Jump to content
Annons

John NT

Medlem
  • Content Count

    204
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

John NT last won the day on June 2 2012

John NT had the most liked content!

Community Reputation

47 Utmärkt

2 Followers

About John NT

  • Rank
    Medlem
  1. Det håller verkligen på att ändras, i synnerhet Kemper har tagit över helt enormt de senaste 2-3 åren. Kanske inte på småpubar men större turnerande akter har i löjligt hög fart börjat gå över till digitalt. Har noterat detta eftersom jag brukar jobba som scenarbetare på lite större festivaler varje sommar och det blir väldigt tydligt från år till år hur utvecklingen gått Kempern ploppar upp hos vartannat band nuförtiden, särskilt hos band som flyger. Nästa festivalsommar kommer de vara ännu fler, är jag övertygad om. När det gäller att spela genom en vanlig dator live är det inte fullt lika vanligt, men tror det beror mycket på att vill du ha en pålitlig laptop med SSD som man vågar turnera med, plus ljudkort, DAW, gitarrplugins och lite midibös så är du uppe i samma kostnad som de bättre hårdvaruenheterna ändå. Men en Kemper eller Axe-Fx är stabilare och i de flestas öron låter de fortfarande bättre också.
  2. För mej kändes alla dessa möjligheter som ett handikapp så länge jag i min enfald trodde att om jag bara blev bättre och samlade en massa allmän kunskap skulle jag automatiskt göra fantastisk musik. Som om man får ett hus byggt bara man skaffar en tillräckligt överfull verktygslåda. Helt galet, kan jag tycka idag. Artistisk vision är givetvis alfa och omega som många redan sagt, och en artistisk vision, vilken den än är, är alltid sådär skönt smal. I det stora hela havet av genres, instrumentkunskap och produktionsknep är alla artistiska visioner per definition smala. Sådär härligt tydliga och vägledande. Så den kunskap som krävs för att uppnå en artistisk vision, blir följaktligen också underbart tydlig. Problemet blir ju då förstås ett höna vs. ägg-härj om vilket som ska komma först, visionen eller kunskapen. Och jag tror det är lite skitsamma, I mitt fall ägnade jag ca. 10 år av studier i musik och ljudproduktion åt att få en så bred kunskap som möjligt, med tillhörande skrivkramp och kreativ ångest, sen styrde jag upp min artistiska vision, och då fanns kunskapen redan där på tå redo att komma in i matchen (åh vad jag älskar jargong!). Nu kanske jag bara använder 20-30% av allt jag faktiskt kan, men jag är skitnöjd, får musik gjord, och jag känner inget behov av att ödsla tid på att hela tiden testa de andra 70% för att se om nåt kan bli "bättre" vad nu det skulle betyda. Jag vet ju redan vad jag tycker är bra, liksom. Disclaimer: jag spelar i stort sett bara in min egen musik, jobbar inte kommersiellt som producent/mixare åt andra artister. Spelar man in ett reggaeband på tisdag och mixar schlager på onsdag möter man säkert andra problem än vad jag gör.
  3. Om du gör det i Logic kan du använde stereo delay och bara dra ner feedback till noll. Då får du bara en repeat som du kan ställa in både med notvärde och millisekunder, och filtrera om du skulle vilja det. - edit - Echo-pluggen verkar faktiskt ännu simplare. Stereodelayet ger ju en liten volymhöjning när du har 100% mix på left och right.
  4. Tackar! Ja, man får lite perspektiv av att knata runt på en soptipp, man inser hur ohyggligt mycket som slängs. Och det här var ändå bara i lilla Rättvik
  5. Haha ja Hubert är inte vacker. Ganska kass assistent också, säkert för att han inte har några tummar. Fjädern är så gott som helt stum och klangfri, tror om något att den mest har en stötdämpande effekt. Tryckte på Rec och stampade, boxade, knäppte och antastade stativet på olika sätt och väldigt lite av det hördes på inspelningen. Detta med en stormembranskonding i hage, vet inte hur det skiljer sej med en SM58. Men det visar sej väl
  6. Jag och min inredningsnördkompis Johanna fick för oss att dra till soptippen, plocka famnarna fulla med lite "snyggt" skrot och sen spendera dagen i hennes pappas verkstad och bygga skojiga grejer! Och precis så gick det också till Så för totalsumman 100kr blev det ett mickstativ och ett hörlursställ för min del. Vilka slags maskiner alla delar kommer ifrån är för mej 100% oklart, så om nån mer ingenjörslagd person än jag känner igen något så hit me En kul grej med mickstativet är att det består till stor del av en fjäder, så har man kass mickteknik som jag kan man luta sej fram och tillbaks och behandla micken lite mer som om den var handhållen. Dessutom kan det headbanga! Att svetsa i gjutjärn ska tydligen inte gå, och det gjorde det typ inte heller. Men det sitter helt klart fast, så åår hoppas att det håller, annars får jag lösa det på annat sätt. Min assistent (Hubert) fick en ny fot också. I ett sånt där tillfälle av "tacka gud för europeisk måttstandard" så behövde den varken lödas eller svetsas, tog ungefär 5 minuter att bygga. Enjoy! Fråga gärna om ni undrar nåt.
  7. Den här tråden behöver Markus Paus: http://www.youtube.com/watch?v=y_9YyKOqvNg Givna pluspoäng för manteln, den är classy. Gällande originalvideon så vill jag inte vara en surbutt, men i all ärlighet så bidrar metronomen garanterat till att det låter så pass perkussivt i de högsta tempon (tempi?). Han spelar fan inte vidare rent som sagt, jag kan hålla med om att han är lite kvickare än vanligt i högerhanden men vänsterhanden glider runt som en tvål på isen. Enda skillnaden mellan att lyssna på honom och folk jag kände på gymnasiet är att han har en metronom som går fort. Däremot finns det gitarrister som spelar fruktansvärt snabbt så att det blir imponerande, men då pga. att tekniken hänger med. Den här killen var faktiskt inge vidare i min mening.
  8. Här är min prodd-studio samt sovrum! Snålt på outboard-fronten, men jag änvänder studion framförallt för låtskriveri och demos så jag har lagt allt krut på snabbt workflow och "vibe" snarare än den bästa hårdvaran En schysst mickpreamp och en strömregulator ligger dock nära på priolistan (väggströmmen lirar inte riktigt med mina strator), och lite mer akustikbehandling skulle göra nytta. Dator: 21.5" iMac med Logic Monitorer: Adam A5 på stativ Hörlurar: Audio-technica ATH-M50 Ljudkort: Focusrite Saffire PRO14 Fractal Audio Axe-Fx för gitarrinspelning M-Audio Keystation 88 tangenter Yamaha DD-65 för truminspelning
  9. Sant det du säger, men för att förtydliga kan ju sägas att med bra skärmning (vilket är busenkelt att fixa till på gitarrer med plektrumskydd) och jordning samt rena pottar behöver bruset inte vara märkbart alls. Framförallt inte på hemstudiovolym. Brusfria singlecoils å andra sidan, som t.ex. DiMarzio Cruisers, låter svinbra likaså EMG's singlecoils (som är i en annan division jämfört med deras humbuckers) så dessa alternativ skulle jag rekommendera högst om man känner för att lägga ut 3000 spänn på nya mickar.
  10. Menar du att bara ha tre singlecoils, eller menar du att splitta humbuckern för singlecoil-karaktär? Båda alternativen funkar (du måste dock byta plektrumskydd om du vill ersätta humbuckern med en singlecoil). Om du splittar en humbucker så får du absolut lägre output, men det behöver absolut inte betyda att ljudet blir "sämre", eller ens märkbart tystare. Bara annorlunda. Själv har jag en gitarr med en riktigt vrålstark humbucker i stalläget och 2 singlecoils i mitten och vid halsen, och jag gillar att automatiskt få mer "driv" i förstärkaren när jag byter till stallmicken, eftersom jag mest använder stallmicken för hårdrockssolon
  11. Den här videoserien är fullkomligt fantastisk: http://www.youtube.com/watch?v=c1i2vuN2dzU
  12. Har en Keith McMillen Softstep som fotkontroll till min gitarrigg. Kanonpryl, kan skicka flera olika Midi CC-värden per knapp vilket verkar vara exakt vad den här nya prylen gör, fast med ett klaviaturmönster ist för 5x2.
  13. Skulle påstå att det KAN göra det, men ganska indirekt. Teori är ju lite som en ordbok. Om du kan din ordbok så har du lättare att hänga med i högtravande diskussioner, och det är mindre risk att du missar nåt viktigt för att du inte fattade vad som pågick På samma sätt kan det bli lättare att hänga med i musik om du förknippar varje ton i ditt huvud med "mollters, kvint upp, maj9" osv. För mej gjorde teorin det lättare att ta ut riktigt svåra låtar, framförallt inom jazz. Med detta bör sägas att jag studerade musikteori i samband med gehörsträning. Kursupplägget vara alltså att öva upp båda tillsammans, vilket jag tror är mer användbart än att läsa om kvintcirklar i en bok.
  14. 1: Vad är ditt syfte med att folk i branschen ska höra dom? 2: Vilka människor i branschen vill du ska höra dom? 3: Vad tror du att dessa människor kan göra för dej? Anledningen till att jag frågar är att skivbolag, dj's och producenter är fullkomligt skilda yrkesgrupper med skilda arbetsuppgifter. Det finns väldigt mycket folk i branschen, varav väldigt få av dom kan göra något alls för dej. Vill man leta efter något så är det väldigt viktigt att veta vad du letar efter, och varför. Annars kommer du bara stå och stampa.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.