Jump to content
Annons

Det går att skapa musik med vad som helst!


nattvaktaren

Recommended Posts

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Vad tycker du att jag lyfter fram och hur kan detta leda till misstag?

du lyfter fram att inte alla datorer funkar som ljuddator - eller om man ska tolka dig lite friare: en dedikeraD studiodator är en garant för felfri ljud å musik funktion medan en standard dator är ett vågspel som troligen inte funkar särskilt bra eller ens alls

misstagen skulle isf vara att man sitter där med sin dator och det funkar inte som man tänkt (sprak å hack) - man kan ha lagt 3995 utan att det funkar

till skillnad från att lägga 15995 å tröttna för att det inte var så kul som man trodde....

Link to comment
Dela på andra sajter

du lyfter fram att inte alla datorer funkar som ljuddator - ...

Korrekt.

...eller om man ska tolka dig lite friare: en dedikeraD studiodator är en garant för felfri ljud å musik funktion medan en standard dator är ett vågspel som troligen inte funkar särskilt bra eller ens alls

misstagen skulle isf vara att man sitter där med sin dator och det funkar inte som man tänkt (sprak å hack) - man kan ha lagt 3995 utan att det funkar

till skillnad från att lägga 15995 å tröttna för att det inte var så kul som man trodde....

Nu är det du som spekulerar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tveklöst! 🙂

Mitt första svar innehåller också en bekräftelse på detta:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80461&view=findpost&p=1147288

Ja, jag såg det. Men det är även där du pratar om "dåliga" datorer. Och det visade sig ju vara lite problematiskt.

Jag tänkte att om vi/ni kan enas om en punkt så kan ju diskussionen fortsätta utifrån det. Exempel på frågor att diskutera vidare:

* När är det läge att köpa en specifik dator optimerad för musikarbete?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag måste nog säga att prylfixeringen är lite töntig för hemmapularen.

När jag var mycket i studio så brydde vi oss inte om vilket mixerbord vi spelade in på, Neve, Sound Workshop eller MCI...

Preamps hit eller dit var inte intressant, man tog dom som satt i mixerborden oftast.

Desssutom lyssnade man och mixade mest i NS10 lådor, inget snack om att högtalare den eller det är ett måste för att man skall höra hur det låter på riktigt. (Skall dock erkänna at jag ett tag körde med egna lådor som jag släpade runt eftersom jag inte gillade NS10).

Ännu mindre vilken AD/DA man skulle använda.

Man skall tänka på att detta var från slutet 80 och till slutet 90tal som jag var verksam. Musikbranschens zenit kan man säga.

Klart att man ville mixa på en SSL 4000 mixer, men inte för att den lät vintage eller färgade speciellt utanför att den hade en grym automation samt gate/kompressor på varje regel.

Och nu plötsligt måste hemmapularen har lika bra eller bättre grejer för att ens höra om hans produktion är bra eller dålig...

Jojo nya tider och nya kläder, osynliga till och med kanske.

Men fint blir det...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

nu vart jag sugen på att testa 🙂

så, nu har jag installerat reason på min gamla laptop från 2006. får väl se vart det leder

kommer självklart köra med det inbyggda ljudkortet.

Edit: Lyssningen kommer enbart ske med hjälp av en ministereo i vardagsrummet, som är ett helt normalt vardagsrum, med en soffa som största absorbent..

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog säga att prylfixeringen är lite töntig för hemmapularen.

När jag var mycket i studio så brydde vi oss inte om vilket mixerbord vi spelade in på, Neve, Sound Workshop eller MCI...

Preamps hit eller dit var inte intressant, man tog dom som satt i mixerborden oftast.

Desssutom lyssnade man och mixade mest i NS10 lådor, inget snack om att högtalare den eller det är ett måste för att man skall höra hur det låter på riktigt. (Skall dock erkänn a at jag ett tag körde med egna lådor som jag släpade runt eftersom jag inte gillade NS10).

Ännu mindre vilken AD/DA man skulle använda.

Man skall tänka på att detta var från slutet 80 och till slutet 90tal som jag var verksam. Musikbranschens zenit kan man säga.

Klart att man ville mixa på en SSL 4000 mixer, men inte för att den lät vintage eller färgade speciellt utanför att den hade en grym automation samt gate/komrepssor på varje regel.

Och nu plötsligt måste hemmapularen har lika bra eller bättre grejer för att ens höra om hans produktion är bra eller dålig...

Jojo nya tider och nya kläder, osynliga till och med kanske.

Men fint blir det...

många spikskallar träffas här

håller helt med

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag såg det. Men det är även där du pratar om "dåliga" datorer. Och det visade sig ju vara lite problematiskt.

Det beror på vilken tolkning man lägger i det. För att vara lite tydligare med att det ofta inte är så allvarligt så använde jag också citationstecken, men det övertolkades ändå, eftersom den som svarade ville övertolka det.

Jag tänkte att om vi/ni kan enas om en punkt så kan ju diskussionen fortsätta utifrån det. Exempel på frågor att diskutera vidare:

* När är det läge att köpa en specifik dator optimerad för musikarbete?

Enligt min mening: i princip aldrig.

Jag har alltid kört med en och samma dator till alla uppgifter och det har fungerat utmärkt, så jag ser ingen som helst anledning att ha en separat maskin enbart för musiken - utom kanske om man jobbar professionellt med det i en mer eller mindre kommersiell studio. De enda optimeringar jag har gjort, är att ställa in CPU för att prioritera bakgrundstjänster och att stänga av alla onödiga grafikeffekter i Windows. Thats it!

Det är däremot viktigt att kolla upp före köp, om chipsetet på moderkortet verkligen är ok, om Firewirechipet är ok (om man vill använda Firewire-ljudkort), om det finns stabila drivrutiner för ljudkortet och om program och plugins som man vill använda, fungerar i det operativ man vill köra - och andra sådana detaljer som kan bråka. Det behöver inte innebära att man måste lägga mängder av pengar på datorn, utan det handlar bara om att vara lite mer uppmärksam på komponentvalen än vad som behövs när man köper en kontorsmaskin eller spelmaskin.

Marknaden för musikdatorer är försvinnande liten jämfört med marknaden för spel- och kontorsdatorer, så tillförlitlighet när det gäller DAW-tillämpningar är inget som tillverkarna tar någon hänsyn alls till eftersom marknaden är för liten, utan det är alltid några musiker som får gå på pumpen innan man upptäcker ett chipset som funkar för dåligt eller liknande. Om man inte tar deras misstag i beaktande så gör man bara om samma sak och upptäcker problem som redan är kända - och det är ju mindre kul.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

vad spekulerar jag i?

har jag fel?

... - eller om man ska tolka dig lite friare:

Om du tolkar mig för fritt så kommer du att tolka mig fel. Jag tycker inte att någon ska springa och köpa en Frost/Racktone om man kan komma undan billigare (då man kanske har lite koll eller kanske en vän ... på ett forum kanske ...) och ta reda på vad som sitter i den modell man fattat tycke för, och kolla upp om denna fungerar med ljudkort. Detta kan vara extremt svårt men det går givetvis. Om man är lat, rik och ska jobba med musik, skulle jag inte hindra personen från att köpa en Frost/Racktone/Apple.

Jag vet att vi i grunden är överens så varför stångas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan vara extremt svårt men det går givetvis. Jag vet att vi i grunden är överens så varför stångas?

svårighetsgraden är väl inte såå extrem skulle jag vilja påstå 😉

vi är nog i grunden överens men stångas om detaljerna

det är detaljerna som gör det, vet du väl? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...

jag öppnar mitt nyinstallerade reason i laptopen, och trycker på play på demolåten som dyker upp när jag startar programmet. efter ungefär tio sekunder stannar låten och jag får upp ett fönster där det står "unable to play song, computer too slow". det var inte riktigt vad jag hade hoppats på... hmmm.

Link to comment
Dela på andra sajter

svårighetsgraden är väl inte såå extrem skulle jag vilja påstå 😉

vi är nog i grunden överens men stångas om detaljerna ...

Jag tycker det i alla fall (och jag är inte helt tappad bakom en vagn när det gäller datorer). Jag bävar för nästa datorbygge (inte själva bygget men all forskning som man måste göra för att vara på säkra sidan).

... det är detaljerna som gör det, vet du väl? 😉

Absolut! 😄

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag måste nog säga att prylfixeringen är lite töntig för hemmapularen.

Man brukar säga att bra verktyg gör halva jobbet. Nu har jag skaffat dubbla uppsättningar av allt - men nog f-n måste man göra allt själv ändå... :rolleyes:

Håller med om att det ofta blir för mycket fixering vid prylar och kanske framför allt en ständig jakt på fler plugins etc, när det man redan har mycket väl kan räcka till för de behov man har, om man bara ger sig tid att lära sig hur det fungerar... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

ok...

jag öppnar mitt nyinstallerade reason i laptopen, och trycker på play på demolåten som dyker upp när jag startar programmet. efter ungefär tio sekunder stannar låten och jag får upp ett fönster där det står "unable to play song, computer too slow". det var inte riktigt vad jag hade hoppats på... hmmm.

hmmm... säg mig.... betyder detta att du har längre kuk än nattvaktaren då?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

hmmm... säg mig.... betyder detta att du har längre kuk än nattvaktaren då?

Nej. Det betyder nog att han inte har rätt drivrutin till sin laptop....

Link to comment
Dela på andra sajter

exJenny (oregistrerad)

nej

det är nog förmodligen för att han tycker förutsättningarna för att ljudet blir bättre då ökar + att han säljer prylarna

Det kanske förklarar varför Claes inte längre rekommenderar Violet Design sedan Audio Dog tog över distributionen.

http://www.google.se/search?hl=sv&client=firefox-a&hs=YCz&rls=org.mozilla%3Asv-SE%3Aofficial&q=claes+2010+violet+design+site%3Ahttp%3A%2F%2Fforum.studio.se&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag funderar faktiskt på att skaffa en liten handhållen inspelare: KORG SR1 (Sound on Sound).

Jag vill fånga ideer och ha möjligheten att snabbt göra en hyffsad demo efter att spåren laddats in datorn (Magix Music Maker tror jag mitt program heter som medföljde en tidningsprenumeration).

Det var väl en del proffs som i det senaste specialnummret av Studio avslöjade att den främsta tillgången i studion är en bra låt. Om jag ngn gång lyckas skriva en sådan så kanske inblandning av proffs kan vara prisvärt jämfört med tiden som egen inspelning annars kan ta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är så dumt påstående att det knappt ens är värt att kommentera. 🤪

Frågan är vad du vill säga med sökningen? Det finns ju flera Violet-rekommendationer från mig från i år. Audiodog tog upp Violet i fjol efter att det hade varit en del strul med Violet under en tid från den tidigare distributören...

Har du någon sorts behov att misstänkliggöra mig bara för att jag säljer prylar, så är det missriktat, eftersom jag skriver tydligt i min signatur en kort sammanfattning av märken jag säljer - i enlighet med forumreglerna.

Jag rekommenderar dessutom fortfarande Violet också eftersom jag tycker att de har bra mickar.

Vilken butik representerar du?

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

exJenny (oregistrerad)

Det är så dumt påstående att det knappt ens är värt att kommentera. 🤪

Frågan är vad du vill säga med sökningen? Det finns ju flera Violet-rekommendationer från mig från i år. Audiodog tog upp Violet i fjol efter att det hade varit en del strul med Violet under en tid från den tidigare distributören...

Har du någon sorts behov att misstänkliggöra mig bara för att jag säljer prylar, så är det missriktat, eftersom jag skriver tydligt i min signatur en kort sammanfattning av märken jag säljer - i enlighet med forumreglerna.

Jag rekommenderar dessutom fortfarande Violet också eftersom jag tycker att de har bra mickar.

Vilken butik representerar du?

I så fall gråimporterar du Violet Design för du köper inget av Audio Dog i alla fall.

Redigerat av exJenny
Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall gråimporterar du Violet Design för du köper inget av Audio Dog i alla fall.

Vad har det med diskussionen att göra egentligen? Du är extremt mycket Off Topic nu... 😏

Måste alla rekommendationer leda till försäljning menar du, eller...?

Om jag rekommenderar olika mickar till någon som frågar, så kan jag knappast tvinga kunden att köpa just den som jag hade valt själv bara för att jag helst vill sälja den, utan det är alltid upp till kunden att bestämma. Det finns ju många fabrikat och modeller att välja på.

"Gråimport" kan man dessutom bara tala om när det finns ett exklusivt distributionsavtal och Audiodog finns inte med i Violets lista över officiella distributörer ( http://www.violet-design.com/distributors ), så de har antagligen inget exklusivt avtal - men om jag skulle behöva några Violetmickar så tar jag dem ändå genom Audiodog eftersom det blir smidigare för mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle, vilken av låtarna är gjort i studio och inte? Nummer två lät grymt mycket bättre. Nummer ett lät verkligen data, nummer två lät "analogt"/replokal och hade mycket skönare känsla, ett lät general midi.

Båda är gjorda i "studio".

Link to comment
Dela på andra sajter

Sansui om det nu har någon betydelse...

Ja, i allra högsta grad! Tråden handlar ju om att man skapa musik med vadsomhelst.

Jag minns att en del ansåg att det absolut skulle vara en Tascam om man skulle ha

en porta. Särskilt gällde det de flesta säljarna på Musikbörsen. Skulle man prata

Yamaha fick man gå till MUG, här i Gbg... Vet att en kille i lumpen hade Fostex

och nästan skämdes för det.

//:debatt

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja, i allra högsta grad! Tråden handlar ju om att man skapa musik med vadsomhelst.

Jag minns att en del ansåg att det absolut skulle vara en Tascam om man skulle ha

en porta. Särskilt gällde det de flesta säljarna på Musikbörsen. Skulle man prata

Yamaha fick man gå till MUG, här i Gbg... Vet att en kille i lumpen hade Fostex

och nästan skämdes för det.

//:debatt

Jaha.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får en känsla av att ni "taktikgissar" snarare än gör en ärlig bedömning.

Rätt?

Jag tänkte lite som hwasser. Den första lät in the box. Tydlig separation och ett köttiga, mer up to date, sound. Låt 2 har livespelade trummor och inte samma känsla av kontroll.

Soundmässigt tycker jag låt 1 funkar bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej. Det betyder nog att han inte har rätt drivrutin till sin laptop....

Det måste vara en dator i uselt skick. Jag har aldrig fått Reason att knastra på någon dator. Och då kör jag programmet då och då på en sju år gammal budget-Toshiba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...