Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Focusrite Saffire pro 26 använder jag just nu. Har lite problem med att datorn inte hittar ljudkortet ibland, eller att det står att jag tappat förbindelsen mellan min PC och ljudkortet. Vet att fler har haft detta problem. Men jag känner flera som tycker att dessa kort är det bästa de testat. Så jag gissar att det kan bero på vad man har för firewire anslutning till sin dator. Men jag tycker nog att man bör kolla upp det bättre innan man skaffar ett saffire kort. De problemen som jag beskriver gäller inte bara just pro 26 utan även de andra saffire korten också.

Och jag vet ingen MAC användare som ha haft samma problem.

Hade mycket problem på min stationära med mitt Saffire LE, men kör uteslutande på laptopen nu, och där går allt som en dans.

Har i övrigt inget att klaga på det kortet. Bra latancy etc, ljudkvaliten e kanon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Annons
Koinurka (oregistrerad)
Focusrite Saffire pro 26 använder jag just nu. Har lite problem med att datorn inte hittar ljudkortet ibland, eller att det står att jag tappat förbindelsen mellan min PC och ljudkortet. Vet att fler har haft detta problem. Men jag känner flera som tycker att dessa kort är det bästa de testat. Så jag gissar att det kan bero på vad man har för firewire anslutning till sin dator. Men jag tycker nog att man bör kolla upp det bättre innan man skaffar ett saffire kort. De problemen som jag beskriver gäller inte bara just pro 26 utan även de andra saffire korten också.

Och jag vet ingen MAC användare som ha haft samma problem.

Hade mycket problem på min stationära med mitt Saffire LE, men kör uteslutande på laptopen nu, och där går allt som en dans.

Har i övrigt inget att klaga på det kortet. Bra latancy etc, ljudkvaliten e kanon.

Jag använder en Saffire 26 I/O på "studion" för trummorna, och använder en LE hemma för mixande + keys + sång, allt via en MacBook. Har använt i över ett år nu, och har ständigt problem med att få datorn hitta ljudkortet. Inte så farligt, eftersom det är bara att koppla in igen. Tycker inte preamparna är dom bästa, men det är väl ok för mindre än 1000 spänn per mic-in. Bättre preampar lär anlända på posten imorgon 😄

Efter ett år tillsammans har vi lärt oss att leva med varandras sämre sidor, och jag kan rekommendera båda (dock utan att ha provat andra firewire-ljudisar) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle rekommendera folk att INTE köpa Focusrite korten så som det ser ut nu. Sålde mitt då jag också hade problem med att dator och kort tappade förbindelsen då och då. Men han som köpte ljudkortet fick inte det att funka alls, så jag lät köpet gå tillbaks. Trodde att det skulle funka bättre för mig nu när jag köpt en Frost PC, men där gick jag bet. Nu funkar det till och med sämre. Får inget ljud förutom störningar ur det nu.

Har tidigare mailat till Focusrites support utan an få någon hjälp. dessutom så tar det ibland veckor eller månader innan man får svar.

Hade också lärt mig att leva med att kortet små jävlas lite. Fast nu är jag trött på det. Hur ett såpass stort företag som Focusrite inte kan göra stabila ljudkort är för mig en gåta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får väll lägga in ett nytt inlägg i den här tråden.

Kör på digi96 och HD2. Är super duper nöjd! Ångrar inte köpet för en sekund! Till och med lyssningen blev betydligt bättre.

(Håller med om focusrite, om det är som du säger, vilket jag inte kan uttala mig om)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med ett Edirol UA-25.

Funkar klockrent! riktigt låg latency när man spelar gitarr rakt in i den och när man använder midi. Dock kör jag inte midi genom ljudkortet så det vet jag inte riktigt. Det låter riktigt bra och allting. nöjd nöjd nöjd!

Det enda jag kanske saknar ibland är att det inte finns fler utgångar än vanliga steroparet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör på ett TC electronic konnekt 24d och är as nöjd 🙂 Har haft rätt mycket strul med mina andra kort men med 24d har jag faktiskt inte haft något strul än! Låg latency, Grym ljudkvalite! kopplar in en presonus eureka preamp så det blir ännu bättre .. både ljudkortet och preampen är att rekomendera!

// Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign Digi002r

8 inputs, 4 mickpreamps, 4 line. + Adat Lightpipe. (ytterligare 8 inputs via extern preamp).

10 utgångar + hörlursutgång.

16/24 bit, - 44.1/48/88,2/96 khz.

Stabil 16 kanalsinspelning och kriminellt låg latency... 😄

Kör även jag på en Digi002r och en AI3 fungerar imponerande stabilt men jag

tycker de inbyggda preamparna är lite tråkiga

Link to comment
Dela på andra sajter

Inser nu att det är PCI-kort som gäller (när jag ändå byggt en stationär PC). Lutar åt ett M-AUDIO 1010LT men kanske räcker med ett EMU 0404 (som har flashiga DSP-effekter!) eller ESI Juli@ om jag ändå bara spelar in två personer som flest på samma gång.

Är det kanske bättre kvalitet på kontakterna på 1010 än de andra två?

Märks någon förbättring om man skaffar ett mixerbord med bättre kontakter än de på ljudkortet?

Det finns ingen fantommatning på 1010LT alltså, då behövs ett mixerbord för att i huvudtaget kunna köra en stormembransmick, right?

Redigerat av peite
Link to comment
Dela på andra sajter

Inser nu att det är PCI-kort som gäller (när jag ändå byggt en stationär PC). Lutar åt ett M-AUDIO 1010LT men kanske räcker med ett EMU 0404 (som har flashiga DSP-effekter!) eller ESI Juli@ om jag ändå bara spelar in två personer som flest på samma gång.

Är det kanske bättre kvalitet på kontakterna på 1010 än de andra två?

Märks någon förbättring om man skaffar ett mixerbord med bättre kontakter än de på ljudkortet?

Det finns ingen fantommatning på 1010LT alltså, då behövs ett mixerbord för att i huvudtaget kunna köra en stormembransmick, right?

Jag hade ett EMU 0404 innan 002:an och du behöver inte oroa dig för kontakterna de håller kvaliten 😏 , om du inte behöver in/utgångarna

är det ett bra alternativ. och du behöver nödvändigtvisinte ett mixerbord för att fantommata en kondensatormick det räcker med en preamp 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Creative Audigy, 24bit 192KHz..

Var ett helsike att få drivrutiner att funka bra, hade mycket strul med den i början.

När den väl är installerad och klar med Cubase SX och AISO4all så har det rullat hur fint som helst,

har kört med massvis med VSTs, drumkitfrom hell, midi, många kanaler osv.

Datorn kan börja sega ordentligt däremot om man kör för många stereospår, men massvis med mono och kanske bara några i stereo

samt en drös VST/midi så har det alltid gått utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena, jag äger ett line6 ux1 och.... ja ni kan ju läsa min historia här så kanske ni ser vad jag tycker om det kortet:

https://www.studio.se/index.php?showtopic...mp;#entry842395

btw om någon har ett svar hur jag ska kunna åtgärda detta problem så är det guld, annars kastar jag nog kortet i soptunnan tyvärr.

//Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en mbox2 mini. Är väl inte speciellt nöjd, den tappar kontakten, hänger sig och låter ibland väldigt egendomligt.. Kör OSX Leopard som jag har optimerat enligt alla digidesigns förslag, men det hjälper inte.. En fördel är ju att jag kan köra både Pro tools och Logic vilket är nice, men m-box är inget jag vill rekomendera, iaf inte för Macanvändare..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tascam US-122L. Funkar klockrent. Enda grejen var då jag testade Peavey revalver stand alone, då latencyn blev dålig. Kunde inte köra på lägsta då det bara knäppte och sprakade. Vet ej om det är kortet eller dattamaskin'. Men till cubase funkar det kanon.

/Claes

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja de flesta av er verkar ha förbannat fina ljudkort, eller ja relativt. För skiten jag har är inget, tro mig. - Trust 5.1 SC-5100 - Superbilligt skräpkort som plågar mig när jag ska göra musik! - Kostade 300 spenn. (Och det var ett redigt tagsen) Har börjat leta efter rediga grejer men fastnar på små-saker här o där. Aja, så kan det va.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Saffire 40 PRO, endast 2 veckor gammalt.

Läste om problem för vissa användare här och kom då ihåg att det krånglade en del häromdagen.

den interna LOOP routingen slutar fungera ibland.. jävligt mysko.

har man köpt skit med andra ord ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg MR816X

Preamps, latencyn, stabiliteten och faktumet att den funkar som en mixer när den inte är kopplad till en dator är jag sjukt nöjd med.

Enda negativa är att den inte har midi.

Löste det med ett enkelt midi-usb gränssnitt så Virusen får vara med och leka.

Har också ett E-MU 1212m till multimedia/speldatorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
anarkisten1 (oregistrerad)

Saffire Pro 10 i/o, Phonic firefly 302, M-Audio delta 44 M-Audio Delta 1010, alla körs på intelmacar och funkar fint som snus. Bäst är ju givetvis Pro 10i/o och Delta 1010

Link to comment
Dela på andra sajter

Mbox 2 factory pro. Därför att jag tycker att protools är den överlägset bästa mjukvaran. Digidesigns produkter känns överlag kompromisslösa. Sen är det ju ett måste med firewire om man ska kunna köra seriösa tunga projekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag en mbox2 mini. Är väl inte speciellt nöjd, den tappar kontakten, hänger sig och låter ibland väldigt egendomligt.. Kör OSX Leopard som jag har optimerat enligt alla digidesigns förslag, men det hjälper inte.. En fördel är ju att jag kan köra både Pro tools och Logic vilket är nice, men m-box är inget jag vill rekomendera, iaf inte för Macanvändare..

Låter konstigt. Kör mbox 2 på jobbet på macbook pro och upplever inga problem. Har du kontaktat digidesign support?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...