Jump to content
Annons

Det går att skapa musik med vad som helst!


nattvaktaren

Recommended Posts

Nu är det dags att ge alla killar och tjejer där ute som vill testa att göra musik med datorn ett par uppmuntrande tips och råd. Fyll gärna på!

Saker man behöver för att göra musik med en dator, vilken som helst:

- Musikprogram. Det finns massor att ladda hem.

- Hörlurar eller högtalare med förstärkare.

Saker man kan ha nytta av:

- En midikeyboard med usb-utgång.

- Asio4all drivrutiner till ditt inbyggda ljudkort, sök på forumet för mer information.

Saker man inte behöver:

- Musikerljudkort.

- Musikerhögtalare, s k monitorer.

- Dyra mikrofoner.

- Musikdatorer.

Använd pappas dator, tanka hem ett program - klart! Precis så enkelt är det. Låt ingen lura i dig något annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 147
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Saker man inte behöver:

- Musikerljudkort.

- Musikerhögtalare, s k monitorer.

- Dyra mikrofoner.

- Musikdatorer.

Du verkar ha ett uppdämt behov av att framföra dina åsikter

https://www.studio.se/index.php?showtopic=73167&st=0

https://www.studio.se/index.php?showtopic=80424

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattis, du är aningen onyanserad. Dra ner den riggen till replokalen där flera spår ska spelas in samtidigt så blir det problem. Eller när ett trumset ska spelas in. Eller när nästan vad som helst ska spelas in med lite bättre kvalitet.

Riggen lär dock duga utmärkt för mycket elektronisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattis, du är aningen onyanserad. Dra ner den riggen till replokalen där flera spår ska spelas in samtidigt så blir det problem. Eller när ett trumset ska spelas in. Eller när nästan vad som helst ska spelas in med lite bättre kvalitet.

Riggen lär dock duga utmärkt för mycket elektronisk musik.

Vad är det för fel på en mick, snett uppifrån? Så gör många, funkar utmärkt. En annan kille jag känner spelade in en trumma i taget med sin enda mick. För övrigt går det utmärkt att lira in två kanaler samtidigt - i replokalen - med det inbyggda ljudkortet.

Se detta som en tråd för inspiration, och som en påminnelse om att det går att göra musik med vad som helst - det behöver inte vara dyrt eller svårt.

Ibland är "experterna" på forumet så bestämda i sina uppfattningar om vad som är möjligt och inte att jag misstänker att nybörjarna kan tappa sugen. Det är onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland är "experterna" på forumet så bestämda i sina uppfattningar om vad som är möjligt och inte att jag misstänker att nybörjarna kan tappa sugen. Det är onödigt.

Ibland kanske du får för dig att "experterna" tycker något som de egentligen inte gör utan försöker bara vänligt men bestämt hjälpa folk så ingen köper utrustning som senare visar sig vara undermålig och ibland helt obrukbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan ju faktiskt prylar sporra till skapande! Någon kan ju ha suttit med t.ex. Dance eJay i två år, tröttnat och lagt av och inte gjort någon musik på två år, men sen har lokala musikaffären ett kanonerbjudande på ett nybörjar-ljudkort för under tusenlappen och då kanske sugen kommer igen! Det kan även medföra att man skärper sig lite mer - "Nu när jag har riktigt ljudkort och musikprogram måste jag göra bättre låtar än eJay-låtarna!" - och man gör inte saker på rutin som i det gamla programmet/arbetssättet utan tänker fokuserat genom hela skapande- och arbetsprocessen!

Sen är det ju helt rätt som Valle skrev i "kopian" av den här tråden (😉) att många idag inte lär sig sina grejer ordentligt innan de börjar titta på uppgraderingar. Man kan utvecklas en hel del inom låtskrivande med Dance eJay - det gjorde jag! - och sedan uppgradera när man känner sig redo för nästa steg. Å andra sidan sparar man lite pengar genom att hoppa över nåt steg i utrustningsuppgraderingarna då och då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju helt rätt som Valle skrev i "kopian" av den här tråden (😉) att många idag inte lär sig sina grejer ordentligt innan de börjar titta på uppgraderingar. Man kan utvecklas en hel del inom låtskrivande med Dance eJay - det gjorde jag! - och sedan uppgradera när man känner sig redo för nästa steg. Å andra sidan sparar man lite pengar genom att hoppa över nåt steg i utrustningsuppgraderingarna då och då.

Jag har skickat en raderingsförfrågan till Olsberg om att radera "kopian". Nattvaktaren tar i princip upp samma ämne och hann dessutom några minuter före (även om min tråd var coolare).

Hursomhelst.

Precis som du säger är jag väldigt noga med att tuta i alla kids att det viktigaste är att lära sig sina prylar. Det finns bara två regler egentligen som räcker för att skapa något som är lika proffsigt som något annat. Dessa två regler är:

1. Lär dig hur dina prylar fungerar — även om det är en Kinatillverkad kopia av en märkesmick.

2. Det (din produktion) måste inte låta som andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... Här har ni en liten intressant syn på "proffsig" versus "mindre seriös" produktion.

Följande två filer är inspelningar (från två olika fullängdare) gjorda 1996 respektive 2000. Den ena är gjord i en professionell studio vars utrustning, enligt ägaren, var värd "någon miljon", och inspelningsbudgeten låg på 50000 SEK. Den andra är gjord på en PIII 500 MHz PC, 16 bitar/44.1 kHz på ett Yamaha WaveForce 192XG ljudkort, och där den "finaste" märkesprylen var en Shure 565 Unisphere I från 70-talet; inspelningsbudget 0 SEK — inspelat i en hemstudio av en debutproducent.

Låt 1: http://www.valenzia.se/res/xtn/randoma.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

Låt 2: http://www.valenzia.se/res/xtn/randomb.mp3 (60 sekunder, 2,5 MB)

EDIT: Låtarna är inte nödvändigtvis ordnade efter hur de presenteras i beskrivningen.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Använd pappas dator, tanka hem ett program - klart! Precis så enkelt är det. Låt ingen lura i dig något annat.

nej fan!

det går inte!

man måste för det första ha ett skivkontrakt - annars gör man ingen bra musik å då kan man lika gärna skita it

å så behöver man tillgång till en riktig studio med rullband och en riktig producent som tar bra betalt - jag tex

så det blir nåt vettigt av dom halvdana ideer som folk hasplar ur sig - tänk på vad palmers gjorde med oboen!

vidare så är ett rejält fett mixerbord från ssl, soundtracs eller neve nästan ett måste om det ska låta bra

för att inte tala om riktigt akustiskt byggd studio då - såna där hemmatips som gilbert sysslar med å hemmabyggda basfällor å sån skit duger inte

det måste till nån som jobbar på heltid med akustik å byggande av proffsstudior för att lösa det

mikrofoner duger endast neumann, akg 414 å en å annan handbyggd bandmikrofon

datorer öht ska inte blandas in i musikskapande då dom oftast inte funkar - till nåt öht

allt ska spelas in akustiskt

Link to comment
Dela på andra sajter

Se detta som en tråd för inspiration, och som en påminnelse om att det går att göra musik med vad som helst - det behöver inte vara dyrt eller svårt.

Ibland är "experterna" på forumet så bestämda i sina uppfattningar om vad som är möjligt och inte att jag misstänker att nybörjarna kan tappa sugen. Det är onödigt.

Även om jag kanske inte håller med fullt ut, så är det rätt inställning. 🙂

Ibland behandlas inte nybörjarna som om de bara vill ha kul, utan det förutsätts att de vill bli proffs och "måste" ha superprylar. Samtidigt är det också viktigt att ge en fullständig bild av verkligheten, så att de får reda på att det kan bli ännu bättre om man gör si eller så, även om det kanske trycks lite för mycket på den biten ibland... 😉

Sant är att man kan skapa och spela in musik även om man inte har proffsutrustning, utan nöjer sig med enkla budgetprylar. Sant är också att musiken i sig inte blir bättre eller sämre av att man har proffs- eller budgetutrustning.

När det gäller datorer så instämmer jag däremot med Olsberg och Gilbert, att du beksriver det lite för kategoriskt. Man kan ofta använda "dåliga" datorer också, men får då ofta förvänta sig vissa problem, något man ser i alla frågor i forumet som handlar om datorproblem...

Det finns ett ordspråk som kan vara relevant här, som säger att "En intelligent människa lär sig av sina misstag. En vis människa lär sig av andras misstag.". De som har varit med länge, har hunnit göra många misstag genom åren och vill förstås då gärna förmedla sina erfarenheter, så att andra slipper göra samma (ibland kostsamma) misstag som de har gjort. Om man sedan vill ta emot och lära sig från det de försöker förmedla, är förstås alltid upp till den enskilde... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

nej fan!

det går inte!

såna där hemmatips som gilbert sysslar med å hemmabyggda basfällor å sån skit duger inte

det måste till nån som jobbar på heltid med akustik å byggande av proffsstudior för att lösa det

😆

datorer öht ska inte blandas in i musikskapande då dom oftast inte funkar - till nåt öht

allt ska spelas in akustiskt

?

Skicka in ljudet ”akustiskt” in i en artikelacceleratortunnel och stänga locket så ljudet åker runt runt tills man vill lyssna på det (bara en gång) ... 😛

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten... Här har ni en liten intressant syn på "proffsig" versus "mindre seriös" produktion.

1:an lät bäst

en icke professionell inspelning behöver ju inte vara ett dugg mindre seriös - å vice versa

håller med att den absolut största påverkan på resultatet är den som gör jobbet, dennes/as kunskaper å förmåga att använda det som finns - förutsatt lika förutsättningar hos dom som spelas in

Link to comment
Dela på andra sajter

exJenny (oregistrerad)

Sant är att man kan skapa och spela in musik även om man inte har proffsutrustning, utan nöjer sig med enkla budgetprylar. Sant är också att musiken i sig inte blir bättre eller sämre av att man har proffs- eller budgetutrustning.

Är det därför du alltid utan undantag rekommenderar Line Audio Design?

Link to comment
Dela på andra sajter

[1] 1:an lät bäst

[2] en icke professionell inspelning behöver ju inte vara ett dugg mindre seriös - å vice versa

1. Och jag är säker på att du fattar att ettan inte nödvändigtvis är den "proffsiga" (men kan vara, fast kanske inte 😉)

2. Nä, den behöver inte vara ett dugg mindre seriös. Men de anses inte allt för sällan som mindre seriösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Och jag är säker på att du fattar att ettan inte nödvändigtvis är den "proffsiga" (men kan vara, fast kanske inte 😉)

proffsighet kan enl mitt tycke egentligen bara sitta i en persons utövande - inte i utrustningen i sig

2. Nä, den behöver inte vara ett dugg mindre seriös. Men de anses inte allt för sällan som mindre seriösa.

där kan jag bara ge dig helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det därför du alltid utan undantag rekommenderar Line Audio Design?

Jag rekommenderar dem för att det är bra prylar till vettiga pengar - och så är det dessutom extra kul att de är svensktillverkade. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag ser på inspelning och framför allt teknikval ur perspektivet hemmastudio och kommersiellt arbete.

För hemmastudion är dom flesta grejer så bra att man nästan inte behöver bry sig om ljudkvailté, det mesta låter bra.

För hemmapularen kanske det räcker med det inbyggda ljudkortet, åtminstone om man skall bara lysna.

Ett ljudkort för 300-500 spänn beggat typ M-Audio 2496 duger kanon fint om man inte vill spela in flera kanaler samtidigt.

För kommersiella studios blir urvalet knepigare.

Håller med Valle och nattis till en viss del.

Jag använde porta förr, har i en anna tråd länkat till en insplning gjord 1992. Inspelad hemma med porta.

Sången inspelad med en Peavey dynamisk mick typ SM58 och en Peavey CDS 2 kompressor. Elguran är en hagström med spikar som höll fast strängarna och intonering från yttre rymden.

Lyssningen var små löstagbara högtalare från en bärbar JVC stereo.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Jag tycker det låter oförskämt bra om inspelningen. Låten skulle nog inte låtit så värst annorlunda om jag spelade in den i datorn idag.

Grejerna spelar ganska liten roll idag bara man har en vision vart man vill åka och vet eller experimenterar sig fram till ett bra resultat.

Men ofta tycker jag det lite lättare att få bra ljud om man har någorlunda bra grejer.

Jag använder fortfarande min Peavey kompressor ibland, men om jag hade en LA2 istället skulle jag i dom flesta fall använda LA2 naturligtvis.

Jag köper grejer som underlättar och får fart på mitt skapande och inte för att jag tror att jag skall få bättre ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattis, du är aningen onyanserad.

Vilket är jävligt skönt! Se det i förhållande till rådande prylhets.. det kanske är några steg in i socialantropologi - men bara närvaron av det övrerdrivna utbudet av utrustning och prislappar skickar ett budskap. Budskapet: detta behövs för att spela in. Låt ( och uppmuntra gärna! ) åtminstone en röst som säger: det är okej, ta vad du har och spela in med det! Jag tycker det är väldigt ödmjukt & fint av Nattvaktaren att säga just så. Kanske inte minst för ungarna som inte kommer från den tekniskt drivna delen av musikvärlden. Elller de som faktiskt inte har råd, och går och väntar på att få sjunga om sina drömmar innan de kan köpa ett ljudkort. Och när de gjort det märker att det fortfarande är något som saknas.. ( Da Capo Al Segno )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ser på inspelning och framför allt teknikval ur perspektivet hemmastudio och kommersiellt arbete.

För hemmastudion är dom flesta grejer så bra att man nästan inte behöver bry sig om ljudkvailté, det mesta låter bra.

För hemmapularen kanske det räcker med det inbyggda ljudkortet, åtminstone om man skall bara lysna.

Ett ljudkort för 300-500 spänn beggat typ M-Audio 2496 duger kanon fint om man inte vill spela in flera kanaler samtidigt.

För kommersiella studios blir urvalet knepigare.

Håller med Valle och nattis till en viss del.

Jag använde porta förr, har i en anna tråd länkat till en insplning gjord 1992. Inspelad hemma med porta.

Sången inspelad med en Peavey dynamisk mick typ SM58 och en Peavey CDS 2 kompressor. Elguran är en hagström med spikar som höll fast strängarna och intonering från yttre rymden.

Lyssningen var små löstagbara högtalare från en bärbar JVC stereo.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/portasnipp94.mp3

Jag tycker det låter oförskämt bra om inspelningen. Låten skulle nog inte låtit så värst annorlunda om jag spelade in den i datorn idag.

Grejerna spelar ganska liten roll idag bara man har en vision vart man vill åka och vet eller experimenterar sig fram till ett bra resultat.

Men ofta tycker jag det lite lättare att få bra ljud om man har någorlunda bra grejer.

Jag använder fortfarande min Peavey kompressor ibland, men om jag hade en LA2 istället skulle jag i dom flesta fall använda LA2 naturligtvis.

Jag köper grejer som underlättar och får fart på mitt skapande och inte för att jag tror att jag skall få bättre ljud.

Tascam?

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan kille jag känner spelade in en trumma i taget med sin enda mick.

Heh, det är ju jag. Lite mer tips:

* Skruvmejsel mot en spänd stolsdyna ger en bra kick om man inte har någon baskagge.

* En diskborste mot lätt skrynklat tidningspapper ger bra vispljud

* Barillas pasta som shaker, bra botten i pappkartongen.

* (som tidigare nämnts) om man inte är så duktig på trummor, som jag - spela in en trumma i taget ( kagge på stolsben, handklapp, cymbal om man kan hitta eller låna nån. Lättmixat!

* Spela in gitarr och pitcha ner den en oktav i cubase för att få en bas om du inte har nån.

* Gamla bandare, en del stereos o dyl har mickingångar som man kan använda som mickförstärkare om man inte har mic in på ljudkortet. Jag använde en minidiscspelare som preamp mina första tre-fyra år.

* osv osv

Link to comment
Dela på andra sajter

* Skruvmejsel mot en spänd stolsdyna ger en bra kick om man inte har någon baskagge.

Eller så laddar man ner en gratis trumplugg.

* En diskborste mot lätt skrynklat tidningspapper ger bra vispljud

Eller så laddar man ner en gratis trumplugg.

* Barillas pasta som shaker, bra botten i pappkartongen.

Eller så laddar man ner en gratis trumplugg.

om man inte är så duktig på trummor, som jag - spela in en trumma i taget ( kagge på stolsben, handklapp, cymbal om man kan hitta eller låna nån.

Eller så laddar man ner en gratis trumplugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan ofta använda "dåliga" datorer också, men får då ofta förvänta sig vissa problem, något man ser i alla frågor i forumet som handlar om datorproblem...

Nu tillskrev du diskussionen åsikten "pappas dator = dålig". Det är fel tänk. Pappas dator är pappas dator, dålig eller bra. Poängen i tråden tycker jag är att gräva där man står. Är den dålig får man låna mammas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant är också att musiken i sig inte blir bättre eller sämre av att man har proffs- eller budgetutrustning.

Vilket även bör gälla produktionen i sig. (Som jag inte nödvändigtvis vill parallellisera med musik i sig.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag kanske inte håller med fullt ut, så är det rätt inställning. 🙂

Ibland behandlas inte nybörjarna som om de bara vill ha kul, utan det förutsätts att de vill bli proffs och "måste" ha superprylar. Samtidigt är det också viktigt att ge en fullständig bild av verkligheten, så att de får reda på att det kan bli ännu bättre om man gör si eller så, även om det kanske trycks lite för mycket på den biten ibland... 😉

Bättre? Jag betackar mig för det ordvalet.. Här kommer du igen med dina sublima värderingar som leder från låg till hög, från nybörjare till proffs, från billig till dyr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tillskrev du diskussionen åsikten "pappas dator = dålig". Det är fel tänk. Pappas dator är pappas dator, dålig eller bra. Poängen i tråden tycker jag är att gräva där man står. Är den dålig får man låna mammas.

Jag sade inget annat än att det finns datorer som fungerar dåligt, men att det ändå kan gå att hanka sig fram. Om det bara finns en dator i familjen och inte pengar till att köpa en till, så får man lik förbenat försöka hanka sig fram, trots att det ger vissa problem - men för de som är i begrepp att köpa en ny dator, är det ju alltid smartast att lyssna på tips som gör att man kan få en felfri maskin som man slipper hitta nödlösningar till. Det behöver inte innebära det dyraste och snabbaste eller att det är välsignat av högre makter eller något, utan bara att man undviker de fallgropar som faktiskt finns. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...