Jump to content
Annons

van Caine

Medlem
  • Content Count

    1,677
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

van Caine last won the day on November 22 2019

van Caine had the most liked content!

Community Reputation

151 Utmärkt

2 Followers

About van Caine

  • Rank
    Veteran
  • Birthday 10/30/1976

Profilinformation

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.

Personlig information

  • Hemsida
    http://www.imdb.com/name/nm1762277/
  • ICQ
    0

Recent Profile Visitors

11,502 profile views
  1. Ja och nej. Har inte läst igenom hela tråden, men för att ge mitt perspektiv: När du bara jobbar med 44.1 så är du helt begränsad till just denna upplösning, vilket i sig inte är ett problem, på riktigt stora project så är det direkt oförsvarbart att gå upp i upplösning om man inte har datorkraft nog, men saker i hög upplösning, exempelvis reverb och ambiancer, kan inte blomma ut. Dock större "problem" inom film än inom musik för det mesta. Kör du däremot i 88.2, eller ännu bättre, i 176,4, så ändras enstaka samples ganska mycket. Se, rent fundamentalt, om du bara tar två samples och slår ihop, så kommer de enbart läggas på varandra. Det är dessvärre inte riktigt så summeringen funkar digitalt eftersom det skulle bli sjuka mängder data att kalkylera bara för en enkel nivåskiftning, men for the sake of argument. Här gör bit-upplösningen stor skillnad för precision, men i slutändan så påverkar det inte jättemycket, och det kommer bli en form av kvantiseringsfel. Kör du däremot med exempelvis fyrdubbel upplösning, och du lägger ihop två signaler vid mix, så kommer varje sample från de två signalerna läggas ihop på exakt samma sätt som under 44,1, vilket redan kommer låta mycket bättre då det ju är högre upplösning, men när du sen gör en downsample from 176,4 till 44.1 så kommer (om algoritmen är bra) datorn räkna ut ett medeltal mellan varje fyra samples i den renderade filen, och ge den nya sampeln detta helt annorlunda värde vilket leder till ett helhetskurva med mycket bättre egenskaper. Det betyder att du inte kommer få samma resultat om du mixar i 44,1 som om du mixar i 176,4 även efter downsampling. 176-filen kommer ha mycket högre precision, och det kommer representera en kurva inspelad direkt i ett rum mycket bättre än 44,1-filen hade kunnat göra efter mix. Dock är det mycket som spelar in här, så även om det strikt räknat är sant allt jag skrivit, så är det väldigt mycket som spelar in. Skillnaden exempelvis är bara verkligen påtaglig i väldigt höga frequenser, medans den kan vara fullständigt ohörbar på väldigt låga. Har man dessutom inte särskilt bra downsamplers så kan det låta betydligt värre eftersom usla downsamplers ger otrevliga effekter som smearing och aliasing. I Nuendo exempelvis så var inte den här effekten helt transparent förrän i version 8 typ. Vill minnas det var 10 för Cubase. Pyramix var alltid bäst av alla och hade en fullständigt transparent algoritm, och även Pro Tools var väldigt duktiga på det. Nu finns det dock ett antal bra, men har dålig koll i övrigt.
  2. Sånt händer, lyckligtvis lätt att fixa :-) God Yule!
  3. Du har förstoringen på full patte. Slidern längst upp i högra hörnet.
  4. Kommer det från båda så låter det absolut som el-fel. Förmodligen måste det gå att lösa via elcentralen i lägenheten, men innan dess så är ett schysst el-filter en bra investering. Teoretiskt sett så skulle det även kunna vara luftburna störningar, men låt oss hoppas att så inte är fallet då det skulle bli väldigt meckigt att fixa. Har du testat att flytta runt högtalarna i lägenheten för att se om det är lika jävligt överallt?
  5. Jag har en Behringer 8000-mick. Brusig som satan, men med otrolig upplösning. Bruset gör den begränsad ifråga om inspelningar, men det väldigt neutrala bruset gör att den funkar förvånansvärt bra för mätningar.
  6. Hoppas på att Eventides fulla samling ska komma på rea i år. Har plenty av deras pluggar redan, så borde bli ganska billigt att uppgradera. Tidigare tänkte jag vänta och se om Maat ThEQorange skulle komma upp då åsså, men kunde inte vänta, så köpte den bums när jag av nån anledning fick ett erbjudande från Steinberg istället. Nu hoppas jag på att deras phase-shifter kommer på rea istället. Har redan en kupong på 500:- hos Maat, så borde bli väldigt överkomligt i så fall. I övrigt känner jag mig ganska nöjd för i år!
  7. Har du kompenserat programmet för latency? Sen skriver du inte vilken kompressor du använder för videon, men exempelvis H.264 är ett horribelt format att jobba i, ProRes 422 LT eller Avid DNxHD är de enda format jag litar på att jobba med.
  8. Jag betvivlar inte att det kan vara en fantastisk samling, Mangini vet verkligen vad han håller på med, men det retar mig alltid nåt brutalt när man marknadsför sånt här som "Foley". Foley är att spela in ljud i realtid i sync till en film eller liknande, och kan vara i princip vad som helst, även om fotsteg och liknande kroppsrörelse-ljud är det vanligaste. Att kalla klipp-ljud för Foley är lite som att kalla ett Casio-keyboard en gitarr - de kan få fram liknande ljud, men det finns en orsak till varför man väljer äkta vara istället för en stel kopia...
  9. Vad som helst blir farligt om man kopplar starkström till ett svagströmsrail.
  10. Du glömde nämna att månlandningen egentligen var fejk och att det egentligen var solen de landade på, och att dom egentligen inte hade rymddräkter på sig, utan ett rent absurt lager solkräm.
  11. Tråkig nyhet för oss som gillade deras rent-to-own-model, men fantastiska nyheter ur ekonomisk synpunkt: Plugin Alliance har från och med den 10:e upphört med hela Pick-Pack-systemet (10 pluggar för $29/mån i 24 månader, och sen äger man allt oavsett vad pluggarna kostade från början), och sitter i nån form av omstrukturering nu. Mer info kommer den 15:e tydligen. De goda nyheterna är att vi som hade prenumerationer där får behålla alla 10 pluggar utan att det kostar ett öre mer! Själv betalade jag inte mer än 2-3 månader, så mitt paket, som höll sig runt $300 per plugg, blev plötsligen sjukt billigt 🙂
  12. SAOL tar upp ren rikssvenska, inte dialektala skillnader.
  13. Damn right! Gött e de änna!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.