Jump to content
Annons

Trycka och ge ut sin skiva


lonewind

Recommended Posts

Till sommaren hösten planerar jag att vara klar med min nästa skiva.

Denna gång vill jag göra tryckta (eller brända) skivor, främst för att kunna sälja på spelningar.

Har nu läst en massa på forumet om det här men känner att det skulle vara sjysst med en tråd som inbegriper alla steg. Hittade ingen sån, finns en sån så får ni ursäkta mitt usla sökande och gärna visa mig rätt.

I alla fall. Om vi startar från början.

1. Inspelning och mix är klar.

2. Kanske kan vara värt att få skivan mastrad istället för att göra det själv på måfå. Länkar till bra och billiga ställen uppskattas.

3. Min skiva är nu mastrad. Vilket är nu nästa steg? Koder, vilka måste man egentligen ha och var skaffar man dem?

4. Tryck/bränning... Enklast är väl att få tag på ett ställe som trycker både skiva och booklet. Länkar till billiga och bra ställen uppskattas här också.

5. Något ytterligare som är viktigt att veta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mastring är inte alltid nödvändigt. Det nödvändigaste kanske kan vara att se till att musikens volymomfång används på ett bra sätt, att alla låtar låter lika starkt och att musiken inte blir alltför svag. En mastringstekniker kan iofs vara en bra granskare som kan ge en kunnig åsikt överlag, men det kan även många andra ljudkunniga som du kanske känner till. En mastringstekniker tar ganska bra betalt, om så bara för att yttra sin åsikt utan att ens göra något åt ljudfilerna, och ljudkunniga bekanta tar inte betalt så. Vill du, kan du ju spela upp den eller skicka över materialet till några få utvalda vars åsikt och kunnande du litar på, så kan du skapa dig en uppfattning om andras mottagande av ljud och musik, och dessutom få en bättre feeling för om professionell mastring är mer eller mindre behövligt.

Koder sen, det man vanligtvis menar med "koder" är ganska olika saker. De vanligaste är ISRC/ISWC, PQ koder och EAN

ISRC och ISWC är en kod som bränns på plattan, när man bränner den. Den koden är unik för varje platta/inspelning och grundtanken är att man ska kunna kika på ISRC koden på plattan och slå upp vilket bolag som gjort utgåvan. De som för det registret - över vilka koder som motsvarar vilka bolag - är svenska IFPI. Kanske var tanken en gång att även om plattans konvolut, omslag och även etsningen av text på själva skivan försvunnit, så ska man ändå kunna identifiera den informationen genom att läsa av datan från skivan.

Proceduren är alltså att om du vill registrera din platta hos IFPI så får du en ISRC kod av dom, och den koden matar man in i bränningsprogrammet när man bränner plattan sen (eller så gör tryckeriet det, om du ger dem koden). Men det är sällan som privatpersoner eller ens enskilda firmor får ISRC nummer, eftersom tanken är att registret ska sammankoppla skiva med 'bolag'. Är det mer privata utgåvor av skivor, så verkar upphovsrätts-tanken snarare vara att man ska kontakta STIM, och inte använda ISRC kod.

PQ koder är .. för att göra ett långt svar kort, PQ koder är egentligen bara användbart om man ska låta ett tryckeri göra plattan åt en. PQ koder är parametrar som man matar in i bränningsprogrammet som beskriver exakt hur skivan ska brännas - t.ex. vilken ljudfil som ska få vilket spårnummer (låtordning), hur långa pauserna ska vara mellan låtarna, samt låtarnas titel och annan upphovsinformation om brännarprogrammet man använder kan bränna in sånt etc etc. Om inga PQ koder anges, så använder bränningsprogrammet en standard-inställning. CD Audio formatet kallas ibland Red Book formatet och standardinställningarna, om inget annat anges, är direkt hämtade ifrån Red Book standarden. Standarden för Red Book är t.ex. att det ska vara precis 2 sekunder paus mellan varje spår, om inget annan (PQ kod) anges. Man gör alltså en lista över alla icke-standard saker samt låtordning som ska med på skivan (PQ koder) och skickar med den listan till tryckeriet. Tryckerier kallar ofta såna PQ kodlistor för EDL (edit decision list).

UPC/EAN är vanliga streckkoder, som du hittar på nästan varenda produkt du köper idag - den där streckkoden som kassörskan läser av med en laser i butiken. Om du registrerar din CD hos GS1 Sweden som handelsvara så kan du få en sån kod till din CD. Du kan även bränna in den sifferkoden mjukvarumässigt på skivan när den bränns, genom att ange den sifferkoden i bränningsprogrammet. Det här är något som ganska få - utom stora bolag - gör.

Hoppas det här kan lösa några av hjärnknutarna. Grattis till nya plattan förresten, och lycka till on the road 😊

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Två ställen där man kan trycka sin skiva:

http://www.electric.se

http://www.skivtryck.se

Om dom är billiga eller inte vet jag inte, men jag fick en offert om att 300 skivor hos Electric Media kostade 19 kr / st inkl. pappficka (exkl. moms), allt med fem färgs tryck. Det tycker jag är ganska billigt iaf.

Båda är svenska, vilket kan kännas bättre än att beställa från GZ (www.gzcd.cz) i Tjeckien tex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tusen tack för ett mycket bra och utförligt svar. Här kommer några följdfrågor...

Mastring är inte alltid nödvändigt.

Jag har alltid mastrat själv och det har funkat helt ok. Men känner mig ändå rätt säker på att en proffesionell mastering skulle kunna sätta pricken över i:et på ett helt annat sätt än vad jag kan. Av flera anledningar, t ex att jag bara har mjukvara att jobba med. Antar att det beror mycket på hur noga man är. Jag förstår förstås att en proffesionell mastering aldrig skulle kunna rädda en rutten inspelning men tror ändå att en bra mix kan bli guld med ordentlig mastering. Men jag kanske är en dinosaurie när det gäller det här?

Men det är sällan som privatpersoner eller ens enskilda firmor får ISRC nummer, eftersom tanken är att registret ska sammankoppla skiva med 'bolag'.

Jag läste någonstans att radiostationer använder ISRC koder för att kunna STIM rapportera vad de spelat. Innebär det att man som artist utan bolag har svårt att få STIM om man skulle bli radiospelad? Det låter ju inte så rättvist.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två ställen där man kan trycka sin skiva:

http://www.electric.se

http://www.skivtryck.se

Om dom är billiga eller inte vet jag inte, men jag fick en offert om att 300 skivor hos Electric Media kostade 19 kr / st inkl. pappficka (exkl. moms), allt med fem färgs tryck. Det tycker jag är ganska billigt iaf.

Båda är svenska, vilket kan kännas bättre än att beställa från GZ (www.gzcd.cz) i Tjeckien tex.

Sjysst, har sökt runt lite mer och det finns sjukt mycket att välja på. Svårt att veta vilka som håller vettig kvalitet osv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid mastrat själv och det har funkat helt ok. Men känner mig ändå rätt säker på att en proffesionell mastering skulle kunna sätta pricken över i:et på ett helt annat sätt än vad jag kan. Av flera anledningar, t ex att jag bara har mjukvara att jobba med. Antar att det beror mycket på hur noga man är. Jag förstår förstås att en proffesionell mastering aldrig skulle kunna rädda en rutten inspelning men tror ändå att en bra mix kan bli guld med ordentlig mastering.

Om det blir bra eller inte är ganska olika, min erfarenhet är att mastring varierar väldigt mycket mellan olika firmor. Men under fingrarna på någon som är riktigt bra och har en bra dag så kan nog många små detaljer lyftas en smula. Mastringsteknikerns uppgift är ju trots allt mer 'sammanställande', än 'mix-fixande'. Hittar man någon man litar högt på så tror jag man har en ungefärlig uppfattning om vad som kan bli av det. Sen har man ju alltid friheten att betala för en mastring, och om man inte är nöjd så kan man fortfarande trycka det omastrade istället. Jag kanske låter avvaktande, och anledningen till att jag gör det är met den ekonomiska aspekten. Det är allt. En första väg är nog att hitta en firma/tekniker som man litar högt på, och söker man via nätet så är det inte alltid så lätt att se vad som finns bakom en proffsig hemsida och foton på dyr utrustning. Efterforska kan man nog börja göra, det är nog en bra start 😆

Jag läste någonstans att radiostationer använder ISRC koder för att kunna STIM rapportera vad de spelat. Innebär det att man som artist utan bolag har svårt att få STIM om man skulle bli radiospelad? Det låter ju inte så rättvist.

Nä, spelar radion ditt material så har du rätt till royalty. Det kommer dom inte undan med. Så, det har inget med ISRC att göra.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En första väg är nog att hitta en firma/tekniker som man litar högt på, och söker man via nätet så är det inte alltid så lätt att se vad som finns bakom en proffsig hemsida och foton på dyr utrustning.

Precis det som är lite av ett problem. De enda jag känner till och verkligen känner att jag skulle kunna lita fullt ut på just nu är cutting room och deras pris var faktiskt inte så farligt. Jag ser det lite som att när jag har spenderat ca ett år på att skriva, spela in, mixa osv albumet så kan det vara värt att lägga lite pengar på att göra det bästa möjliga för slutprodukten.

Nä, spelar radion ditt material så har du rätt till royalty. Det kommer dom inte undan med. Så, det har inget med ISRC att göra.

Tänker att man lätt "glöms" bort eller försvinner i hanteringen när stim rapporteringen inte kan ske per automatik. Men jag kanske är helt ute och cyklar... Vet inte riktigt om jag litar på rapporteringen alla gånger. Har fortfarande inte sett en krona för mitt framträdande på tv 4 för ett och ett halvt år sedan. Men och andra sidan är det rätt lång tid mellan framförande och utbetalning många gånger så det kanske kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

tv4 betalar ingen stim. det är en av de strsta musik tvist i sverige...

Skämtar du?

Kommer ihåg att trean inte gjorde de under typ tio år... De betalade en massa vite till slut men jag fick inget retroaktivt. Nuförtiden betalar de som de ska. Hur kan tv4 komma undan?

Link to comment
Dela på andra sajter

tv4 betalar ingen stim. det är en av de strsta musik tvist i sverige...

En snabb googling hittade mig följande sida: http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710000532FCA

Där man bla kan läsa följande: "13 Kommersiell tv

Liveframträdanden, musik som bakgrund i program, vinjetter, signaturer, musik i filmer och tv-serier sända av kommersiella tv-stationer.

 

Varifrån kommer pengarna?

TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Canal + "

Då det är hämtat från STIMs egna hemsida så måste jag väl ändå tro att TV4 betalar STIM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis det som är lite av ett problem. De enda jag känner till och verkligen känner att jag skulle kunna lita fullt ut på just nu är cutting room och deras pris var faktiskt inte så farligt. Jag ser det lite som att när jag har spenderat ca ett år på att skriva, spela in, mixa osv albumet så kan det vara värt att lägga lite pengar på att göra det bästa möjliga för slutprodukten.

Fråga runt här om rekommendationer, fråga bekanta om rekommendationer. Gå efter de rekommendationerna som är alltigenom superbra, annars riskerar man att hamna i halvbra och dåliga träsk.

Tänker att man lätt "glöms" bort eller försvinner i hanteringen när stim rapporteringen inte kan ske per automatik. Men jag kanske är helt ute och cyklar... Vet inte riktigt om jag litar på rapporteringen alla gånger. Har fortfarande inte sett en krona för mitt framträdande på tv 4 för ett och ett halvt år sedan. Men och andra sidan är det rätt lång tid mellan framförande och utbetalning många gånger så det kanske kommer.

Jo, svinn är ju musikbranschens största problem just nu. Att vissa radiostioner nästan avsiktligt "glömmer" att rapportera in för att spara pengar, att privatpersoner tankar hem kopior av plattor och "glömmer" att betala dem, och en del mediaföretag är riktigt fula och använder juridiska omvägar . tex. inskränkningar och svårtolkade licensavtal som dessutom inte åtföljs på ett sätt som går att kontrollera. Det finns nästan ingen som kontrollerar utbudet av media och följer upp vad mediaföretag och andra användare gör, så man är nästan helt utlämnad åt folks etik och moral. Kommer man på dom och kan bevisa sin sak så är det ju nästan omöjligt för dom att komma undan dock, för det är en lagstadgad rättighet med få inskränkningar. Men det har inget med ISRC kodning att göra 😆

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Är du nöjd med dina masteringar så kan du köra på dem, annars kan du kolla upp Tailor Maid, Cutting Room, men du kan säkert hitta några som är billigare om du gör lite research.

ISRC koder är tänkta för att underlätta rapporteringen/indentifieringen av låten men sen är det inte alla som använder dem.

Radio stationernas playlistor är digitaliserade så med några klick är deras musik rapporter färdiga. Om det fuskas, kanske, vem vet.

Men om du har bolag eller tänker starta ett och vill göra en "riktig" skiva då kan du lika bra ha ISRC koder så gör du rätt från början.

OBS. du måste ha bolag om du vill ha ISRC. Mer info på http://www.ifpi.se/?page_id=108

EAN kod måste du ha om skivan ska säljas i affärer. http://www.grammotex.com/eancodes.php?lang=sv

Som du har kanske märkt så finns det ganska många presserier/tryckerier, det är bara att ta kontakt med de och begära en offert.

Ska du trycka/pressa skivan så måste du göra en NCB anmäla.

Läs mer: http://www.stim.se

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...12571370062A668

http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...12571000053F6D2

Lycka till med skivan 🙂

Redigerat av eterno
Link to comment
Dela på andra sajter

En snabb googling hittade mig följande sida: http://www.stim.se/stim/prod/stimv4.nsf/Al...125710000532FCA

Där man bla kan läsa följande: "13 Kommersiell tv

Liveframträdanden, musik som bakgrund i program, vinjetter, signaturer, musik i filmer och tv-serier sända av kommersiella tv-stationer.

 

Varifrån kommer pengarna?

TV3, TV4, Kanal 5, TV6, Canal + "

Då det är hämtat från STIMs egna hemsida så måste jag väl ändå tro att TV4 betalar STIM.

ja, men det är inte så enkelt...

http://www.google.se/search?rlz=1C1GGLS_sv...&q=tv4+stim

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag läste den. Men det innebär ju inte på något sätt att de inte betalar sin stim. Däremot så innebär de att de hittat ett rätt fult sätt att betala 33% mindre i stim om man ser till vad det innebär i förlängningen.

Musik som används i icke egenproducerade program de visar måste de ändå snällt betala för precis som alla andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musik som används i icke egenproducerade program de visar måste de ändå snällt betala för precis som alla andra.

ja, precis... det är det de är så duktiga att ta fram. plötsligt har dykt upp en massa produktionsbolag som producerar program åt tv4...

det är ganska ful, har själv haft problem med detta... jag menar, man vill jobba med annat än att sitta i flera timmar i telefonkö med stim och kolla om rapportering och annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Två ställen där man kan trycka sin skiva:

http://www.electric.se

http://www.skivtryck.se

Om dom är billiga eller inte vet jag inte, men jag fick en offert om att 300 skivor hos Electric Media kostade 19 kr / st inkl. pappficka (exkl. moms), allt med fem färgs tryck. Det tycker jag är ganska billigt iaf.

Båda är svenska, vilket kan kännas bättre än att beställa från GZ (www.gzcd.cz) i Tjeckien tex.

CD/DVD produktion=tryck+duplicering upp till 500 ex kan Camelot studios erbjuda, om ni inte redan visste det...

100 brända Tayio-Yuden CD i Jewelcase m. label och 4-sidig booklet+inlay i 4-färg kostar 3600:- monterat och klart!!!

Inga PM, maila...

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej o hallå!

Grejen är den att i dagens klimat så är det svårt för oetablerade artister att trycka större upplagor för sina skivor.

Vare sig man lagt ner massa pengar på mastring, Inspelning, CD tillverkning eller andra viktiga moment så ser man

en tendens till att dessa pengar oftast inte kommer tillbaks. Ibland undrar man varför?

Av egen erfarenhet som artist, producent, studiotekniker och medietillverkare så ser jag ofta att man missar vissa vikiga bitar

i det stora hela. Man glämmer ofta en viktig pusselbit som gör att det hela fallerar. Skulle man ge råd till nån som planerar

att släppa album på CD eller Vinyl (retro style haha) så tänk på att balansera budgeten noga!

I dagsläget kan man hitta datorbaserade mastringsprogram som faktiskt gör ett bra jobb. Spar en slant där!

Sen kan man enkelt trycka upp skivan i demo-ex-antal på typ 100 st först o sprida som promotion ihop med

en bra ihopsatt pressrelease o lägg ner tid på att sprida order precis överallt det går. Sen när man ser responsen

ska man se till o kunna trycka upp säg 1000 skivor där runt 30% ska gå till Promotion enbart!

Hoppas man bidragit till nåt i detta fall 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Musichelp (oregistrerad)

Kolla in www.musichelp.se förhoppningsvis ganska bra priser. Men sidan förklarar vad koderna används till och varför man ska ha dem. Man kan även köpa en streckkod/Ean kod där.

Mastring kolla in MA studio de gör bra mastringar till bra priser och kan sina saker. Tyvärr kan jag säga att många mastringställen i Sverige idag vet inte skit om vad de håller på med. Ungefär var tredje master måste rättas till och det är ofta enkla saker som att CD text eller Ean inte finns med. Jag brukar säga att dessa funkar bra och gör bra grejer:

Ma studio

Cutting room

Bohuslän

Tailor maid

Redigerat av Musichelp
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 månader senare...
Jag får stimpengar utan ISRC koder... men det är klart jag har ingen aning om jag missar nåt förstås...

När jag t ex. trycker demos. Vad ska jag ha med på omslaget för att få ersättning om låten spelas på radio?

Verknummer? Eller vad?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag t ex. trycker demos. Vad ska jag ha med på omslaget för att få ersättning om låten spelas på radio?

Verknummer? Eller vad?

Du behöver bara anmäla ditt verk hos stim, du behöver inte ha med något på omslaget.

Sen när din låt har spelats på radio så anmäler du det till stim, sen får du pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du behöver bara anmäla ditt verk hos stim, du behöver inte ha med något på omslaget.

Sen när din låt har spelats på radio så anmäler du det till stim, sen får du pengar.

Hur kan jag hålla koll på om den spelas på radio eller inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan jag hålla koll på om den spelas på radio eller inte?

Det behöver du inte.

I Sverige rapporterar radio och tv till Stim via ett eget system som ger musiken koder, oberoende av IFPI. Alla stora radio- och tv-kanaler rapporterar varje låt, minut för minut, till Stim.

För att gå med i Stim däremot krävs att din musik blivit framförd offentligt, t ex på radion.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Björn Olsberg ändrade titeln till Trycka och ge ut sin skiva

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...