Jump to content
Annons

Det går att skapa musik med vad som helst!


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Det behöver inte innebära det dyraste och snabbaste eller att det är välsignat av högre makter eller något, utan bara att man undviker de fallgropar som faktiskt finns. 🙂

+1 !

Jag förstår inte att folk har problem med att vissa vill hjälpa andra från att begå misstag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, det är ju jag. Lite mer tips:

* Skruvmejsel mot en spänd stolsdyna ger en bra kick om man inte har någon baskagge.

* En diskborste mot lätt skrynklat tidningspapper ger bra vispljud

* Barillas pasta som shaker, bra botten i pappkartongen.

* (som tidigare nämnts) om man inte är så duktig på trummor, som jag - spela in en trumma i taget ( kagge på stolsben, handklapp, cymbal om man kan hitta eller låna nån. Lättmixat!

* Spela in gitarr och pitcha ner den en oktav i cubase för att få en bas om du inte har nån.

* Gamla bandare, en del stereos o dyl har mickingångar som man kan använda som mickförstärkare om man inte har mic in på ljudkortet. Jag använde en minidiscspelare som preamp mina första tre-fyra år.

* osv osv

Haha, Lo-Fi-skolan Allan!

Gött!

Faktum är att man brukar vinna ganska mycket konstnärligt sett om man gör så, nya idéer väcks när det inte låter som man är van vid.

Jag har använt en Jumbogitarr till ganska mycket trumlir.

Tror dock referensramarna för vad man tycker låter tillfredsställande är olika om man gillar gammal progg eller modern dansbandsmusik typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sade inget annat än att det finns datorer som fungerar dåligt, men att det ändå kan gå att hanka sig fram. Om det bara finns en dator i familjen och inte pengar till att köpa en till, så får man lik förbenat försöka hanka sig fram, trots att det ger vissa problem - men för de som är i begrepp att köpa en ny dator, är det ju alltid smartast att lyssna på tips som gör att man kan få en felfri maskin som man slipper hitta nödlösningar till. Det behöver inte innebära det dyraste och snabbaste eller att det är välsignat av högre makter eller något, utan bara att man undviker de fallgropar som faktiskt finns. 🙂

Men herregud, ser du inte själv vad du tillskriver diskussionen? Jag kan säga det i punktform:

* NV startar tråd om att använda det man har för att göra musik.

* Du kommer, och nämner plötsligt "dålig" dator. ( Och gör det nu igen. ) Vilket inte har något att göra med diskussionen. Det enda du tillskriver är en värdering som säger att det man redan har är sämre. Och du säger det igen "försöka hanka sig fram". Claes för tusan, du är ju klipsk. Vad sysslar du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre? Jag betackar mig för det ordvalet.. Här kommer du igen med dina sublima värderingar som leder från låg till hög, från nybörjare till proffs, från billig till dyr.

😆

Du tolkar in alldeles för mycket olika betydelser i ordvalet.

Man ska alltså enligt dig aldrig säga att något är bättre, inte ens om det kan påvisas att det är det eller om man själv tycker att det är bättre? Vad ska man använda för ord i så fall? Det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är dyrt - eller sämre bara för att det är billigt, utan det beror på situationen och den personliga uppfattningen - så du tolkar in betydelser som jag inte lägger i det jag säger.

Allt man säger i ett forum handlar om personliga åsikter. I vissa fall grundade på fakta och i vissa fall grundade på andras uppfattningar eller rykten eller whatever... Då är alla enligt min mening i sin fulla rätt att använda de ord som de tycker beskriver de de vill ha sagt.

Link to comment
Dela på andra sajter

* NV startar tråd om att använda det man har för att göra musik.

* Du kommer, och nämner plötsligt "dålig" dator. ( Och gör det nu igen. ) Vilket inte har något att göra med diskussionen.

Om man känner till bakgrundshistorien om varför tråden skapades så blir bilden lite mer nyanserad eller hur? 😉

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80424&st=0

https://www.studio.se/index.php?showtopic=77334&st=0

Dessutom (i första posten):

Saker man inte behöver:

- Musikerljudkort.

- Musikerhögtalare, s k monitorer.

- Dyra mikrofoner.

- Musikdatorer.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

+1 !

Jag förstår inte att folk har problem med att vissa vill hjälpa andra från att begå misstag?

om ambitionen är att gå från att vara overksam inom musik till att leka lite med fl studio för att se om det är kul så är nybörjarsteget att köpa en frost/racktone ett misstag

Link to comment
Dela på andra sajter

om ambitionen är att gå från att vara overksam inom musik till att leka lite med fl studio för att se om det är kul så är nybörjarsteget att köpa en frost/racktone ett misstag

Men förih.....e DP!

Jag har ju sagt flera gånger om att jag aldrig har sagt att folk ska köpa Racktone/Frost! Debatten handlar inte om detta! Det handlar om att vara medveten om att vissa datorer inte fungerar (bra eller alls) med ljudkort!

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tolkar in betydelser i ordvalet. Och jag tycker det är värderingar som är jäkligt dassiga. Gött att denna tråden finns som ett alternativ.

Du menar dessa värderingar då eller?

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73167&view=findpost&p=1025081

Jag tycker det är direkt taskigt att INTE påpeka att det faktiskt finns datorer som inte fungerar med ljudkort. Om du tycker något annat så tycker jag du borde tänka en vända till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, ser du inte själv vad du tillskriver diskussionen? Jag kan säga det i punktform:

* NV startar tråd om att använda det man har för att göra musik.

* Du kommer, och nämner plötsligt "dålig" dator. ( Och gör det nu igen. ) Vilket inte har något att göra med diskussionen. Det enda du tillskriver är en värdering som säger att det man redan har är sämre. Och du säger det igen "försöka hanka sig fram". Claes för tusan, du är ju klipsk. Vad sysslar du med?

De flesta andra har nog noterat att jag skrev "dålig" inom citationstecken... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller helt med dig. Men vad har det med det här att göra?

Kanske att det är fel att hävda att ALLA datorer fungerar bra, när det uppenbarligen finns sådana som inte gör det...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske att det är fel att hävda att ALLA datorer fungerar bra, när det uppenbarligen finns sådana som inte gör det...?

Är det inte så att det Nattvaktaren och Laxen försöker säga är att använd det du har, du behöver inte skaffa en särskild dator för musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag tolkar in betydelser i ordvalet. Och jag tycker det är värderingar som är jäkligt dassiga. Gött att denna tråden finns som ett alternativ.

...men de betydelser som du tolkar in är ju DINA personliga, överdrivna tolkningar av mina ord - och inget som du ska tillskriva mig att jag menade, bara för att du TROR att jag menade det. 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte så att det Nattvaktaren och Laxen försöker säga är att använd det du har, du behöver inte skaffa en särskild dator för musik?

Visst - men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att ALLA datorer går att använda, vilket de hävdar med bestämdhet, trots att de ändå verkar håller med om att det inte är så... Om sådant inte skapar förvirring för nybörjaren, så vet jag inte vad som gör det... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... Här har ni en liten intressant syn på "proffsig" versus "mindre seriös" produktion.
Åh, gissningslek!
Låt 1: http://www.valenzia.se/res/xtn/randoma.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)
Hemstudio á 2000
Låt 2: http://www.valenzia.se/res/xtn/randomb.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)
Tråkig studio á 1996

Rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att ALLA datorer går att använda, vilket de hävdar med bestämdhet, trots att de ändå verkar håller med om att det inte är så... Om sådant inte skapar förvirring för nybörjaren, så vet jag inte vad som gör det... :rolleyes:

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Men förih.....e DP!

Jag har ju sagt flera gånger om att jag aldrig har sagt att folk ska köpa Racktone/Frost! Debatten handlar inte om detta! Det handlar om att vara medveten om att vissa datorer inte fungerar (bra eller alls) med ljudkort!

😠

😑 nu har jag inte sagt att du sagt... jag konstaterar bara att misstag kan göras åt motsatta hållet än det du lyfter fram - också

skillnaden är att det kostar mycket och i onödan

och jag tror du förväxlar denna debatten med en annan tråd om du nu ska tala om "vad debatten handlar om"

och så heter det inte för I... utan bara för h-e

Link to comment
Dela på andra sajter

😑 nu har jag inte sagt att du sagt... jag konstaterar bara att misstag kan göras åt motsatta hållet än det du lyfter fram - också

skillnaden är att det kostar mycket och i onödan

och jag tror du förväxlar denna debatten med en annan tråd om du nu ska tala om "vad debatten handlar om"

och så heter det inte för I... utan bara för h-e

Vad tycker du att jag lyfter fram och hur kan detta leda till misstag?

Vad denna "debatt" handlar om kan vara lite kryptiskt men jag tycker nog att Claes har skildrat detta ganska bra.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - men det är ju inte riktigt samma sak som att hävda att ALLA datorer går att använda, vilket de hävdar med bestämdhet, trots att de ändå verkar håller med om att det inte är så... Om sådant inte skapar förvirring för nybörjaren, så vet jag inte vad som gör det... :rolleyes:

Visst - det kanske inte är exakt vad dom har sagt. Men jag tycker mig ändå se att andemeningen ligger där någonstans:

Köp inte nya komplicerade saker, börja med det du har.

Om vi för en stund utgår från att det var det som sades, kan du då hålla med om att det är ett rimligt första steg mot musikskapande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst - det kanske inte är exakt vad dom har sagt. Men jag tycker mig ändå se att andemeningen ligger där någonstans:

Köp inte nya komplicerade saker, börja med det du har.

Om vi för en stund utgår från att det var det som sades, kan du då hålla med om att det är ett rimligt första steg mot musikskapande?

Tveklöst! 🙂

Mitt första svar innehåller också en bekräftelse på detta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80461&view=findpost&p=1147288

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...