Jump to content

Lotta Fahlén

Medlem
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Lotta Fahlén last won the day on November 2 2020

Lotta Fahlén had the most liked content!

Community Reputation

21 Utmärkt

1 Follower

About Lotta Fahlén

  • Rank
    Med i gänget
  • Birthday 10/11/1990

About me

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Irya Gmeyner. Foto: Christian Gustavsson. Irya Gmeyner är filmkompositör, låtskrivare och producent som under de senaste åren haft fullt upp med att komponera för film, skriva ny musik under soloprojketet April Snow och flera spännande samarbeten med artister som Ane Brun, Mapei och Joy. Nu är hon aktuell med musiken till TV-serien Tunna blå linjen som redan uppmärksammats och rosats i media. Du har tillsammans med Martin Hederos skrivit soundtracket till SVTs dramaserie Tunna blå linjen, vad ledde fram till det här uppdraget? Vårt samarbete inleddes när vi skrev musiken till SVT
  2. Hanna Järver Hanna Järver är artist, låtskrivare och producent som tagit den svenska popscenen med storm med sina poetiska och allegoriska låttexter. Förra året släpptes album nummer två – tusen täta lögner in – och nu är hon för tredje gången nominerad i kategorin Årets Pop på P3 Guld. 
 Vill du berätta hur albumet tusen täta lögner in kom till? – Jag skrev albumet under ungefär ett års tid, parallellt med att jag byggde en studio. Det var en väldigt speciell period när det hände mycket i mitt liv. Skivan är präglad av höga toppar och djupa dalar.
 I en intervju läste jag a
  3. Julia Rakel Julia Rakel är producent och artist som frilansar som ljudläggare på bland andra produktionsbolagen Munck, Umami Produktion och Radja Sound Design Agency. Under eget namn ger hon ut finurlig och säregen pop och på Tambourine Studios i Malmö producerar hon även andra artister och band. 
 Hur kom du in på ljudläggar-spåret? Ja, jag vet faktiskt inte helt riktigt. Kommer bara ihåg att jag tänkte ”jag vill nog jobba med radio” och sen blev det lite så. Jag har alltid haft en väldig förkärlek till ljudläggning och fick möjlighet att ljudlägga och slumixa en animerad kortfil
  4. Foto: Cristina Marx. Arash Pandi är Köpenhamnsbaserad elektronisk musiker, ljuddesigner och lärare från Rasht i norra Iran. Han är aktuell med albumet Exotic Paradox där han med egenprogrammerade system vävt samman klassiska iranska skalor med ljudsyntes till sin unika form av ‘persisk elektonisk musik. Kan du berätta lite om din musikaliska resa? – Absolut! När jag var barn lärde jag mig det iranska slagverksinstrumentet Tonbak för att sedan ta gitarrlektioner och spela Nirvana-, Radiohead- och Pink Floyd-covers i olika band. Jag studerade till elingenjör när jag var nitton med
  5. Camilla Dahlstedt. Foto: Selma Grönlund. Camilla Dahlstedt är sångerska och låtskrivare. Hon hörs som vokalist i indiepopbandet Last Lynx vilka blivit rosade i bland annat brittiska The Guardian. Nu frilansar Camilla som topliner för produktionsmusik och är aktuell med ny musik från bandet. Att jobba som topliner innebär att ansvara för text och melodi i en musikproduktion, och är ofta baserat på ett beat eller en instrumental bakgrund. Idag jobbar du som topliner, vill du berätta lite om resan dit? – Jag har inte gått någon låtskrivarutbildning utan min utbildning skulle jag nog s
  6. Hilda Kruuse af Verchou. Foto: Gustaf Johansson. Hilda Kruuse af Verchou är PR-snillet som gjort kampanjer för artister som Markus Krunegård och Feivel. Efter att ha studerat programmet Music Business på DMG Education jobbar hon numera med PR på distributionsbolaget ALOADED som utöver distribution hjälper independent skivbolag och artister med PR, sync, vinyltryck och merch. Vad var det som lockade dig att börja jobba med PR? – Jag tycker om estetik och språk, och tillsammans med en fallenhet för att se helhet i text och bild, faller det sig naturligt för mig att hjälpa artister ut
  7. Dagim, Micke och Isak i Studio Sätra Studio Sätra är en Fryshus-studio som är byggd av, med och för ungdomar i 127 (som är de första tre siffrorna i postnumret som Vårberg, Sätra, Skärholmen och Bredäng har gemensamt). I Studio Sätra hålls gratis musikproduktionskurser för ungdomar mellan 12-19 år, dels blandade grupper, men även grupper öppna för enbart tjejer och icke-binära. Vill ni börja med att berätta lite om er själva? Micke – Vi är fyra stycken sextonåringar från Sätra som gillar musik. Dock är det bara tre av studiobyggarna i studion ikväll. Dagim – När vi byggde
  8. Melisha Linnell i en dj-session. Med en kandidat i musikproduktion i bagaget undervisar hon i musikproduktion, mixning och mastring på Högskolan för scen och musik i Göteborg och är även en av projektledarna för organisationen EQLovesMusic. I Måndagsintevjun berättar Melisha om kärleken till att mastra musik, vilka verktyg hon helst använder, vanliga missar i mixar som skickas iväg för mastring och om att lyckas framhäva någon annans vision men samtidigt överraska. Kan du berätta lite hur det gick till när du började mastra musik? – År 2000 var jag med när ett album som jag p
  9. Amr Badr, Foto: Dopest X Puma Amr har flera nomineringar på fickan – bland annat till P3 Guld, Manifest och Grammis, och var tidigare del av det välkända musikkollektivet RMH (Respect My Hustle). I denna måndagsintervju berättar Amr om hur nya produktioner brukar växa fram, hur viktigt det är att kemin stämmer under sessions (eng. inspelning) med andra och vad han är aktuell med inom den närmsta framtiden. Var börjar du när du öppnar upp ett nytt projekt i Logic? – Jag brukar oftast börja med att hitta några ackord på Logic's egna Rhodes eller någon typ av sample från sajten
  10. Ivy Ofori Ivy Ofori är bokare, projektledare och event manager som förutom att driva det egna boknings- och managementbolaget Pink Ivy Management, jobbar på det internationellt kända kulturhuset Mejeriet i Lund. Hon har tidigare jobbat på festivaler som Roskildefestivalen och Malmöfestivalen. Idag jobbar du på Mejeriet och driver ett eget företag, vill du dela med dig lite av resan dit? – 2010 och var jag ny i Lund, och även rätt ny i Sverige, med en master i kommunikationsvetenskap i fickan och befann mig plötsligt i en situation där jag inte kunde använda mitt främsta yrkesverk
  11. Foto: Josephine Golan I denna Måndagsintervjun berättar Lizette Lizette om hur den senaste singeln kom till, favoritsyntarna i Reason och hur det visuella spelar stor roll i skapandet av ett eget universum. Med sitt unika sound har hen skapat den egna genren queerbody. I våras släppte du singeln Scorpio, hur växte den låten fram? – Det var en gammal demo från 2013 som jag dammade av och utvecklade tillsammans med min fantastiska co-producent Gabriel Wagnberg. Tror jag gjorde demon i mitt mögliga rum i London när jag precis hade upptäckt den belgiska genren New Beat. Sedan sammanföl
  12. Joakim Lindberg och Sickan I denna måndagsintervju delar Joakim med sig av studio Sickans filosofi, viktiga "do's and don'ts" under ett studiobygge och vilka prylar som används flitigast. Först och främst, vem är Sickan? – Sickan är min hund! Hon är en av våra 3 vovvar som jobbar i studion. Sickan har inte missat en dag och var med i hela bygget. Hon är en stor del av studion. Hur gick processen till när du byggde studion? – Jag och min sambo, som har en ljudisolerad ateljé i studion, tog över två separata lokaler som fanns till vårt förfogande. Det skulle bli studio utan ko
  13. Med flera utbildningar i bagaget har hon skrivit en C-uppsats om Vocal Pitch Correction och jobbar nu som ledare för producentprogrammet Vem kan bli producent och som huvudföreläsare på utbildningen Audio Production Program på SAE Institute i Stockholm. Skulle du vilja berätta berätta steg för steg hur du jobbar med röst – från inspelning till mixning? – Först och främst tycker jag att det är viktigt att förstå vad låten vill, vad som ska fram, det är ju det allt handlar om. Sen handlar det i vissa projekt om att välja rätt vokalist, i andra om att jobba med vokalisten för att komma til
  14. Magnus Sveningsson. (Foto: Jenny Baumgartner) Magnus Sveningsson är musiker, producent och basist i The Cardigans. Med projektet Råå har han de senaste åren hunnit ge ut två album, en remixsingel, en cover-EP och ett live-album på skivbolaget Malmö Inre som han driver tillsammans med bland andra The Cardigans-kollegorna Lasse Johansson och Bengt Lagerberg. Kan du berätta hur Råås senaste album Ljungens Lag kom till? – Jag och producenten Carl Granberg hade en idé om att blanda in mer av jamaicanska och afrikanska influenser i Råå. Vissa perioder lyssnar jag bara på afro eller regga
  15. Foto: Elin Franzén Andreas Tilliander är electronica-producent och radioprogramledare som ger ut musik i rask takt, både under eget namn och under alias så som TM404 och Mokira. Han driver skivbolaget Repeatle och spelar live tillsammans med artisten Familjen. Kan du berätta om hur ditt intresse för elektronisk musik och syntar väcktes? – Intresset väcktes väldigt tidigt. Många barn födda i slutet av sjuttiotalet kanske hittade till musiken genom artister som Madonna, Michael Jackson och Prince, men i mitt fall var jag tämligen ointresserad av musik innan jag hittade Depeche Mode.
×
×
  • Create New...