Jump to content
Annons

Mastringstävling - Vinnare utsedd!


Jon Rinneby

Mastring  

30 röster

  1. 1. Vilket bidrag gillar du bäst?

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      8
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      4
    • 11
      7
    • 12
      3
    • 13
      0
    • 14
      2


Recommended Posts

Kommer materialet att ligga kvar? Är inte så intresserad av tävlingen, men vill gärna kunna lyssna på vad man kan göra med en låt efter att folk har skrivit sina kommentarer och röstat, osv.

Jag kan låta det ligga kvar, om inte någon misstycker.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ang mastringarna: Rent generellt kan jag tycka att några "försökt lite för mycket", vilket antingen bidragit till ett överhypat- dovt- eller rent av urgröpt sound.

De versioner jag gillade bäst höll sig tämligen trogna originalet.

Stort tack till alla som ställt upp och vi kan säkerligen vänta oss många kommentarer och ursäkter under de kommande dagarna 😉 Vi kan ta mycket lärdom av detta!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack till alla som ställt upp och vi kan säkerligen vänta oss många kommentarer och ursäkter under de kommande dagarna 😉 Vi kan ta mycket lärdom av detta!

Superduper tack själv Yllet.

Man lär sig alltid något nytt på sådana här test, min ursäkt är att jag är lat! Att inte ha någon referens lyssning på en stil man inte kan när man just plussat på skrikan i högtalarna 1 dB är lite korkat och framför allt mycket slött. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Krångligt med A/B-tester i Sonar. Nån som har nåt tips?

Nu vet jag inte hur mkt du är hemma på SONAR men det bör ju bara vara att ctrl-klicka på respektive spår medan de är i antagonistiskt läge. En mute och en solo; markera båda och ctrl-klick på den knapp som ska (av)aktiveras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill gärna lägga min röst på nummer 11 🙂

Jag kan tillägga att jag gillar rap/hiphop, men lyssnar bara..alltså har jag ingen erfarenhet att skapa och jobba med sån musik.

Jag har suttit en bra stund och solo/mute'at i Cubase. Mina öron kom fram till att de mådde bäst när nummer 11 spelades. Jag har ingen bättre motivering än så, men hoppas det duger.

BRA JOBBAT ALLA DELTAGARE!!!

Kul initiativ Yllet! 🙂

Måste ju berömma låten åxå för jävulen...MYCKET BRA låt!!! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion bara, inte för att det kanske spelar någon större roll, men vi kanske inte skall skriva vilken vi röstat på utan vänta tills röstningen är slut och sammanställd?

Tänkte bara mest på det där med att man "ser" hur andra röstat och kanske tycker att "den" är nog bättre.

Eller kan man se resultatet genom att trycka på "visa resultat"? Då lägger man väl en blankröst, eller hur funkar en sådan här poll-grej?

Link to comment
Dela på andra sajter

En reflektion bara, inte för att det kanske spelar någon större roll, men vi kanske inte skall skriva vilken vi röstat på utan vänta tills röstningen är slut och sammanställd?

Tänkte bara mest på det där med att man "ser" hur andra röstat och kanske tycker att "den" är nog bättre.

Eller kan man se resultatet genom att trycka på "visa resultat"? Då lägger man väl en blankröst, eller hur funkar en sådan här poll-grej?

Nä du kan tjuvkika och sen rösta om du vill 🙂 Vet inte varför, men så är det.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara döda fiskar följer strömmen!

Trendkill ftw. Rösta på vad DU gillar och inte vad majoriteten gillar!

Soffpotatis!

Hehe, självklart, men jag tänkte mest på det där med "grupptryck", men jag tänker inte rösta på bidraget som redan kommit fram här i tråden. 😉

Tyckte det var galet j-a svårt och blev bara svårare mot slutet. Känner nog inte igen min egen mastering... 🤪😳

Pinsamt om man skulle rösta på sig själv. Gör jag det så säger jag till så ni kan bortse från den. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte någon moderator se vilka som har röstat?

Nu ska vi inte ta detta på blodigt allvar. Det är ju dessutom illerrre som ska välja i slutändan i alla fall. Sen tycker jag alla som röstar har skyldighet att skriva i tråden och förklara lite hur man tänkt.

Men för att svara på frågan så tror jag säkert att moderatorer kan se vilka som röstat. Om vi ber snällt får vi säkert "svaren" på det också.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Sen tycker jag alla som röstar har skyldighet att skriva i tråden och förklara lite hur man tänkt.

Ok då...... 😛

Jag har i alla fall röstat och fastnade av någon anledning för #4 (och om det nu skulle vara min, vilket jag inte tror, så ber jag 1000x om ursäkt). Vet inte varför direkt, men jag tyckte man hörde basen bra, diskanten fint och jag tyckte den passade låten helt enkelt.

Kanske inte så j-a bra förklaring, men det är det jag har att komma med.

Edit: stavning

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte hur mkt du är hemma på SONAR men det bör ju bara vara att ctrl-klicka på respektive spår medan de är i antagonistiskt läge. En mute och en solo; markera båda och ctrl-klick på den knapp som ska (av)aktiveras.

Jo att på något sätt invertera inställningarna var jag ute efter. Funkar utmärkt. Tack John!

Redigerat av equality
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska vi inte ta detta på blodigt allvar. Det är ju dessutom illerrre som ska välja i slutändan i alla fall. Sen tycker jag alla som röstar har skyldighet att skriva i tråden och förklara lite hur man tänkt.

Men för att svara på frågan så tror jag säkert att moderatorer kan se vilka som röstat. Om vi ber snällt får vi säkert "svaren" på det också.

mvh Jon

Nej det behöver absolut inte vara så allvarligt... tänkte bara att det kunde vara ett svar på inlägg #46. Ärligt talat så tror jag inte att nån går in och röstar på sig själv från olika konton.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det behöver absolut inte vara så allvarligt... tänkte bara att det kunde vara ett svar på inlägg #46. Ärligt talat så tror jag inte att nån går in och röstar på sig själv från olika konton.

Det vore faktiskt ganska komiskt när man tänker på det 🙂 Speciellt eftersom man vinner äran. Vem är det då man lurar egentligen? Knivig fråga...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det här ju skitsvårt mycket svårare än mix tävlingen tycker jag i alla fall.

Jag vet inte hur ni andra gör men jag har försökt att hitta nån slags "genomsnitts" nivå för bidragen för att kunna göra en så rättvis bedömning som jag personligen klarar av att få till.

Ska försöka få fram min vinnare så fort jag kan men om jag mäktar med att ge detaljerad info bidrag för bidrag det vet jag inte. Det är stor risk för att jag bara kör på och väljer den jag gillar bäst utan någon detaljerad analys. Stor heder till dom som gör det, hatten av för dom. Hur som helst jag ber om ursäkt i förväg om jag inte pallar det, vi får se.

Jag lyssnar i mina AKG 240 lurar, min fru skulle bli galen av att höra samma låt om och om och om igen 😄 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom ihåg att den master Ni fastnar för bör fungera på flertalet system, d.v.s. det ska inte spela någon roll om det är ett PA, olika hörlurar, eller monitorer/högtalare. En master ska fungera, och låta bra överallt 🙂

Ofta det mina mixar faller på. Låter kanon i studiolurarna (som förlåter allt) men apa i bilstereon. 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Nu har jag tre jag valt ut som favvo, urvalsprocess inledd.

När det gäller lurar eller ej så tror jag inte det spelar jätte stor roll i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Den här mixen vi fick var ok och drar man inte bort nåt men lägger till så är det fullt möjligt att göra det i lurar. Givetvis beror det på vad man lägger till och hur.

Oavsett det så hittar jag inte/känner inte igen min version när jag laddar in alla i Mixbus. Varken på sound eller om jag jämför vågformer. Jag har säkert missat och inte läst ordentligt så det beror nog på nån behandling som gjorts på alla.

Nu ska jag rösta 😛 .

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nära att rösta på mitt eget bidrag för jag trodde det var ett annat innan jag a/b lyssnade.. 😱

En sak som är jäkligt synd är det lilla fraset/disten som finns i originalet, men som går att bortse ifrån, blir närapå outhärdligt i de bidrag som pressat mest.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var nära att rösta på mitt eget bidrag för jag trodde det var ett annat innan jag a/b lyssnade.. 😱

En sak som är jäkligt synd är det lilla fraset/disten som finns i originalet, men som går att bortse ifrån, blir närapå outhärdligt i de bidrag som pressat mest.

Något jag kan fixa i mixen lite senare kanske? Har som sagt beat + vokaler.

Mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok vi byter ut "beat" mot bakgrundsljud, även om ett beat visst kan innehålla mer än bara percussion/trummor. Allt bakgrundsljud (trummor, stråkar osv) är en mp3:a, utöver detta har jag då haft tillgång till vokalerna som wav på separata spår.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...