Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Jag Gillar Focusrite har ett Saffire Le som fungerar suveränt men börjar växa ur det.

Så jag gick och köpte mej ett Focusrite Saffire Pro 40 20in20ut 8xlr in med line in tjofräser varav 2 Hi-Z

2 phono ut behöver jag samt dim och mute på Monitorutgången, kallas kort .

+ att det går att routa huller om buller med ,Asion får jag ner till 2 ms in 2 ut i 64,håller mej med 256 med 7 ms in 7 ut

via FW.Lite att växa i med andra ord 🙂

Le n tänker jag ha till laptoppen för små inspelningar på resande fot.

Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Som de flesta har märkt så är det en otroligt massa snack om olika typer av ljudkort och vilket som är bäst.

Nu vill jag veta vilket ljudkort just DU använder, varför, och vad du tycker om det.

För och nackdelar. 🙂

Jag kör Emu 0404 externt.

Billigt och enkelt, litet och smidigt. 2 ingångar. Usb 2.0. Det strular lite med cubase när man ska tabba ur, ibland får man starta om det för att det ska fungera igen.

synd att det bara är 1 hörluringång. Annars är jag helnöjd. Får man ett bättre ljudkort för 2lök? hmmm

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

TC electronics Konnekt6-kort. Väldigt bra och mycket prisvärt kort. Samma ljudkvalitet som i deras dyrare kort. Klart bättre än det allra mesta i budgetklassen. Bra preamp och hörlursstärkaren också. Rekommenderas.Hade ett audiophile 2496 innan. Den lät skit i jämförelse. Var verkligen ett uppköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag kör med Focusrite Saffire Pro 40

"...och han är SÅ lycklig" 😉

Kalasiga pre-ampar, dubbla hörlursuttag (det kändes som en bra grej men jag lär förmodligen utöka med 4-kanals lurstärkare senare), skön (och till och med för MIG) väldigt intuitiv mjukvara och för att vara en 19" rackenhet är det väldigt lätt att forsla runt har jag märkt.

Vad jag har märkt så finns det bara en yttepytte-nackdel och det är att ingångarna (förutom 2st) sitter på baksidan men "hey" man kan inte få allt.

EDIT: Jag kommer inte ihåg om jag redan skrivit i tråden kom jag på nu, men nu är det för sent 😄

/CHAE

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett m-audio fw410:

firewire_410.jpg

Riktigt bra prestanda/ljud för en hyfsat billig penning nu när det dessutom sänkt priset. thomann

Bra mic-preamps, men kanske inte i världsklass. Personligen vill jag ha fler utgångar, men det fina med kråksången är att man kan köra upp till 4 fw410 samtidigt!

//peAk

edit: Jag kör en PC (Intel P4 3,4GHz, 1GB DDR2 RAM, ATA2 7200 rpm HHD)

Använder samma ljudkort. Håller med om det du skriver om det. Riktigt bra ljudkort!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också med RME HDSP9652. Har gjort så i några år och aldrig några problem.

Mitt tidigare ljudkort, RME Hammerfall9652 (som är över 10 år gammalt vid det här laget) funkar fortfarande helt perfekt i en god väns dator. Jag bytte för några år sedan för att jag ville ha Total Mix-funktionaliteten och därmed kunna skrota undan mixern - men min kompis har plats till en mixer, så i hans fall spelade den biten ingen roll. 🙂

Omvandlare är Benchmark ADC1 och DAC1 - och RME ADI-8 DS.

Har funderat på att byta ut RME-omvandlaren till en Lynx Aurora8, men har inte kommit till skott ännu (och troligen kostar det mer än det smakar, men ändå... 🙁 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
vad har du för ADDA?

dm1000rear.jpg

Yamaha DM1000. Dom stödjer iofs bara upp till 96kHz men jag kör ändå i 44,1 så mig stör det inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Studio_Konnekt_48_front.jpg

T.C Electronic Konnekt 48..

Mycket ingångar, bra preamps, bra dsp effekter...

Uppgraderade från T.C. konnekt 24d. Nu är även den inkopplad till 48:an.. = ännu fler ingångar.. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Jag använder ett Terratec EWS 88 MT med Break-out Box där AD/DA konvertern sitter av strategiska skäl. AD konvertern 100 dB dynamic range, 64x översampling. DA konvertern 110 dB Dynamic range, 128x översampling. På kortet sitter kontakter för två CD/DVDs. Ingen inbyggd AC 97-Codec(Dom ansåg att den redan fanns i Windows standard mixer och användes ändå primärt till Gaming). Så spelarnas volym har routats till windowsmixern. Boxen har Analog 8 in/8 ut RCA. S/PDIF Stereo In/Ut där jag kopplar in mitt MIDI-board utan problem. Upp till 8-24 bit/8-96 kHz. ASIO 2.0. Har fått ner latencyn till 10 ms. Man kan koppla ihop upp till fyra kort. Har haft kortet i minst fem år och det går som en klocka. Tyvärr lade Terratec ner tillverkningen av detta kort, då dom ville satsa på andra produkter.

Ljudet är väldigt rent. Detta har märkts tydligt när jag använt det till att föra över Lp-skivor. Den varma analoga kvalitén har bevarats hörbart digitalt. Klarar VST och DXIpluggar. Kortet har en 18-bit Direct Sound/Windows System Sound mini-jack utgång. 1 digital input/1 digital output (S/PDIF-RAW)RCA-typ. Lättanvänd, intiutiv virtuell kontrollpanel med mixer där routingen och andra inställningar görs enkelt. Man kan även spara egna volymkonfigurationsscheman.

Detta kort fanns även som en ren MIDI variant och dessa kort kunde kopplas samman under en gemensam kontrollpanel.

Nackdelar? Finns inga än så länge. Jag är nöjd 😛

Redigerat av Jerry P
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
MetalSpindel (oregistrerad)

Jag kör med ett M-Audio Fast Track Pro. Det är enligt mig extremt prisvärt och sjysst ljud. En sak jag gillar ganska mycket med det är att det finns en hel del möjligheter för att koppla olika saker in och ut för ett så billigt kort. Även rätt bra Preamps i det, Väldigt tysta.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Precis som JerryP här ovan har jag ett TerraTec fast en lillebror, DMX6 Fire.

Jättenöjd bortsett från krånglig installation.

Men den sitter o PC-en å jag behöver en med USB till laptopen.

Funderar på att köpa just DMX6Fire igen fast USB anslutning, extern.

Vad tror ni om det? Någon som har en sådan?

Alternativet är Edirol UA-25 EXCW. Den har 2 mic ingångar men bara en analog ut.

Jag behöver flera analog in/ut båda. Egentligen skulle jag vara nöjd med en extra mic ingång på DMX-en.

När jag kör den under Linux-ubuntu så hittar op.systemet det direkt men jag kan inte använda panelen på skärmen för inställningarna. D:o i Linux eget system. Fast ljudet blir avsevärt bättre med samma kort bara genom att byta till Linux. Ett mysterium för mig.

Frågan är om Edirol är lättare att installera och kontrollera under Linux? Är ljudet från den bättre, =, eller sämre än DMX-en, bortsett från op.system?

Vad säger "vetenskapen"?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har ett M-Audio ProjectMix I/O . Fungerar bra, har aldrig haft några problem med det. Stabila drivrutiner till Mac (aldrig provat PC). Riktigt bra kontrollenhet och prisvärt kort. Pre-ampsen kunde ha varit bättre, gainar lite för högt men annars är det ett väldigt bra interface för ett väldigt bra pris!

Vill byta mot ett Focusrite Liquid Saffire 56 då jag inte har plats med hela bordet längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett M-Audio ProjectMix I/O . Fungerar bra, har aldrig haft några problem med det. Stabila drivrutiner till Mac (aldrig provat PC). Riktigt bra kontrollenhet och prisvärt kort. Pre-ampsen kunde ha varit bättre, gainar lite för högt men annars är det ett väldigt bra interface för ett väldigt bra pris!

Vill byta mot ett Focusrite Liquid Saffire 56 då jag inte har plats med hela bordet längre...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Själv kör jag fortfarande (9år!) med mitt Creamware Luna II + 2x Creamware Pulsar II, och kommer göra så något år till, tills det är dags att skaffa ett Sonic Core XITE-1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis köpt ett RME Babyface och är än så länge väldigt nöjd.

Är också sugen på ett Babyface. Hur är det, det kräver 2 st USB-portar, eller? Kör Macbook Pro och har således endast 2 st portar, skulle vilja slippa hålla på med USB-hubbar och dylikt.. :-)

Iofs så måste jag ju ändå göra det kom jag precis på, även om Babyface skulle funka med en USB, har ju iLok till ProTools och ibland även midiklaviatur. Ah, får nog bli ett FW-kort av nåt slag istället, lik förbannat..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har använt M-audio PriFire 610, RME fw 400, TC electronic Impact Twin.

RME...inget o klaga på

M-audio...rent ljud men lite för tunn

Impac Twin....Den som kommer närmast RME, jävligt bra ljudkvalite. Bästa ljud i sin prisklass och en bit över.(3.700 kr idag)

Den används idag. RME:n lyckades jag bränna med kaffe 🙂

Är dock ingen ljudtekniker men har för bra öron för ljudkvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också sugen på ett Babyface. Hur är det, det kräver 2 st USB-portar, eller? Kör Macbook Pro och har således endast 2 st portar, skulle vilja slippa hålla på med USB-hubbar och dylikt.. :-)

Iofs så måste jag ju ändå göra det kom jag precis på, även om Babyface skulle funka med en USB, har ju iLok till ProTools och ibland även midiklaviatur. Ah, får nog bli ett FW-kort av nåt slag istället, lik förbannat..

Som jag förstår det så beror det lite på datorn och dess USB-portar och om de kan lämna tillräckligt mycket "kräm" till kortet. När man ansluter kortet säger det ifrån om det behöver två portar. Jag kör själv på en port och det har funkat bra än så länge. Jag behöver också USB-hub till annat, men kör Babyface-kortet direkt till en av laptopens portar för över en hub är nog inte att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder ett yamaha audiogram 6 USB ljudkort med 4 kanaler.....

är nöjd med det-det är enkelt och trevligt och täcker mina behov för min lilla hemstudio i vardagsrummet....

(jag har grannar så jag kör allting lajnat..)

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jaha, nu har jag haft mitt M-audio Projectmix i/o i en vecka, så det svårt att komma med ett expertutlåtande men det verkar kanon so far....

Ska nu sälja mitt Focusrite Saffire som har funkat helt ok (bortsett från att det har tappat kontakten med datorn), nu har jag ju tillgång till en hel del fler kanaler.

Link to comment
Dela på andra sajter

Började med PC inbyggt AC97 sen Soundbläster Platinum, sen M-Audio Audiophile 2496, sen M-Audio Delta 1010LT och sen ett till så jag hade 2 st Delta 1010LT ihopsyncat för att får 16 line in. Lät kattbajs! Sen sålde jag av skiten å köpte mig en helt ny rigg. G5+RME Fireface 800. Ska köpa in en RME Octamic D och kanske en till så småningom.

Kör fortfarande med FF 800 men även sen ett år tillbaka med 2 stycken octamic II för att kunna köra många inputs.

Största önskan på listan är att kliva upp ett snäpp och köpa Apogee Symphony I/O och Symphony 64. Alt Pro Tools Native.

Vilket skulle ni göra? Är fortfarande helt inne på Logic så Apogee är väl det som talar mest.

Men Pro Tools verkar oxå intressant. Med då Native. HD är bara att glömma då min burk knäcker HD|3 med hästlängder...

Testade härom dagen att mosa på. Körde 72 spår i 192 khz och två Space Designer insertade på varje kanal. Burken fick jobba. Men det rullade på bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...