Jump to content
Annons

Jostein

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

4 Neutralt

Om Jostein

  • Födelsedag 1961-12-02

Om mig

  1. Hmm, en 10-på-topp-lista där Pianoteq är inte är med!? Det är speciellt, men man ser hur subjektivt ljud är. 🙂
  2. Det är ju prat om att du sjunger lite surt här och där och det måste jag nog hålla med, men i mina öron hörs det ut som att du kan få koll på det, putt en finger i det ena öret, så hör du dig själv bättre och var medveten om vad som sker. Du har en fin röst med mycket kraft, så kör bara på och bli bättre, bättre och bättre, lycka till! :-)
  3. Intressant och bra intervju - och inspirerande! Alltid kul med människor som lever av musiken. Den norske ni pratade om heter: Tora Dahle Aagård.
  4. Fin artikel! Spännande plugins, särskild SnareBuzz tycker jag. Får jag föreslå att man hellre börjar använde frasen, "till Windows och macOS" i stället för " till pc och Mac" när artiklar i all huvudsak är irrelevanta för Linux-användare? Det här gills väl egentligen för nästan alla som sitter och skriver artiklar i dag. Jag använder i all huvudsak Linux som min musikplattform och antalet Linux-versioner av plugins, DAW:s och annat som tidigare var enbart för Windows och Mac ökar kraftigt. Dessutom kan man installera och köra Linux båda på en PC och Mac. Jag vet att Linux fortfarande inte är en stor sak hos slutanvändare, det är lite över 2% som har det på skrivbordet. Fast det betyder ju många miljoner användare globalt och denna procentandelen är kanske högre för dom som sysslar med musik? Enligt Harrison Consoles, är lite över 15% av deras kunder Linux-användare, det gäller Mixbus och Mixbus32C. När det gäller Bitwig, Traction, Reaper, u-he, Pianoteq och alla de andra som är cross-plattform, vet jag inte andelen, men jag hoppas att Linux-användare också snart kan vara i medvetandet för skribenter som lever i en Windows- och macOS-värld. När det är sagt: -jag tycker du skriver bra artiklar! :-)
  5. Pianoteq: https://www.pianoteq.com/. Om man inte hittar något här som inte passar i mixen, tillsammans med andra instrument live eller när man spelar ensam, då är det en prestation! :-) Finns för Mac, Windows och Linux. Edit: Jag svarade kanske inte helt på frågan: Den finns även som VST-plugin (Win/Linux) och som Audio Units- , RTAS-, AAX- och LV2-plugins - något för de allra flesta!
  6. Ett helvete är att ta i, man väljer helt enkelt ett ljudkort som funkar i Linux - och det finns många som funkar (och tyvärr många som inte funkar också. :-) Sämre blir det när det gäller programvara och plugins. Jag är en supernöjd Linux-användare, men måste se långt se långt efter program och plugins som tex. Antares Autotune; men rent generellt finns det hur mycket som helst av synts, DAWs och plugins också där. Det finns många DAWs för Linux, men troligen bara Harrison Mixbus (och kanske Reaper?) som kan kallas professionella DAWs. När det gäller stöd för flera kärnor, så har Linux haft bra stöd i många år, men det är fortfarande så att det inte har särskild betydelse om inte själva programmen också har stöd för det - detta gäller för alla OS. Jag använder Mixbus som DAW utan problem (har ännu inget flerkärnastöd, men kommer i nästa version), jag kan ha över 50 tracks med plugins utan att bry mig om det håller eller ej och tex Pianoteq, som använder flera kärnor.
  7. M-Audio Delta 1010. 8 balanserade in- och utgångar, suverän ljud. Robust, funkar alltid och är att lita på. Denna modellen har varit med ett bra tag (runt 10 år?), men jag blir inte förvånad om de fortsätter sälja den i flera år framöver också.
  8. Med tanke på Harrisons rykte och det faktum att DSP och sum-algoritmer i Mixbus är de samma som i Harrisons digitala konsoller är det mer än märkligt att Studio så tyst. Jag är mycket förvånad med tanke på att Studio ser ut att vara seriös annars - nånting som är så annorlunda och låter så bra borde vara intressant. Jag vill faktiskt påstå att det är fullständigt oseriöst! Den ända gången jag har sett Studio nämna Mixbus var i en IDG-snabbnotis av den billiga sorten IDG använder i Computer Sweden när en journalist surfar lite runt och hämtar lite saker att översätta och klistra in på webben.
  9. Jag vaknade plötsligen med kraftig tinnitus en morgon för snart 20 år tillbaks och har haft det sedan. Provade olika mediciner i början, bland annat något som ökade blodgenomströmningen, men inget hjälpte och tinnitusen är like illa i dag som när det började. Det enda som har hjälpt för mig är avslappning, meditation och tilräckligt med sömn, men tyvärr glömmer jag göra det regelbundet, är för van med tinnitusen.
  10. Jostein

    Mixbus 2.0

    Bara så begreppen år på sin plats: Mixbus (och Ardour) har full MIDI-funktionalitet, men har inte MIDI-sequencer. :-) Kan inte säga att jag saknar MIDI-sequencer i Mixbus/Ardour, jättebra sequencers (dyra/billiga/gratis) finns överallt och kan synkroniseras via MIDI eller Jack med Mixbus, min favorit är Rosegarden. Inte att Rosegarden nödvändigtvis är världens bästa MIDI-sequencer, men det är den jag känner och därmed den jag är mest effektiv med. Det tar bara några sekunder att synkronisera programmen med varandra och det är givetvis problemfritt. Jag har testat MIDI-sequenser-funktionaliteten på Ardour3, och kanske jag kommer skippa Rosegarden när Mixbus kommer att baseras på Ardour3, jag vet inte. Jag ser på nätet att det inte bara är Sound On Sound som tar Mixbus på allvar numera, så det kommer nog egenproducerat omtala och test av programmet här också :-)
  11. Jostein

    Mixbus 2.0

    Håller med om priset, jag tycker faktiskt det är jättebilligt båda för "upgraderare" och nya användare. Det är ingen bluff när Harrison säger att det är Harrison-ljudet man får när man använder Mixbus och ingen emulation - det är nämligen samma DSP- och summing-programkod som användes i deras digitala konsoler. När det gäller tester kan man bara spekulera, men jag tror jag har en aning när jag ser en del kommentarer om Mixbus runt på nätet: -Det är många som inte har en susning om hur det är att arbeta med ett analogt konsol och att den "färgningen" man automatisk får gör att mixen nästan automatisk limmas i hop - det analoga saken är ju mycket av poängen med Mixbus - och att nästan enbart vrida på knappar i en konsol är bra mycket annorlunda än att enbart justera parameter i plugins. Jag tror (helt och hållent subjektivt) att det är många som måste lära sig mixa på nytt (igen) när de ska köra konsol. Så jag hoppas att det saknas tester därför att de tar Mixbus på allvar och förstår konceptet (och kanske måste köra lite först) och inte att de ignorerar Mixbus. Mixbus är ett helt nytt koncept i DAW-sammanhang som jag ser det.
×
×
  • Skapa ny...