Jump to content
Annons

Jonatan Lundin

Medlem
  • Antal inlägg

    261
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    11

Dagen då Jonatan Lundin senast vann var 5 juni

Jonatan Lundin hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

119 Utmärkt

2 följare

Senaste profilbesökare

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra medlemmar.

  1. Bra låt som förtjänar bättre gitarrljud. Gitarren låter inte bra i mina öron. Alldeles för mycket low mid (runt grundtonerna kanske) för min smak. Och ingen botten och ingen topp. Jag jämför nu m wild world med Mr.Big. Det låter som att du har med rumsklang (early reflections) i inspelningen som förstärks med kompressionen. Låter som att du har dubbat gitarren o panorerat L/R (eller spelat in i stereo, alt kört med delay?). Detta gör att gitarren blir grötig o mid-rangig. Jag skulle lägga på en dynamisk eq med snabb attack som får jobba ganska hårt runt, säg 200-500Hz, med sänkning på säkert minst 5-6dB. Men frågan är hur mycket detta hjälper. Jag finner att inspelning av akustisk gitarr är en av de största utmaningarna för hemstudiorävar; speciellt då gitarr är ett ljudstarkt instrument som ska spelas in i små rum med dålig akustik.
  2. Cubase har en inbyggd funktion ”plugin manager” som listar alla installerade pluggar, likt pluginfo som beskrivs här. Mycket användbar för administration. I plugin manager kan man t ex se alla installerade plugins. Du får en översikt över alla VST2- och VST3-plugins som Cubase har hittat på datorn. Organisera plugins i samlingar (collections) Du kan skapa egna kategorier eller samlingar av plugins (t.ex. “Favoriter”, “Mastering”, “Trummor”) för att snabbare hitta det du vill använda. Sortera och filtrera plugins Du kan sortera efter namn, tillverkare, typ (effekt/instrument), VST-version, etc. Se plugin-detaljer Cubase visar information om varje plugin, som tillverkare, format (VST2/VST3), version, och filväg på hårddisken. Hantera plugin-sökvägar Du kan lägga till, ta bort eller ändra vilka mappar Cubase söker igenom för att hitta VST-plugins. Det är särskilt viktigt för VST2, där du manuellt måste peka ut rätt mapp. Inaktivera eller svartlista plugins Om en plugin kraschar eller beter sig instabilt kan du blockera den från att laddas i Cubase. Vissa plugins kan också automatiskt hamna på en “blacklist” om de inte fungerar korrekt. Skanna efter nya plugins Du kan manuellt trigga en ny genomsökning av alla VST-mappar för att hitta nya eller uppdaterade plugins.
  3. Inte ännu. Jag håller på med sju-åtta låtar som jag tänkte släppa som fullängdare inom kort ("inom kort" har jag sagt länge nu...😬).
  4. Tack @toniced Ska kolla över eqn på sologitarren en sväng till.
  5. Låter kanon överlag. Det enda jag reagerade på är harmonin vid ackordbyte ett (andra svängen med "na-nana-na...). Det låter disharmoniskt; kanske basen ska ta en annan ton?
  6. Definitivt en början på en låt. Spontant tänker jag på bakgrundsmusik till voice-over i en produktsäljvideo. Positiv och framåtblickande? Syntpaden på sidorna låter lite skum. Vad är det för effekt du lagt på dessa (de pumpar)?
  7. Bra låt, mix osv som vanligt. Kanske att sången är lite låg och skulle upp något. Bakgrundskören låter lite otajt i förhållande till lead. Kan det vara så att dry-signalen inte hörs, och då rumsklangen (ER, eller svansen) har en pre-delay blir effekten att kören har ett delay?
  8. Tack för synpunkterna @Håkan Ström! Du har rätt i att sången ska upp lite och körerna ner lite. Sänker jag instrumenten så blir trummor och bas för dominerande. Ska dock se över kaggen som har lite för mycket sub. Jag har en del kompressorer på master-kanalen som jobbar väääldigt lite. Bl.a. SSL-busskomp och fairchild 670. Dessa har normalt slö attack och release som synkar med tempot (i alla fall releasen).
  9. Vad bra att du tycker denna låten är komplett @Richie76! Och att Josefina är din favorit (så heter låten). Ska kolla på de vassa frekvenserna o se om de går att tämja lite mer.
  10. Tack för toppbetyget @Flizzaff! Kul att du gillar trummorna.
  11. Tack @Hans Carlsten! Jag gillar en drivande trummis a la Jon Bonham, så fills blir en utmaning. Nu var jag lite lat och återanvände samma fills på en del ställen. Ska se över detta. Kanon att du hörde detta.
  12. Tack @slejnard! Jo, de höga frekvenserna är boostade lite. Ska kolla på dessa!
  13. Distade fuzz-basen gillar jag! Bra gung i låten: helt klart Black Sabbath-vibbar. För att få ut gurorna mer på sidorna är ett trick att boosta en viss frekvens på enda sidan, som skärs på den motsatta sidan. Dvs, boosta t ex 4 dB runt 900 Hz på höger gura, och skär 4 dB 900Hz på vänstra. Boosta 4 dB 3kHz på vänstra guran och skär 4dB på högra. Alternativet är ju att köra med olika gitarrer och/eller förstärkare på respektive sida.
  14. Ja precis. Att EQ:a det instrumentala spåret för att få in vocals, blir granska grovt. När du skär i vissa delar du vill skära (eller boosta), riskerar du samtidigt att skära i delar du inte vill ska skäras (eller boostas).
  15. Man spar säkert resurser med detta tillvägagångssätt. Min bild är att det vanliga är att man har vocals som ett/flera spår precis som alla andra instrument. Dvs vocals går till master-bussen tillsammans med allt annat. Jag gör så här vad gäller vocals och instrument: Jag kör mycket med bussar och VCA-reglage. Detta för att ha kontroll på olika instrument-grupper i mixningen. Dvs jag bussar t ex komp-gitarrer till en buss, solo-gitarrer till en annan, och dessa två hamnar i en övergripande gitarr-buss, till vilken jag har ett VCA-reglage. Det blir många bussar och VCAer för alla instrument. Sedan kör jag trummor och bas till en huvudgrupp och alla instrument som ligger på sidorna i en annan huvudgrupp (med sina VCAer). Detta för att kunna side-chaina alla intrument med virvel och kagge. Jag bygger huvudgrupper för dry-signaler resp. effekter. Då kan jag enkelt balansera instrument mot trummor-bas, samt dry mot effekter. Samt automatisera många instrument på en gång. Dry-signaler för alla instrument hamnar till sist i en master-buss, samt alla effekt-signaler hamnar i en annan master-buss. Då kan jag t ex eq:a hel reverb-paketet. Mina vocals går inte igenom denna buss-struktur, utan vocals går direkt till master-bussen. Detta då jag vill kunna side-chaina alla instrument i master-bussen med vocals, för att dippa instrument i C så att vocals hörs. Hela tjottabalongen hamnar till sist i en super-master-kanal där jag har lite komp, eq, limiter mm. Då limmas helheten ihop.
×
×
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.