Jump to content
Annons

Vilka ingredienser hör till ett bra solo ?


pxm

Recommended Posts

Jag gör ju instrumental musik.Det blir långa avsnitt med improvisationer.Känner att jag kört fast litet den sista månaden och det blir svårt att hålla intresset uppe under några minuter....Söker därför nya grepp att testa-därför undrar jag vilka ingredienser ni tycker hör till en bra blowin/solo ????

mvh

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antingen gör man det som Neil Peart eller Bonham - en form av konceptsolo med olika stadier och kontextuella miljöer med olika stämning.

Eller så gör man som Dave och de andra gossarna och spelar över en vamp eller ostinato som är lagt av dem själva eller medmusikanter.

Dynamik, tension-release, question-answer - olika faser i solot så det blir melodiskt...blabla

Link to comment
Dela på andra sajter

mmmm. Instrumental musik 🙂 Me like!

Känner igen problemet. Sysslar nästan uteslutande med instrumentalt. För mig är det så att man lätt hamnar i "former och mallar" som kan vara svåra att ta sig ur. Ett knep jag gjort för att hoppa ur det är nytt sätt att tänka... EN vän till mig är konstnär, och jag håller nu på med att tonsätta en av hans målningar. Sen lyssnar han på musiken och målar därefter ( han vet givetvis inte om vad jag i början ar tonsatt), sen så ska jag tonsätta hans nya målning... osv... ja, ni förstår kanske idén... Kan pågå ända fram till en vissen ton och ett svart streck som lutar neråt 😄

Aja, huvudsaken med detta projektet (visas när det är klart) är att komma ut lite från sina vanliga mönster. Att, som det så populärt heter, tänka utanför lådan.

Allt behöver inte vara en omedelbar "hit", utna det får gärna ta lite längre tid...

Just detta projektet är inte ämnat för att just försöka sälja drivor av musik, utan mer utforska vad som händer då man får nya intryck att jobba med, och det kanske är just det du också behöver? Eller bara just lyssna på annan musik än det du för närvarande håller på med/ lyssnar på?

Prova andra skalor? Hur länge kan man lira samma ton i olika rytmiseringar? Om din musikaliska hjälte skulle lira just detta solo, hur skulle just det låta? Ja osv... Kontentan av det hela (som också skrivits tidigare), gör nåt som du inte har tänkt tidigare...

Mvh

Magnus, för närvarande på ett hotell i Istanbul, efter turné med musiker från turkiet, med heeeelt andra skalor än vad jag är van vid....

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det ska vara luft i det och fantasi och melodiöst och en del av musikstycket. Det får inte vara så att man har en bakgrund man spelar solo till, det ska hänga ihop och vara lika viktiga delar. Själv föredrar jag att inte tänka rena solo termer utan kanske som en melodistämma ev improviserad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet ju att du håller på med mer jazzfusion stuket där och de e ju inte det lättaste... i min värld iallafall.

Det jag tänker mest på är att kanske jobba mer med harmonierna. Lyssna på den musik som du gillar mest. Klura ut hur dom bygger upp sina harmonier.

Sedan... Försöka att göra nånslags melodi till harmonierna.

Det är vad jag kan tänka mig att du behöver jobba mer med. Alltså Harmonier och melodi som passar i det... på något sätt.

Lösa tankar ifrån mig..

mvh // neosus

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag kommer till den gränsen där jag saknar all inspiration och kört still, så brukar jag helt sluta med musik i några dagar eller veckor. Och under tiden brukar jag träna ekstra mycket, går ut och går i nya miljöer. Sakta men säkert kommer suget tillbaka och det börjar klia i fingrarna. Eftersom jag inte är fulllärd och säkerligen aldrig blir det, så brukar jag när jag börjar spela igen lära mig något helt nytt som jag aldrig provat på förr. Det kan vara att jag köper tex learn to shredd dvd från lick library och då börjar skaparglädjen igen. Och något som är kul det är att gå tillbaka till låtar man gjorde i början och helt göra om dom, med dom färdigheterna man besitter idag men inte då. Det är det jag lärt mig att variation och pauser håller intresset uppe 🙂

Ett bra gitarrsolo är när det följer låten och blir det lilla potenshöjande i låten. Det behöver inte vara så tekniskt extremt eller följa alla regler till punkt och pricka. Enkelheten och lite överraskningar brukar ge bäst resultat. En väldigt känd amerikansk producent hörde av sig angående en låt som jag gjort och han gillade den för melodin var så enkel och samma sak med gitarrsolot och det fastnade direkt. Och jag tror att många tänker så när dom gör solos, att det skall vara så avancerat och så snabbt som möjligt.

Mvh

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra solo för mig är ett solo som får håren att resa sig på armarna och ögonen att sluta sig - mer tips än så kan jag nog inte ge tyvärr. Alla mina favoritsolon är egentligen väldigt olika sinsemellan, vissa är tekniska underverk och andra är lugna svepande tysta, viskande berättelser. När jag själv skriver solon brukar jag låta det komma spontant. Ofta en blandning av att jag jammar över partiet där solot ska ligga och att jag på förhand har en idé om hur det ska låta. Jag brukar generellt inte improvisera mina solon från början till slut, men jag baserar dem gärna på idéer och figurer som dykt upp när jag improviserat.

Det är en förbannad konst helt enkelt. Låt fingrarna följa hjärtat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Här har du lite exempel på gitarrsolo som inte är så tekniskt avancerade, men förhöjer låten endån. Den första är instrumental låt ,och det var denna som den amerikanska producenten fastnade för. Och det är ren improvisering och solot i låten är första tagning.

http://soundcloud.com/henber77/henber77-anthem

sen den andra är en skit låt jag gjort men solot är hyfsat. Och det är ett väldigt enkelt solo utan några som helst tekniskt svåra saker. Och samma här det är ren improvisering.

Denna versionen är dock utan bas så lyssna bara på solot som börjar 2:10

http://soundcloud.com/henber77/henber77-only-you-with/s-Kuu4v

Som sagt enkelhet och improvision som följer låten har alltid funkat bra för mig. Sen att några som lyssnar på detta och tycker detta är rent mög. Det kommer man aldrig ifrån

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara som flera här har sagt, melodiska och passande, spännande slingor och tilltag som sedan stegras är väl det traditionella receptet, men samtidigt tycker jag det kan vara nog så hårresande med ett minimalistiskt solo med väl valda toner och uttryck, tänker främst på Miles Davis senare epok tex, detta går att applicera med fördel om man vågar och givetvis har den känslan!

Saknar du inspiration don't push it ta ett break på ett så långt tag som det behövs det är inte en synd tvärtom*

Link to comment
Dela på andra sajter

ett litet tips kan vara att inte stirra sig blind på att man ska spela ett solo utan att man lägger till en beståndsdel av låten

sådär: en för många säkert diffus och obefintlig skillnad som man antingen förstår helt eller inte fattar alls 😉

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Timing, det är allt!

Har man ingen timing kommer det att låta skit även om man sätter alla jordens skalor som en smäck.

Däremot går det bra att spela nästan vilka toner som helst bara man gör det med övertygelse och timing.

Så klart ska man ha bra koll på tonmaterialet för att det ska låta riktigt bra men jag tycker timingen är viktigare.

En annan sak som man ska tänka på när man spelar solo är att när man väl spelar solo i en låt så kommer man sällan använda nya mönster eller strukturer som man aldrig har spelat förut. Öva därför in olika mönster och strukturer som du kan använda dig av och blanda upp ditt solo med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul diskussion 🙂 Jag har väl mest erfarenhet inom vokal rockmusik snarare än jazz/fusion, men vissa saker går såklart att tillämpa överallt. Huvudsaken är väl att verkligen, verkligen lyssna och känna in låten som solot hör till, och låta musiken guida solot snarare än tvärtom. Ibland är det gött om ett trumfill markerar delar av ett solo men solot ska inte kasta omkull låten bara för att man vill trycka in ett fett lick som egentligen inte passar in.

Jag brukar lägga upp ett solo ungefär som jag skriver låtar, och då brukar jag prioritera en viss catchiness med mycket sväng och rytm. Förutsatt att låten ska ha sväng, that is. Och precis som en låt bör leda nånstans så bör solot också det, d.v.s. ett klimax som folk sagt tidigare. Klimaxet blir "syftet" med solot. Det kan vara både i början, mitten eller slutet. Sen spelar jag hellre för kort än för långt. Detta gäller för låtar också, vill publiken höra en refräng 2 gånger så är det bättre att bara spela den en gång än 4 gånger.

Jag brukar försöka få med några toner som har nån slags anknytning eller referens till sångmelodin eller kompfiguren, gärna nåt litet bluesigt eller jazzigt inslag, och nånstans en liten "shot" av snabbhet eller fingervrickning. Däremellan satsar jag mest på att markera de rytmer som kompet spelar.

1:45 i den här är ett exempel på hur jag ofta lägger upp mina solon.

2:30 i denna följer samma princip.

http://www.youtube.com/watch?v=9nfPfvGclbw&feature=related

De här exemplen är ju för snabbare låtar, och det är ju värt att poängtera att olika tempon, genres och förstärkarinställningar etc. alla påverkar hur ett solo "bör" konstrueras. Det är rent ut sagt korkat att nöja sej med ett par grundprinciper och köra på dom oavsett låt.

- edit - Viktigt är också att tänka igenom hur solot ska kompas, både ackordsmässigt, rytmiskt och arrangeringsmässigt. Det kanske blir för tråkigt om man bara solar över refrängkompet, och för lösryckt om man kommer på ett helt nytt komp bara för solot. Sen kan det vara idé att hålla igen på trumfills, basgångar och övriga instrumentalslingor under solot.

Redigerat av John NT
Link to comment
Dela på andra sajter

För mig representerar ofta det sk. solot den del av låten där man kan vrida och vända på tidigare presenterade

ackordprogressioner och rytmiska mönster så att det dras till sin musikaliska spets. Om vers och refräng står för

den konventionella tolkningen av låten, så är solot dess advantgardistiska motpol. Vad det gäller improviseringstips så är jag väldigt svag för melodiska motiv som inte går jämnt upp i takten och som "vandrar" eller fasförskjuts mellan takterna då de upprepas. Man uppnår då att frasens olika toner "smakar" olika då de hamnar on- respektive offbeat på olika positioner i takten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...