Jump to content
Annons

Mastringstävling - Vinnare utsedd!


Jon Rinneby

Mastring  

30 röster

  1. 1. Vilket bidrag gillar du bäst?

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      8
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      4
    • 11
      7
    • 12
      3
    • 13
      0
    • 14
      2


Recommended Posts

Annons

Delad glädje är dubbel glädje så grattis BlueBoy.. Du fick ju till och med en röst mer tillslut även om den kom in för sent.

Jag ber om ursäkt för min oförskämdhet; grattis själv! 😉

Skulle ju givetvis ha grattat Dig i mitt tidigare inlägg......

Link to comment
Dela på andra sajter

vääänta nu.. Woollie... Yllet... Sound Of Wool... hmmm... 😱

Hehe.. jag har ingenting med sound of wool att göra. Mitt nick kommer från en kompis till mig. När vi gick i åttan fick vi via skolan åka till Slovenien en vecka och bo hos en varsin familj. Mitt namn är Olle och det uttalade slovenerna Olli vilket min kompis direkt gjorde om till Woollie då mitt hår är "fluffigt". 😄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till vinnarna!!!

Ha ha ha blir ju lite knas med två vitt skiljande mastringar som vinner på samma poäng!!!

Mohahahah!

Tycker det är trevligt att höra att mastern inte gjordes i studiomonitorer.

Där ligger nog det första felet man gör och framför allt, akustiken i det rum man mastrar i.

Rummet måste vara mer levande och det är positivt att köra mastern i ett par hifi-lådor.

Man måste kunna sina lådor helt enkelt!

Jag är glad för mitt silver och ännu mer glad för att Bloeas fick en röst!!

Den karln har fantastiska öron. Han kommer bli en stor tillgång som mastrare om några år om han lägger lite tid på det!!! Sa ja te daj!

Jag har inga ambitioner att jobba som mastrare.

Mina öron är inte så känsliga som dom var en gång i tiden.

Det tjuter för mycket i en massa frekvenser som gör att man är tvungen att lita till rutin.

Det räcker inte för att jobba som mastrare.

Jag tänker göra en tokvideo på hur jag gick till väga med min master.

Kan vara bra för folk att få se hur man gör och kanske kan inspirera folk med bättre öron att ta steget.

Tilläggas ska att jag fortfarande anser att en mastrares största jobb snarar ligger i att ta fram känslan i en hel platta eller en samling av låtar som är tänkt att spelas efter varandra i följd.

Riktigt stor elogé till Yllet för tävlingen och Illerrre för låten.

Riktigt bra musik!!!

Det här gör vi om snart igen!

Thanx för rösterna!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul at jag fick så många röster. Tack alla insatta i den här tråden. Delad glädje är dubbel glädje så grattis BlueBoy.. Du fick ju till och med en röst mer tillslut även om den kom in för sent.

Jadu, grattis Blueboy...är det ditt nya namn med tanke på att du slagit dig in i hip-hop genren!?

Har missat denna "tunga" i ämnet tävling.

Fast vet du va farbror Melker!?....en av mina bästa SF-polare är tungviktare i mastring sådetså! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Såja.. nu är jag tillbaka från min epa runda med stans bästa grillade! 😎

Vad kul at jag fick så många röster. Tack alla insatta i den här tråden. Delad glädje är dubbel glädje så grattis BluesBoy.. Du fick ju till och med en röst mer tillslut även om den kom in för sent.

illerrre... Om du vill så kan du få en ny version där jag öppnar upp pianot i slutet. Ska bara hinna till studion och fixa det. Nästa vecka börjar skolan och som lärare är det en del att planera veckan innan men så fort det finns tid.

Ytterligare åsikter på hur mastern kan förbättras uppskattas och om någon har några frågor så kör på.

Tillslut vill jag givetvis ge en stor eloge till yllet och illerre som gjorde denna tävling möjlig.

/ Woollie (med två o 😛)

Edit: BluesBoy, sorry för det glömda s:et.

Och ska ja ändra nåt i mixen så ere bara o säga till.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

1 röst på mitt bidrag var mer än jag räknade me.. 😄

Grattis till er båda! Bra jobbat att inte ha riktiga monitorer osv, Bluesboy!

Jag ska banne mig skaffa ett par datorhögtalare så blir allt bättre... 😛😄

Hoppas det blir fler "tävlingar"!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Crunchar-videos är ju kult snart. 😄

Och det där med öron och tjut....det har nog jag också lite för mycket av tyvärr.

Jadu, grattis Blueboy...är det ditt nya namn med tanke på att du slagit dig in i hip-hop genren!?

Haha! Nja....tävlingar av detta slag är nog enda chansen att se mig i den genren. 😉

Vet inte om det blir så mycket step-by-step tutorial, men jag kan ju i alla fall berätta vad jag gjort och vad jag använt.

Största anledningen till de ändringar jag har gjort har väl såklart varit för att jag tyckte att det lät bättre, men jag hade nog inte något direkt mål jag jobbade mot (ingen referenslåt till exempel...).

Samtidigt som jag lyssnade så försökte jag sträva mot att få den "rätta" kurvan i GlissEQ.

Utrustning:

- Logic Studio

- Audio Technica ATH-M50

- Sennheiser HD280 Pro

- Ultrasone HFI2200

- Plexgear (Datorhögtalare med sub) 😛

Använda pluggar (i ordning)

-Channel EQ (Logic)

-Compressor (Logic)

-MaxxBass (Waves)

-AUGraphic (Logic, 31-bands grafisk eq)

-S1 Imager (Waves)

-AdLimit (Logic)

-GlissEQ (Voxengo)

-MultiMeter (Logic)

När jag lyssnade så tyckte jag basen var lite svag, samt att det saknades lite topp i det hela.

Hade ingen aning egentligen om hur det "skall" låta i den här genren, så jag gick bara efter vad jag själv tyckte var bra.

I ärlighetens namn så började jag med en "Dance Music Type EQ"-preset. 😛

-boosta 3dB (Lo Shelf) vid 146Hz, -2dB med brant kurva runt 3,5k och en Hi Shelf +2dB vid 10k

(Ändrade inget i preset:en, då jag tyckte att det blev bättre och tillräckligt bra)

Sedan lade jag på en kompressor (VCA-type):

-Ratio 2:1, snabb attack (0,5ms) och hyfsat snabb release (100ms)

Efter kompressorn tyckte jag att det på något sätt satt ihop bättre och pumpade lite försiktigt (hörvilla kanske? Tyckte i alla fall att det funkade)

Nu ville jag få fram lite mer bas så då blev det MaxxBass:

- lade på runt 55Hz med -17 på MaxxBass-regeln. Nu blev det lite fetare. 🙂

Sedan tyckte jag helt enkelt att jag ville kunna ändra lite mer noggrant och gå igenom frekvenserna för att få "rätt" kurva (samtidigt som det lät bra såklart)

31-bands eq'n blev:

-Drog bort mellan 1,5-10dB från 40Hz ned till 20Hz

-Ytterligare boost vid 50Hz (3dB)

-Skar bort 1-2dB vid 80-100Hz

-Boostade 2dB runt 160Hz (försökte få fram baskaggen lite)

-Skar 2dB vid 800Hz/1.6k (bort med lite burkighet samt försöka minska lite på handklapp)

-Boostade 3dB vid 3.1k (ville försöka få fram sången lite)

-Boostade någon dB vid 5-7k

-Boostade c:a. 2dB mellan 10-12k

-Boostade c:a. 1dB från 16-20k

Boostningen vid 5-7k gjorde jag helt enkelt baserat på hur kurvan såg ut (sedan att det verkade bli bra var ju bra, hehe)

Edit: Bara här är ju massa "fel"; boostningar till förbannelse. 😄

Tyckte hela ljudbilden var lite snäv så då var det dags för en stereobreddning.

Ändrade bara värdet på bredden till 1.33 i Waves S1 Imager

Sedan var det dags att kasta på en limiter och försöka att inte mosa ihop allt och dista sönder jobbet. 😛

- Gain +6dB

- Tak -0.3dB

Försökte pressa ur lite mer, men tyckte det lät dåligt då.

Som sagt, inte mycket till step-by-step, då vissa steg inte "kan" förklaras, men jag hoppas att det duger. 🙂

Tack igen allihop. Speciellt Yllet, illerre för initiativet!

Edit: Vill också tillägga att jag alternerade mellan alla lyssningsalternativ ganska mycket för att höra om något stack ut någonstans.

//Christer

Edit: Några tillägg

Redigerat av BluesBoy
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

En röst, helt otroligt!

Mina Shure SRH440 kanske inte är så dumma ändå =)

Bra jobbat Yllet och Illlrre!

Jag är glad för mitt silver och ännu mer glad för att Bloeas fick en röst!!

Den karln har fantastiska öron. Han kommer bli en stor tillgång som mastrare om några år om han lägger lite tid på det!!! Sa ja te daj!

/Mojje

Får ju rosiga kinder... Nja ska nog hålla mig ifrån det, iaf tills jag har bra lyssning.

//Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinnaren, en stor eloge till Yllet som rott detta iland på bästa sätt och till illerre för en bra låt! Ingen genre jag känner mig hemma i egentligen men låten växte under tiden jag micklade med den. Tråden innehåller också bra tips som jag tar med mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till vinnaren, en stor eloge till Yllet som rott detta iland på bästa sätt och till illerre för en bra låt! Ingen genre jag känner mig hemma i egentligen men låten växte under tiden jag micklade med den. Tråden innehåller också bra tips som jag tar med mig.

Kul tävling och bra jobbat allihop!

Inte den musikstil jag brukar lyssna på men låten var ju bra och sätter sig, vilket är det viktigaste.

equality, ditt bidrag nr 14 fick min röst.

Det passade mina öron bäst. Lagom bas och diskanten hölls tillbaka lite så hi-haten inte tog över.

Gillade även mellanregistret så att syntslingan i refrängen hördes tydligt.

Föredrar oftast låtar med tydligare mid och mindre bas och diskant, vilket kanske inte är det som är mest vanligt för denna genre.

Link to comment
Dela på andra sajter

equality, ditt bidrag nr 14 fick min röst.

Det passade mina öron bäst. Lagom bas och diskanten hölls tillbaka lite så hi-haten inte tog över.

Gillade även mellanregistret så att syntslingan i refrängen hördes tydligt.

Föredrar oftast låtar med tydligare mid och mindre bas och diskant, vilket kanske inte är det som är mest vanligt för denna genre.

Tack! Skicka en faktura. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

En slutsats man kan dra av det tämligen utspridda antalet röster är att alla tycker olika. Och det är väl ändå detta som gör musik så fantastiskt? Tänk va tråkigt om man kunde tillfredsställa allas behov, då hade ju inget spännande och nytt skapats.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

En slutsats man kan dra av det tämligen utspridda antalet röster är att alla tycker olika. Och det är väl ändå detta som gör musik så fantastiskt? Tänk va tråkigt om man kunde tillfredsställa allas behov, då hade ju inget spännande och nytt skapats.

mvh Jon

R

Det här tyder ju oxå på att jag som delvis kör med gammalmodiga prylar skulle kunna få till en mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker en av de viktiga poängerna med mastring, och som den här tävlingen kanske är ett exempel på, är att lämna över det till någon annan.

Nu har ju varken Yllet eller illerrre lämnat in bidrag, men variationsrikedomen bland bidragen visar att ett material kan uppfattas på olika sätt. Som artist, mixare eller producent är det lätt att låsa sig vid ett perspektiv och det gynnar inte mastringsprocessen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...