Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Intressant. Är du fortfarande Mac-användare? Och vilken DAW kör du? Själv sitter jag ju helst med Logic, varför jag valde Apogee. Känns lite konstigt att köra interface som är integrerat i Cubase. Hur har du upplevt det?

Jepp sitter fortfarande med min iMac. Upplever Steinberg kortet precis lika stabilt som Dueten. Däremot strular det mer under windows. Men på Macen har jag aldrig haft något strul alls. Jag kör Logic och Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Motu Ultralite, första versionen.

Gick till Motu från ett Creative Audigy - Value för att ha mer in/utgångar, MIDI, separat hörlursförstärkning och monitor lyssning och för de inbyggd mikrofonförstärkare. Något att växa i sådär, samtidigt som man var ute efter bättre ljudkvalite såklart. Väldigt buggiga drivrutiner till PC i början och problem med knastrande ljud och diverse konstigheter men nu är jag faktiskt riktigt nöjd, 5 år efter köp eller vad det blir nu och allt är stabil som fasen och har varit ett tag. Så är glad att man köpte något relativt rejält från början (jämfört mot vad man hade innan iaf).

Har aldrig använt mixerfunktionerna nämnvärt som är inbyggda i den men det är fint att veta att de finns där, just in case. Sen har man självklart andra mikrofonförstärkare vid sidan om också och de inbyggda används inte lika mycket längre. Dock börjar in och utgångarna fyllas upp, speciellt senaste året.

Redigerat av Krillee
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Jag använder numera ett enkelt ljudkort ifrån Focusrite, Scarlett 2i2: http://www.focusrite...s/scarlett_2i2/

För ca 1400.- är det ett bra "fynd". Saknar lite mono-knapp och steglös direktmonitorfunktion, men kan leva utan de och är annars kanon i förhållande till pengarna.

Har ett tidigare EMU Tracker Pre som har helt lysande ljudkvalitet (nästan i klass med 4x dyrare RME), men tyvärr så är de ofta väldigt instabila på både Mac och Windows pga usel kvalitet på drivrutinerna och dess firmware. Rekommenderar verkligen ingen produkt ifrån EMU eller Creative (usel support och information).

De har inte ens 2012 släppt drivrutiner för Windows 7 (finns beta på dåligt fungerande version) och ingen information eller tidplan när det kan komma. Fungerade dock hyfsat stabilt på Windows XP, men OS X eller Win 7 är enbart tur om du får det att vara stabilit en längre tid.

Rekommenderar ovan Scarlett 2i2 ifrån Focusrite som är hyfsat stabilt (har några mindre issues) och ett riktigt bra och prisvärt 2-kanalskort, eller så skulle jag satsa på motsvarande ifrån Presonus (AudioBox 22VSL) eller NI (Komplete Audio 6) som också håller god kvalitet och hyfsat bra drivrutiner:

http://www.presonus....px?ProductId=63

http://www.native-in...mplete-audio-6/

En bra sak med alla ovan kort är att de förutom de vanliga samplingfrekvenserna 44.1, 48 och 96 kHz i 24-bit även stödjer 88.2 kHz. Det senare är perfekt om man vill spela in och ha lite högre kvalitet som original att arbeta i och arkivera, men sedan att utan kvantiseringsförluster enkelt kunna downsampla till 44.1 kHz 16-bit för att även ha en version i normal CD Redbook-kvalitet.

mvh,

martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Rekommenderar ovan Scarlett 2i2 ifrån Focusrite som är hyfsat stabilt (har några mindre issues)
Vilka issues ser du som mindre och försumbara?

En god vän har problem med dropouts/ibland tappar det kontakten med datorn och kortet måste startas om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha haft SSL Alpha Link så blev det ett RME FF400 som lät lite bättre i ett mindre begåvat test vi gjorde 😕 .

Här finns fler billiga alternativ:

TC konnekt och Twin.

Echo Audiofire 12

Alesis HD24XR (inget ljudkort men kan enkelt kopplas till ett)

MOTU 828 mkII eller 2408 mkIII (har haft jättemycket strul med mina gamla MOTU

men dom får bra betyg här nere i länken)

Jättebilliga omvandlare och bra prestanda.

Vår gamla Alpha Link ligger inte bra till.

Och den nya RME UFX...jag var väldigt nära att

köpa den utan att läst ett enda test... ja, vad ska man säga...

Intressant tråd på Gearslutz:

http://www.gearslutz...out-thread.html

/Tompa

Redigerat av Kjubeis
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka issues ser du som mindre och försumbara?

En god vän har problem med dropouts/ibland tappar det kontakten med datorn och kortet måste startas om.

Jag har nyss köpt det och provat det lite lätt. Max volymen ut ur hörlurskontakten är pinsamt låg.

Funderar på att byta mot nåt annat.

Vilket ljudkort för max 3500kr är det självklara valet om man inte behöver massa ingångar. Funderar på att gå tillbaka till FW istället för usb också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss köpt det och provat det lite lätt. Max volymen ut ur hörlurskontakten är pinsamt låg.

Funderar på att byta mot nåt annat.

Vilket ljudkort för max 3500kr är det självklara valet om man inte behöver massa ingångar. Funderar på att gå tillbaka till FW istället för usb också.

Steinberg UR28M (USB) är en stark kandidat.

ECHO AudioFire4 (Firewire) är också ett bra alternativ.

För att hålla det så basic som möjligt så kan också Mackie Blackjack (USB) vara intressant.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, ett sju år gammalt ämne.

E-mu 0202, usb.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dum fråga kanske men hur gör man om man t.ex vill spela in ett trumsätt med 5 olika mickar, kör man fler ljudkort eller någon split?

Då skaffar man ett ljudkort med så många ingångar som man behöver, helt enkelt - eller ett ljudkort som är expanderbart med ADAT-port, så att man kan koppla till en extern omvandlare. Ytterligare ett alternativ är att skaffa en mixer utanför, där man gör en färdig mix som man sedan spelar in, men då kan man ju inte mixa om det sedan, om något blev fel, eftersom de olika trummorna inte finns på separata spår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket ljudkort för max 3500kr är det självklara valet om man inte behöver massa ingångar. Funderar på att gå tillbaka till FW istället för usb också.

Apogee Duet begagnat. Om du har Mac förstås. Lätt det bästa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...