Jump to content
Annons

woollie

Medlem
  • Antal inlägg

    277
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    2

Dagen då woollie senast vann var 28 juli 2017

woollie hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

8 Neutralt
  1. Har du 15 eller 13 tum? Notera att om du vill ladda genom USB-C porten på adaptern så släpper den igenom max 60w vilket är för lite för 15 tummaren. Jag har själv en liknande adapter och märkte att dator inte orkade laddade upp sig när jag körde tunga projekt om jag laddade genom adaptern. Batteriet stod snarare still på den procenten som den redan befann sig på. Min lösning blev att flytta en USB-C hårddisk till adaptern och sätta laddaren rakt in i datorn.
  2. Händer samma sak om du bouncar ut en wav? Blir det skillnad om du bouncar i realtime eller offline (kanske heter något annat i Cubase)? Vilken buffer size har du och hjälper det att öka den?
  3. Har du någon automation på sångspåret? När jag körde Logic 8 kunde det ibland hända att automationer flyttades en liten liten bit vid offline bounce jämfört med uppspelning av projektet eller realtime bounce. Har ännu inte märkt av det i Logic Pro X dock.
  4. Yes! Det som är vanligt i professionella sammanhang är att använda Colegate. 9 av 10 ljudtekniker rekommenderar den.
  5. Tamburiner kan ibland må bra av tandborstetricket. Det ger tamburinen lite tyngd och den bråkar inte lika mycket med cymbaler/HiHat. Höj rejält och ganska brett någonstans runt 1000Hz, så att tamburinen låter lite som när man borstar tänderna. Kapa med LP och HP filter och lägg på en kompressor. Den låter inte så snyggt i sig självt men i sammanhanget brukar det bli bra.
  6. Intressant! Du får väldigt gärna återkomma med omdöme på DITTO när du haft en chans att uppleva eventuella nackdelar eller om det är pålitligt och smidigt.
  7. Här är en länk till information om vad Universal Audio har lagt till i deras uppgraderingar https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/215270403-UAD-Version-History-Release-Notes
  8. UA 610 Tube Preamp & EQ Plug-In Collection kommer med i verion 7.5.0 av Universal Audios programvara (7.5.1 om du kör apollo twin ljudkortet) och den ska fungera på OS X 10.8.5 (Mountain Lion) så du behöver inte uppgradera hela vägen till El Capitan. Du kan ladda ner äldre versioner av installationsfilerna i den här länken: https://help.uaudio.com/hc/en-us/articles/215267203-UAD-Software-Archives
  9. För att ändra så strecken hamnar efter 32 delar ska du ställa så hela projektet ser 32 delar. I Main Window (där du har alla spår) har du LED displayen, klicka på ikonen längst till vänster på den. Välj kugghjulet (Custom) och klicka där det står /16. Där kan du ställa vilka underdelningar du vill se, i ditt fall /32.
  10. Bra att du fick det att fungera! Master regeln sänker volymen till alla utgångar.
  11. Om du aktiverar automation på stereo out kanalen i mixern så kommer den automatiskt att dyka upp i huvudfönstret. Sen är det bara att skriva volym automation.
  12. Har aldrig förstått varför folk envisas med att det gamla alltid ska vara bättre. Jag har Två km184 och en km84 samt två U87 och en U87ai. Jag vet inte hur gamla U87orna är men det står "Made in Western Germany" på dem. Brukar testa vilken mikrofon som passar bäst vid sånginspelning och jag landar nog lika ofta i U87ai som U87. När inte de gör jobbet så är det vanligt att jag föredrar Shure sm7b. Olika mikrofoner passar olika bra för olika röster/ljudkällor.
  13. Det finns en "regel" som säger att man ska ha ett 3 till 1 förhållande mellan mikrofonerna för att minska risken för fasfel. Om två mikrofoner är placerade en decimeter ifrån ljudkällan ska det vara minst 3 decimeter mellan mikrofonerna. Det finns ju givetvis sätt att placera mikrofoner nära varandra utan att man får problem med fasen, t.ex. en XY eller en ORTF uppställning men det kan vara bra att ha i åtanke. Här är en länk till en film från Lynda där de beskriver principen.
  14. En viktig sak att komma ihåg är att en EQ förändrar fasen i ett spår. Parallell behandling bygger ju på att du delar upp signalen till två spår och behandlar dem olika. Om du då förändrar fasen på bara den ena signalen så kommer du få fasfel mellan signalerna. Använd därför en Linear Phase EQ som inte förändrar fasen. Jag brukar bussa ihop båda signalerna innan jag skickar till reverb/delay.
  15. Det beror på vad du gör mest. Om du mastrar så tycker jag du ska kolla in Manley Massive Passive EQ. Den är väldigt resurskrävande, såpass att den inte är lämplig vid mix (jag har 10 UAD processorer) men den låter fantastiskt bra. Om du är ute efter olika typer av kompressorer så är även Fatso en trevlig plugg, dessutom en bandsimulering. Om du är ute efter reverb så är Lexicon 224 ett fantastiskt reverb, framför allt om du vill ha långa svansar som låter levande. Det är dock inte alltid det passar. Som sagt så är EMT 250 grymt för sång. Jag gillar den kortaste inställningen med lite pre-delay som gör att sången låter större, levande och närvarande även om man inte tänker på att det är reverb på. Man märker när man stänger av pluggen. En bra dist kan göra otroligt mycket för en mix så Culture Vulture är intressant. Den har jag dock inte själv så jag kan inte prata från egna erfarenheter! Jag använder Decapitator från soundtoys. Vad har du för behov?
×
×
  • Skapa ny...