Jump to content
Annons

Quoman

Medlem
  • Antal inlägg

    76
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

11 Bra

Om Quoman

  • Födelsedag 1988-11-16

Om mig

  • Kön
    Man

Senaste profilbesökare

4 106 profilvisningar
  1. Tack för bra råd om gips mm. Är det någon som har något klokt att säga om vägg och takkonstruktionen när det gäller hur jag bör regla? Ska snart såga virke. Funderar på om jag ska köra på 45*45 mm eller gå upp till 70*45 mm för det inre lagret i ytterväggarna. Hur mycket kommer jag egentligen vinna på 2,5 cm extra isolering? Är det är en bra idé att lägga reglarna 90° mot befintliga reglar i ytterväggen? Det lutar också åt att bygga taket enligt alternativ 2 ovan. Dvs lägga glespanel ovanpå underramen till takstolen. Kommer jag att förlora mycket ljudisolering på det pga stomljud via takstolarna eller är det marginellt om jag ser till att få det tätt?
  2. Låter bra att köra detta mellan skivorna. Men för att fylla upp försänkningen mellan skivorna borde jag väl kunna spackla på som vanligt?
  3. Har redan en massa 120-gipsskivor som blev över från husbygget. Men förlorar man så mycket på att de är fasade om man spacklar ordentligt? Ska kolla upp dämplim när jag kommer så långt.
  4. Ja, att sätta absorbenter i taket känns som en bra idé, det hade jag nog ändå tänkt göra. Men gissar att du menar du att det är bra att försöka få till så mycket takhöjd som möjligt för att få plats med tjockare absorbenter? Just nu lutar det åt alternativ 2 när det gäller takkonstruktion. Det känns betydligt enklare än alternativ 3 men ger ändå lite extra takhöjd. Det enda jag oroar mig över där är att takstolarna ska fånga upp resonans som sedan vandrar ut genom väggen. Kommer det att påverka ljudisoleringen nämnvärt?
  5. Nu när resten av huset snart är färdigbyggt är det dags för nästa projekt. I ett "förråd" bakom garaget har jag planerat att bygga en hemstudio men för att komma igång skulle jag behöva ha lite input när det gäller själva designen. Det är ett relativt litet utrymme (ca 4,7 x 3,4 m) och det kommer därför att vara gemensamt inspelningsrum och mixningsrum. Målet är att kunna spela musik med hyfsad volym utan att störa grannar. Garaget står 4,5 m från tomtgräns. Självklart vill jag även ha en så bra akustik för inspelning och lyssning som möjligt. Väggkonstruktion Ytterväggarna är reglade med 95x45 med cc 60. Min plan är där att regla på 45x45 liggande cc 60 innanför detta för att inte få genomgående reglar. Eller är det bättre att köra stående och förskjuta intervallet mot ytterväggen? Räcker 45 eller finns det mycket att vinna på att gå upp till 70-regel? På det inre regelverket tänker jag mig först OSB och sedan två lager gips. Fönstret som idag är 2-glas öppningsbart behöver troligtvis ses över också, kanske bara sätta ytterligare ett fönster i den inre väggen? Planlösning Ett så pass litet rum det är fråga om öppnar inte upp för så många olika varianter när det gäller planlösning. En grej jag dock tänkt på är att jag ogärna vill ha in kyla, snö och slask i studion, därför är en tanke att bygga en sluss/hall tillräckligt stor för att man ska kunna få av sig skorna. Har gjort två skisser på detta där mått är innermått med 45 reglar+osb och två lager gips. Planlösning 1 är mer praktisk då man får en alkov att ställa upp gitarrförstärkare eller annan utrustning i, men jag kan förstå om det finns akustiska fördelar med planlösning 2. Jag kommer även att försöka göra något åt hörnen på rummet även om det inte är inritat på skisserna. Planlösning 1: planlösning 2: Taket Den största frågan jag har innan jag kan komma igång är ändå taket. Jag behöver förhålla mig till fackverkstakstolar som är monterade på en höjd 238 cm över betongplattan. Det är inte ett alternativ för mig att ge mig på att försöka växla av dessa. Alternativ 1: Montera taket under takstolarna med glespanel och två lager gips och sedan fylla utrymmet ovanför med isolering (så har jag gjort inne i garaget). Det kommer dock sänka takhöjden med ca 5 cm och när golvet är på plats kommer jag att få en takhöjd på max 230 cm vilket känns i minsta laget. Jag misstänker att detta är det bästa alternativet rent ljudisoleringsmässigt då det är enklare att få innertaket helt tätt och att risken för stomljud som sprider sig via takstolarna minskar. Alternativ 2: Montera taket ovanför underramen på takstolen. Det skulle ge en ytterligare takhöjd på ca 15 cm jämfört med alternativ 1. Takstolarna skulle bli synliga men kan kläs in och snyggas till. Kanske svårare att få till ljudisolering pga stomljud som sprider sig via takstolarna och att det inte blir helt tätt? Alternativ 3: Regla upp ett brutet tak ovanför underramen på takstolarna. Det skulle ge en högre takhöjd, i alla fall på mitten av rummet, och dessutom göra så att man slipper parallella ytor mellan golv och tak. Likt alternativ 2 gissar jag att det kommer göra det svårare att ljudisolera på ett bra sätt. Här får jag ju dessutom diagonalstängerna på takstolarna att ta hänsyn till. Ventilation och uppvärmning När det gäller ventilation finns det redan ventiler för in och utflöde i ytterväggen som jag kommer använda men jag kommer självklart att leda luftflödet genom en labyrint för att minimera ljudläckage och koppla på en ventilationsfläkt vid utflödet. Jag funderar på om det är möjligt att återanvända varmluften från studion och låta utflödet gå ut i garaget men är lite tveksam. På vintern är garaget kanske 10 grader kallare än vad jag kommer ha i studion. Ev kommer jag även att fukta luften ytterligare med luftfuktare i studion för instrumentens skull. Kommer det att skapa fuktproblem i garaget? Värmekälla i studion kommer troligtvis bli ett oljeburet element under fönstret. Tacksam om jag kan få lite input kring de olika alternativen jag spånat på, eller om det finns ännu bättre sätt att göra det på.
  6. Även om man inte byter tonart till refrängen så kan det vara skönt att byta tonalt centrum. Låt exempelvis melodin ha ett tonalt centrum som är en ters högre än versmelodin.
  7. Ackordanalys är ingen exakt vetenskap, ofta kan valet av ackordbeteckning avgöras mer av sammanhanget än bara vilka toner som ingår. Om man vill så kan man såklart krångla till analysen jättemycket och analysera detta ackord som Fadd9 utan grundton eller C6/A(no3) lika gärna. Men jag tycker att poängen med ackordanalys är göra det så enkelt som möjligt. Annars kan man ju lika gärna bara skriva ut alla toner i ackorden. Själv skulle jag kunna skriva Am7 utan att blinka, en utebliven kvint brukar man inte göra så stort väsen av.
  8. Finns ju mängder med skivor där låtarna sitter ihop. Skulle aldrig köpa en CD-spelare som inte klarade av att spela utan pauser mellan låtarna.
  9. Olika tillverkare kör med olika polaritet av någon anledning. Det hjälper oftast att se till att man har samma märke på pedalen som på keyboarden om man inte har en pedal som går att ändra polaritet på.
  10. I vanliga fall vill man undvika att alla stämmor förflyttar sig parallellt åt samma håll. Detta kan dock låta ganska fett i gospel om stämmorna ligger relativt tätt. Lägg täta treklanger med sopran, alt och tenor och låt dem sedan förflytta sig parallellt.
  11. Nu när tråden ändå är igång igen så måste jag bara lämna ett bidrag. Det är få sångare som imponerar på mig så mycket som Bobby McFerrin. När det gäller rocksångare har jag svårt att komma ifrån Geddy Lee i Rush. Han har en sån härligt pressad och uttrycksfull ton när han sjunger i det högre registret. Lyssna tex på Freewill 4:10 och frammåt.
  12. Jag verkar haft fel här. Har alltid trott att transtube innebär halvrör. Men Transtube verkar vara en, av Peavey utvecklad, teknik som används för att efterlikna rörsoundet i en transistorförstärkare.
  13. Cb är ju inte tritonus till G så jag antar att du menar Db. För denna variant har jag nog aldrig stött på. Är nog mer familjär med det tidigare exemplet: Gm7 - Gb7b5 - Fmaj7. I steganalys så skulle jag skriva den II - subV - I.
  14. Quoman

    Filmmusik

    Oavsett vilken genre man studerar så märker man att filmmusik ofta är influerad av den romantiska musiken. En grej som är hämtat från romantiken är t.ex. idén med ledmotiv. Olika karaktärer och platser har olika motiv.
  15. Du är kanske ute efter en Peavey Bandit Solo Series? Den största skillnaden mellan dessa tidigare modeller och de senare modellerna är väl att de gamla banditerna var heltransistor medan 112:orna har ett rör i försteget. Sen förstår jag ärligt talat inte hur dessa förstärkare kan vara så billiga. I den prisklassen är de helt klart överlägsna. Dock så skulle jag inte rekommendera denna förstärkare till någon om inte priset är viktigare än ljudet. Köp en Peavy Classic 30 istället.
×
×
  • Skapa ny...