Jump to content
Annons

CD vs LP


Ohyran

Recommended Posts

Annons

Fakta är ett dumt uttryck som egentligen bara betyder att det är fler som tror samma sak. Inte att det är sant. Om man definerar sanning som att det enbart finns en.

När är något sant då?

Edit: Du hann redigera ditt inlägg under tiden jag skrev mitt.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Öhhhh, driver du med oss?

Det står ju inget vettigt när det gäller denna diskussion. En liten sidonotering om förbättrad mekanik med inlägg som "bingo", "whazzah" och "whoo" om detta och att det *går* få ut höga frekvenser på vinylmediet. Eller att högre frekvenser troligtvis inte spelar in på vår perception men där slutsatsen är "inconclusive".

Inget om den faktiska jämförelsen.

Så jag tar en referens från dina favoriter (även om han inte är något mattefreak):

I can't see why a CD would sounding "grating" since it's an accurate representation of the original master recording. I can see why vinyl would sound "smooth" to some, but only because of its particular coloration. I understand that some people like that effect. I don't, but I know some do. Me, I want a distribution medium to be accurate. Adding color is fine, but that seems more appropriate at the recording, mixing, and mastering stages. Once the artists and engineers have created what they think sounds good, IMO a playback medium should capture and reproduce that as accurately as possible.

As for digital audio rounding the corners on square and sawtooth waves, that's just what happens when you filter out frequencies past 21 KHz. The sharp waveform angles coming from a signal generator represent extremely high frequencies. When you remove the ultrasonic stuff nobody can hear, the corners become rounded. If you think that sawtooth wave looks bad after recording in digital, you should see what it looks like coming off analog tape or vinyl!

Finally, many very early CDs were made from master tapes meant for vinyl duplication. Because of vinyl's HF losses, mastering engineers boost the highest treble more than what sounds good, knowing it will sound correct when the record is played back. But digital recording doesn't need that, so some early CDs sounded harsh because some record company mastering departments were still learning their craft.

--Ethan

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

"

Jaha, här är mitt PS.

1. Läs min "presentationstråd" här på forumet.

2. Tror du jag är typ 13 år, eller?

Jag tror jag var typ under 13 år, 27 år sedan alltså, då jag meckade sönder morsans

och farsans gamla "Expert"-bandspelare och höjde tempot på bandet med en hel del procent

(minns tyvärr inte hur mycket då det va meckarlek på den tiden), både vid inspelning

och uppspelning.

Kan du förklara för mig, och resten av forumet som kanske vill veta vad du kan, varför jag gjorde det? Har du någon aning?

Jag har jobbat med, och klippt i masteringstape hur mycket som helst. Jag har arbetat

i studios på den tiden det begav sig med Atari-datorer och flerkanalsbandare.

Jag har mickat, spelat in och mixat analogt.

Jag har jobbat på olika TV-stationer, mickat liveband (analogt) i direktsändning.

Jag har spelat in som ljudtekniker på fält.

Kom för i helvete inte och berätta för mig att jag har mycket att lära, du lär falla i

gropen själv snart!

DS.

/Mikey

Är detta en muskel uppvisnings forum ?

För jag har också meckat med bandspelare.

bla byggt på flera tonhuvud +raderhuvud+kassetter på höjden 4 om jag minns rätt för att få fler spår (brist på pengar) dvs 8 spår på en bandspelare .

Och hållit på med Atari mm och klippning i band mm mm.

Men jag brukar inte skryta med det.

:rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är detta en muskel uppvisnings forum ?

För jag har också meckat med bandspelare.

bla byggt på flera tonhuvud +raderhuvud+kassetter på höjden 4 om jag minns rätt för att få fler spår (brist på pengar) dvs 8 spår på en bandspelare .

Och hållit på med Atari mm och klippning i band mm mm.

Men jag brukar inte skryta med det.

:rolleyes:

Agreed. Måste bara inflika att hela diskussionen dessvärre minner lite grand om en annan person på ett träningsforum, som enbart utifrån det faktum att han är 50 bast och amanuens (hjälper doktorander på med.linjen), tränat i 40 år samt har hållit i ett antal föreläsningar om anatomi utgår från att hans ord är lag - trots flertalet falsifieringar. Jag tror det fenomenet har ett namn t.o.m. Det dräller hursomhelst av sådana exempel inom samtliga discipliner, och det är både sorgligt och löjeväckande.

Därmed inte sagt att man inte kan vara bra på det man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

När är något sant då?

truth '

EDIT: ( en av de bästa wikipedia-artiklar jag stött på! )

Personligen tror jag på att sanning, om det bara finns en, enbart finns språkligt ( nu sitter jag, nu sitter jag inte. Om jag inte satt och säger att jag satt, var jag inte sann.. ) och möjligtvis som matematiska axiom. Om man utgår från att sanning är subjektiv tror jag det finns många grupper eller regimer av sanningar som delar in människor.

Redigerat av laxlaxlax
Link to comment
Dela på andra sajter

Kom för i helvete inte och berätta för mig att jag har mycket att lära, du lär falla i

gropen själv snart!

du har en helvetes massa att lära dig å det kan man utläsa rätt lätt av det du framhärdar gång på gång - oavsett hur gammal du är eller när fan du plockade sönder mammas hårtork

en sak som du behöver lära dig är att din sketna attityd inte uppvägs av dina "kramar" 🥰

du har hittills visat två saker: du kan inte hälften av vad du tror å du kan inte ta till dig av det du läser (å själv postar som argument för din sak) alla ggr

att du sen måste boasta ditt cv visar bara att dina argument i sak inte är tillräckligt underbyggda

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen tror jag på att sanning, om det bara finns en, enbart finns språkligt ( nu sitter jag, nu sitter jag inte. Om jag inte satt och säger att jag satt, var jag inte sann.. ) och möjligtvis som matematiska axiom. Om man utgår från att sanning är subjektiv tror jag det finns många grupper eller regimer av sanningar som delar in människor.

Hmmm... Men är inte "Om jag inte satt och säger att jag satt, var jag inte sann" en subjektiv sanning i sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste är att älska, älska, älska.... 🥰

jaså

jag trodde det viktigaste var att spy ur sig dumheter medans man idiotförklarar alla som kommer med sakargument mot det man påstår sig veta nåt om

kryddat med kraaaam 🥰 förstås

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte någon Admin/Moderator decimera antalet av den där sliskiga "hjärte"-smilyen (kanske även några av TS inlägg). Tråden börjar ju för fan fjolla ut totalt.

Det var mycket roligare när tråden höll på att gå åt helvete.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte någon Admin/Moderator decimera antalet av den där sliskiga "hjärte"-smilyen (kanske även några av TS inlägg). Tråden börjar ju för fan fjolla ut totalt.

Det var mycket roligare när tråden höll på att gå åt helvete.

Det är för mycket smilfinkar överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I vissa fall; Har man rätt så blir man lycklig...

Vissa här är inte så lyckliga som det verkar 😊

...och vad är då resultatet av ovanstående?

Pussar, kramar och klapp på huvudet till dig, helt ärligt 🥰

Jag är superglad!

/Mikey

Hörrudu. Det där är inte kärlek. Det är förminskande och härskarteknik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blev "några" referenser 😊

/Mikey

Mikey. Har du också märkt av källkåtheten?

Det är bara på basal nivå det finns krav på källor.

När man talar om grundstudier, ett sätt att lära

nybörjare hur man källanger, då de är HELT gröna.

Sedan försvinner sånt mer och mer. Ungefär som när

man lär sig cykla. Till slut tar bort stödhjulen.

Du hade inte behövt egentligen. När man kommit till

riktigt hög, även kallad avancerad nivå, professorer

emellan, inte förekommer några källor där. Då är

auktoriteten i sig den enda källan. Eller Dalai Lama.

"Källa på det?" hade låtit rätt skrattretande. När

man kommit tillräckligt långt inom något kunskaps-

område, då minns man inte ens varifrån man fått

faktan och informationen man presenterar för

åhörarna, då bygger det mesta på inhämtad kunskap

och erfarenhet.

Vi har extra färska kanelbullar idag! sa expediten sött.

Källa på det? forummedlem.

😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag, med flera tror jag, väntar nu på ett svar!

För att vara en som själv avkrävde en användare (ovan) "Namn, ålder, projekt, vad har du gjort, skola, kunskap?", så måste jag säga att ditt svar på Wettebrandts anspråkslösa presentationsförfrågan var rent ut sagt äckligt. Din ton i mailet går dessutom fram på ett sätt som om du kör en vendetta mot honom personligen(!)

I Wettebrandts ställe hade jag aldrig bemödat mig med att svara på ett så arrogant mail. Du är helt enkelt inte värd det.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara en som själv avkrävde en användare (ovan) "Namn, ålder, projekt, vad har du gjort, skola, kunskap?", så måste jag säga att ditt svar på Wettebrandts anspråkslösa presentationsförfrågan var rent ut sagt äckligt. Din ton i mailet går dessutom fram på ett sätt som om du kör en vendetta mot honom personligen(!)

I Wettebrandts ställe hade jag aldrig bemödat mig med att svara på ett så arrogant mail. Du är helt enkelt inte värd det.

Ja, nu har Proffs-Micke en gång för alla bevisat att han är en idiot. Slut på diskussionen eller?

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Accurate, high quality sound reproduction is possible with both analog and digital systems.

Nu handlade det här främst om LP vs CD som tråden säger. Visst kan analoga system och apparater som förstärkare och liknande vara bra, men i en jämförelse mellan LP och CD, även andra liknande uppspelningssätt så är det inget tvivel om saken.

utan att kunna framföra korrekta fakta, eller fakta över huvud

taget för den delen

 

Jag har framfört det jag lärt mig om saken och inget annat. Dessutom visat genom en sida på LTS vad jag försöker säga.

Litar du inte på det han skriver så är det ok, men säg inte att jag inte framfört något konkret fakta.

 

Tycker inte heller ditt mail var rättvist skrivet då du skriver att jag har sagt vad de tycker.

Jag skrev vad JAG tycker om saken. Sen kan man fråga om de håller med mig om det jag tycker men inte att jag försöker vara någon talesman för Studio Blue, det är fel.

Och jag har aldrig sagt att de tycker att dina fakta är fel, så skriv då inte det i mailet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du bör vara väldigt försiktig när du kallar folk idioter.

Min dotter på 9 år har ett mer välvårdat språk.

Min kusin på 9 månader har en mer nyanserad bild av skillnaden mellan analoga och digitala medier.

Du kan när som helst sluta deltaga i denna diskussion.

Det bör du kanske fundera på, för du tillför inget i alla fall.

Jag deltar inte i själva diskussionen. Jag bara tipsade övriga kombattanter om att det kanske är dags att lägga ner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för ovanstående, såg ditt inlägg med PDF-filen för sent.

Vänligen

Mikey

Okej.

Och som du säger så behövs det inget ditherbrus för det blir ingen kvantiseringsdistorsion analogt.

Däremot ligger bruset på nästintill ohörbar nivå, och LP-bruset ligger högre i nivå. jag tycker att de digitala fördelarna är starkare för att få en mer korrekt återgivning av vad som spelas upp. Sen är inget av dom helt perfekt, bara näst intill 🙂

Och som det ser ut så kommer vi inte enas om vad som ger bäst återgivning inom den närmsta framtiden 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...