Jump to content
Annons

Kjubeis

Medlem
  • Antal inlägg

    412
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    15

Dagen då Kjubeis senast vann var 3 april 2019

Kjubeis hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

67 Utmärkt

Senaste profilbesökare

10 206 profilvisningar
  1. Bra och intressant ämne, hoppas tråden fortsätter utan onödigt bråk. Inget konstigt i att folk tycker olika.
  2. FF funkar här. Igen lät det bäst med hårdvaran. Softtube sämst. Tack för bra video Crillemannen. 👍
  3. Alla reverb var digitala, det skrev jag i första inlägget. Olika HW reverb - TC m300, TC 4000, Bricasti, Lexicon MPX 550 + PCM 70 och 96 mot olika ITB reverbs varav en del gjorda för att simulera speciell HW och andra som har eget sound. Har du själv testat reverbplugins mot hårdvara och isf vad kom du fram till? Vad tyckte du om Christians test, vilken fil lät bäst?
  4. Vad snackar du om? Vadå "flytt av ett reverb från HW till plugin" ? Det har inte skett någon flytt, allt lyssnades i realtid, via separata bussar/aux och lyssning skedde via samma D/A (möjligtvis skedde lyssningen analogt enbart via HW reverb direkt ut till mixer utan att komma tillbaka till ljudkort/DAW - de var inte vi som rattade). De testade HW både digitalt och analogt mot pluggarna i olika omgångar med samma resultat. De är inga amatörer kan jag säga.
  5. pme Que? Signalerna (trummor, gitarr, sång, ITB piano, hårdkomprimerad elbas) kördes från DAW till plugins och HW (digitalt och analogt). Vad är det som är usel portering?
  6. Crillemanen Mja det är väl det man hör nu från alla som flyttar in helt i datorn - men du minns väl hur alla AEs och producenter hånade oss mjukvaruboys som stackade 10 pluggar per kanal bara för att datorn orkade. Visst, det var många ggr utan finess och rutin men diskussionerna var klara gällande fasfel, transienter, utsmetade signaler - att det var helt åt helvete att använda så många pluggar samtidigt. Nu är vi tillbaka lite granna. Man säger att man får samma sound som HW om man får trixa ihop 3-4 pluggar - men du är ju rutinerad och vet att när man börjar ratta för att justera en parameter så brukar det nästan alltid föra med sig någon ful bieffekt eller försämring av något annat. De stora producenterna får ju allt serverat på ett guldfat - det är toppartister/musiker inspelade med asbra dyr analog utrustning - det är inte så mkt som behöver fixas där. Många av oss dödliga har inte samma möjligheter eller sköna spår att mixa ihop, vi kan behöva ratta betydligt hårdare och mer kraftfullt - där avslöjar sig bristerna hos SW lite extra tyvärr enligt min erfarenhet. Fattar dock ditt läge med svindyr dansk rörkompressor - där vill man höra STOR skillnad. Men när det finns sådant som Klark/Behringer 1176 och liknande för en spottstyver så tycker jag det är lätt värt att köra hybrid.
  7. Båda, externa reverbens egna A/D + D/A och drivna digitalt (AES och Spdif) med samma DAC som mjukvarureverben. Minutiöst och nördigt nivåmatchat. Förstår vad du är ute efter men skillnaden på olika omvandlare av hög klass är försvinnande liten. Vi hörde ingen eller i ngt fall microminimal skillnad när det vara reverbens egna omvandlare kontra ljudkortet, trots att i det ena fallet går signalen genom 2 st A/D par och 2 st D/A par. Det var inte det som skilde, det var reverben i sig. Originaltonen och reverbet hade egna liv, båda hördes tydligt, blandades äkta och naturligt. Kändes bredare och djupare än ITB. Pluggarna var ok men smetade ihop signalerna. Ska fixa fram filerna. Jag är inte frälst i HW, byter när SW är lika bra. Reverben stannar.
  8. Tack Crillemannen, bra jobbat. HW tydligare utan att vara vassare, bättre ton, mer kärna. Som att SW behöver 2 till plugins - eller fler (ex kompressor på konsonanterna och eq överlag) för att komma ikapp. Inte stor skillnad men en klart hörbar. På ett spår! Då kan man sätta detta i proportion till om en hel mix med många spår går igenom plugins eller HW. Jag och kollegan var med på ett test med HW/SW reverbs i vintras och det var förvånansvärt tydligt hur mycket bättre det lät med externa reverbs mot plugins - trots att allt är digitalt. Alla prickade in hårdvaran i blindtestet. Jag kommer ALDRIG att sälja mina reverbenheter. Jag ska se om jag kan få tillgång till det testet ska ni få höra.
  9. Det var testet i Soundonsound som mina kollegor fick upp ögonen för AKG 414 B-uls, trots att jag tjatat på dem länge att micken är ett fynd. Grym på gitarrstärkare oxå, inte bara sång och instrument. Electro-Voice RE20 är bra, själv föredrar jag Shure SM7b om man vill ha en dynamisk mick men med bra kondensatormickar så är våra dynamiska mickar numera dammsamlare. Kanske en Neumann TLM 67 går att hitta för trådskaparens pristak, vi hade ett par som vi gillade initialt men efter ett tag kändes de inte rätt med sin förinställda EQ och fake rördistorsion. Våra TL2 och B-uls lät alltid bättre så vi sålde Neumann mickarna. Trots det en rätt OK mick ändå. /T
  10. Vi har haft span på Austrian Audio ett tag. Hade höga förhoppningar men det dök snabbt tyvärr. Har hört flera tester med deras mikrofoner och de låter inte alls lika bra som gamla AKG. De är t.o.m. mer sibilanta än nya AKG, tror det blir en hype som snabbt kommer att lägga sig. De är smidiga funktionellt men den keramiska kapseln verkar inte vara någon höjdare ljudmässigt... Shure SM7b är ett säkert kort men fungerar mest närmickat och har en väldigt svag utnivå som kräver rätt förstärkare. Eller en Cloudlifter.
  11. Nej inte de modeller som finns idag (XLS/XLii) - utan de äldre ULS och TLii som inte tillverkas längre. De dyker upp begagnade och de kan ibland vara i strålande skick. Låter fantastiskt bra. 💛 👌👍
  12. AKG 414 B-uls eller 414 TL2. Gamla men riktiga höjdare. Så mycket köttigare ljud än nya AKG. Går att fynda under 10 000.
  13. Vore fantastiskt om Apple bara släppte sitt operativsystem utan hårdvara.
  14. Hallå SoloNo1. Blir förvånad när man får höra musiker spela och sjunga på detta forum. Bra låt, bra framfört, bra jobbat! 👍 Jag skulle välja att höja sången och dra ner trummorna lite granna. Sångljudet skulle må bra av en deesser eller en diskantjustering för att minska sibilanta ljud (5-7 kHz). S + SH + TJ ljuden sticker ut lite obekvämt som det är nu. El-gitarrerna låter kanske lite tunna och onaturliga, kan vara svårt att få plats med dem med den mäktiga syntmattan samtidigt. Annars en toppenproduktion. 👌 Mvh Tompa
×
×
  • Skapa ny...