Jump to content
Annons

Det går att skapa musik med vad som helst!


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Nej, det går lite djupare än så. Att det går att skapa musik med enklare resurser än vad "experterna" ger sken av är en sak. Men kidsen måste också få en chans att förstå att vägen till "bra producerad musik" inte alltid har att göra med hur dyra prylarna är, utan hur bra man kan sina prylar. Varför tycker du att det senare är så irrelevant att du till och med är redo att skita i vad TS och de andra har skrivit i tråden?

Valle. Det var oväntat att du skulle hugga på den. :rolleyes:

Vad syftar du på med "det senare"? Att det är viktigt att kunna sina prylar? Det är väl givet att resultatet blir bättre om man kan prylarna bra, men faktum är att många galna idéer också kläckts genom att en påhittig person lagt vantarna på random pryl de egentligen inte bemästrar och sedan fått ljud ur den. De har brutit alla regler men resultatet är unikt. Det är detta man ska uppmuntra. Plocka ihop en rigg av allt skit man hittar och experimentera!

Link to comment
Dela på andra sajter

faktum är att många galna idéer också kläckts genom att en påhittig person lagt vantarna på random pryl de egentligen inte bemästrar och sedan fått ljud ur den. De har brutit alla regler men resultatet är unikt. Det är detta man ska uppmuntra.

Jag tror du menar "också" — det är detta man också ska uppmuntra.

För du bommar på en detalj... För att förstå att man har "brutit alla regler" måste man ju ha lärt sig sin pryl.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är inte det som att säga att man måste förstå lagen för att kunna bryta mot den?

Nä, du vänder på det på ett lite halvfjantigt sätt.

Däremot kanske så här: för att förstå att man har "brutit mot lagen" måste man ju känna till den lag man vill bryta mot.

Fast du har fel ändå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, du vänder på det på ett lite halvfjantigt sätt.

Däremot kanske så här: för att förstå att man har "brutit mot lagen" måste man ju känna till den lag man vill bryta mot.

Fast du har fel ändå.

Ja jag va fjantig.

Men varför har jag fel?

Varför måste man förstå att man gör fel när man kopplar en CV-signal till audio tex?

Redigerat av stabilt
Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju lite spännande. Kan man inte göra "fel" om man inte vet att man gör fel? Jag måste nog dessvärre påpeka att jag sett en satans massa felaktigheter skapade ur okunskap. Försök köra en diskmaskin laddad med flytande Yes handdiskmedel, lite som exempel.

Grejen är väl att om det görs som kulturyttring så så kan det bli kul. Barns teckningar kan vara fantastiska.

***

Jag gillar annars grundtanken i tråden. Glatt alternativt (faktiskt) tänk, nattvaktarn. The NO buget studio. Jag började mitt hempulande precis så själv. Jag insåg att jag hade en dator(!), en gammal 486a, jag lånade en multieffekt modell 80-tal, mic o gura hade jag själv. Det lät som det lät, men jag hade en låt klar på mindre än en vecka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här är ju lite spännande. Kan man inte göra "fel" om man inte vet att man gör fel?

Njaejo... Fast här handlar det inte om att göra fel som i "destruktivt fel" utan snarare "kreativt fel" — som att t.ex. avvika från normer. Eller typ What if?

Innan Lennon sjöng som han gjorde i "I am the Walrus" så var väl normen att sång alltid skulle vara klar och ren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar annars grundtanken i tråden. Glatt alternativt (faktiskt) tänk, nattvaktarn. The NO buget studio. Jag började mitt hempulande precis så själv. Jag insåg att jag hade en dator(!), en gammal 486a, jag lånade en multieffekt modell 80-tal, mic o gura hade jag själv. Det lät som det lät, men jag hade en låt klar på mindre än en vecka.

Så länge man har roligt så gör man rätt. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaejo... Fast här handlar det inte om att göra fel som i "destruktivt fel" utan snarare "kreativt fel" — som att t.ex. avvika från normer. Eller typ What if?

Innan Lennon sjöng som han gjorde i "I am the Walrus" så var väl normen att sång alltid skulle vara klar och ren.

Eller som Vangelis, sätta spikar i pianot för att ändra ljudet pre synt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaejo... Fast här handlar det inte om att göra fel som i "destruktivt fel" utan snarare "kreativt fel" — som att t.ex. avvika från normer. Eller typ What if?

Ja men det var ju det jag sa, kreativt fel. Barn som ritar/kulturella sammanhang. Barnen skiter väl i normen, de ritar o målar o leker ändå. Om vi inte slår dem på fingrarna och säger "enligt norm har apor inte alls åtta armar, DUMMER".

***

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men det var ju det jag sa, kreativt fel. Barn som ritar/kulturella sammanhang. Barnen skiter väl i normen, de ritar o målar o leker ändå. Om vi inte slår dem på fingrarna och säger "enligt norm har apor inte alls åtta armar, DUMMER".

Jo, men om barnet hade ritat åtta genitalier lite fritt spritt över apans kropp, så tror jag att we'd have ourselves a case of "destruktivt fel"...

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

I ett av mina tidigare inkägg i denna tråd jämförde jag lite med hur det var för några år sedan.

http://forum.studio....dpost&p=1147397

Jag är ständigt förvånad över hur utvecklingen går framåt och ger billigare grejer som faktiskt låter bra och i många fall bättre än en del av det "gamla" grejerna som fanns i studios förr.

Just ljudkorten är en dom grejerna som jag tycker är helt fantastiska. Kvalitén är lika bra eller till och med bättre än på många av dom digitala maskiner som användes förr.

Ljudkorts AD/DA kan man mer eller mindre sluta oroa sig för. Dvs ljudkvalitén är lika bra eller tom bättre än för 20 år sedan även på dom billigaste grejerna idag.

Som jämförelse kan man ju ta en 2" 24kanalig analogtape.

Inte sällan hoppade man över att använda brusreducering eftersom det inte alltid var så att man trackade i samma studio som man mixade.

Av praktiska säl, skulle vi leta efter en mixstudio med DBX eller Dolby?

Utan brusreducering så gav tape lite brus plus all annan utrustning som förde lite väsen.

Om man var noga med produktionen så var det första man gjorde att gå igenom låten och muta spår, kanal för kanal., tidsödande och tråkigt.

Med digitalt medium slippar man bruset och även den billiga mixers preamps har utmärkta och brusfria preamps. Det är bättre nu än förr för hemmapularen.

En annan intressant aspekt är att dom flesta större produktioner mixas och prodceras av äldre gentlemen över 40 år.

Folk som har lång erfarenhet och kan sitt hantverk och dessutom ofta inte hör ett skit över 15kHz eller till och med så lågt som 12 kHz.

Men många av dessa gentlemen hör ändå stor skillnad mellan tex 44.1khz inspelningar och 88khz... spännande.

Vi hade en middag hemma med några bekanta, alla vuxna var över 40.

Ett av barnen tog fram sin iPod och spelad upp en hundvissla med en ton på14khz. Alla barnen reagerade men ingen av dom vuxna hörde ljudet, ingen.

Men kanske är det så att ljudtekniker med guldöron tränar sin hörseln så att dom kan höra högre frekvenser.... 😉

Trots ovan så är det dina egna öron du måste lita på, det tar tid att träna ditt öra att lyssna på ett bra sätt för att upptäcka saker i mixen.

Ett av problemen din hörsel är ju att du ofta lurar dig själv.

Jag tycker en bra grej är att träna på att lyssna efter detaljer.

Ta den här tråden:

http://forum.studio....2

Mimic my compressor tråden är bra träning, om man är ovan så hör man inte alltid de subtila skillnaderna hur kompressornerna är ställda.

Eller varför inte den här tråden?

http://forum.studio....1

För inspelning och musik handlar mest om dig och din kunskap inte om prylarna, och glöm inte egen din vilja att skapa.

Den dagen när du bara surfar på prylar och inte spelar så mycket då vet du att du blivit en samlare, det är också ett intresse men det blir en annan hobby.

Så min uppmaning är, ställ frågan hur gör man det här? Och inte vilken pryl skall jag köpa för att jag skall få det att låta som den senaste hitten.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan intressant aspekt är att dom flesta större produktioner mixas och prodceras av äldre gentlemen över 40 år.

Folk som har lång erfarenhet och kan sitt hantverk och dessutom ofta inte hör ett skit över 15kHz eller till och med så lågt som 12 kHz.

Men många av dessa gentlemen hör ändå stor skillnad mellan tex 44.1khz inspelningar och 88khz... spännande.

hah! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Min första hemstudio lånade jag av en kompis - det var en monofonisk diktafon med inbyggd högtalare som hjälpligt gick att stänga av under inspelningarna vi gjorde enskilt och tillsammans - oftast tillsammans, för han var mycket rädd om den. Jag var mest rädd för den. Brusnivån var så extremt hög att man tyckte att det brusade nästan lika högt som det man spelade in. Sedan var man lyrisk och tyckte det var skitbra, både musikaliskt och ljudkvalitetsmässigt i alla fall.

När man inte har referenser är allt annorlunda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska snacka lo-fi...

Min första "studio" bestod av en mono-rullbandspelare med den fantastiska funktionen "sound on sound", så att man kunde spela in det som redan fanns och dessutom lägga på någonting mer. WOW!

En uppgradering därifrån, var att köra med två kassettdäck och spela in växelvis på dem, med hjälp av en passiv mixer som jag hade lött ihop själv av ett par resistorer och potentiometrar. Det var grejer, det... 😉

Många år senare började det dyka upp kassettporta etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi ska snacka lo-fi...

Min första "studio" bestod av en mono-rullbandspelare med den fantastiska funktionen "sound on sound", så att man kunde spela in det som redan fanns och dessutom lägga på någonting mer. WOW!

En uppgradering därifrån, var att köra med två kassettdäck och spela in växelvis på dem, med hjälp av en passiv mixer som jag hade lött ihop själv av ett par resistorer och potentiometrar. Det var grejer, det... 😉

Många år senare började det dyka upp kassettporta etc...

LUXURY!! 😄😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 7 år senare...

Jag hade en gammal diktafon för 15 år sen, och jag har en diktafon än idag! Det finns varianter som idag absolut kan hantera musik, och som inte kostar skjortan. Fördelen är att den är lätt att ta med sig överallt, och bara att hiva upp när man får låtidéer eller hör nåt "på stan". 
Använder Philips DPM 7000, billigast här: https://www.zinuss.se/philips-dpm-7000
Men Philips har många billigare varianter också, beroende på krav: https://www.philips.se/c-m-pc/diktafonloesningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller  med! Hur man vill låta övgörs med utrustningen. Bill man låta "garage" så spela då fan in i ett garage med 1 enda mic. Men å andra sidan.. kvalité  utöver tillgång till utrustning styr hjue oxå ;-)

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Exakt, och det vill man ju kanske ibland. Men förvrängning och brus är ju lätt att lägga till i efterhand, men inte åt andra hållet, så att säga. :)
Men som sagt, det dyraste är inte alltid bäst. Största utbudet av diktafoner i Sverige hittar man hos 
Dikteringsbutiken. Sen kan man bara kolla på Prisjakt, om det är dem eller Zinuss som är billigast. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...