Jump to content

dreas

Medlem
  • Content Count

    66
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutralt

2 Followers

About dreas

  • Rank
    Medlem

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Min utrustning
    Mac Pro (2,7 GHz 12-Core med 30 MB L3-cache, 64 GB 1866 MHz DDR3 ECC RAM)
    Logic Pro 9/ Logic Pro X
    Universal Audio UAD-2 Satellite QUAD Ultimate
    Munro Sonic EGG 150
    Genelec 7070A
    Access Synthesizer Access Virus TI2 Polar
    Akai MPK88
    Shure SRH1540-E


    ... om jag hade lite mer stålar :)

Personlig information

  • Hemsida
    https://soundcloud.com/calewill

Recent Profile Visitors

3,583 profile views
  1. Personligen tycker jag det är svårt att få "lead"-synthar att låta bra i mono. Om jag generaliserar för en stund lite då jag använt referenslåtar som jag kontrollyssnat på i stereo och mono så är det i de flesta fall det enda som skiljer sig att highend, kanske 10kHz och uppåt, är det enda som är i stereo. Riktigt svårt att få syntharna att låta feta utan att ha för mycket på sidorna. Någon som har något tips på hur man kan gå tillväga?
  2. Producerar musik inom EDM-genren. Har kommit rätt så långt i mixningsprocessen när annan producent jag lärt känna menar att den är väldigt och kanske för bred i stereobilden och att jag borde se över hur mono-kompatibel jag vill att den ska vara. För mig är det en avsevärd skillnad när jag kör låten i mono, vilket jag har fått uppfattningen av att det är många klubbar och festivaler använder sig av då dem "bryggar" sina system för att få ut så mycket kräm som möjligt. Vid detta lag när jag insett detta är alla instrument bouncade. Har inte använt särskilt mycket pluggar för stereo-widening utan det är ytterst lite. I vilket fall blev jag rekommenderad att rensa sidorna på mids (använder Pro Qv2 till detta) Går jag över 400hz förlorar börjar jag förlora information på mainsyntharna. Blev även rekommenderad att centrera de som går med Flux Stereo Tool. Har ni några andra tips på hur jag kan göra för att göra den mer mono-kompatibel? Vissa låtar jag referenslyssnat på låter ganska annorlunda i mono medan många andra låter som de mixats i mono från början med undantaget att det finns stereo i de allra högsta highsen. Mids och highs försvinner väldigt fort när jag börjar low-cutta på sidorna. Hur tänker ni generellt när det gäller mono-kompabilitet? Antar att många av er mixar helt i mono från början..
  3. Angående BX Control så finns det ju sjävklart många enklare alternativ, så som Fabilter Pro Q, där man kan centrera mid och ta bort sides osv osv men det känns som att allt man gör med Control låter helt enkelt bra. BX Saturator har jag inte använt mig så mycket av men har däremot testat Vitalizer (MK2-T). Har inte riktigt förstått vad den egentligen gör när man använder sig av "process"- och "intensity"-rattarna men det låter jävligt bra på pads etc. Antar att den bland många andra saker är en sorts saturator (nu kanske jag skjuter mig rätt i foten)
  4. Haha. Grymma pluggar Älskar Brainworx control v2 och museq. Cleansweep är underskattad också. Tror även den är gratis.
  5. Jag känner igen mig mycket väl. Jag kom fram till att efter den där känslan "BOOM, detta kommer bli grymt" så kunde jag lyssna sönder det materialet innan jag han komma särskilt mycket längre. Det jag insett, efter många år, så gäller det, i vilket fall för mig, att arbeta systematiskt och lita på den känslan man hade och samtidigt undvika så gott det går att lyssna sönder. I vilket fall, efter jag kommit ner lite efter den känslan försöker jag få mixen att sitta någorlunda. Efter det sätter jag allt arrangemang för att sedan återgå till mixningen och finslipning. Lyssna igenom hela materialet och skriv upp alla punkter du kan komma på som behöver fixas. Fixa dem. Lyssna igen. Fråga andra personer du känner som producerar. Fixa de punkterna. Repeat, repeat och repeat. Vid det här laget har man antagligen lyssnat sönder materialet. Det är nu man verkligen måste lita på den känslan man hade från början och de man delat materialet med. Det är inte utan anledning att t.ex. DJs testar sina nya låtar i sina gig i månader innan dem bestämmer för att släppa dem. Givetvis handlar dem självklart om att skapa en hype men det kan vara svårt att lita på den känslan man hade och det är det man måste försöka göra. Så mitt tips är att du eventuellt tar en paus. Alternativt så kör du pang på rödbetan och börjar brainstorma med punkter gällande upplägget, vilka element som kan läggas till/är överflödiga och vad som exempelvis kan göras på mixningssidan. Någonstans där mellan kanske du hittar tillbaka till "fan detta känns ju faktiskt bra". Det handlar om att hitta sin egen systematik när det gäller arbetsflödet och det var galet svårt och frustrerande innan jag hittade min väg.
  6. Tack för svar men det var inte direkt det jag sökte efter
  7. Även om detta inte har direkt med PT att göra så kan jag rekommendera pluggen Kickstart för sidechaining av Nicky Romero & Cableguys. Använder själv väldigt sällan kompressorer till sidechaining numera.
  8. Han har dessutom tagit bort gridsen och ändrat bakgrundsfärgen.
  9. F*n va fult gjort. Vad jag kan se så ligger inte någon remix av den låten uppe på hans soundcloud längre och youtube-länken funkar inte heller.
  10. Tips* Kopiera länken via share-funktionen på Soundcloud så ska nog länken fungera.
  11. Hej! Har en fråga som jag känner mig riktigt, riktigt dum av att vara tvungen att ställa men anyways. Har använt mig av Logic Pro 9 i några år men detta har irriterat mig tillräckligt nu. Keycommand för att ta ner helskärmsläget är ju ESC och men ESC används ju samtidigt för att ta fram verktygslådan. Detta medför ju att när man kör fullscreen så minimeras rutan så fort man vill använda verktygslådan. Tänkte då ändra keycommand för full screen eller verktygslådan (eventuellt T som i Logic X) men jag måste ta mig tusan vara blind för jag hittar inte keycommand i listan för varken verktygslådan eller för minimering av full screen. Så om någon vänlig själv vet under vilket område i denna förbarmade lista keycommandot för någon av dessa två funktioner finns vore jag tacksam. Dumma hälsningar, Andreas
  12. Hej Är 25 år gammal och har producerat elektronisk musik fram och tillbaka i 10 år. Det var lite kort om mig. Söker som en rad andra här på forumet efter en låtskrivare som har möjlighet till skriva och spela in sång själv. Projektet är inte helt klart ännu men jag vill vara ute i god tid med att leta efter sångare då själv letandet kan ta tid. Själva mixningen av sången tar jag givetvis hand om. I länken nedan är en halvfärdig andra hälft av låten där sången förslagsvis håller på fram till "droppet". Kan även tänka mig att den kommer in igen efter det första 8 barsen av droppet. Det första breaket följer exakt samma ackord som det andra. Skillnaden är att det är lite lugnare med piano och lite pads etc. Av de som är intresserade så vill jag självklart höra lite material ifrån er sida också. Så släng in länkarna i era svar, PM:a dem, eller maila dem till contact.calewill@gmail.com. Juridiska frågor tas givetvis vid ett senare tillfälle. Detta då berör både min amerikanska manager och det aktuella skivbolaget. Så shoot! /Andreas soundcloud.com/calewill/c-id1-b2d2/s-BtAEW
  13. Har producerat housemusik i några år men saknar någon svensk att bolla idéer med då och då. Om någon är sugen så ser jag att du själv har producerat några år och är en aning inbiten i den tekniska biten vad gäller mixning. Inget krav att du själv producerar house men är väll ett plus om det är inom EDM, även om inte det heller är ett krav Om någon känner sig träffad är det lättast om ni PMar mig på soundcloud (https://soundcloud.com/calewill) eller via mail contact.calewill@gmail.com då det kan hända att jag glömmer bort att logga in här då och då. Ha det gött!
  14. Kolla PM Andre2e, skickade ett exempel på en låt jag började med igår kväll. Det omfånget försöker jag få nästintill helt klart innan jag går vidare med något annat parti. @D Vibe Genren jag syftar på är mer House, mer specifikt progressive.
  15. Jag personligen börjar nästintill alltid med huvudslingan tillsammans med tonföljden för basen. Sedan lägger jag ackorden. Därefter pillar jag ihop ljuden som jag vill ha till Drop#1 och försöker göra det första droppet kanske 80-90 % färdigt vad gäller struktur och mixning. Sedan börjar jag med Break#1 och builden till drop #1. När jag är klar med det brukar jag faktiskt göra introt så att jag har Intro+Break#1+Build#1+Drop#1 i ganska stor utsträckning klart. Därefter jobbar jag med övergången från Drop#1 till break#2. Sedan kör jag framåt tills outrot är klart. Ser ingen anledning till varför man ska komponera hela låten först ton för ton, men vissa kanske gillar det. Jag tycker det är lättast att köra på med instrumenten när man har ackorden och huvudslingan klar för då har man oftast ett humm om vilka instrument man vill ha istället för att bara sitta och lalla runt utan att få något gjort även om man kanske kan få lite idéer genom att göra så. Hur man lägger upp det och hur man går tillväga när man gör detta är antagligen något högst personligt och om du fastnar försök att jobba på något annat parti eller övergångar istället.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.