Jump to content
Annons

Det går att skapa musik med vad som helst!


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Min tjej satt i flera år och spelade in i Audacity med inbyggt reverb i sitt lilla mixerbord och med det inbyggda ljudkortet i datorn. Man hör såklart att det är amatörinspelningar men jag tycker fan att det låter bättre och mer spännande än mycket på detta forum.

Nu har jag laddat ner XXXXXX XXX åt henne så att hon ska slippa satans avkomma Audacity och istället kan koncentrera sig på att göra låtar. Nu slapp hon köpa massa dyra grejer men kan göra fin musik ändå. Bra va? 🙂

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Min tjej satt i flera år och spelade in i Audacity med inbyggt reverb i sitt lilla mixerbord och med det inbyggda ljudkortet i datorn. Man hör såklart att det är amatörinspelningar men jag tycker fan att det låter bättre och mer spännande än mycket på detta forum.

Det kan bero på att många bara försöker kopiera det som andra spelar, använder samma samplingar som alla andra för att det är "inne" med just det soundet etc...

Att kopiera det andra har gjort, är lärorikt, så det är väldigt bra i början - men om man stannar där och inte går vidare för att försöka skapa något man kan kalla sitt eget på allvar, så blir det aldrig särskilt kul.

En bra låt är ju bra vare sig man spelar in den på en utsliten kassettporta eller i en mångmiljonstudio - och en dålig låt fortsätter på samma sätt vara lika dålig var man än spelar in den och hur mycket man än polerar på den...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det dags att ge alla killar och tjejer där ute som vill testa att göra musik med datorn ett par uppmuntrande tips och råd. Fyll gärna på!

Saker man behöver för att göra musik med en dator, vilken som helst:

- Musikprogram. Det finns massor att ladda hem.

- Hörlurar eller högtalare med förstärkare.

Saker man kan ha nytta av:

- En midikeyboard med usb-utgång.

- Asio4all drivrutiner till ditt inbyggda ljudkort, sök på forumet för mer information.

Saker man inte behöver:

- Musikerljudkort.

- Musikerhögtalare, s k monitorer.

- Dyra mikrofoner.

- Musikdatorer.

Använd pappas dator, tanka hem ett program - klart! Precis så enkelt är det. Låt ingen lura i dig något annat.

Sak man inte behöver: Dator.

Sak man behöver: En liten Neumann.

Sak man hatar: Rip-program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använde porta förr, har i en anna tråd länkat till en insplning gjord 1992. Inspelad hemma med porta.

Sången inspelad med en Peavey dynamisk mick typ SM58 och en Peavey CDS 2 kompressor. Elguran är en hagström med spikar som höll fast strängarna och intonering från yttre rymden.

Lyssningen var små löstagbara högtalare från en bärbar JVC stereo.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Jag tycker det låter oförskämt bra om inspelningen. Låten skulle nog inte låtit så värst annorlunda om jag spelade in den i datorn idag.

Grejerna spelar ganska liten roll idag bara man har en vision vart man vill åka och vet eller experimenterar sig fram till ett bra resultat.

Det här lät bra! Gillade den där bastrumman som "smög" igenom.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag brukade ju använda ett par hörlurar från clas ohlson som mikrofon till ett kasettdäck

jag fick iaf en analogfeel som man får betala dyrt för idag! 😄

Haha, det tricket tog jag till bara för något år sedan när jag satt och skrev demo på digitalportan, och inte hade någon mikrofon hemma :rolleyes:

Jag hade ingen elgitarrförstärkare förr så jag kopplade in min SG-kopia in i MIK IN i ett Sony kassettdäck.

Tänkte göra en nyversion av den låten. Men tyvärr har jag inte lyckats få fram just det distljudet igen.

😆

😛

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick till en rätt schysst kombo när jag spelade in min första låt: Fick låna en kompis keyboard (KORG X5D) men hade inga 6,3-tele-ingångar på det inbyggda ljudkortet. Dock hade jag RCA-ingångar på kortet, och min Behringer-gitarförstärkare hade ju RCA-kontakter på sin "AUX out"... Blev ju rätt säreget sound alltså! Men det överlägset bästa var när jag lekte med de 99 inbyggda effekterna på Behringern och råkade slå på delay när jag spelade trummor på keyboarden... 😄 :D

Låtarna är riktigt roliga och spännande (instrumentala), men ljudkvalitén är väldigt dålig. Hade jag haft grymma mixkunskaper hade jag kunnat få det att låta bättre, men jag tror faktiskt inte att det gått att få det så jättemycket bättre... Kan det vara så att ju dyrare prylar du har, desto större är "resultatspektrumet"? Om det är så, så kan man gå efter sina kunskaper när man ska köpa nya grejer - ligger du i översta fjärdedelen i kunskaps-/resultat-spektrumet med din nuvarande utrustning så är det snart dags att uppgradera sig! (Förutsatt att man vill framåt, vissa når ett stadie där de är nöjda, andra fortsätter hela livet att sträva mot de största studiolegendernas nivå)

Sedan tror jag också att spektrumet minskar i storlek när man närmar sig de höga kunskapsnivåerna och har passerat typ mitten i utrustningsurvalet - en person som är grym på det han gör kan med medelbudget-utrustning få fram ett resultat som ligger väldigt lite efter det resultat han kan få fram med den finaste utrustningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall gråimporterar du Violet Design för du köper inget av Audio Dog i alla fall.

...och det vet du eftersom du jobbar hos Ulf eller vad?

Förresten, måste Claes sälja Violetmikrofoner bara för att han rekommenderat dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... Här har ni en liten intressant syn på "proffsig" versus "mindre seriös" produktion.

Följande två filer är inspelningar (från två olika fullängdare) gjorda 1996 respektive 2000. Den ena är gjord i en professionell studio vars utrustning, enligt ägaren, var värd "någon miljon", och inspelningsbudgeten låg på 50000 SEK. Den andra är gjord på en PIII 500 MHz PC, 16 bitar/44.1 kHz på ett Yamaha WaveForce 192XG ljudkort, och där den "finaste" märkesprylen var en Shure 565 Unisphere I från 70-talet; inspelningsbudget 0 SEK — inspelat i en hemstudio av en debutproducent.

Låt 1: http://www.valenzia.se/res/xtn/randoma.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

Låt 2: http://www.valenzia.se/res/xtn/randomb.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

EDIT: Låtarna är inte nödvändigtvis ordnade efter hur de presenteras i beskrivningen.

Spännande Valle.

Jag håller med Linus om årtal och studios men inte det där med "tråkig studio"

Alltså, 2:an svänger fint men den låter ju inte kul. Gitarrerna låter apa och trummorna står ju i en skrubb bredvid.

Vart vill jag komma? Mixen är ju mycket sämre!

Om samma människa mixat ettan och tvåan och inte lärt sig något på fyra år så är dessa ljudexempel intressanta i sammanhanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixen [2:an] är ju mycket sämre! (...) Om samma människa mixat ettan och tvåan och inte lärt sig något på fyra år så är dessa ljudexempel intressanta i sammanhanget.

Det är två olika studior med två olika tekniker/producenter.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag minns att jag en gång i tiden sabbade ett par rullbandspelare i brist på gitarrförstärkare..., tror inte att det var några fina grejjer..., hoppas inte det i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Följande två filer är inspelningar (från två olika fullängdare) gjorda 1996 respektive 2000. Den ena är gjord i en professionell studio vars utrustning, enligt ägaren, var värd "någon miljon", och inspelningsbudgeten låg på 50000 SEK. Den andra är gjord på en PIII 500 MHz PC, 16 bitar/44.1 kHz på ett Yamaha WaveForce 192XG ljudkort, och där den "finaste" märkesprylen var en Shure 565 Unisphere I från 70-talet; inspelningsbudget 0 SEK — inspelat i en hemstudio av en debutproducent.

Låt 1: http://www.valenzia.se/res/xtn/randoma.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

Låt 2: http://www.valenzia.se/res/xtn/randomb.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

EDIT: Låtarna är inte nödvändigtvis ordnade efter hur de presenteras i beskrivningen.

Jag upplevde 1:an som mer modern och dyrare på grund av det tyngre soundet. 2:an påminner om rockplattorna på 70-talet bra, men lite klenare ljud. Men vilken som Är den dyraste produktionen? Tja, det skulle ju kunna vara en producent som har velat skapa just det 70iga ljudet i sin dyra studio för att se om det går. Då skulle 2:an vara alternativet.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

inte helt ovanligt en bit in på 90-talet

70-talet var riktigt inne då

Och så kanske var det inspelad och mixat av Steve Albini...

Link to comment
Dela på andra sajter

2:an påminner om rockplattorna på 70-talet bra, men lite klenare ljud.

En halvträff får du på den punkten. Jag har nämligen för mig att 2:an hade som (del)mål att aningen påminna om 70-tal. Men syftet/meningen var aldrig att tolka hur det (eventuellt) lät på 70-talet.

Som lite kul kuriosa — som egentligen kan lämnas utan avseende — kan jag nämna att när ingen mindre än Bruce Kulick fick höra "hemmastudio"-produktionen sa han att "they play very cool and heavy". (Men han behöver givetvis inte ha syftat på soundet.)

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparen har en stor poäng som många glömmer bort. Det GÅR att skapa MUSIK med vad som helst.. det var det ämnet handlade om. Inte hur vida det går att skapa professionella mixar med vad som helst. Mixa och skapa musik är olika saker.

Förstår mig inte riktigt på varför man måste tillintetgöra TS påstående, när det är precis de orden många behöver höra. Uppmuntran till att det inte behöver vara svårt att komma igång, och att man ska ta tillvara de resurser man redan har. Människor i Indien gör musik hela dagarna på ett par kastruller, så att ha en dator är egentligen rena utopin. Det går att göra vad som helst då, nästan.

"Läs TS tidigare trådar..", kommer kanske någon att säga? Nja.. behövs det? Jag skiter blankt i historiken. Vad som räknas är att denna tråden är givande. Jag har icke läst TS tidigare trådar och är ej heller intresserad av att göra detta. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Trådskaparen har en stor poäng som många glömmer bort. Det GÅR att skapa MUSIK med vad som helst.. det var det ämnet handlade om.

Nej, det går lite djupare än så. Att det går att skapa musik med enklare resurser än vad "experterna" ger sken av är en sak. Men kidsen måste också få en chans att förstå att vägen till "bra producerad musik" inte alltid har att göra med hur dyra prylarna är, utan hur bra man kan sina prylar. Varför tycker du att det senare är så irrelevant att du till och med är redo att skita i vad TS och de andra har skrivit i tråden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...