Jump to content
Annons

XAXAU

Medlem
  • Antal inlägg

    13
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Hej bäste herr bakåtsträvare som blir irriterad över att folk sprider kunskap för intensivt. Finns det ingen annan tråd som passar ditt gnäll bättre än denna? God jul och gott nytt år önskar Joachim!
  2. Släng limiten. Peaka på -6dBFS så blir de flesta mastrare glada.
  3. Gå tillbaka till mixen och dra lite i panorerings spakarna.
  4. Du kan i princip ha vilken volym som helst i mixern bara mastern inte går över 0dBFS.
  5. Ha kicken på -0,1dBFS och se till att den dundrar på. Gör basen på 2st kanaler, låga frekvenser på den ena och de högre på den andra. Sätt en sidechain kompressor på bass nr.2 "den höga" och skicka in vokalerna i kompressorn. Limitera kicken och båda basarna tillsammans med en limiter som har 50ms release. Det som händer nu är att kicken och den djupa basen kommer att dundra på och när vokalerna låter så "flyttar sig" de ljusa basljuden som annars krockar med vokalerna.
  6. Det är ett vanligt fenomen. Om du prompt måste prodda från scratch i lurar så lär du lyssna på tusentals låtar i dem innan du fattar hur det ska vara. Ett tips är att starta låten i monitorerna så det låter bra och sedan hoppa in i lurarna. Jag har lärt mig att prodda i lurar, macbook pro inbyggda högtalare mm men då har jag som sagt lyssnat sönder dem och växlat mellan monitorerna för att komma dit.
  7. Du behöver absolut inte försöka eq:a kicken och basen för att dom ska passa ihop. Tuna kicken och basen så att dom är i samma skala och använd sidechain så får du ett jävla tryck. That´s it!
  8. 1. Välj en riktigt bra kick. Du kan få leta igenom tusentals för att plocka ut ett par stycken som är perfekta. 2. Lägg lite saturation på den. Så "enkelt" är det!
  9. Det är väldigt viktigt med mono kompatibilitet inom klubbmusik. Det ger ett helt annat tryck i grejerna. Använd ingen widening utan dubbla saker om du vill ha stereobild. Bred clap? Lägg en till vänster och en nästan likadan till höger. Tryck på mono knappen med jämna mellanrum tills du lär dig. Sen jag började dubbla saker för stereo så har jag perfekt mono kompatibilitet.
  10. "Har hört att de finns hårdvara i kompressor skulle de vara något?" Fortsätt att prodda in the box, du behöver ingen hårdvara än även om det hjälper och ger mer än de 5% som påstås ovan. En bra analog mixer eller summer gör underverk för mixar då man kan pusha dem utan att del låter dåligt. Jag säger inte att mjukvara låter kasst när det kommer till saturation men digitalt kan inte återskapa det som händer i analoga kretsar ännu. Om du har deg tycker jag du ska köpa ett par Neve eller API preamps och bounca saker igenom. Individuella kanaler, bussar och mastern. Testa och pusha dem också!
  11. Jag kör kicken på -0,1dBFS och byggar allt annat runt den. Kör Abletons limiter med 50ms release på bussar och grupper, tex trumbuss, synthbuss, mastern mm och plockar runt 2-3dB. Med den setupen blir livet enkelt och du får lika höga masters som de flesta andra minus deras trasiga ljud. Välj ljud som inte krockar med varandra, tvinga dig att inte använda eq, då lär du dig snabbt att inte försöka tvinga in saker där dom inte hör hemma. Använd sidechaining. Använd en bra saturator. Med lite nötande sitter det snart!
  12. Jag har limiters med 50ms release på alla bussar och det krävs för att få en hög volym efter mastring då allt lägger sig på hög och bråkar med kompressorer och limiters. Trumbussen har 2-3dB limiting när kicken och clapen inträffar samtidigt tex. Med 50ms release får du en mjuk och nästintill osynlig kompression. Försök att pusha nivåerna utan att ha sönder ljudet. Det kan vara sidechain, eq, parallel kompression, mjuk limiting, saturation mm. Det viktigaste är att välja ljud som inte krockar med andra ljud!
  13. Om någon skickar en mix som inte har potential till att bli hög i volym utan att trasas sönder så vill man inte pusha den. Men kunden har rätt såklart och får vad hen vill, dock inte med mitt namn någonstans.
×
×
  • Skapa ny...