Jump to content
Annons

Vad behöver jag göra?


Anders F

Recommended Posts

Hejsan

Som rubriken lyder så håller jag nu i alla trådar vid en cd-produktion. Det är ett estetiskt program som spelar in sin kör, vilket ska resultera i en skiva som ska säljas lokalt. Jag brukar vanligtvis bara spela in och mixa musik och sedan lämna ifrån mig det, men i detta fall ska jag styra upp allt runt själva cd-produktionen. Jag har hittat ett ställe att trycka upp skivorna på som jag tyckte hade ett OK pris, Har även varit i kontakt med STIM då det är covers på skivan och de skulle ha en liten % av varje såld skiva. Men vad behöver jag göra mer? Det mesta kommer säljas via eleverna personligen, men det skulle ju inte vara fel att ha några skivor för försäljning i de lokala affärerna heller.

Sedan alla dessa olika koder. Vilka måste man ha och vilka är onödiga i detta fallet?

Prata med mig som det vore första gången jag gjorde detta, för det är det ☺️

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om skivan är avsedd för en sån "liten" spridning så är nog knappt några koder aktuella - i alla fall inte ISRC UPC/EAN. Frågan är nog hur du tänkt lämna materialet till tryckeriet. Mastringstekniker skickar vanligtvis in en bränd CD och tryckeriet bara kopierar upp den digitalt. Men lämnar man in materialet som separata audiofiler, eller DDPi isos eller dylikt, så måste tryckeriet veta t.ex. paus-avståndet mellan låtarna och sånt. Dom "koderna" måste du i så fall skicka med. Sen är det ju alla namn och inblandade, rättighetsinnehavare osv som ska med, och det är inte enbart en fråga för de som utformar omslaget, för sånt trycks vanligvis direkt på ovansidan CDn med.

Eftersom det tekniska är något som du är så pass van vid, så behöver du nog bara besluta dig för var det ska spelas in och på vad osv så kan du släppa det sen. Det jag skulle lägga störst fokus på, är att gå igenom det praktiska med uppdragsgivarna: speciellt vilka tidsramar som gäller - precis hur lång tid har du på dig att få ner allt på disk t.ex. Det är avgörande, för det avgör hur pass hårt du kommer att behöva hålla i tyglarna, socialt.

Det sades mig, en gång, att även om man jobbar tidseffektivt (gör vad man kan på den tid man har och accepterar vad som kommer ut av det) så bör man räkna med lika många minuters övertid som antalet deltagare. En orkester på 100 man (100 minuter, 1 h 40 min) kan dra över ett par timmar, och då är det frågan om alla har möjligheten att stanna den extra tiden. Ofta är det inte så. För kören är det nog inte så lyckat om det drar över tiden, och alla kan stanna utom 3 av bassångarna, så det blir bara 1 bassångare kvar, som kommer att drunkna. Det är de tidsramar som man har, som man måste värna om till max.

Det är trots allt människor man jobbar med, som inte är maskiner, och i det här fallet oerfarna unga sådana, variationsrikedomen mellan tagningarna kommer att variera stort, och dom kommer att göra misstag på misstag vilket innebär omtagning på omtagning och annat dylikt som tar upp tid - mer tid än man räknat med, som man bör ha i åtanke redan från första stund. Jag tror det att det är där man ska lägga 90% av sitt fokus, att reglera det, göra det tidseffektivt och se till att folk förstår att det dom gör på den tid som finns är vad som blir - inte tvärtom. Om tiden börjar dra över så måste man börja tänka på att skära bort barlast. Inom det tekniska måste man nog räkna med, att där är det en inställning och möjligen två små justeringar som gäller, sen får det funka så, och man får lägga sin tid på att göra det hela tidseffektivt.

Jag tvivlar dock inte på att det här kommer att gå bra. Ha så kul med det och grattis till jobbet ☺️

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

Om skivan är avsedd för en sån "liten" spridning så är nog knappt några koder aktuella - i alla fall inte ISRC UPC/EAN. Frågan är nog hur du tänkt lämna materialet till tryckeriet. Mastringstekniker skickar vanligtvis in en bränd CD och tryckeriet bara kopierar upp den digitalt. Men lämnar man in materialet som separata audiofiler, eller DDPi isos eller dylikt, så måste tryckeriet veta t.ex. paus-avståndet mellan låtarna och sånt. Dom "koderna" måste du i så fall skicka med. Sen är det ju alla namn och inblandade, rättighetsinnehavare osv som ska med, och det är inte enbart en fråga för de som utformar omslaget, för sånt trycks vanligvis direkt på ovansidan CDn med.

Eftersom det tekniska är något som du är så pass van vid, så behöver du nog bara besluta dig för var det ska spelas in och på vad osv så kan du släppa det sen. Det jag skulle lägga störst fokus på, är att gå igenom det praktiska med uppdragsgivarna: speciellt vilka tidsramar som gäller - precis hur lång tid har du på dig att få ner allt på disk t.ex. Det är groteskt avgörande för det avgör hur pass hårt du kommer att behöva hålla i tyglarna, socialt.

Det sades mig, en gång, att även om man jobbar tidseffektivt (gör vad man kan på den tid man har och accepterar vad som kommer ut av det) så bör man räkna med lika många minuters övertid som antalet deltagare. En orkester på 100 man (100 minuter, 1 h 40 min) kan dra över ett par timmar, och då är det frågan om alla har möjligheten att stanna den extra tiden. Ofta är det inte så. För kören är det nog inte så lyckat om det drar över tiden, och alla kan stanna utom 3 av bassångarna, så det blir bara 1 bassångare kvar, som kommer att drunkna. Det är de tidsramar som man har, som man måste värna om till max.

Det är trots allt människor man jobbar med och oerfarna unga sådana, och dom kommer att göra misstag, på misstag, på misstag - vilket innebär omtagning, omtagning, omtagning och annat dylikt som tar upp tid - mer tid än man räknat med, som man bör ha i åtanke redan från första stund. Jag tror det att det är där man ska lägga 90% av sitt fokus, att reglera det, göra det tidseffektivt och se till att folk förstår att det dom gör på den tid som finns är vad som blir - inte tvärtom. Om tiden börjar dra över så måste man börja tänka på att skära bort barlast. Inom det tekniska måste man nog räkna med, att där är det en inställning och möjligen två små justeringar som gäller, sen får det funka så, och man får lägga sin tid på att göra det hela tidseffektivt.

Hoppas det går bra, och ha så kul med det. Grattis till jobbet ☺️

Jag är själv lärare på detta estetiska program så att jag fick jobbet är kanske inte så konstigt, eller egentligen så är det kanske det då det kanske kan ses som en intressekonflikt, men körledaren gillar det jag gjort tidigare och ville ha mig, så det är ju bara att tacka och ta emot 🙂 Men jag är anställd i min firma och inte som lärare, så betalningen är ju som om det hade varit vem som helst 🙂 Själva körinspelningen är gjord vid ett tillfälle, och som du säger blev det en hel del misstag. Så nu ska jag skicka slaskmixar till körledaren som får avgöra vad som ska behållas och vad som ska göras om. Kyrkan får vi gratis så vi kan vara där egentligen hur många ggr vi vill, men det är inte hållbart då det påverkar elevernas andra lektioner, men en gång till ska vi göra för att rätta till lite saker.

På tryckeriets hemsida så står det att de hjälper en med alla koder man behöver. Så lättast vore kanske att bara fråga dem vad man behöver. Jag är bara rädd för att bli blåst när jag själv känner att jag inte är insatt. Men jag ska höra med dem. Tack för ett tförligt och utmärkt svar!

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag är själv lärare på detta estetiska program så att jag fick jobbet är kanske inte så konstigt, eller egentligen så är det kanske det då det kanske kan ses som en intressekonflikt, men körledaren gillar det jag gjort tidigare och ville ha mig, så det är ju bara att tacka och ta emot 🙂 Men jag är anställd i min firma och inte som lärare, så betalningen är ju som om det hade varit vem som helst 🙂 Själva körinspelningen är gjord vid ett tillfälle, och som du säger blev det en hel del misstag. Så nu ska jag skicka slaskmixar till körledaren som får avgöra vad som ska behållas och vad som ska göras om. Kyrkan får vi gratis så vi kan vara där egentligen hur många ggr vi vill, men det är inte hållbart då det påverkar elevernas andra lektioner, men en gång till ska vi göra för att rätta till lite saker.

På tryckeriets hemsida så står det att de hjälper en med alla koder man behöver. Så lättast vore kanske att bara fråga dem vad man behöver. Jag är bara rädd för att bli blåst när jag själv känner att jag inte är insatt. Men jag ska höra med dem. Tack för ett tförligt och utmärkt svar!

MVH

Anders

Ett tips vid inspelning av kör är att du låter hela kören stå helt tyst och stilla och bara spelar in slasket från monitorerna med exakt samma nivå på reglarna som om du hade spelat in kören. Sen efter det så låter du kören sjunga och spelar in dom på nya spår. Sen vid mixningen så fasvänder du slasket du först spelade in. ☺️

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips vid inspelning av kör är att du låter hela kören stå helt tyst och stilla och bara spelar in slasket från monitorerna med exakt samma nivå på reglarna som om du hade spelat in kören. Sen efter det så låter du kören sjunga och spelar in dom på nya spår. Sen vid mixningen så fasvänder du slasket du först spelade in. ☺️

Jag gjorde exakt så och det fungerade utmärkt! Men kören blev lite lea att stå tysta genom 11 låtar 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Jag gjorde exakt så och det fungerade utmärkt! Men kören blev lite lea att stå tysta genom 11 låtar 🙂

MVH

Anders

Det får dom vänja sig vid. Dom ska plågas... Det är ju viktigt att det låter bra ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det får dom vänja sig vid. Dom ska plågas... Det är ju viktigt att det låter bra ☺️

Och det gjorde dom, men jag tror nog att de samtidigt tyckte det va spännande och roligt. När det är klart sedan så kan jag nog bjuda på lite smakprov. Blev riktigt nöjd med ljudet på kören iaf. Bättre än jag förväntade mig med de mikrofoner och pre amps som jag använde.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Och det gjorde dom, men jag tror nog att de samtidigt tyckte det va spännande och roligt. När det är klart sedan så kan jag nog bjuda på lite smakprov. Blev riktigt nöjd med ljudet på kören iaf. Bättre än jag förväntade mig med de mikrofoner och pre amps som jag använde.

MVH

Anders

Ja det ska bli kul å höra sen när du är klar. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Musichelp (oregistrerad)

När det gäller koder och stegförfarande när man gör Cd skivor kolla in www.musichelp.se där finns den infon. Rent krasst ska du ha med en EAN kod det är det viktigaste. Ean koden inte bara en identifikation den styr även vissa spelare på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...