Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Annons

Jag själv använder mig av ett M-Audio Delta 1010LT.

Med tanke på pengarna man betalar för det så är det OTROLIGT prisvärt.

8 analoga kanaler in och ut, som låter helt okej.

Använder kortet för flerkanalsinspelning av audio. Jag har inte använt så mycket VSTi med det, men de gånger jag testat så har jag inte märkt av någon latency alls.

Jag har dock ingen aning om hur bra preampsen är, eftersom vi kör allting genom ett mycket bättre mixerbord.

Rekomenderas starkt till er som vill ha ett ljudkort för flerkanalsinspelning men bara har en budget på cirka 2000 spänn. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett m-audio fw410:

firewire_410.jpg

Riktigt bra prestanda/ljud för en hyfsat billig penning nu när det dessutom sänkt priset. thomann

Bra mic-preamps, men kanske inte i världsklass. Personligen vill jag ha fler utgångar, men det fina med kråksången är att man kan köra upp till 4 fw410 samtidigt!

//peAk

edit: Jag kör en PC (Intel P4 3,4GHz, 1GB DDR2 RAM, ATA2 7200 rpm HHD)

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett RME Hammerfall9652 (gamla modellen - alltså inte HDSP...).

Den enda bristen är att man inte har någon intern mixer för alternativ routing i ljudkortet - något som finns i de nyare HDSP-modellerna. I övrigt är det helt suveränt och har hängt med sedan jag började med musik på PC för runt 6-7 år sedan eller något (efter att jag bestämde mig för att överge Atari Falcon...).

Något som jag uppskattar mycket med Hammerfall, är att det saknar analoga I/O - så man kan välja omvandlare efter sin egen budget.

Mina omvandlare är just nu följande:

RME ADI-96 Pro (2-kanalig micpreamp/A/D-omvandlare)

RME ADI-8 Pro (8-kanalig A/D-D/A)

Benchmark DAC1 (2-kanalig D/A)

- och så har jag kopplat 16 kanaler I/O mellan ljudkortet och min Behringer DDX3216 via ADAT Lightpipe. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade följande kravspec när jag köpte mitt nuvarande ljudkort:

Helst firewire (ej PCI eller USB)

Minst 8 x analoga ingångar (4 x Stereo line in – helst fler!)

Minst 1 x mik preamp ingång (utöver ovan – helst 2x)

Minst 1 x MIDI in/ut (helst 2 x UT)

Kunna styra ingångar via Cubase SX inbyggda mixer

Låg latency, möjliget att höra sång + VST effekter real-time

Gärna RCAA ingång för skivspelare

Jag rekade länge innan jag till sist köpte ett Hercules 16/12 FW. Kostade 4995 kr på Fitzpatrick i demoex. Listpris var då 6995 kr, men det finns billigare på nätet.

1961_image_med_1613.JPG

Det här kortet är överlägset alla andra i kringliggande (och överliggande) prisklasser vad det gäller antal ingångar. 10 st line-ingångar och 2 x MIDI ut (32 kanaler) räckte till (nästan) alla mina analoga synthar + 2 st mik preamp var precis vad jag ville ha. Att få allt detta för 5000 pix kunde ingen annan matcha.

Har haft några mindre strul med kortet. Det visade sig att Direct Monitoring via ASIO inte stöds (trots att första drivisarna påstod det). Kör mjukvarumonitoring istället. Funkar ok, tillräckligt låg latency.

Ett annat strul är att när jag gör mixdown i Cubase SX med analoga synthar "live" via line-ingångarna (som styrs via MIDI-utgångarna) så hamnar dessa ibland ur sync. Har kört support-case på det hos Hercules, men inte lyckats hitta någon lösning ännu.

Är för övrigt mkt nöjd med mitt köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med M-Audios interna PCI-kort Audiophile 2496. Det är mer eller mindre klassiskt eftersom det är "känt för att vara" billigt och ha bra prestanda. Analoga anslutningar är 2 in och 2 ut. Det har midi (1 in + 1 ut) samt digitalanslutningar (in och ut S/PDIF).

Det goa är att det är billigt (under tusenlappen nuförtiden) och att det har bra omvandlare. Anslutningarna är RCA vilket inte är toppen, men det duger. Eftersom det inte har några preamps och inte heller så mycket in och utgångar skulle jag hellre köpa ett 1010LT om jag fick göra om valet. Detta ger mycket mer kanaler och två preamps för samma pengar som att köpa två dåliga preamps till ett 2496-kort. Sitter man redan på ett 2496-kort och behöver fler in/utgångar kan man köpa flera och köra dem tillsammans, vilket är fint. Begagnade kort är ett billigt sätt att få fler kanaler i ett befintligt system utan att byta helt.

På en hårt pressad budget är det ganska oslagbart (från min horistont alltså). Med bara några extra kronor är 1010LT ett bättre val. Andra märken har jag ingen praktisk erfarenhet av, men det finns många suveräna kort mellan 1000 och 2000kr.

Så är det för mig, andra har säkert andra åsikter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Audiotrak Maya 44 mkII

http://www.audiotrak.net/maya44mk2.htm

Köpte det kanske främst för att jag inte visste om jag skulle vara seriös med musiken. Det enda jag behövde egentligen var asio för mitt midikeyboard och en ingång för att spela in sång. Jag har liksom inget annat behov när jag har alla instrument i datorn.

Kortet fungerar bra och problemfritt. Förutom att det hänger datorn när jag spelar vissa spel. Men det är det ju inte till för.

Redigerat av Nanne
Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Waveterminal 192x. Köpte det när det kom (två år sedan..??) och har inte haft några som helst problem. 5 ms latency typ (man kan alltså jamma in syntslingorna 😄 ). Har haft det intallerat i en Siemens Scaleo p4-2G och har nu flyttat det till mein neue DELL 5000 p4HT-3.4. Kör Acid5, Fruity Loops 5 och har kört Sonar 2. Perfekt att det har +4 dB ingångar som matchar min UB802 mixer.

Har dessutom tillgång till en Behringer BCA2000 som har högre latency (..och som funkar dåligt med min laptop... 😕 .. men det kanske är laptopens fel (Dell Inspiron)).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett m-audio fw410:

Riktigt bra prestanda/ljud för en hyfsat billig penning nu när det dessutom sänkt priset.

Kör du PC? När jag testade upptäckte jag att macdrivarna till Firewire 410:an var ganska kassa. Fick mycket sämre prestanda än med det ibyggda kortet i macen.

Själv kör jag på ett M-Audio USB Audio Duo för inspelning just nu, men det interna kortet närj ag inte behöver spela in något. Det duger verkligen för det jag gör. Funderar dock på att byta upp mig till ett kort med fler in- och utgångar. Skulle vara trevlig att kunna skicka ut ljudet genom lite effekter, in i datorn igen och sen ut i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett m-audio fw410:

Riktigt bra prestanda/ljud för en hyfsat billig penning nu när det dessutom sänkt priset.

Kör du PC? När jag testade upptäckte jag att macdrivarna till Firewire 410:an var ganska kassa. Fick mycket sämre prestanda än med det ibyggda kortet i macen.

Jo jag kör PC (winXp). Själva installationen av kortet är lite knepig innan det funkar, första versionen av drivrutierna som jag hade var lite buggiga, men nu är de bra, har inga problem alls.

//peAk

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör med EMU 1820m och Emulator-X Studio. Ett kort som många haft problem med drivarna till, men som för mig funkar riktigt bra.

emu_1820m_3.jpg

Breakoutbox - AudioDock M:

• 2 st. TFPro™ Mik/Linje/Hög impedans ingångar med valbar

48 V fantommatning

• 6 st. balanserade teleingångar

• 8 st. balanserade teleutgångar

• 4 st. minitele stereo monitor-utgångar (konfigurerbar till full

surround - 7.1)

• Dubbla uppsättningar Midi in/ut

• Hörlursutgång med volymkontroll

• Inbyggt RIAA-steg - perfekt om du vill ansluta en

skivspelare direkt in i ljudkortet.

EMU 1010 PCI-kort:

• 24-bit/192 kHz ADAT in/ut (switchbar till S/PDIF)

• 24-bit/96 kHz koaxial S/PDIF in/ut (switchbar till AES/EBU)

• FireWire interface - perfekt för att ansluta extern hårddisk

alt streama video via ljudkortet.

Synkkort:

• Wordclock in/ut

• SMPTE-synk in/ut

• Midi Time Code-utgång

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ett ESI Waveterminal 192m, har det för att spela in audio. Inga problem så här långt. Inte använt det med midi-applikationer så vet inte hur det fungerar där.

Kortet gör det jag köpte det för men skulle gärna haft 2 mic-ingångar till, tycker att preampsen fungerar bra, och 2 färre utgångar. Har ingen användning för 8, 6 hade räckt.

Brief Specifications

Mic inputs: two, balanced/unbalanced TRS-wired jack with 1.5k(omega) input impedance, optional individual +12V phantom power, 45mV maximum sensitivity, +35dB fixed gain and up to 22dB additional variable gain.

Line inputs: four, unbalanced TRS-wired jack with 10k(omega) input impedance, +4dBu nominal level, +17.5dBu maximum.

Analogue outputs: eight, plus two stereo headphone, unbalanced quarter-inch jack with 100(omega) impedance, nominal output level +4dBu.

A-D converters: Sigmatel STAC9460S supporting up to 96kHz recording.

Input dynamic range: 100dBA typical.

D-A converters: Sigmatel STAC9460S supporting up to 192kHz playback.

Output dynamic range: 104dBA typical.

Frequency response: 20Hz to 22.5kHz at 48kHz sample rate (no limits specified).

Resolution: 24-bit.

Supported analogue sample rates: 16, 22, 24, 32, 44.1, 48, 88.2, 96, 176.4 and 192 kHz.

Digital I/O: co-axial and optical outputs, at 32kHz to 192kHz (196.4 and 192 kHz are not recommended at optical port).

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Juli@

2in/2ut+MIDI-in/ut

=allt jag behöver!

Möjlighet att välja mellan balanserade och obalanserade in-/utgångar, vilket är praktiskt.

Låter bra, och den gång jag testat det med en DXi-synth så fick jag helt ok latency...

Har ett litet problem då jag måste ha olika val av utgång i windows/SoundForge-menyn då jag spelar 16- resp 24-bitars ljusfiler, vilket är lite irriterande. Förhoppningsvis beror det på att jag har en uråldrig dator som går på win98, ska nog skaffa ny burk snart...

Annars verkar allt funka väldigt smärtfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign Digi002r

8 inputs, 4 mickpreamps, 4 line. + Adat Lightpipe. (ytterligare 8 inputs via extern preamp).

10 utgångar + hörlursutgång.

16/24 bit, - 44.1/48/88,2/96 khz.

Stabil 16 kanalsinspelning och kriminellt låg latency... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

ESI Waveterminal 192L som inte direkt motsvarar mina förväntningar.

Min dator är ju inte allt för bäst (AMD 1.5 Ghz) men jag hör ofta knäppar och sprak trots att jag endast spelar in EN audiokanal och det suger!

Får en G5:a i slutet av månaden och ska då köpa ett nytt kort och håller på och letar för fullt. Ifall nån har ett tips på ett stabilt ljudkort för MAC som går som en klocka och som är stabilt på alla sätt så hör av er till mig via PM eller här i tråden.

Det behöver inte ha massa ingångar utan hellre färre med mer krut lagt på dom ingångarna istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Emagic Audiowerk8.

+ Det låter bra. 😱

+ Stark utsignal och mycket låg brusnivå.

+ ASIO.

+ Ganska liten latency.

- Inga WDM-drivrutiner (pga. Apples köp).

- "Bara" 16 bitars ljudkort.

- SPDIF ut, men inte in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har man precis inhandlat ett "Presonus Firepod" som jag tycker är helt galet lagom =) 8 schyssta mic-preampar och i stort sett allt man behöver för inspelning i bra klass.

Latency på ner till 1ms hehe... 🙁

Vi håller på att göra de sista grejerna på vår nybyggda studio här hemma nu

och jag är nästan avundsjuk på mig själv så fint det blir hehe!!! 😱

80 000 spänn har vi lagt på det...

Hälften på ombyggnad å hälften på grejor...

Sorry lite off topic... Kunde inte hålla mig bara...

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 1820m

Drar en del cpukraft tror jag, men annars stabilt och bra. Mjukvarumixern gör väldigt mycket, även om jag inte har förstått mig på den riktigt, efter 1 års användning...

Finns säkert billigare kort som är precis lika bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett Creamware med 6 DSP. Fick det beg till ett bra pris och tycker det är ett okej ljudkort. Många in/ut, låg latency, mixerapplikation + diverse effekter + syntar på ljudkortet = belastar inte datorn. Är dock inte ett 100%-igt övertygad Creamware-fan och kan tänka mig att använda något annat i framtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

EMU 1820m

Drar en del cpukraft tror jag

Vad är det som får dig att tro det?

Sitter själv med ett 1820m och tycker det funkar bra. Fast det blev en intrimningsperiod av typ två månader, vilket jag inte uppskattar. Är tidigare bortskämd med ljudkort som funkat oförskämt bra (Terratec och RME).

Hursomhelst uppskattar jag EMU 1820m för dess AD/DA-omvandlare, och det var också anledningen till att jag skaffade kortet.

Edit: skrivfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag har SNART en Presonus Firebox om allt går enligt planerna. Håller på att leta efter ett sjysst billigare kort och var ett tag inne på M-audios Firewire Solo, men insåg att jag nog kommer behöva två micpreampar, samt att jag hört att M-audios preampar inte är lika sjyssta. Samt att deras kort verkar krångla enligt folk?

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jag har ett E-mu 1616. Har det undgått någon? Det sägs vara bra. Vet inte ännu, men har fått det att kommunicera med datorn i alla fall samt lyssnat på djonas senaste låt genom hörlursuttaget hittills. Lät bra, men det gjorde det faktiskt i det andra hörlursuttaget också (Contenant Audio 97, inbyggt ljudkort).

Återkommer med fullödig rapport!

P.s. I min stationära bjässe som drevs med Windows 95 hade jag ett ljudkort som var riktigt bra. Det låg på 7600 kr då och hette Turtle Beach Pinnacle Digital, hade inbyggd syntkrets från Kurtzweil, digitala S/PDIF, analoga in/out, headphones och utökat med samplingskretskort och minnen. Säljes nu. D.s.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...