Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Timnoone (oregistrerad)

Har äntligen uppgraderat till ett Saffire Pro 10.

Verkar funka utmärkt efter det lilla jag har hunnit prova det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
raso (oregistrerad)

jag har Lexicon alpha för knappt en 1000-lapp. finns tele- o XLR-input, Monitor output, MIDI inputt. separata volymreglach för tele- och XLR-inputarna (?). Med detta följer Cubase LE 4 och en kraftig reverb-plugg. Det går via USB och får även sin ström därifrån. Nackdelar är väl att det inte finns fantommatning, altså om du vill ansluta en kondensatormic så måste du köpa en preamp.

Rekomenderas om man bara ska spela in ett eller två instrument i taget eller inte har så fett med pengar. Mitt funkar kanon 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Har en RME FireFace 800. Riktigt nice att jobba med och underbar kvalite både på ljud och funktionalitet.

Redigerat av SinSonic
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Just nu ett Digidesign Digi 002Rack... Men näe!!! Ska byta Troligen till RME Fireface 400 eller 800 Mycket mycket bättre preamps då jag är av den där sorten som håller på med akustiska instrument... Jobbar nästan inte i Pro Tools längre ändå så!!!!

Eventuellt skeppa över den till Blacklion audio för total modifiering så kan man behålla PT

http://www.blacklionaudio.com

fast ett Apogee Ensamble skulle ju inte göra ont :rolleyes:

Redigerat av Bano
Link to comment
Dela på andra sajter

M-AUDIO Audiphile USB

Bra ljud, tyvärr så har jag fått koppla in baslådan till hörlurs uttaget :rolleyes:

Har inte testat midi portarna eftersom att jag inte har någon hårdvaru synth att koppla in, så hut pass är dom?

Någon som vet?

Skaplig latency, fungerar utmärkt till den musik som jag sysslar med.

Du kan få en för 800:- beg, nypris är omkring 1200:- skulle jag tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
M-AUDIO Audiphile USB

Bra ljud, tyvärr så har jag fått koppla in baslådan till hörlurs uttaget 🙂

Har inte testat midi portarna eftersom att jag inte har någon hårdvaru synth att koppla in, så hut pass är dom?

Någon som vet?

Skaplig latency, fungerar utmärkt till den musik som jag sysslar med.

Du kan få en för 800:- beg, nypris är omkring 1200:- skulle jag tro.

Baslådan till hörlursuttaget? Vad har du får subbas? Det brukar finnas ett delningsfilter i baslådorna så att man kan koppla vidare till topparna.

Midi är midi. Spelar ingen roll antingen funkar dom eller inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite_Saffire_LE_3.jpg

Kärlek helt enkelt.. (L)

Fördelarna med det här kortet är väll att den bantar ned latencyn rejält jämfört med mitt gammla kort. Det låter kanon, har inbyggd preamp/phantom som är skyst. En noise-level som inte en uggla skulle höra, och fin stabilitet.

Mjuk-mixern är galet häfftig tycker jag, och man kan göra det mesta man behöver kunna göra med den.

Nackdelarna: Blir för lite ingångar om man använder sig av multikanals-inspelning i större utsträckning.

Mickingångarna läcker in ljud fast man sänkt kontrollerna i botten. Det går dock att åtgärda med mjukvare-mixern, men tycker endå att kontrollerna på kortet själv borde vara absoluta.

btw, istället för att koppla subbasar till hörlursutgångar så splitta utgångarna till monitorerna och dra in dem till L/R linjeingångarna på subbasen istället.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

M-AUDIO Audiphile USB

Bra ljud, tyvärr så har jag fått koppla in baslådan till hörlurs uttaget 🙂

Har inte testat midi portarna eftersom att jag inte har någon hårdvaru synth att koppla in, så hut pass är dom?

Någon som vet?

Skaplig latency, fungerar utmärkt till den musik som jag sysslar med.

Du kan få en för 800:- beg, nypris är omkring 1200:- skulle jag tro.

Baslådan till hörlursuttaget? Vad har du får subbas? Det brukar finnas ett delningsfilter i baslådorna så att man kan koppla vidare till topparna.

Midi är midi. Spelar ingen roll antingen funkar dom eller inte.

Det är en logitech z-2300 haha.

Tack för svaret på midi föresten, har lurat på den frågan länge 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
M-AUDIO Audiphile USB

Bra ljud, tyvärr så har jag fått koppla in baslådan till hörlurs uttaget 😄

Har inte testat midi portarna eftersom att jag inte har någon hårdvaru synth att koppla in, så hut pass är dom?

Någon som vet?

Skaplig latency, fungerar utmärkt till den musik som jag sysslar med.

Du kan få en för 800:- beg, nypris är omkring 1200:- skulle jag tro.

Baslådan till hörlursuttaget? Vad har du får subbas? Det brukar finnas ett delningsfilter i baslådorna så att man kan koppla vidare till topparna.

Midi är midi. Spelar ingen roll antingen funkar dom eller inte.

Det är en logitech z-2300 haha.

Tack för svaret på midi föresten, har lurat på den frågan länge 😄

Du har aldrig funderat på att köpa riktiga kablar för 50:- och koppla in dina högtalare på riktigt?

Link to comment
Dela på andra sajter

M-AUDIO Audiphile USB

Bra ljud, tyvärr så har jag fått koppla in baslådan till hörlurs uttaget 😄

Har inte testat midi portarna eftersom att jag inte har någon hårdvaru synth att koppla in, så hut pass är dom?

Någon som vet?

Skaplig latency, fungerar utmärkt till den musik som jag sysslar med.

Du kan få en för 800:- beg, nypris är omkring 1200:- skulle jag tro.

Baslådan till hörlursuttaget? Vad har du får subbas? Det brukar finnas ett delningsfilter i baslådorna så att man kan koppla vidare till topparna.

Midi är midi. Spelar ingen roll antingen funkar dom eller inte.

Det är en logitech z-2300 haha.

Tack för svaret på midi föresten, har lurat på den frågan länge 😄

Du har aldrig funderat på att köpa riktiga kablar för 50:- och koppla in dina högtalare på riktigt?

Studio monitorerna är inkopplade på riktigt, det är bara basen som inte är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kör med ett M-audio Audiophile 2496 som funkar kanon.

Upptäckte en sak för ett tag sedan bara och det är att jag inte kan panorera som jag vill.

Panorerar jag till höger i M-audios mjukmixer så försvinner ljudet helt.

Jag har kopplat till en mixer och därifrån till monitorerna. Det är tvärtom i mixern, panorerar jag till vänster i den så blir det tyst.

Kör med de senaste drivrutinerna till kortet, tror inte det är nåt fel på kortet för när jag testar att skifta sladdarna så funkar båda kanalerna iaf.

Skumt. Ska gå och koppla monitorerna direkt till ljudkortet nu och se vad som händer. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Det heter faktiskt "karniffles"... Då jag var liten och bråkade med min lillasyster så sa alltid min morfar: Hörni... Karniffles int' nu så jag måst lägg till åt er.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det heter faktiskt "karniffles"... Då jag var liten och bråkade med min lillasyster så sa alltid min morfar: Hörni... Karniffles int' nu så jag måst lägg till åt er.. 😉

Tror det stavas kaniffles men uttalas "karniffles"... Är inte säker dock. 🙂

Jag spelade i ett dansband och vi kallade oss Kaniffles.

Finns ju både i Jämtska och Ångermanländska, kanske i fler dialekter med?

Edit: Håll int´på å bäges å börj int´kaniffles.

Redigerat av kanifflesmannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Det heter faktiskt "karniffles"... Då jag var liten och bråkade med min lillasyster så sa alltid min morfar: Hörni... Karniffles int' nu så jag måst lägg till åt er.. 😉

Tror det stavas kaniffles men uttalas "karniffles"... Är inte säker dock. 🙂

Jag spelade i ett dansband och vi kallade oss Kaniffles.

Finns ju både i Jämtska och Ångermanländska, kanske i fler dialekter med?

Edit: Håll int´på å bäges å börj int´kaniffles.

Jag är från Sollefteå 😎 Vilket håll är du ifrån?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett E-MU0404 usb. Tycket det låter brusfritt och fint. Ganska klart och fint ljud också.

Dubbla fantommatade XLR/high-z kombos. 🙂

Off Topic: Vill dock ha ett ljudkort med lite fler ingångar. Vanliga Line-in t ex skulle vara ganska schysst ^^ . Då både balanderade och obalancerade.

ingångar, vill kunna ha till t ex mixer senare så jag kan köpa "riktiga" reverbs då de drar så mycket kraft och så skall jag ha en separat preamp, tycker om att ha mer att skruva på än de inbyggda preampsen. Någon som vet något schysst med dessa möjligheter för typ 5000-7000? Någon som är nöjd av det helst så att svaret kan bli lite topic, hehe. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett E-MU0404 usb. Tycket det låter brusfritt och fint. Ganska klart och fint ljud också.

Dubbla fantommatade XLR/high-z kombos. 🙂

Off Topic: Vill dock ha ett ljudkort med lite fler ingångar. Vanliga Line-in t ex skulle vara ganska schysst ^^ . Då både balanderade och obalancerade.

ingångar, vill kunna ha till t ex mixer senare så jag kan köpa "riktiga" reverbs då de drar så mycket kraft och så skall jag ha en separat preamp, tycker om att ha mer att skruva på än de inbyggda preampsen. Någon som vet något schysst med dessa möjligheter för typ 5000-7000? Någon som är nöjd av det helst så att svaret kan bli lite topic, hehe. 😄

MOTU Ultralite - eller kanske MOTU 828 mkIII, så behöver du inte skaffa något externt reverb... 😆

Även TC Electronic Konnekt24D kan vara något att fundera över.

ECHO Audiofire8 är ytterligare ett alternativ (dock utan inbyggda effekter).

Har du tillräckligt många in- och utgångar, så finns det egentligen ingen anledning att skaffa en mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett E-MU0404 usb. Tycket det låter brusfritt och fint. Ganska klart och fint ljud också.

Dubbla fantommatade XLR/high-z kombos. 🙂

Off Topic: Vill dock ha ett ljudkort med lite fler ingångar. Vanliga Line-in t ex skulle vara ganska schysst ^^ . Då både balanderade och obalancerade.

ingångar, vill kunna ha till t ex mixer senare så jag kan köpa "riktiga" reverbs då de drar så mycket kraft och så skall jag ha en separat preamp, tycker om att ha mer att skruva på än de inbyggda preampsen. Någon som vet något schysst med dessa möjligheter för typ 5000-7000? Någon som är nöjd av det helst så att svaret kan bli lite topic, hehe. 😛

MOTU Ultralite - eller kanske MOTU 828 mkIII, så behöver du inte skaffa något externt reverb... 😎

Även TC Electronic Konnekt24D kan vara något att fundera över.

ECHO Audiofire8 är ytterligare ett alternativ (dock utan inbyggda effekter).

Har du tillräckligt många in- och utgångar, så finns det egentligen ingen anledning att skaffa en mixer.

Åhå tackar! Var precis vad jag letat efter! Bra svar som vanligt Claes!

Motu 828 och Konnekt24D verkar båda två intressanta. Får spana runt vilka som har bäst kvalitet, då funktionerna för övrigt är ganska lika (förutom olika DSP-effekter dåra)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har läst vad alla har för ljudkort och insett att jag är den enda som använder ett Edirol m 16 dx ljudkort där jag via usb 2.0 kan lägga 16 spår samtidigt eller 8 stereo spår och den spelar in i 24 bit/96 khz och om jag vill ha ännu mer khz då använder jag mitt pci kort som heter Esi juli@ och har 24 bit/192 khz men då kan jag bara eller bara det räcker oftast för mig dvs 1 spår i taget eftersom trummor och bas gångar kör jag ändå via midi keyboard till vst instrument eller också använder jag loopar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Focusrite Saffire pro 26 använder jag just nu. Har lite problem med att datorn inte hittar ljudkortet ibland, eller att det står att jag tappat förbindelsen mellan min PC och ljudkortet. Vet att fler har haft detta problem. Men jag känner flera som tycker att dessa kort är det bästa de testat. Så jag gissar att det kan bero på vad man har för firewire anslutning till sin dator. Men jag tycker nog att man bör kolla upp det bättre innan man skaffar ett saffire kort. De problemen som jag beskriver gäller inte bara just pro 26 utan även de andra saffire korten också.

Och jag vet ingen MAC användare som ha haft samma problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...