Jump to content

  • Artisteri i DIY-anda med Yarlie

    MÅNDAGSINTERVJUN: Att bygga upp en stark visuell identitet, leka med finfula fjäderreverb och tips och strategier för att få det att gå runt som independent artist delar Yarlie med sig av i veckans intervju.

    Lotta Fahlén

    1.Yarlie_red.jpg.90f293d1a4dafe66f6059b6d1e97c890.jpgYarlie. Foto av Victor Celis.

    Artisten Yarlie är aktuell med electropop-singeln Wreck som växte fram ur ett brustet hjärta, och är den första av tre singlar som släpps under våren inför den kommande EPn. Bakom Yarlie står Stockholm-baserade Hanna Lindgren som är låtskrivare, multi-instrumentalist och producent från Luleå. 

    Du är aktuell med låten Wreck, hur har arbetet med singeln växt fram?
    – Den växte fram ur ett hjärtekross, lite cava och några analoga synthar. Det var i somras när bägaren rann över för mig och jag packade ner alla mina synthar i bilen och körde hem från Stockholm till Norr. Åkte till min stuga, stängde av luren och började skapa. Det var som att öppna en ventil, öppna locket. Där kunde jag andas, skriva, dansa, gråta, prodda och basta. Och det var där både denna singeln men också mina kommande singlar och min debut EP växte fram.
Efter att ha suttit isolerad i min stuga uppe i Norrbottens skogar i några dygn körde jag bilen vidare mot Luleå vars jag spelade upp låtarna för min vän och kollega Zakarias Lekberg (Zacke). Då vi båda har ett stort synthintresse var det givet att vi skulle både skriva och prodda klart de här grejerna tillsammans.

    – I Wreck hörs några av våra absoluta favoritsynthar, exempelvis MOOG Voyager och Roland JUNO 60, men även och framförallt Ensoniq ESQ-1 som det känns lite extra fint att ge plats åt i prodden. Den synthen köpte Zacke begagnat för något år sen från den lilla byn utanför Luleå som jag är född och uppvuxen i. Kyrkby-synthen ESQ-1! Generellt i både denna singeln men även kommande är att vi lekt mycket rytmiskt med filter och lagt ner mycket kärlek i röstprodden. Även om vi båda har en förkärlek för Soundtoys Little Plate så har vi för denna singeln valt att använda en hel del finfula fjäderreverb. Vår produktionsvision är att blanda det fina, lyxiga med det fula, skeva. När jag och Zacke hade proddat klart var det ett självklart val att lämna över den för mixning hos vår goda vän och tillika prodd- och mixningsgeni Anders Rensfeldt (A.K.A Mördar-Anders).

    454235066_2.YarlieJPG_rd.jpg.dbc00db94426436558429fa5332db3c0.jpgYarlie. Foto av Victor Celis.

    Som independent artist kan det vara ganska många olika delar av musikbranschen att ha koll på, från bokningar till marknadsföring, utöver själva musikskapandet. Har du några strategier som hjälper dig att bolla olika typer av arbetsuppgifter?
    – Ja, att släppa independent är precis som att starta och driva vilken typ av enskild firma som helst. Då det för mig har varit av största vikt att få skapa och släppa musik under mina egna villkor har jag också gjort det till min största prioritet att faktiskt kunna göra det också. Därför har jag bland annat läst en kurs i musikjuridik på 15 hp, lagt otaliga timmar på att göra research i marknadsföring, dragit i varenda kontakt jag har och bett om hjälp, tips och pepp. 


    – En annan viktig del av att lansera ett projekt, oavsett vilken typ av projekt, är ju finansieringen. Så jag har också vigt mycket tid åt att försöka hitta olika typer av finansiering, utöver inkomst från mitt "brödjobb", exempelvis stipendier och kulturbidrag. Rätt trist uppgift, men fett viktig. En annan rätt trist, men viktig, uppgift är att göra en budget. Även om du inte har tänkt anlita en PR-byrå för 80k så kommer det ändå en hel del utgifter och kostnader. Allt från att köpa den där redigeringsappen du hört ska vara bra för 49 kronor, till att kunna ligga ute för kostnaden av merchtryck.

    – Det mest utmanande för mig, men också en av de absolut roligaste delarna, har varit att sätta ihop allt det visuella. Som tur är har jag många kreativa, smarta personer i min närhet som har varit världens bästa bollplank. Men också exempelvis Amanda Pousette, ett kreativt geni, som hjälpt mig att skapa livets fetaste logga. Eller Victor Celis, som i princip över en dag styrde helt sjuka pressbilder till mig. Sen har jag också kavlat upp ärmarna och gjort en hel del grafiskt själv, vilket är helt nytt för mig. Exempelvis allt en kan se på Instagram har jag redigerat själv. Det har tagit larvigt mycket tid, men det har det absolut varit värt och det känns så fint och mäktigt att faktiskt ha gjort det själv.

    skarmdump_insta_red.jpg.deb2f3cb2336c7755050b2ed773c3d8c.jpgYarlies Instagram @itsyarlie

    På tal om det visuella - inför den här intervjun skickade du med ett kul och kreativt presskit i form av ett bubbelgumsrosa 90-talsosande digitalt (kärleks?)brev som det gick att klicka sig vidare ifrån till din musik, presstext och sociala medier. Kan du berätta lite mer om tankarna bakom ditt visuella uttryck?
    – Jag tänker att det finns en anledning till att det just nu är så många som har börjat bingetitta på exempelvis "Vänner", "Arrested development" och liknande serier igen. Och den anledningen tror jag är att vi behöver något tryggt, något som vi vet hur det slutar. En känsla av att allt löser sig till slut. Så är det om inte annat för mig, i dessa märkliga och föränderliga tider - det är en tröst för mig. Och det är precis vad jag vill att min både musikaliska och visuella identitet ska vara för både mig och alla andra, en comfort blanket. Jag vill vara er snuttefilt! Sen brukar en ju dessutom säga att trender går i cykler om 30 års intervall, så då är det väl dags nu.

    Vilka är fördelarna med att jobba DIY skulle du säga? 
    – Att du styr. Du väljer vem du vill samarbeta med, vilka beslut du vill ta, vilka tips du vill ta åt dig av och vilket tempo du vill jobba i. Det är en enorm frihet.

    Och till sist - vilka är dina bästa tips för att få det att gå runt som DIY-artist?
    1. Reach out, be om hjälp, dra i alla kontakter och i alla kontakters kontakter.
    2. Häng med kreativa, peppande och drivna personer. Jag vet att det kan låta som en klyscha, men det också sant; kasta alla bad vibes, energislukande bakåtsträvare som inte tror på dina visioner.
    3. En till klyscha, men tillika sann - skynda långsamt. Se till att du har en plan b, c och ö innan du startar igång hela maskineriet. Så att du inte hamnar i ett läge där du bara hade en plan för steg 1 och sen när steg 2 kommer står du handfallen och stressad.
    4. Köööör! Ha kul!


    Här kan du lyssna på singeln Wreck på Spotify.


    Måndagsintervjun är en serie där @Lotta Fahlen intervjuar intressanta personer om olika ämnen inom musikskapande, och publiceras varannan måndag.

    • Gilla 1
    • Tack! 1

    User Feedback

    Recommended Comments

    There are no comments to display.



    Create an account or sign in to comment

    You need to be a member in order to leave a comment

    Create an account

    Sign up for a new account in our community. It's easy!

    Register a new account

    Sign in

    Already have an account? Sign in here.

    Sign In Now

  • Studio nb_2_2.jpg

×
×
  • Create New...