övre OHn på exakt samma avstånd. Lyssna på enbart de två OHna och flytta runt den övre så det blir ganska lite virvel och lagom med hihat. Den får inte komma för nära nån krasch heller. När jag mixade det här fick jag fasvända virvelmicken, de andra tre på normalt. Sätt bästa micken Neumannen vid golvpukan, då tar den med kaggen, sejaren och alltihop på ett snyggt sätt. Det lite svåra är att hitta ett läge för den övre micken så det blir lagom med highhat. Det ska ju matcha riden på ett lagom sätt. Och som sagt, rikta den så det blir ganska lite av virveln med i den.

post-8284-0-95725100-1306340570_thumb.jpg

Som OH sitter här (nedre bilden) är ett sätt att få mindre virvel och mer hihat.

post-8284-0-86821700-1306341560_thumb.jpg

Och den ganska högt placerade crashen skräller inte in så mycket heller. Allt är en fråga om vettiga avstånd i cm.

Hade jag världens dyraste studio skulle jag göra så här i alla fall, det här är guld. Och se till att gubbtrummisen har nytt skinn på virveln annars låter det skit. Glyn Johns är ganska förlåtande mot lätt dåliga pukskinn, men virveln måste låta bra, oavsett mickningsteknik.

Håkan...

Edit: Kan tillägga att på undre bilden använde jag sex mickar på ett mycket bättre trumset, det blev inte alls lika bra ljud som den övre Glyn Johns mickningen. Pukorna tex lät inte alls snyggt. Testade även sju mickar, (separat sejarmick), sämre ändå. Lägger man ned lite tid på mickplaceringen i Glyn Johnsmetoden är det så enkelt och roligt att mixa sen...

Redigerat av Guitar Nilsson
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...