Jump to content

van Caine

Medlem
  • Content Count

    1,687
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    26

van Caine last won the day on November 22 2019

van Caine had the most liked content!

Community Reputation

154 Utmärkt

1 Follower

About van Caine

  • Rank
    Veteran
  • Birthday 10/30/1976

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Malbolgae
  • Min utrustning
    Dator: 8-core 3.7GHz Xeon, Win 10 Pro, 16gb, Prism Titan USB 8in/10out+ADAT-interface, Black Magic Intensity Pro PCIe.
    Pluggar: SSL, AudioEase, Waves, FabFilter, Izotope, Brainworkz, och alldeles för mycket annat för att vara värt att skriva upp nu.
    Synthar/Klaviatur: Flera från bla Roland, Yamaha, Kawai, Moog, Rhodes, Crumar, Siel, KORG, Evolution, MFB m.m.
    Outboard: Massor. Allt jag kan lägga klövarna på.
    Monitorering: Soundtracs T-Series 16:2:8 (enbart lyssning), Prism Titan, Sony omvandlare/ DTS-converters/stationär DV-bandare/ professionell DV-monitor/slutsteg, Playstation 3 Regular Slim (DTS/DD-kontrollyssning), Yamaha HS80/HS10 5.1, Alesis Monitor One mkII 2.0, HiFi-system av alla sorter jag kunnat hitta, iPhone, Dell-laptop, och en Pringles-högtalare som är allt annat än vänlig.
    På jakt efter: EMS Synthi och en Yamaha DX7
  • Intressen
    Ljud, Kyokushin Kai-karate, & videovåld.
  • Home page

Recent Profile Visitors

11,875 profile views
  1. Varje plugg uppåt (går iof neråt på Nuendso/Cubase) behandlar ljudet som kommer precis innan den, som i sin tur behandlar ljudet i sin helhet innan denna, och så vidare. Vilken ordning man lägger saker är grymt viktigt.
  2. För övrigt så måste inte "dålig översättning" betyda "dåligt ljud". En av mina favorit-compressorer är manley VariMU. Jag äger dock ingen själv, den jag arbetat med finns i en studio jag jobbat i, men jag har Pulse MU som är baserad på den. Låter de lika? Inte särskilt, faktum är att de bara är ytligt lika till sound & har samma kontroller men är på helt olika nivå, men betyder det att MU är dålig? Nope. Det betyder att det är en schysst plugin jag verkligen tycker om som påminner om en gammal Manley and that's it. Skulle Manley själva försöka marknadsföra sig via den dock så skulle IN
  3. Det spelar ingen som helst roll, man kan inte säga om en maskin är bra eller inte baserat på något annat än maskinen själv. Har du en riktig Neve du inte gillar? Fair enough, då är det inte din bag. Har du en snåljåps-Neve? Då är det plagiatet du inte gillar.
  4. Smaksak, men jag brukar gilla att mixa reverb beroende på avstånd i såna här fall. Minst/lättast på leaden.
  5. Är det dåliga kopior så låter dom illa. Väldigt enkelt. Det borde säga sig självt att man inte kan basera åsikter om originalet på olicensierade kopior, hade det varit sant så hade exempelvis SM57 legat väldigt brunt till.
  6. Man kan aldrig jämföra originalen med billiga kopior. Allt Neve jag någonsin använt, äkta Neve alltså, har låtit fantastiskt. Nästan alla kopior jag testat, inklusive plugins, har låtit fan. Lindell är det enda jag hittat som jag gillar än så länge där.
  7. Jag använder massor av ett glasull, Piano vill jag minnas det heter, från Isover. Bästa jag jobbat med hittills.
  8. Lugna puckar, det här är en svår kost och vi har alla varit här 🙂 Det är inte helt lätt att guida igenom en sån här sak på nätet, men en bra början är alltid att först mixa allt helt utan effekter. Hur låter det? vad hade du velat ha annorlunda? Nästa steg kan gärna vara att filtrera materialet. Inte EQ som så, utan skära bort först & främst lågmaterial du inte vill ha för att få upp både tydligheten & separationen på instrumenten. Jag skiftar ofta fortfarande mellan att göra det här bums & att göra det efter första råmixen, men det är väldigt väldigt enkelt att villa bort s
  9. Schysst låt, men den saknar helt kropp. Den är väldigt urgröpt i hela lågmidden på ett sätt som gör den väldigt tunn och småjobbig i många system. Särskilt bastrumman & basen i stort behöver mycket mer utrymme uppåt.
  10. Ja och nej. Har inte läst igenom hela tråden, men för att ge mitt perspektiv: När du bara jobbar med 44.1 så är du helt begränsad till just denna upplösning, vilket i sig inte är ett problem, på riktigt stora project så är det direkt oförsvarbart att gå upp i upplösning om man inte har datorkraft nog, men saker i hög upplösning, exempelvis reverb och ambiancer, kan inte blomma ut. Dock större "problem" inom film än inom musik för det mesta. Kör du däremot i 88.2, eller ännu bättre, i 176,4, så ändras enstaka samples ganska mycket. Se, rent fundamentalt, om du bara tar två samples och sl
  11. Sånt händer, lyckligtvis lätt att fixa :-) God Yule!
  12. Du har förstoringen på full patte. Slidern längst upp i högra hörnet.
  13. Kommer det från båda så låter det absolut som el-fel. Förmodligen måste det gå att lösa via elcentralen i lägenheten, men innan dess så är ett schysst el-filter en bra investering. Teoretiskt sett så skulle det även kunna vara luftburna störningar, men låt oss hoppas att så inte är fallet då det skulle bli väldigt meckigt att fixa. Har du testat att flytta runt högtalarna i lägenheten för att se om det är lika jävligt överallt?
  14. Jag har en Behringer 8000-mick. Brusig som satan, men med otrolig upplösning. Bruset gör den begränsad ifråga om inspelningar, men det väldigt neutrala bruset gör att den funkar förvånansvärt bra för mätningar.
  15. Hoppas på att Eventides fulla samling ska komma på rea i år. Har plenty av deras pluggar redan, så borde bli ganska billigt att uppgradera. Tidigare tänkte jag vänta och se om Maat ThEQorange skulle komma upp då åsså, men kunde inte vänta, så köpte den bums när jag av nån anledning fick ett erbjudande från Steinberg istället. Nu hoppas jag på att deras phase-shifter kommer på rea istället. Har redan en kupong på 500:- hos Maat, så borde bli väldigt överkomligt i så fall. I övrigt känner jag mig ganska nöjd för i år!
×
×
  • Create New...