Jump to content

Jostein

Medlem
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

2 Neutralt

About Jostein

  • Rank
    På gång
  • Birthday 12/02/1961

About me

  1. Intressant och bra intervju - och inspirerande! Alltid kul med människor som lever av musiken. Den norske ni pratade om heter: Tora Dahle Aagård.
  2. Fin artikel! Spännande plugins, särskild SnareBuzz tycker jag. Får jag föreslå att man hellre börjar använde frasen, "till Windows och macOS" i stället för " till pc och Mac" när artiklar i all huvudsak är irrelevanta för Linux-användare? Det här gills väl egentligen för nästan alla som sitter och skriver artiklar i dag. Jag använder i all huvudsak Linux som min musikplattform och antalet Linux-versioner av plugins, DAW:s och annat som tidigare var enbart för Windows och Mac ökar kraftigt. Dessutom kan man installera och köra Linux båda på en PC och Mac. Jag vet att Linux fo
  3. Pianoteq: https://www.pianoteq.com/. Om man inte hittar något här som inte passar i mixen, tillsammans med andra instrument live eller när man spelar ensam, då är det en prestation! :-) Finns för Mac, Windows och Linux. Edit: Jag svarade kanske inte helt på frågan: Den finns även som VST-plugin (Win/Linux) och som Audio Units- , RTAS-, AAX- och LV2-plugins - något för de allra flesta!
  4. Ett helvete är att ta i, man väljer helt enkelt ett ljudkort som funkar i Linux - och det finns många som funkar (och tyvärr många som inte funkar också. :-) Sämre blir det när det gäller programvara och plugins. Jag är en supernöjd Linux-användare, men måste se långt se långt efter program och plugins som tex. Antares Autotune; men rent generellt finns det hur mycket som helst av synts, DAWs och plugins också där. Det finns många DAWs för Linux, men troligen bara Harrison Mixbus (och kanske Reaper?) som kan kallas professionella DAWs. När det gäller stöd för flera kärnor, så har Linux ha
  5. M-Audio Delta 1010. 8 balanserade in- och utgångar, suverän ljud. Robust, funkar alltid och är att lita på. Denna modellen har varit med ett bra tag (runt 10 år?), men jag blir inte förvånad om de fortsätter sälja den i flera år framöver också.
  6. Med tanke på Harrisons rykte och det faktum att DSP och sum-algoritmer i Mixbus är de samma som i Harrisons digitala konsoller är det mer än märkligt att Studio så tyst. Jag är mycket förvånad med tanke på att Studio ser ut att vara seriös annars - nånting som är så annorlunda och låter så bra borde vara intressant. Jag vill faktiskt påstå att det är fullständigt oseriöst! Den ända gången jag har sett Studio nämna Mixbus var i en IDG-snabbnotis av den billiga sorten IDG använder i Computer Sweden när en journalist surfar lite runt och hämtar lite saker att översätta och klistra in på webben.
  7. Jag vaknade plötsligen med kraftig tinnitus en morgon för snart 20 år tillbaks och har haft det sedan. Provade olika mediciner i början, bland annat något som ökade blodgenomströmningen, men inget hjälpte och tinnitusen är like illa i dag som när det började. Det enda som har hjälpt för mig är avslappning, meditation och tilräckligt med sömn, men tyvärr glömmer jag göra det regelbundet, är för van med tinnitusen.
  8. Bara så begreppen år på sin plats: Mixbus (och Ardour) har full MIDI-funktionalitet, men har inte MIDI-sequencer. :-) Kan inte säga att jag saknar MIDI-sequencer i Mixbus/Ardour, jättebra sequencers (dyra/billiga/gratis) finns överallt och kan synkroniseras via MIDI eller Jack med Mixbus, min favorit är Rosegarden. Inte att Rosegarden nödvändigtvis är världens bästa MIDI-sequencer, men det är den jag känner och därmed den jag är mest effektiv med. Det tar bara några sekunder att synkronisera programmen med varandra och det är givetvis problemfritt. Jag har testat MIDI-sequenser-funktional
  9. Håller med om priset, jag tycker faktiskt det är jättebilligt båda för "upgraderare" och nya användare. Det är ingen bluff när Harrison säger att det är Harrison-ljudet man får när man använder Mixbus och ingen emulation - det är nämligen samma DSP- och summing-programkod som användes i deras digitala konsoler. När det gäller tester kan man bara spekulera, men jag tror jag har en aning när jag ser en del kommentarer om Mixbus runt på nätet: -Det är många som inte har en susning om hur det är att arbeta med ett analogt konsol och att den "färgningen" man automatisk får gör att mixen nästan au
  10. Tackar! :-) Men Mixbus är nytt också för mig och jag kommer att återkomma med en ny mix senare när jag behärskar programmet bättre. Du har absolut rätt i att våra mixar låter olika och att de ändå verkar ha ha något gemensamt, ska bli kul att höra hur det blir när vi kan programmet bättre! :-)
  11. Kul att det finn flera Ardour/Mixbus-användare! Jag tycker inte alls det var grötigt. Alla instrumenten hörs jättebra fast jag tycker nog att balansen mellan dom skulle varit annorlunda - tex mera gitarrer och lite mindre orgel i brygga och refräng, men det är tycke och smak och du bestämmer :-) . Jag tycker också att det hörs ut som att virveln kommet ut lite till höger. En sak är säkert, det är att man utan problem kan få fram en "modern" ljudbild även i Mixbus. Det är också tydlig att du nyss har börjat med Mixbus, så jag ser fram i mot kommande mixar från dig med stor glädje, det kommer
  12. Betydligt! Den kan jag nog använda som en referens :-)
  13. Hej Martin, Vi har nog skilda filosofier om hur denna låtens sound ska vara :-) I mitt tycke ska man i det här fallet försöka låta instrumenten vara så nära originalet som det går - gitarrerna och orgeln har enligt min åsikt så bra ljud i sig själva att de bara behöver få plats i ljudbilden och inte mycket annat. Men det är ett par saker jag gillar också: Virveln hörs mycket bra ut, jag gillar den skarpt! :-) Som du har nämnt tidigare, lägger du snabbt märke till bassen och man märker att du har jobbat bra med den. Den hörs klar och tydlig ut på i mina högtalare. Jostein
×
×
  • Create New...