Jump to content

van Caine

Medlem
  • Content Count

    1,681
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

van Caine last won the day on November 22 2019

van Caine had the most liked content!

Community Reputation

154 Utmärkt

2 Followers

About van Caine

  • Rank
    Veteran
  • Birthday 10/30/1976

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.
  • Home page

Recent Profile Visitors

11,740 profile views
  1. Jag använder massor av ett glasull, Piano vill jag minnas det heter, från Isover. Bästa jag jobbat med hittills.
  2. Lugna puckar, det här är en svår kost och vi har alla varit här 🙂 Det är inte helt lätt att guida igenom en sån här sak på nätet, men en bra början är alltid att först mixa allt helt utan effekter. Hur låter det? vad hade du velat ha annorlunda? Nästa steg kan gärna vara att filtrera materialet. Inte EQ som så, utan skära bort först & främst lågmaterial du inte vill ha för att få upp både tydligheten & separationen på instrumenten. Jag skiftar ofta fortfarande mellan att göra det här bums & att göra det efter första råmixen, men det är väldigt väldigt enkelt att villa bort sig, och när man har allt annat som referens så brukar det märkas bäst när man skurit för mycket. Att veta exakt hur mycket man ska beskära är dock inte lätt, och det kommer ta en stund att lära sig, men det är väldigt värt det för halva jobbet ligger här. Men så länge man inte bränner in filtren direkt i filerna så kan man ju givetvis justera senare. Vilket inte är sällsynt. Milt sagt. Här brukar, så som jag jobbar, oftast EQ, saturation, och compression komma in i bilden. Nu börjar det bli väldigt svårt att beskriva enkelt, men jag börjar alltid med att compression för att få pli på materialet, särskilt eftersom alla förändringar av EQ'n annars, om den är först i kedjan, gör att compressorn börjar bete sig jobbigt när man ändrar EQ'n på ett sätt som kan vara väldigt förvillande. Saturation brukar även den gå innan EQ här då den i princip blir det första som verkligen påverkar tonen, och EQ'n passar bäst i att skulptera ut vad man fått ur denna senare. Min kedja ser ut så här, men det är HELT en personlig smaksak: Tape - Compressor - EQ/Filter. Tape brukar jag lägga före compressor i kedjan men efter att compressorn sitter då det är lättare att höra om den behövs eller inte när materialet är mer dynamiskt utjämnat & man hör de låga bitarna tydligare. Distortion eller kanske moduleringseffekter? Det är en smaksak, men har du kommit så här långt med ett resultat som du är nöjd med så är det betydligt lättare att klura ut var i kedjan man vill ha sakerna härifrån, det är något man lär sig as you go. Nu börjar åsså - enligt det sätt jag beskriver här - EQ'n. Det är en konstform i sig själv det, men en god regel är: lyssna noga & försök klura ut vad du inte är nöjd med. Låter det lurvigt & grötigt? Då är det förmodligen frequenser du måste sänka för att få upp helheten. Låter det tillbakahållet & kvävt? Då behöver du förmodligen höja nånstans. Ta bastrummor som exempel: Du kanske tycker att den låter schysst men alldeles för "naturlig" och tunn som den är. Spontant kanske man tänker att man vill höja basen eftersom det är basen man vill åt, men lyssnar man noga så är problemet sannolikt att du måste sänka någonstans i lågmidden kraftigt. Säg sex dB lägre i 550Hz, och vad som var en tråkig kick blev just en boomig & fin jävel-trumma. Siffrorna varierar, but you get the picture 🙂 Som sagt - det här är inte lätt, och trots att jag fick mitt diplom för 22 år sedan & jobbat med det här fulltid sedan typ början av 2000-talet så får jag fortfarande överraskningar här & saker jag måste hitta nya metoder för. Jag började till exempel inte ens använda saturation förrän jag upptäckte Softube Tape för några år sen, men det är en bra början. Vilket ju är varför det är en så fantastisk sak att jobba med 🙂 Härifrån brukar jag börja joxxa med reverb och ekon. Varför jag tar det härifrån är för att om jag lägger sånt först så blir det grymt svårt att ställa in rätt, och det kommer ge en hel del problem, medans om man ställer in reverbet att låta bra på ett redan färdigt spå så kommer det fungera till allt, och när man vet att reverbet inte förstör ljudbilden så kan man börja mixa igenom det när det ligger. Vilket man kommer behöva då ju första pass av någonting sällan är väldigt bra i sig självt.
  3. Schysst låt, men den saknar helt kropp. Den är väldigt urgröpt i hela lågmidden på ett sätt som gör den väldigt tunn och småjobbig i många system. Särskilt bastrumman & basen i stort behöver mycket mer utrymme uppåt.
  4. Ja och nej. Har inte läst igenom hela tråden, men för att ge mitt perspektiv: När du bara jobbar med 44.1 så är du helt begränsad till just denna upplösning, vilket i sig inte är ett problem, på riktigt stora project så är det direkt oförsvarbart att gå upp i upplösning om man inte har datorkraft nog, men saker i hög upplösning, exempelvis reverb och ambiancer, kan inte blomma ut. Dock större "problem" inom film än inom musik för det mesta. Kör du däremot i 88.2, eller ännu bättre, i 176,4, så ändras enstaka samples ganska mycket. Se, rent fundamentalt, om du bara tar två samples och slår ihop, så kommer de enbart läggas på varandra. Det är dessvärre inte riktigt så summeringen funkar digitalt eftersom det skulle bli sjuka mängder data att kalkylera bara för en enkel nivåskiftning, men for the sake of argument. Här gör bit-upplösningen stor skillnad för precision, men i slutändan så påverkar det inte jättemycket, och det kommer bli en form av kvantiseringsfel. Kör du däremot med exempelvis fyrdubbel upplösning, och du lägger ihop två signaler vid mix, så kommer varje sample från de två signalerna läggas ihop på exakt samma sätt som under 44,1, vilket redan kommer låta mycket bättre då det ju är högre upplösning, men när du sen gör en downsample from 176,4 till 44.1 så kommer (om algoritmen är bra) datorn räkna ut ett medeltal mellan varje fyra samples i den renderade filen, och ge den nya sampeln detta helt annorlunda värde vilket leder till ett helhetskurva med mycket bättre egenskaper. Det betyder att du inte kommer få samma resultat om du mixar i 44,1 som om du mixar i 176,4 även efter downsampling. 176-filen kommer ha mycket högre precision, och det kommer representera en kurva inspelad direkt i ett rum mycket bättre än 44,1-filen hade kunnat göra efter mix. Dock är det mycket som spelar in här, så även om det strikt räknat är sant allt jag skrivit, så är det väldigt mycket som spelar in. Skillnaden exempelvis är bara verkligen påtaglig i väldigt höga frequenser, medans den kan vara fullständigt ohörbar på väldigt låga. Har man dessutom inte särskilt bra downsamplers så kan det låta betydligt värre eftersom usla downsamplers ger otrevliga effekter som smearing och aliasing. I Nuendo exempelvis så var inte den här effekten helt transparent förrän i version 8 typ. Vill minnas det var 10 för Cubase. Pyramix var alltid bäst av alla och hade en fullständigt transparent algoritm, och även Pro Tools var väldigt duktiga på det. Nu finns det dock ett antal bra, men har dålig koll i övrigt.
  5. Sånt händer, lyckligtvis lätt att fixa :-) God Yule!
  6. Du har förstoringen på full patte. Slidern längst upp i högra hörnet.
  7. Kommer det från båda så låter det absolut som el-fel. Förmodligen måste det gå att lösa via elcentralen i lägenheten, men innan dess så är ett schysst el-filter en bra investering. Teoretiskt sett så skulle det även kunna vara luftburna störningar, men låt oss hoppas att så inte är fallet då det skulle bli väldigt meckigt att fixa. Har du testat att flytta runt högtalarna i lägenheten för att se om det är lika jävligt överallt?
  8. Jag har en Behringer 8000-mick. Brusig som satan, men med otrolig upplösning. Bruset gör den begränsad ifråga om inspelningar, men det väldigt neutrala bruset gör att den funkar förvånansvärt bra för mätningar.
  9. Hoppas på att Eventides fulla samling ska komma på rea i år. Har plenty av deras pluggar redan, så borde bli ganska billigt att uppgradera. Tidigare tänkte jag vänta och se om Maat ThEQorange skulle komma upp då åsså, men kunde inte vänta, så köpte den bums när jag av nån anledning fick ett erbjudande från Steinberg istället. Nu hoppas jag på att deras phase-shifter kommer på rea istället. Har redan en kupong på 500:- hos Maat, så borde bli väldigt överkomligt i så fall. I övrigt känner jag mig ganska nöjd för i år!
  10. Har du kompenserat programmet för latency? Sen skriver du inte vilken kompressor du använder för videon, men exempelvis H.264 är ett horribelt format att jobba i, ProRes 422 LT eller Avid DNxHD är de enda format jag litar på att jobba med.
  11. Jag betvivlar inte att det kan vara en fantastisk samling, Mangini vet verkligen vad han håller på med, men det retar mig alltid nåt brutalt när man marknadsför sånt här som "Foley". Foley är att spela in ljud i realtid i sync till en film eller liknande, och kan vara i princip vad som helst, även om fotsteg och liknande kroppsrörelse-ljud är det vanligaste. Att kalla klipp-ljud för Foley är lite som att kalla ett Casio-keyboard en gitarr - de kan få fram liknande ljud, men det finns en orsak till varför man väljer äkta vara istället för en stel kopia...
  12. Vad som helst blir farligt om man kopplar starkström till ett svagströmsrail.
  13. Du glömde nämna att månlandningen egentligen var fejk och att det egentligen var solen de landade på, och att dom egentligen inte hade rymddräkter på sig, utan ett rent absurt lager solkräm.
  14. Tråkig nyhet för oss som gillade deras rent-to-own-model, men fantastiska nyheter ur ekonomisk synpunkt: Plugin Alliance har från och med den 10:e upphört med hela Pick-Pack-systemet (10 pluggar för $29/mån i 24 månader, och sen äger man allt oavsett vad pluggarna kostade från början), och sitter i nån form av omstrukturering nu. Mer info kommer den 15:e tydligen. De goda nyheterna är att vi som hade prenumerationer där får behålla alla 10 pluggar utan att det kostar ett öre mer! Själv betalade jag inte mer än 2-3 månader, så mitt paket, som höll sig runt $300 per plugg, blev plötsligen sjukt billigt 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.