Jump to content
Annons

Ny låt med lite rockigare refräng


Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hallåjs!

Gjort en ny låt. Köpte en guitarrig så jag kunde spela lite gitarr och fick feeling. Mix är möjlighet klar. Behöver ta bort s-ljud och blev liite sugen på att investera i ett bättre reverb. Har olika körer på bryggor och refränger, vet inte vilka ni gillar bäst, vissa partier kanske ändras. Nu blev det lite rockigare även om min röst inte riktigt är gjord för det. Kom gärna med feedback om allt ni kan komma på. Har jag tur kommer en vänlig själ här på forumet hjälpa mig med mixen framöver🙂

 

The river runs too deep

 

Counting lights along the road

Daylight is starting to unfold

Memories from long ago

Still frames

somehow lets me know

 

Time… never changed our ways

Rise .. to pray for a better day

(a better day for us)

 

Skies may fall

Given the stars are not aligned

Nothing but memories of years we left behind

 

Once we roamed these streets without a plan just dreams to reach

Caught in a glimpse of what was never meant to be

The river runs too deep

 

Like an ocean gently flows

Polarized on and on it goes

We shared eachothers tears

Throught trials 

felt our every fear

 

Redigerat av Richie76
  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Cool låt. 

Tycker dock inte basen passar in alls. Kanske en vanesak i och för sig. 

Sen känns sången lite för hög och trummorna lite låga. Möjligen behöver även någon gitarr skruvas ner en smula. Känns inte helt balanserat i mina öron.

Men riktigt skönt lyft i reffen! Lite "anyone can play guitar" i modernare tappning.

 

edit: refrängen är välbalanserad ändå. Mest versen som behöver skruvas lite på.

Redigerat av Fidden
Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle verkligen uppskattas slejnard. Vet att s-ljuden behöver åtgärdas men tycker det annars låter typ ok i lurar men i bilen låter det inte alls lika bra tyvärr men vet inte vad som ställer till det. Har tyvärr inga studiomonitorer😢

Intressant med radiohead referensen Fidden, la faktiskt en gitarr på refrängen där jag tyckte själv att det var lite radiohead över just den🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnade lite mer nu och tror framförallt det är hi-hat som spökar- schhhhhhhh låter det på verserna. Lite burkigt överlag. Nivån på sången behöver dämpas lite på verserna. Testa komprimera enskilda instrument och sång. Nu låter det som nånting ligger på mastern och mosar sönder låten. Den förtjänar bättre mix!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt snällt att du tog dig tid Slejnard. Gjorde några små ändringar med diskant på trummorna och sänkte sången framförallt på verserna. Även master output. Burkigheten och kompressorer är något som möjlighet Toniced tar en titt på om det är möjligt att få över GarageBand till hans Logic. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

12 hours ago, Richie76 said:

Skulle verkligen uppskattas slejnard. Vet att s-ljuden behöver åtgärdas men tycker det annars låter typ ok i lurar men i bilen låter det inte alls lika bra tyvärr men vet inte vad som ställer till det. Har tyvärr inga studiomonitorer😢

Intressant med radiohead referensen Fidden, la faktiskt en gitarr på refrängen där jag tyckte själv att det var lite radiohead över just den🙂

Ja lite Radiohead är det om låten 👍🏻

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, kanonlåt! Den har ett skönt flyt som din röst passar till.

Jag skulle kolla lite på basen och kaggen så att de synkar. Nu tycker jag mig höra att de inte alltid slår samma taktslag, och när de gör det så är de inte synkade? Jag tror låten lyfter ytterligare med lite bottenjobb. På refrängen låter det lite som att botten tunnas ut jmf med vers o brygga, kanske är det så att refräng-gitarrerna frekvensmaskar basen. En botten som är volymmässigt stabil och inte fluktuerar är ju viktigt, men det kollar säker @toniced på i mixandet.

Men bra jobbat! Ser fram emot en uppdaterad mix. 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tacksam för värdefull input Jonatan. Jätteroligt att du gillar låten och sången. Hoppas Toniced kan slå sitt jedisvärd över mixen😅 

Tackar Toniced! Har respekt för ditt kunnande och ser verkligen fram emot ett samarbete om det går att få till rent tekniskt.

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra låt. Tänkte på U2 av ngn anledning när jag lyssnade. Sången är dock inte så hoplimmad med musiken som den kanske borde vara. Det låter lite som det ibland kan göra i tex Mello när man sjunger till en färdig bakgrund och sången ligger noterbart för högt. Jag skulle kanske försöka sänka en hel del och eq:a så att det låter mer… live. S-en kanske inte blir så framträdande då, och de som är för höga kan du automatisera bort. Kanske separera vers och refräng med olika eq och volymnivå. Jag gillade dock inte volymdroppet på sången i pre-choruset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket Ljudvågen!

Tackar hjärtligast för feedback Erik! Ja, det verkar vara olika referenser men U2 var första gången jag hört🙂 Ja, jag har uppenbara problem med mixandet överlag men Toniced här på forumet ska ge sig på låten från grunden i stort sett, så blir väldigt spännande att höra hur resultatet blir. Känns sjukt kul, samtidigt lite nervöst då de flesta ljud troligen byts ut😱😅

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Så enkelt. Och så bra. Wow.  Jag hör 2 gitarrer, bas, trummor och körer till leaden. Och ett solo som jag önskar hade varit en av de två gitarrerna istf en tredje gitarr. Men det förtar absolut ingenting. 
Bra sång, bra röst, bra text.  Bra sound. Mjukt, varmt, lagom krunchigt. 
För mig är det här musik på riktigt. (Nu vet du hur gammal jag är 😂

Riktigt bra Richie 💪

ps.  Lägg gärna på nån twist i andra versen före första bryggan. Känns lite som att man börjar vänta där.

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojoj vad detta värmde. Fantastiskt fina ord. Ska ta mig ett glas vin och se om jag får inspiration till att lägga körer på balladen jag har på g😅. Tack så mycket Nbient.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...