Jump to content
Annons

Hur viktigt är egentligen mono-kompabilitet?


dreas

Recommended Posts

Producerar musik inom EDM-genren. Har kommit rätt så långt i mixningsprocessen när annan producent jag lärt känna menar att den är väldigt och kanske för bred i stereobilden och att jag borde se över hur mono-kompatibel jag vill att den ska vara.

För mig är det en avsevärd skillnad när jag kör låten i mono, vilket jag har fått uppfattningen av att det är många klubbar och festivaler använder sig av då dem "bryggar" sina system för att få ut så mycket kräm som möjligt. Vid detta lag när jag insett detta är alla instrument bouncade. Har inte använt särskilt mycket pluggar för stereo-widening utan det är ytterst lite.

I vilket fall blev jag rekommenderad att rensa sidorna på mids (använder Pro Qv2 till detta)

Går jag över 400hz förlorar börjar jag förlora information på mainsyntharna. Blev även rekommenderad att centrera de som går med Flux Stereo Tool.

Har ni några andra tips på hur jag kan göra för att göra den mer mono-kompatibel?

Vissa låtar jag referenslyssnat på låter ganska annorlunda i mono medan många andra låter som de mixats i mono från början med undantaget att det finns stereo i de allra högsta highsen. Mids och highs försvinner väldigt fort när jag börjar low-cutta på sidorna.

Hur tänker ni generellt när det gäller mono-kompabilitet?

Antar att många av er mixar helt i mono från början..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Här är en artikel om mono kompabilitet

http://prylar.studio.se/2.1078/1.582848/darfor-ska-du-trimma-din-stereomix-i-mono

Och ett par studio-trådar.

//forum.studio.se/topic/107758-mixning-mono-eller-stereo-vilket-aer-baest-nagra-tips/

//forum.studio.se/topic/103724-mixning-foerst-i-mono-eller-stereo/

Du kommer att få alla möjliga svar, från att det inte spelar ngn roll till att du alltid bör kolla mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur viktigt det är, kan jämföras med hur viktigt det är för bilkörning att båda bilens framhjul pekar åt samma håll.

Visst, det går nog att köra oavsett. Frågan är mer varför man skulle köra med hjulen pekandes åt olika håll, vilka fördelar man tycker det ger en.

I just fallet EDM så är det riktigt att typ 9 av 10 klubbar och dansställen kör musiken i mono.

fas-korrelationsmätare/goniometer är din bästa vän. Särskilt om den mäter snittvärdet i RMS. Isolera olika register och kolla dom om så behövs. Kolla av såväl enskilda spår som summan av flera instrument.

Om RMS-mätningen går över 90 grader i nån sekund är inte så farligt, men går helheten över 110 grader i mer än 1 sekund så drar iaf jag öronen åt mig och justerar.

Saker att se upp med är panoreringsrörelser, chorus eller andra dubbleringsmetoder, dc offset, samt pan law och dess sidoeffekter.

Att mixa mycket i mono är ingen dum idé. Det avlägsnar många perifera distraktioner, gör lyssnandet och beslutsfattandet lättare. Funkar det i mono funkar det alltid i stereo, men motsatsen är inte sann.

Liksom Linus^ skriver har det här väldigt hög prio för mig. Det är inte en fråga om åsikt eller personlig preferens, utan om ren fysik.

Här är en gammal tråd om saken där många detaljer diskuteras: http://forum.studio....ry-oss-om-mono/

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Signia beskrev det hela bra, men för att komplettera med personliga infallsvinklar så är monomixning viktigare idag än på länge.

Det är illa nog att obalanserade mixar är jobbiga att lyssna på i längden, men iom iPhone, laptops & enkla högtalare exempelvis av den typ Pringles strösslar med varje sommar, så lyssnar fler och fler i mono dagligen. Det är illa nog att ljudet i såna system låter fan redan från början (vilket faktiskt är orsaken till varför jag har en Pringles-högtalare fast installerad i studion själv!), det gör man redan där måste vara sjukt mycket mer noggrann med en mix som förväntas spelas i nallar exempelvis, och det gör automatiskt att allt man gör i stort sett alltid riskerar spelas upp i mono.

Att tabba sig där kan vara förödande. Själv är ungefär 50% av min lyssningstid under exempelvis surround-mixning i ren mono, för att sen tweaks till den fulla lyssningsrymden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mesta är redan sagt redan, instämmer mest i kören.

Fundera över hur många tillfällen som din mix faktiskt kommer att spelas upp i stereo under någorlunda vettiga förhållanden. På rak arm kommer jag på: i hörlurar, i bilen och hemma framför stereon.

I så gott som alla andra fall kommer lyssnaren att höra en blandning av höger och vänster kanal utan någon stereobild att tala om. Tex på klubb (ofta mono), högtalare i mobiltelefon, laptops, radio som skvalar på arbetsplatsen etc.

Mitt tips är att lyssna i både mono och stereo när du mixar. Det behöver så klart inte låta likadant i mono och stereo, men mixen bör åtminstone vara acceptabel även i mono. Finns alla bärande delar med i en bra balans? Faller något 'brett' och viktigt instrument bort? Blir det dovare, ljusare, bumligare, burkigare etc? Kort sagt, gillar du den mixen? För den kommer folk förmodligen också att höra.

Ett till tips är att inte stirra på mätarna så mycket. Lyssna istället. Låter det schysst i både mono och stereo? Kör!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Det mesta är redan sagt redan, instämmer mest i kören.

Fundera över hur många tillfällen som din mix faktiskt kommer att spelas upp i stereo under någorlunda vettiga förhållanden. På rak arm kommer jag på: i hörlurar, i bilen och hemma framför stereon.

I så gott som alla andra fall kommer lyssnaren att höra en blandning av höger och vänster kanal utan någon stereobild att tala om. Tex på klubb (ofta mono), högtalare i mobiltelefon, laptops, radio som skvalar på arbetsplatsen etc.

Mitt tips är att lyssna i både mono och stereo när du mixar. Det behöver så klart inte låta likadant i mono och stereo, men mixen bör åtminstone vara acceptabel även i mono. Finns alla bärande delar med i en bra balans? Faller något 'brett' och viktigt instrument bort? Blir det dovare, ljusare, bumligare, burkigare etc? Kort sagt, gillar du den mixen? För den kommer folk förmodligen också att höra.

Ett till tips är att inte stirra på mätarna så mycket. Lyssna istället. Låter det schysst i både mono och stereo? Kör!

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Rent praktiskt, hur kollar ni mono?

Jag har en command 8 som har en monoknapp som jag enkelt kan kolla mina mixar i mono med. Skitsmidigt!

Till ämnet så tycker jag det är oerhört viktigt att kolla mixen i mono! Jag gör det jämt.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Min uppfattning är nog att mono är rätt viktigt iaf om man tänkt göra EDM. Mixar jag något mer pop:igt så tycker jag ändå mono är viktigt. Jag vet inte direkt varför men tänker lite på att ofta hör ju folk musik genom sin iphone-högtalare eller ngn annan "kass" källa och då vill man gärna att det låter bra oavsett.

Man vill ju ha en bra "3d" källa oavsett, har börjat mer och mer försöka jobba mycket mer med att allt jag gör låter lika bra i mono.

Varför jag anser att mono i EDM är extra viktigt är pga. vem som är målgruppen och det är ju folk som är ute och klubbar och de står sällan i ett optimalt Stereofält. JA det står typ ngnstans med en grogg med en stor högtalare halvt intresserade av musiken samtidigt som de skriker åt sina polare 😄

Ett tips är som du säger att du bygger upp hela låten med mono i åtanke.

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

I många lägen hör man i större eller mindre grad i mono även framför stereoanläggningen. Så fort man kommer utanför sweetspot och har lite närmare till den ena högtalaren än den andra, så kommer ljudet att dra lite mer mot mono - och det i allt högre grad ju längre utanför sweetspot man kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så fort man kommer utanför sweetspot och har lite närmare till den ena högtalaren än den andra, så kommer ljudet att dra lite mer mot mono - och det i allt högre grad ju längre utanför sweetspot man kommer.

Kan du utveckla? När man kollar mono så kollar man väl väl fas mellan två ljudkällor L och R. Att i det närmaste bara höra L eller R högtalaren är väl något helt annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att lyssna i stereo utanför sweet spot, kan det blir effekter av fasfel? Eller är de små så de kan försummas?

Du har fasfel i all musik - och utanför sweetspot kan de förstärkas ytterligare - men om det har någon reell betydelse, beror förstås på hur mycket man har pillat med stereobreddning och annat...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du utveckla? När man kollar mono så kollar man väl väl fas mellan två ljudkällor L och R. Att i det närmaste bara höra L eller R högtalaren är väl något helt annat?

Om du befinner dig i ett annat rum än högtalarna, så hör du inte någon stereosignal, utan då behöver det vara monokompatibelt för att man ska slippa fasproblem. Kommer du närmare, så blir det gradvis bättre så att du kan urskilja att panorering ger en viss skillnad. Kommer du till slut nära ena högtalaren, så har du en övervikt på den, men det kan ändå upplevas som stereo, om inte den andra högtalaren är för lång bort - och till slut så står du mellan de båda högtalarna och har en tydlig stereobild. Likadant om man tänker på avståndet. Väldigt långt avstånd gör att man inte kan få någon stereobild, utan även där drar det allt mer mot mono ju längre avståndet blir.

Det är dessa skillnader jag menar med att det drar allt mer mot mono ju längre från sweetspot man kommer. Jag pratar alltså inte om mixningsjobbet då, utan när man agerar musikkonsument och lyssnar på det färdiga resultatet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Man kommer dock inte få samma effekt av att höra ljud i ett annat rum som om det spelades upp i mono. Två kanaler varav den ena är fasvänd skulle släckas ut i mono men kommer höras alldeles utmärkt om de spelas upp genom var sin högtalare i ett annat rum. Det är två olika typer av fenomen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med kören om det mesta, men skulle vilja göra ett litet tillägg, och det är just hur bra verktyg det faktiskt är att mixa i mono. Det är så lätt att luras av stereobredd. Allting låter ju mycket mer insmickrande i stereo. Så lyckas göra en bra mix i mono först innan du öht sätter igång med att panna saker, så kommer allting vara tvunget att hitta sin plats i ljudbilden på riktigt först. Sen kan jag även rekommendera att mixa mono i bara en högtalare. Blir tydligt och gött! Då kan man dessutom växla mellan höger och vänster om man inte har någon högtalare i mitten, så blir man inte trött i öronen lika snabbt!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kollar alltid mixen i mono, lägre basregistret/sub alltid i mono när jag mastrar.

+1

Har både monoknapp på min Samson C-control som sitter i ett av racken precis framför mig (lättillgänglig), och en monoknapp på mixerbordet. Kollar ständigt i mono när jag mixar oavsett vad.

Ett vanligt knep (som jag själv använder) är ju att kontrolllyssna i mono och se om t.ex. sången fortfarande sticker ut. Dock inte lika mycket, men ändå sticker ut.

Självklart måste man stereoseparera ljud/kanaler för att de ska kliva fram i mixen, men om man är helt beroende av stereoseparering för att en melodi/ljud ska höras ö.h.t. borde man nog se över sin mix, tycker jag.

Jaja, mina 2 ören. :rolleyes:

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm...enligt vad jag just har kollat upp är det många riktiga superproffs som inte bryr sig om monokoll. Så go figure.

Sant, allt handlar ju i slutändan om vad man vill uppnå och vilken stil som är aktuell för en själv. Lyssnar du på en pop låt typ på ganska modern kommersiell nivå låter den nästan identisk mono eller stereo. Men gör man musik och vill pan:a all sång t.ex till vänster så kan man göra det också det finns inga regler. Det är upp till den som skapar. Så rätt och fel eller för att ngn gör si eller så spelar inte så stor roll. Men ju mer flum i mixen typ ping pong delay i sången osv kan nog göra att vissa lyssnare inte tycker var det så intressant eller så kanske de tycker det, vem vet.. Det viktiga är att få fram känslan man vill och instrumenten som man tycker är viktiga.

Redigerat av Acekorv
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Skit i monokompatibilitet tycker jag, om folk inte tar sig orken att lyssna på musiken som man ska göra får dom skylla sig själv. Gör det fett och brett till alla oss som bryr sig.

Fast ni som bryr er om fett och brett kommer uppskatta det desto mer om man får till en monomix som låter fett. Då blir det feta och breda ännu fetare och bredare, precis som smajlet på alla de som bryr sig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Personligen tycker jag det är svårt att få "lead"-synthar att låta bra i mono.

Om jag generaliserar för en stund lite då jag använt referenslåtar som jag

kontrollyssnat på i stereo och mono så är det i de flesta fall det enda som skiljer sig

att highend, kanske 10kHz och uppåt, är det enda som är i stereo.

Riktigt svårt att få syntharna att låta feta utan att ha för mycket på sidorna.

Någon som har något tips på hur man kan gå tillväga?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Det är väldigt viktigt med mono kompatibilitet inom klubbmusik. Det ger ett helt annat tryck i grejerna.

Använd ingen widening utan dubbla saker om du vill ha stereobild. Bred clap? Lägg en till vänster och en nästan likadan till höger. Tryck på mono knappen med jämna mellanrum tills du lär dig. Sen jag började dubbla saker för stereo så har jag perfekt mono kompatibilitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...