Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

Annons
  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

M-audios kort är klockrena och strulfria. jag hade förut ett delta 1010lt och innan det ett audiophile 24/96. nu har jag ett firewire 1814 och ett fasttrack usb då jag har bärbar. aldrig varit nåt problem med nåt av korten. inget brus. bra preamps i 1814. man kan maxa itan att höra brus. framförallt helt brusfria hörlursförstärkare. det enda jag ser som minus med just det kortet är att det inte har någon mixerkanal som man kan hitta på pci-korten. men det kompenseras med en massa andra smarta funktioner...

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audios kort är klockrena och strulfria.

Inte för mig...

nu har jag ett firewire 1814 och ett fasttrack usb då jag har bärbar. aldrig varit nåt problem med nåt av korten. inget brus.

Jag har ett 1814 och det har egentligen aldrig fungerat ordentligt i min stationära dator. När man väl har fått drivrutinerna att detektera kortet, vilket är en hel vetenskap bara det, så går det några dagar och vips så är kortet borta igen, det detekteras inte. I min laptop har den alltid detekterats, men jag har problem med dropouts och knaster ibland, vilket jag inte har med mitt andra laptopljudkort.

bra preamps i 1814. man kan maxa itan att höra brus.

Min erfarenhet är den motsatta. Man får ofta lägre brus (alltså bättre S/N) om man inte drar upp det till 100% utan håller sig runt 80%-90%. Jag testade lite här hemma när kortet var nytt, och då tyckte jag att brusnivån var lägre om jag använde micförstärkarna i mitt mixerbord (Behringer MX1604) jämfört med M-audios egna.

framförallt helt brusfria hörlursförstärkare.

Fast jag får avsluta med att hålla med dig. Hörlursförstärkarna låter väldigt bra i mina öron.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...
Elof (oregistrerad)
Jag har precis beställt ett MOTU HD192 modifierat av Black Lion Audio!

Är det klockmodden, eller?

moddar dem fläkten?

Jag har två stycken och har alltid irriterat mig på fläkten. Men bytte nyligen ut den, själv.

Det är en relativt enkel procedur och dem blir knäpp jävla tysta, hittade en fläkt för 95 gustaf på alina systems.

Hett tips om du ska ha enheten i samma rum som du mixar/spelar in...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

M-Audio Delta Audiophile 2496

Funkar och låter finfint och till en billig penning. Dock så verkar det bråka lite med det gamla skitkortet som jag hade i innan som fortfarande sitter kvar, typ tray ikonen försvinner ibland 😮 men det skall nog lösas när jag sliter ut gamla kortet å blåser om Windows om ett tag 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Focusrite saffire Le nyinköpt =)

mic preampsen e kungliga å line in e clara å rena kör på min standard 10ms i cubase inga problem alls.. det ända jag märkt e cretsljud i monitorerna men det kan bero på obalancerade kablar eller dåligt avskärmade kablar till mina monitorer eller mellan grafik kort och skärm.

klart ett fantastiskt kort annars å deras mixer mjukvara gör det lätt att balancera balansen i sång å har massa annat trevligt.. =) // B

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Timnoone (oregistrerad)

Har ett Line 6 TonePort UX2 sedan ett tag tillbaka som funkar perfekt för att spela in riff/idéer och enkla replokalsinspelningar men ska snart köpa ett Motu Pre 8 eller liknande då jag själv spelar trummor och vill kunna göra lite bättre inspelningar.

TonePort UX2 > PowerBook G4 > Logic Pro 8 > Prodipe Pro 5

Enkelt men effektivt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

DIGI002r, inget att klaga på. Stabilt och gör sitt jobb utan några som helst problem. Kan även säga att jag har en DIGI002r till på jobbet som används enormt flitigt, inga problem på den heller, samt en mbox 2, men den har jag inte testat så mycket än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt M-Audio MobilePre USB-kort är inte alls tokigt. Två mic-preamps med phantom-matning och mer behöver jag inte när jag inte behöver micka upp trumset och sånt. Tänkte köpa ett E-mu 0404 från början men såg på diverse forum att inte finns några som helst Linux-drivrutiner till det så jag fick lägga ner det.

Funderar själv på att köpa ett MobilePre USB... Är det bra latency på det?

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Sumba (oregistrerad)

2 stycken ST-Audio (Hoontech) DSP-2000 C-port sitter i min "rigg" i replokalen, 16/16 kanaler.

Fungerar bra för mig och mina behov.

Det enda negativa är väl att jag inte riktigt får ordning på monitorlyssningen som beter sig lite som den vill men det är väl nån inställningen nånstans tänker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

dumkatt (oregistrerad)

Focusrite Saffire PRO 26 i/o

Är än så länge nöjd, trycket i preamparna är kanske inte det bästa, men de är många iaf! :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

M-audio NRV10. Ljudkort med firewire + mixer i ett. Eftersom jag använder dator, sequencer och hårdvarusynt när jag spelar live är det otroligt smidigt. Kan dessutom koppla in exempelvis de andra medlemmarnas sångmickar och styra volymerna direkt genom bordets reglar. Bra om man kommer till ett ställe som inte har något vettigt mixerbord. På en del "klubbar" sitter de med ett 4-kanaligt Alto-bord och hoppas att det ska räcka. Och visst, nu gör det det!

De hade en bra recension i Studio för något halvår sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag har hållt på med inspelning på dator sedan första VST versionerna i mitten på 90-talet och testat ett helt gäng med ljudkort (ESI, M-audio, Turtle beach, Creative, EMU, Terratec, Motu o.s.v.). Generellt tycker jag att de kända märkerna tenderar att ha bättre drivrutiner, mjukvarustöd och kompatiblitet. Billigare kort har inte sällan haft problem med brum, brus i olika former om de finns i olämpliga miljöer (typ störande ljud när man rör musen o.s.v.). Skippa alla konsumentnära märken (creative, terratec mfl). Vad gäller preamps får man inte mer än vad man betalar för. Däremot tycker jag AD/DA omvandlarna är hyfsade även på de enklare modellerna numer.

USB-ljudkort suger i största allmänhet och firewireljudkort är rätt känsliga för vilket FW chipset man har.

En viktig aspekt är framtida uppdateringar av drivrutiner. En del var väldigt sena med att upgpradera till vista (ex M-audio) och en lär aldrig göra det. Sådant är viktigt att tänka på för det kan göra ljudkortet värdelöst om ett par år.

Här är några saker att titta på:

Spelar du inte tillsammans med någon annan - Då är det bra med två hörlursutgångar

Är det tillräcklig "kräm" i hörlursutgången för t.ex. ett par AKG 240 classic (trögdrivna)

Hur snabbt är företaget på att uppdatera drivrutiner? Finns stöd för t.ex. Vista?

Finns det volymkontroll lätt åtkomlig på framsidan?

Hur många ingångar behöver jag, tänk på att det är skönt att slippa plugga i/ur hela tiden.

Har du verkligen behov av många utgångar?

Kan du behöva bygga ut antalet kanaler (sammankoppling, digital I/O).

Behöver du kunna synka med annan utrustning (wordclock osv)

Behöver jag få lite reverb i lyssnining utan att använda mjuvarumonitorering?

Skall ljudkortet fungera som självständig mixer (utan att datorn är igång)?

Behöver jag kunna ansluta flera olika monitorer?

Skall det vara möjligt att skapa flera olika monitormixar till musiker?

Finns stöd för GSIF (om du använder gigastudio)?

Vilka program medföljer - ofta kan man uppgradera dessa till rabatterat pris?

Går det att ordna en talckback funktion om du har ett separat inspelningsrum

Efter mycekt om och men blev det ett motu 828 mk3 för min del. Jag har tidigare kört mk2 och det var det bästa jag kört så här långt. Fristående DPS-mixer med effekter som fungerar utan dator, stabila drivrutiner. Allt i ett paket, mixer, preamps, effekter för medhörning vid inspelning, 2 kanalig hörlursförstärkare, flexibel routing med inserts o.s.v. Skulle kunna önskat ett par preamps till, men det finns ju sådana varianter i sortimentet också.

Stabila drivrutiner som uppdateras regelbunder är i vart fall det allra viktigaste.

Link to comment
Dela på andra sajter

madscientist (oregistrerad)

Jag sitter på en digi002r nu, men har precis lagt vantarna på ett alesis x2 och är nu på jakt efter ett ljudkort med 24 i/o via firewire till min mac book...

kör gärna i pro tools, men blir man illa tvungen får jag byta...

Redigerat av madscientist
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har kört länge på M-Audio Audiophile 24/96 utan problem!! Men snart åker det in en ny dator och förmodligen en Focusrite Saffire LE box pga. Focusrites bra micpreamps 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sitter på en digi002r nu, men har precis lagt vantarna på ett alesis x2 och är nu på jakt efter ett ljudkort med 24 i/o via firewire till min mac book...

kör gärna i pro tools, men blir man illa tvungen får jag byta...

Ska bli spännande och se om digidesign svarar mot m-audios nya kort med 26 IO i sin nästa digi-generation. Förhoppningsvis så följer de efter och lägger till några kanaler.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...