Jump to content
Annons

Mastringstävling - Vinnare utsedd!


Jon Rinneby

Mastring  

30 röster

  1. 1. Vilket bidrag gillar du bäst?

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      8
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      4
    • 11
      7
    • 12
      3
    • 13
      0
    • 14
      2


Recommended Posts

Annons

Jag har oxå lyssnat, men jag tycker det är för svårt att utse en vinnare, så jag röstar inte. Ingen music jag begriper så värst. Pianospelet låter som tidiga tv-spel, hu!

Några har ju lyckats dämpa vox-essen bättre än andra. Nr 8 lät ganska bra tyckte jag vid lyssningen, men att lyssna på så många versioner av samma låt grötar till det i min skalle så om jag röstade är det stor risk att jag inte skulle rösta på det jag borde ha röstat på om jag givit lyssningen mkt längre tid.

Väldigt intressant ändå med såna här tävlingar. 😎 Hatten av för er som kan och orkar greja med allt. J-a bra spelare tex. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Jag undrar vad du gjorde med våra filer för jag hittar inte min. Den som liknar min mest är ändå väldigt olik både när det gäller soundet och hur vågformen ser ut.

Som vanligt så blir jag överaskad när jag ser hur folk röstar. Det är helt enkelt så att det som sägs här bör man ta med en nypa salt.

6 är bäst därefter 4 sen 10

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad du gjorde med våra filer för jag hittar inte min. Den som liknar min mest är ändå väldigt olik både när det gäller soundet och hur vågformen ser ut.

Som vanligt så blir jag överaskad när jag ser hur folk röstar. Det är helt enkelt så att det som sägs här bör man ta med en nypa salt.

6 är bäst därefter 4 sen 10

Du har Pm

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag undrar vad du gjorde med våra filer för jag hittar inte min. Den som liknar min mest är ändå väldigt olik både när det gäller soundet och hur vågformen ser ut.

Som vanligt så blir jag överaskad när jag ser hur folk röstar. Det är helt enkelt så att det som sägs här bör man ta med en nypa salt.

6 är bäst därefter 4 sen 10

Smaken är som baken... Om du ger 100 personer valet att välja och 70% väljer ett alternativ som de helst lyssnar på så spelar det egentligen ingen roll vad en expert anser rätt imo. Lite som att argumentera med gordon ramsey att mcdonalds faktiskt är gott.

6 & 11 var båda med i min top 4 efter första genomlyssningen.

Redigerat av illerrre
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag öskar få minst en dag till innan röstningen stängs.

Precis hemkommen från jobb och jag vill kunna lyssna mot min egna referens.

Tack på förhand!!!

/Mojje

Lugnt, inget datum är satt. Du har tid på dig. Förvarnar innan allt avgörs.

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Smaken är som baken... Om du ger 100 personer valet att välja och 70% väljer ett alternativ som de helst lyssnar på så spelar det egentligen ingen roll vad en expert anser rätt imo. Lite som att argumentera med gordon ramsey att mcdonalds faktiskt är gott.

6 & 11 var båda med i min top 4 efter första genomlyssningen.

Jo så är det. Det är bara det att vi är rätt många här som är tvärsäkra på vad som är kasst eller bra. Sanningen är den att vi suger ungefär lika mycket men på olika sätt. Det blev väldigt tydligt på mixtävlingen då jag trodde man skulle få höra riktigt bra grejor. Det var så att man var lite skraj för att skicka in nåt själv, så bra förväntade jag mig att det skulle va. Det gick över kan jag lova hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!!!!

Jag hann med!!!

Har lyssnat.

Genom fullt PA med tre ggr dubbel 18" per sida. (Lite klent för att köra hiphop på men...)

Genom laptop och Sennheiser HD25 samt UE inear.

I bilen på ajfånen via radiosändare och ursunk orginal Renualt Scenic Total Sound Solution extraordinare!

Genom mitt egna system där jag mixar och mastrar som är ett enkelt M-Audio LX-4 i 2.1 med sub.

Det finns bara en fil som klarar alla systemen.

Nummer 6!!

Dock saknar jag kontrollerad subbas i denna master!!!!!!

Över lag kan man känna pumpande limiters, ihåliga ljudbilder och taffliga försök att tämja diskant.

Förbannat mycket distortion över lag!

Det håller inte!

Tilläggas bör...

Filen vi presenterades med, är nog vad man i masteringsituation, de fakto, är det värsta tänkbara scenariot!

Ett backtrack och vox pålagt åvanpå!

Än värre är det att mixa skiten och försöka få det att limma ihop utan att komprimera bort varenda transient som visar vägen för hur ljuden verkligen ska låta.

Gillar låten som attans.

illerrre! (som förövrigt har ett nick som man nästan skiter i att försöka stava rätt på grund av alla jävla r och l!!!!)

Ge din "mockup" (läs arr.) till en uppsättning duktiga musiker.

Gör om gör rätt!

Din musik förtjänar fan mig att låta bättre än så här. Du har ju supergott groove i rappen och sången!!!

Hoppas du hajjar den vänliga tonen i detta.

Piiiz bangeeerz!!!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha, tack cruncher:)

"Ge din "mockup" (läs arr.) till en uppsättning duktiga musiker."

Vem är detta då? Xarc mastering, blev inte bra. Cutting room, blev inte bra.

Han menar ju att du är mycket bättre än de "beats" du sjunger o rappar till. Håller med pådet starkt. Fixa riktiga musiker som kan lira. Det kan ju vara riktig trummis plus trummaskin osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjoho!!!!

Jag hann med!!!

Har lyssnat.

Genom fullt PA med tre ggr dubbel 18" per sida. (Lite klent för att köra hiphop på men...)

Genom laptop och Sennheiser HD25 samt UE inear.

I bilen på ajfånen via radiosändare och ursunk orginal Renualt Scenic Total Sound Solution extraordinare!

Genom mitt egna system där jag mixar och mastrar som är ett enkelt M-Audio LX-4 i 2.1 med sub.

Det finns bara en fil som klarar alla systemen.

Nummer 6!!

Dock saknar jag kontrollerad subbas i denna master!!!!!!

Över lag kan man känna pumpande limiters, ihåliga ljudbilder och taffliga försök att tämja diskant.

Förbannat mycket distortion över lag!

Det håller inte!

Tilläggas bör...

Filen vi presenterades med, är nog vad man i masteringsituation, de fakto, är det värsta tänkbara scenariot!

Ett backtrack och vox pålagt åvanpå!

Än värre är det att mixa skiten och försöka få det att limma ihop utan att komprimera bort varenda transient som visar vägen för hur ljuden verkligen ska låta.

Gillar låten som attans.

illerrre! (som förövrigt har ett nick som man nästan skiter i att försöka stava rätt på grund av alla jävla r och l!!!!)

Ge din "mockup" (läs arr.) till en uppsättning duktiga musiker.

Gör om gör rätt!

Din musik förtjänar fan mig att låta bättre än så här. Du har ju supergott groove i rappen och sången!!!

Hoppas du hajjar den vänliga tonen i detta.

Piiiz bangeeerz!!!

/Cruncharn'

Kanoninlägg! Uppskattas.

Ja det är knappast optimalt att få en mp3a med backtrack och sen lite vokals. Men illerrre är väl medveten om detta och har lovat att bättra sig framöver. 🙂

Nice låt ja! Och det går säkert att skrapa fram en duglig master ska ni se, glöm inte att folket här e ljudnördar. Normalkonsumenten kommer tycka det låter hur bra som helst. 😉

Finns inte så mycket mer jag kan göra i "mixen" tror jag. Eventuellt försöka fila bort lite mer "s" om det ens är lönt? Se om man kan addera nån fejksub som inte finns där. Har inte testat rbass, borde kanske göra det...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Han menar ju att du är mycket bättre än de "beats" du sjunger o rappar till. Håller med pådet starkt. Fixa riktiga musiker som kan lira. Det kan ju vara riktig trummis plus trummaskin osv.

Aha:) Ja, men det ska vi bättra på i framtiden. Nu har jag precis börjat igen efter 3 års uppehåll så har massa beats och texter liggandes och har ju pushat mig själv att dra 10 låtar till ~20 september. Efter det ska det bli seriöst, förhoppningsvis.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha:) Ja, men det ska vi bättra på i framtiden. Nu har jag precis börjat igen efter 3 års uppehåll så har massa beats och texter liggandes och har ju pushat mig själv att dra 10 låtar till ~20 september. Efter det ska det bli seriöst, förhoppningsvis.

20 sept, nu får vi ligga i...

mvh Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao.. nu har även jag röstat .. Men nu fick jag en liten funderare: Det är visserligen inte skrivet i "tävlingsreglerna" att man inte får rösta på sig själv, men, det vore ju rätt trist om de som deltar gör det? Visserligen jäkligt svårt om man är nöjd med sitt arbete att rösta på något annat, men ändå... nu hittade jag som sagt ett bidrag som låg ganska när mitt eget ideal så det fick bli det.

Komigen nu, rösta på

@Illerre: Ett riktigt band vore ju kungligt, tror oxå dina produktioner skulle lyfta enormt.

Så lycka till framöver!

Link to comment
Dela på andra sajter

Följer på i Lundins spår...

Om man inte kan se andras arbete som alternativ till ens egna...., så kommer man få det jäkligt svårt att kunna mäta sig med "the real boys"!

Ergo: ....att rösta på sig själv, är bara dålig insikt!

Detta utan att peka på någon.

Bara andemening!

Bra att det kommer in röster.

För övrigt till de som inte röstat.

Det är skit samma om man kan motivera sitt svar eller inte.

Det här handlar om feeling.

"-Jag gillade soundet på den låten!"

Ingen kraver någon motprestation vilket gör att vem som helst kan rösta.

Bra för pollen, bra för deltagarna, bra för medlemmar som kanske behöver hjälp med mastering i framtiden. Vems sound man vänders sig till etc!

Finns inga regler i detta!

Lyssna på hur många plattor ni har där hemma som verkligen berör er så pass att de spelas om och om igen med en forummedlems analytiska tänkande; Det här är en genombra och väl bearbetad produktion som verkligen framhäver avsikten med musiken!

....dom proddarna är ganska få!

Så kör på nu!

Rösta så det skakar i servrarna nu!!!

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Ergo: ....att rösta på sig själv, är bara dålig insikt!

Om man på fullt allvar inte kan urskilja sitt eget jobb från alla andra bidrag då? 😉

Brinnande Sven hade ju också det problemet.

Jag tror inte som sagt inte att jag röstat på mig själv, men om jag gjort det så kan den rösten gärna räknas bort.......

Link to comment
Dela på andra sajter

Blev nog ett syftningsfel från min sida!

Jag hade oxå trubbel med att känna igen min master!

Jag menade avsiktligen!

Sorry Blues, inte meningen att rikta det på annat sätt!

Hoppas på förståelse och jag ber om ursäkt.

...jag hade personligen blivit asförbannad om jag suttit i din sits!

Sorry!! På riktigt!!

/Mojje

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry Blues, inte meningen att rikta det på annat sätt!

Hoppas på förståelse och jag ber om ursäkt.

...jag hade personligen blivit asförbannad om jag suttit i din sits!

Sorry!! På riktigt!!

/Mojje

Haha, ingen fara alls.

Men tack i alla fall. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet hur 11an står sig i en bilstero/laptop?

11an och 6an tycker jag är de bästa. 6an håller var den än spelas enligt cruncher, hurvida 11an gör det vet jag inte (har ingen bilstero eller laptop t.ex.). 11an tycker jag har ett sämre outro än 6an, men tycker kören på 11an är bättre än 6an vilket väger tyngre för mig.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...