Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Annons

Jag tror jag har skrivit i denna tråden tidigare men jag känner för ytterligare ett inlägg 😏

Har under senaste tiden kört med m-box2, som nu har gått sönder. Enligt musikaffär ett ganska vanligt fel med mboxen, ingångarna har pajjat... Dock är ljudkortet i sig en smidig lösning om man vill köra ProTools LE, men det är sista gången jag köper ett USB-ljudkort! Ostabil sync, dropouts ibland, upplever faktiskt sämre headroom & ljudkvalitet än andra ljudkort jag haft. Att det bara höll i ca 3 år tycker jag också är ganska kasst. Latencyn gick ju inte kör speciellt lågt då USB-ljudkort kräver mer av CPUn än PCI-kort.

Nu skall jag strax återgå till samma som mitt förra, som jag av nån konstig anledning sålde (behov av pengar antagligen..) nämligen ett M-Audio Delta 1010!

Stabil klocka, stabila drivrutiner, har aldrig något problem med det kortet och grymt bra AD/DA-omvandlare för sitt pris. PCI-kort is the shit!

Nu snackar jag alltså Delta 1010 och inte LT-versionen som har sämre AD/DA-omvandlare. Sen kostar ju Delta 1010 nästan fyra gånger så mycket som 1010LT 🙂

Det många saknar är ju då micpreamps, denna har inga alls utan bara 8line +2spdif (10in/10ut) ..Men jag kommer ändå köra externa micpreamps, så det är precis lagom för mig.

Vill man hoppa upp ytterligare ett snäpp till i ljudkvalitet kan man ju skicka den till black lion och be dom modda den 🙂

Har tidigare ägt EMU 0404 PCI som också var helt klart godkänt, absolut prisvärt och det jag nog skulle rekommendera i den lägre prisklassen.

EDIT: http://www.musikborsen.se/search_res.aspx?...ox=delta%201010

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma erfarenhet som dig med mitt USB-ljudkort EMU0404-USB. Man kan ju bara ha en ljudapplikation igång i taget. Och har man haft uppe Cubase och internet samtidigt och vill kolla på youtube så måste man stänga Cubase, stänga internet, stänga av och på ljudkortet för att sedan öppna internet igen och kunna höra ljudet. Och så krockar det ofta med Spotify så man måste starta om ljudkortet för att kunna lyssna. Sedan funkar inte midi-ingången. Köpte det visserligen beggat men i nyskick. Och så har hörlursingången börjat glappa fast jag inte använt det mycket alls. Kanske bara är detta ex som e så dåligt, andra har säkert bättre erfarenhet än mig men jag skaffar inte EMU igen. Själva ljudkortet i sig vid inspelning är ok, rent ljud och ganska låg brusnivå.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör Mackie Onyx Satellite tillsammans med Cubase.

Fungerar riktigt bra, har dock haft lite problem med mjukvaran, då den känner av sample raten automatiskt, och man kan ej ställa den manuellt, vilket i mitt tycke är bajs.

Lite problem med hårdvaran, som att det aldrig riktigt blir helt tyst i högtalare när man drar ner volymrattarna, men har dock ej varit besvärad av detta problemet. Annan grej som är lite jobbig är att om man kör monitoring via hårdvaran så är ljudet i stereo, och eftersom detta ljudkort har två kanaler/preamps, så hamnar kanal 1 på vänster sida och kanal 2 på höger sida, utan vad att köra mono-monitoring. Har dock inte varit något besvärad av detta heller.

Finns väll inte så mycket mer jag kan säga om det! 😏

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Jag tror jag har skrivit i denna tråden tidigare men jag känner för ytterligare ett inlägg 🙂

Har under senaste tiden kört med m-box2, som nu har gått sönder. Enligt musikaffär ett ganska vanligt fel med mboxen, ingångarna har pajjat... Dock är ljudkortet i sig en smidig lösning om man vill köra ProTools LE, men det är sista gången jag köper ett USB-ljudkort! Ostabil sync, dropouts ibland, upplever faktiskt sämre headroom & ljudkvalitet än andra ljudkort jag haft. Att det bara höll i ca 3 år tycker jag också är ganska kasst. Latencyn gick ju inte kör speciellt lågt då USB-ljudkort kräver mer av CPUn än PCI-kort.

Nu skall jag strax återgå till samma som mitt förra, som jag av nån konstig anledning sålde (behov av pengar antagligen..) nämligen ett M-Audio Delta 1010!

Stabil klocka, stabila drivrutiner, har aldrig något problem med det kortet och grymt bra AD/DA-omvandlare för sitt pris. PCI-kort is the shit!

Nu snackar jag alltså Delta 1010 och inte LT-versionen som har sämre AD/DA-omvandlare. Sen kostar ju Delta 1010 nästan fyra gånger så mycket som 1010LT 🙂

Det många saknar är ju då micpreamps, denna har inga alls utan bara 8line +2spdif (10in/10ut) ..Men jag kommer ändå köra externa micpreamps, så det är precis lagom för mig.

Vill man hoppa upp ytterligare ett snäpp till i ljudkvalitet kan man ju skicka den till black lion och be dom modda den 🙂

Har tidigare ägt EMU 0404 PCI som också var helt klart godkänt, absolut prisvärt och det jag nog skulle rekommendera i den lägre prisklassen.

EDIT: http://www.musikborsen.se/search_res.aspx?...ox=delta%201010

Vad gör dom med Delta 1010 då och vad kostar det, har ett oxå som jag nyss lät laga. Kör det på en P4 häck som jag kör osx på, funkar skitbra. Har oxå ett Delta 44, ett saffire Pro 10 i/o och hade ett Phonic 302 som jag gav till min dotters kille

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör dom med Delta 1010 då och vad kostar det, har ett oxå som jag nyss lät laga. Kör det på en P4 häck som jag kör osx på, funkar skitbra. Har oxå ett Delta 44, ett saffire Pro 10 i/o och hade ett Phonic 302 som jag gav till min dotters kille

Hmm kollade precis på deras hemsida och dom har inte med Delta 1010 i listan över ljudkort längre, kan ju va för att det är relativt gammalt och inte så många som har.

http://www.blacklionaudio.com/

Vet dock att de gjord mod på dessa kort tidigare.. kolla t.ex här:

ProTooler Blog

Här står den tråkiga nyheten att dom inte längre moddar den...:

diyAudio Forums

... en del modifikationer kanske man kan göra själv, står en del på nätet om man söker lite. Har hört att de rekommenderar att man kör en stabilare klocka (tycker dock den verkar stabil.. men men, det kan ju alltid bli bättre tydligen) som t.ex black lion microclock.

Jaja, jag är nöjd med mitt som det är just nu iaf, bra ljudkort!

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

anarkisten1 (oregistrerad)
Hmm kollade precis på deras hemsida och dom har inte med Delta 1010 i listan över ljudkort längre, kan ju va för att det är relativt gammalt och inte så många som har.

http://www.blacklionaudio.com/

Vet dock att de gjord mod på dessa kort tidigare.. kolla t.ex här:

ProTooler Blog

Här står den tråkiga nyheten att dom inte längre moddar den...:

diyAudio Forums

... en del modifikationer kanske man kan göra själv, står en del på nätet om man söker lite. Har hört att de rekommenderar att man kör en stabilare klocka (tycker dock den verkar stabil.. men men, det kan ju alltid bli bättre tydligen) som t.ex black lion microclock.

Jaja, jag är nöjd med mitt som det är just nu iaf, bra ljudkort!

/L

Ok tack för infot. Iom att jag bland annat kör kortet på ett system som det egentligen inte ska funka på så kanske det ändå är lugnast att låta det var som det är. En snubbe nere i Nederländerna har skrivit drivar till det som gör att det funkar med osx, pci och intel. Dessvärre inte midi, i alla fall inte än så länge men det kanske kommer.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jag har samma erfarenhet som dig med mitt USB-ljudkort EMU0404-USB. Man kan ju bara ha en ljudapplikation igång i taget. Och har man haft uppe Cubase och internet samtidigt och vill kolla på youtube så måste man stänga Cubase, stänga internet, stänga av och på ljudkortet för att sedan öppna internet igen och kunna höra ljudet. Och så krockar det ofta med Spotify så man måste starta om ljudkortet för att kunna lyssna.

/M

Nytt svar på gammal post…:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=66394

Om du inte redan visste det…

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har precis införskaffat mig den nya Macbook Pro:n 13" som jag så småningom tänkt börja spela in lite med och sådant. Jag har läst igenom hela den här tråden och har kommit fram till några olika frågor.

  • Vad är "Mac OS X (Core Audio)" för någonting? Bör jag, som macanvändare, se till att det finns med på det ljudkort som jag ska köpa?
  • Vad är det egentligen som man ska kika efter när man kolla specs på ljudkort, typ vad är skillnaden mellan att ha 24-bit/96kHz och att ha mer/mindre?
  • Är de inbyggda preampsen i ljudkorten tillräckligt bra eller bör man ha en extern - eller är det så pass olika mellan ljudkorten att man inte kan ge ett generellt svar?
  • Är Focusrite "dåliga" som det sas tidigare här i tråden, eller har de bättrat sig? Isf vad är den största skillnaden, rent praktiskt sett, mellan FOCUSRITE SAFFIRE LE och FOCUSRITE SAFFIRE?

Det får räcka tills vidare 😲

MVH Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, Focusrite är ofta väldigt prisvärda kort. Safffire Pro24 kommer troligtvis att bli populär.

Ok, vad är största skillnaden mellan den och saffire le, vet du det?

Sen undrar jag vad de menar med "total I/O count of 16 inputs and 8 outputs" så vitt jag kan räkna så är det bäl typ 4 in och typ 8 ut?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Sen undrar jag vad de menar med "total I/O count of 16 inputs and 8 outputs" så vitt jag kan räkna så är det bäl typ 4 in och typ 8 ut?

http://www.focusrite.com/products/saffire/saffire_pro_24/

"CONNECTIVITY

Analogue Channel Inputs (Inputs 1-4)

• 2 x XLR Mic/Line Neutrik Combi-Jacks (Inputs 1-2)

• 2 x XLR Instrument Neutrik Combi-Jacks (Instrument on inputs 1 and 2 only)

Automatic switch of Mic / Line (inserting a jack switches from Mic to either Line or Instrument (instrument selected via the software control panel)

Line inputs 3-4 have low and high gain settings can be controlled from the Saffire MixControl software (low gain being the default)

Digital Channel Inputs (Inputs 5-14) 44.1-96kHz

• Stereo S/PDIF input on RCA

• 1 x 8 channel ADAT input on Optical Connector (SDPIF 3&4 set in preferences menu)

Analogue Audio Outputs (Outputs 1-6)

6 x TRS analogue outputs (Outputs 1-6)

1 x TRS stereo headphone output (headphone mix 1 same as outputs 3 & 4)

Digital Channel Outputs (Outputs 7-8) 44.1-96kHz

• Stereo S/PDIF output on RCA"

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Emagic Audiowerk8.

Jag får väl uppdatera mig eftersom det hänt lite sedan 2005.

Hemma:

Apogee Duet

Line6 POD Studio UX1

Digidesign Mbox (1)

Jobbet:

MOTU 828mk3

MOTU 8PRE

Yamaha n8

ESI Gigaport HD

M-Audio Firewire 410

Digidesign Digi 001

...för den nyfikne, jag sålde nyligen av min Creative Xmod till en kompis, mitt Emagic Audiowerk 8 ligger numera i en låda och det där Firewire410-kortet är en riktig ångerhistoria.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, sitter själv på ett likadant kort. Kan tyvär inte hjälpa dig ang det problemet, men ta kontakt med customer supporten.

Mitt kort brukar fungera bra ett tag, sen börjar ljudet spraka lite oregelbundet. Min lösning på det problemet är att dra ur och koppla in kortet igen. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Sålde mitt gamla M-audio FW410 och köpte ett TC Electronics 24D. På det stora hela nöjd om man bortser från att det nu går att få tag på för 2000-3000 kronor mindre, än vad jag gav för 6-7 månader sedan...

Link to comment
Dela på andra sajter

berättar gärna varför eller vad det är som suger

Mjukvaran är urdålig. Har krånglat med ominstallationer otaliga gånger. Den har ingen fantommatning. Funkar inte till Windows 7, funkar inte till 64-bitssystem. Har haft ljudkrångel med brus och oljud på ett system som den ska fungera på också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör E-mu 0404 USB. Funkar skitbra för mig som aldrig spelar in på mer än två mickar samtidigt. Det är ett jävligt värt kort för en liten slant. Det enda jag stört mig på är att Main Out-regeln knastrar lite när man drar i den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag kör med ett Delta 1010 (den med breakout box) och har nyss skaffat mig en Line Audio OMP preamp.

Ska bli gött att komma igång och använda dessa grejor!

Redigerat av Lejnoss
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...