Jump to content
Annons

Mastringstävling - Vinnare utsedd!


Jon Rinneby

Mastring  

30 röster

  1. 1. Vilket bidrag gillar du bäst?

    • 1
      2
    • 2
      0
    • 3
      0
    • 4
      1
    • 5
      2
    • 6
      8
    • 7
      1
    • 8
      0
    • 9
      0
    • 10
      4
    • 11
      7
    • 12
      3
    • 13
      0
    • 14
      2


Recommended Posts

Annons

Kul och intressant att ta del av de olika bidragen. Tack till alla som lämnat in, och till illerrre och Yllet som gjort tävlingen möjlig. Jag har skrivit mina kommentarer samtidigt som jag lyssnat. Och som vanligt ligger fokus på saker som sticker ut och kunde gjorts bättre (enligt min humbla åsikt). Hoppas ni som står för bidragen kan plocka ut det konstruktiva i kritiken. 🙂

1. Skoopat mellanregister. Funkar hyffsat på den här låten. Men lyftet i diskanten är för mycket, även om det är relativt mjukt gjort. Låter som en kombination av de-esser och saturation. I lagom dos hade det gett ett lyxigt resultat.

2. För mycket 2 kHz. Blir snabbt trött i öronen.

3. Verkar försiktigt justerad. Funkar bra, men jag hade nog velat att man bearbetade burkfrekvenserna på sången något.

4. Får intrycket att mastringsteknikern inte gillar diskant, har obalanserad lyssning eller mastrar på stark ljudnivå. EQ-justeringen ger ett fokus kring 800 Hz och resultatet blir en burkig ljudbild.

5. Mycket stereobreddning och ett lyft övre mellanregister. Antagligen för att fram sången, men i längden tröttar det öronen.

6. Som en korsning mellan bidrag ett och fyra. Den saknar lyftet i diskanten och är inte lika scoopad i mellanregistret, jämfört med bidrag ett. Jämfört med bidrag fyra så har vi ingen buildup kring 800 Hz. Diskanten är tydlig men relativt smooth. Lite stickiga ess, men det verkar vara en avvägningsfråga. Sången ligger bra i ljudbilden.

7. Låter som det är många effekter igång här. Mixen har gått lite förlorad i processen.

8. Försiktigt behandlad, verkar det som. Lite instängd känsla. Rösten döljs lite i det burkiga mellanregistret.

9. Lik bidrag åtta. Lite öppnare mellanregister. Det plockar fram sången, men gör samtidigt ljudbilden lite hårdare.

10. Får känslan att man applicerat ett preset i en mastringsplugg. No offense. Lyftet i övre mellanregistret ger en megafonliknande effekt på rösten. Tröttar öronen i längden.

11. Här är någon som gillar diskant. Jämfört med bidrag ett sätter det fokus på hihaten. Scoopet i mellanregistret bakar in sången på ett coolt sätt. Jag saknar dock närvaro i övre mellanregister. Antagligen hihaten som distraherar. Mycket stereobreddning som funkar, förutom att pianot blir lite för brett.

12. Okontrollerad sub och en limiter som kroknar.

13. Klipper mycket. Scoopet i mellanregistret tar bort mycket av energin i låten.

14. En puckel i mellanregistret framhäver burkfrekvenserna i sången.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Kul och intressant att ta del av de olika bidragen. Tack till alla som lämnat in, och till illerrre och Yllet som gjort tävlingen möjlig. Jag har skrivit mina kommentarer samtidigt som jag lyssnat. Och som vanligt ligger fokus på saker som sticker ut och kunde gjorts bättre (enligt min humbla åsikt). Hoppas ni som står för bidragen kan plocka ut det konstruktiva i kritiken. 🙂

1. Skoopat mellanregister. Funkar hyffsat på den här låten. Men lyftet i diskanten är för mycket, även om det är relativt mjukt gjort. Låter som en kombination av de-esser och saturation. I lagom dos hade det gett ett lyxigt resultat.

2. För mycket 2 kHz. Blir snabbt trött i öronen.

3. Verkar försiktigt justerad. Funkar bra, men jag hade nog velat att man bearbetade burkfrekvenserna på sången något.

4. Får intrycket att mastringsteknikern inte gillar diskant, har obalanserad lyssning eller mastrar på stark ljudnivå. EQ-justeringen ger ett fokus kring 800 Hz och resultatet blir en burkig ljudbild.

5. Mycket stereobreddning och ett lyft övre mellanregister. Antagligen för att fram sången, men i längden tröttar det öronen.

6. Som en korsning mellan bidrag ett och fyra. Den saknar lyftet i diskanten och är inte lika scoopad i mellanregistret, jämfört med bidrag ett. Jämfört med bidrag fyra så har vi ingen buildup kring 800 Hz. Diskanten är tydlig men relativt smooth. Lite stickiga ess, men det verkar vara en avvägningsfråga. Sången ligger bra i ljudbilden.

7. Låter som det är många effekter igång här. Mixen har gått lite förlorad i processen.

8. Försiktigt behandlad, verkar det som. Lite instängd känsla. Rösten döljs lite i det burkiga mellanregistret.

9. Lik bidrag åtta. Lite öppnare mellanregister. Det plockar fram sången, men gör samtidigt ljudbilden lite hårdare.

10. Får känslan att man applicerat ett preset i en mastringsplugg. No offense. Lyftet i övre mellanregistret ger en megafonliknande effekt på rösten. Tröttar öronen i längden.

11. Här är någon som gillar diskant. Jämfört med bidrag ett sätter det fokus på hihaten. Scoopet i mellanregistret bakar in sången på ett coolt sätt. Jag saknar dock närvaro i övre mellanregister. Antagligen hihaten som distraherar. Mycket stereobreddning som funkar, förutom att pianot blir lite för brett.

12. Okontrollerad sub och en limiter som kroknar.

13. Klipper mycket. Scoopet i mellanregistret tar bort mycket av energin i låten.

14. En puckel i mellanregistret framhäver burkfrekvenserna i sången.

Så ska en slipsten dras!

Vad sägs om att avsluta tävlingen i morgon Ons?

mvh Jon

Redigerat av Yllet
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Alltså 6an låter bra, dom andra också utom min (som jag tror jag lyckats identifiera) dessvärre. Min blev lite annorlunda och till och med vågformen var lite olika jämfört med mitt eget original. Vet inte vad som hände men det kanske var uppladdningar och mp3 konverteringar hit och dit som gjorde det. Det gjorde ingen skillnad dock den sög ändå 😄 .

Lycka till och grattis till den som vinner

Link to comment
Dela på andra sajter

Dags för resultat!

Vinnaren, eller rättare sagt vinnarna, består av två personer nämligen...

Bluesboy och Wollie! Båda med 7 röster vardera, stort grattis

Bakom siffrorna gömmer sig följande deltagare (hoppas jag inte strulat till det nu). Jag väljer att inte skriva ut poängen här, ni får kika själva i pollen om ni är intresserade.

1. ML

2. Mikey

3. Dunder

4. Bloeas

5. Frekvens

6. Bluesboy

7. Neosus

8. Herbeck

9. Burning

10. Crunchman

11. Wollie

12. Hipsterloffot

13. Robc

14. Equality

Stort tack till alla som ställt upp, detta får vi göra om!

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till vinnarna!

Tusen tack till illerrre och Yllet som styrde upp en kul tävling.

Mycket lärorikt och intressant! Ser fram emot fler utmaningar!

En stor eloge till KillwithSkill och joachime för utförliga kommentarer!

Mvh

Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort grattis till vinnarna! 🙂 Stort tack till Yllet och illerrre 🙂 Jag vill inte skylla på något alls, däremot följer här en förklaring, och som Joachime skrev, så blev det lite mycket diskant/mellanregister på min version därför att jag ville ha en briljans/klarhet i ljudbilden. Nackdelen blev då att även de starka, och utbredda S'en inte gick att "pressa ned" på ett snyggt sätt därför att Hi-haten blev lidande istället. Jag hade dessutom massor med versioner, varav den som skulle varit med (en mindre s-ig version) inte lades upp här. DOCK så skickades den versionen till illerrre för länge sedan (strax efter "deadline"). Det kan Ni kolla upp med illerrre om Ni vill 😉 Åter igen, skitkul tävling!!! Jag skulle vilja ha en liknande tävling med STEM mix/mastering, det vore as-kul 🙂 Vänligen Mikey

Låter som ursäkter, varför?

  • Gilla 6
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som ursäkter, varför?

Såså, nu tar vi det lugnt. 🙂 Det är aldrig roligt att "förlora" även om jag inte tycker att man kan tala om det i detta sammanhang. Alla gjorde ett tappert försök och det betyder mest. Nästa gång kanske utgången blir en helt annan.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Såså, nu tar vi det lugnt. 🙂 Det är aldrig roligt att "förlora" även om jag inte tycker att man kan tala om det i detta sammanhang. Alla gjorde ett tappert försök och det betyder mest. Nästa gång kanske utgången blir en helt annan. mvh Jon

Jag är kolugn! 😄 Njae asså min tanke var bara att om man gjort ett jobb man inte är nöjd med varför släppa det då? Särskilt om man erbjuder dessa tjänster mot betalning så får ju jag inte särskilt stort förtroende i så fall.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Så hur får man tag på woolie? 🙂 Han har inte skrivit i tråden.

Jag ger det till 11an baserat på att den var med i min första top 4, det var yllets andraval, de utförliga kommentarerna i tråden och antalet forumröster.

Wollie är ute och firar, såg honom nere vid korvkiosken körandes en epatraktor.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det skulle i och för sig vara skoj att få koll på vad det var som gjorde att min och jag tror även någon annans blev ändrad i förhållande till hur våra egna lät och såg ut här hemma. Jag menar så man vet vad man ska undvika i framtiden

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha! Det här var ytterst märkligt......skall först och främst be att få tacka för både röster & gratulationer.

Vet inte riktigt vad jag skall säga,det känns ungefär som man tagit OS-guld eller nå't. 😛

Step-by-step? Jaaa....Visst kan jag väl skriva upp vad jag gjort (men inte förrän jag är hemma och kan kolla projektet igen), men be mig inte förklara varför jag valde att göra si eller så. Och skicka för sjutton inga filer för mastring! 😄

Det här var nog mest ett turskott i mål, speciellt med tanke på att genren är hyfsat långt ifrån vad jag föredrar (No offense, illerre) 😉

Nåja.....tack som f-n i alla fall!

P.S. Det jag kan säga är att jag har inte använt "riktiga monitorer" och har absolut inte ett korrekt behandlat (för övrigt inte behandlat alls) rum. D.S

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Wollie är ute och firar, såg honom nere vid korvkiosken körandes en epatraktor.

/Jon

Såja.. nu är jag tillbaka från min epa runda med stans bästa grillade! 😎

Vad kul at jag fick så många röster. Tack alla insatta i den här tråden. Delad glädje är dubbel glädje så grattis BluesBoy.. Du fick ju till och med en röst mer tillslut även om den kom in för sent.

illerrre... Om du vill så kan du få en ny version där jag öppnar upp pianot i slutet. Ska bara hinna till studion och fixa det. Nästa vecka börjar skolan och som lärare är det en del att planera veckan innan men så fort det finns tid.

Ytterligare åsikter på hur mastern kan förbättras uppskattas och om någon har några frågor så kör på.

Tillslut vill jag givetvis ge en stor eloge till yllet och illerre som gjorde denna tävling möjlig.

/ Woollie (med två o 😛)

Edit: BluesBoy, sorry för det glömda s:et.

Redigerat av woollie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...