Jump to content
Annons

Vad använder DU för ljudkort?


Tokas

Recommended Posts

X-Fi Extreme Music med västvärldens osmidigaste software. Sexig latency dock. Fick hicka första gången jag plugga in synthen med asio-drivrutinerna. Hade fått snabbare svar från tangenterna om jag skickat dem över email. Märkte sedermera att midi-hosten (ACID Pro 6.0) placerade latencyn i 50ms default. Numera i 5ms. 😕 Prisvärt kort. (695 kr bulk)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Onyx 800R rakt in i digi 96/52 via toslinken. Enkelt och mkt bra ljud:)

Med risk för att bli idiot förklarad..

DU kör protool hd? med ett kort? eller fler?

funkar det att koppla toslinken rakt i i förtsta kortet... Har nämligen funderingar på att byta upp mig men prislappen på ett heltpaket med 192 in / ut lite dyrt med en gång

Kill me softely 😆

Ynot

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 5 veckor senare...

hej alla

Har köpt en macbook och har fått nys om ljudkortet M-AUDIO Firewire Solo. Är det helt tillräckligt om man tänker sig enkla inspelningar, mest akustisk gitarr, piano o sång? Skall troligtvis använda Logic express.

Behöver lite råd från erfarna!

/Mikkus

Link to comment
Dela på andra sajter

hej alla

Har köpt en macbook och har fått nys om ljudkortet M-AUDIO Firewire Solo. Är det helt tillräckligt om man tänker sig enkla inspelningar, mest akustisk gitarr, piano o sång? Skall troligtvis använda Logic express.

Behöver lite råd från erfarna!

/Mikkus

Kolla in Presonus kort, fungerar väldigt bra ihop med OSX.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Delta 1010 som ju länge ansetts som det absolut mesta för pengarna i ett antal år nu, varit nöjd men inser att som seriös pro-studio måste jag sälja det och byter istället upp mig till LYNX Aurora 16 efter moget övervägande, spöar PT HD interfacen som kostar det 3-dubbla, skönt att veta!

Är även bättre o billigare än Apogee...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Southbound (oregistrerad)

Toneport UX1, är hur smidigt som helst. Lite synd bara att man inte hade råd att köpa UX2:an. Skulle va kul med lite fler kanaler i bland.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Okej exakt vilken kabel ska man koppla mellan Studio projects VTB-1 och ESI Juli@?

Har just nu den här kabeln och undrar ifall det verkligen är rätt?

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=...blar&info=11611

Föresten vad är skillnaden mellan en "Tele (Stereo) – XLR Hona" kabel och en "Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)" kabel?

Misstänker att någon av dessa ska vara mellan preampen och ljudkortet mitt och har för närvarande den kabeln jag länkade, men är det rätt?

Edit: undrar även i vilken ingång på ljudkortet (ESI Juli@) som man ska koppla kabeln i... 🙂

Redigerat av nummer5
Link to comment
Dela på andra sajter

Föresten vad är skillnaden mellan en "Tele (Stereo) – XLR Hona" kabel och en "Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)" kabel?

En stereokabel skickar ju 2 signaler och en balanserad mono-kabel skickar bara en signal. Så om du har en stereoutgång så ska det vara i stereo men om det är bara en kanal så ska du ha en balanserad xlr tele kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Onyx 800R rakt in i digi 96/52 via toslinken. Enkelt och mkt bra ljud:)

Med risk för att bli idiot förklarad..

DU kör protool hd? med ett kort? eller fler?

funkar det att koppla toslinken rakt i i förtsta kortet... Har nämligen funderingar på att byta upp mig men prislappen på ett heltpaket med 192 in / ut lite dyrt med en gång

Kill me softely 😄

Ynot

Okej, det var väldigt länge sedan jag var inne på forumet, så det får bli ett halvår sent svar!

Det är inte Protools, Onyx800R har en digitalutgång i form av ADAT lightpipe. Där 8 kanaler får plats i en sladd så länge man kör i 44.1 eller 48 khz. Finns även stöd för S/mux så man kan köra i 96khz och splitta de två ADAT utgångarna som finns så varje sladd bär 4 kanaler. I Digi 96/52 finns det 3st ADAT in där man helt enkelt kopplar en optisk toslink kabel från onyxen rakt in i någon av de 3 adat ingångarna på digi 96/52. Enormt smidigt och toppenljud.

Nu kör jag med en Fireface 800 som enligt mig är det bästa externa ljudkort som finns. AD omvandlarna är nog bland de bästa som går att få tag på i ett externt ljudkort (det är ju RME 😳 ). Bortsett från dedikerade proffsconvertrar som apogee, benchmark osv...dock säger många att det inte går att höra skillnad på fireface 800 och rosetta 200.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej exakt vilken kabel ska man koppla mellan Studio projects VTB-1 och ESI Juli@?

Har just nu den här kabeln och undrar ifall det verkligen är rätt?

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11611

Föresten vad är skillnaden mellan en "Tele (Stereo) – XLR Hona" kabel och en "Audiokabel, balanserad (XLR-Tele)" kabel?

Misstänker att någon av dessa ska vara mellan preampen och ljudkortet mitt och har för närvarande den kabeln jag länkade, men är det rätt?

Edit: undrar även i vilken ingång på ljudkortet (ESI Juli@) som man ska koppla kabeln i... 🙂

Den kabeln ska fungera bra.

Egentligen är det ingen skillnad på kablarna i beskrivningarna du nämner - utan bara i funktionen som de är avsedda för. Båda går att avnäda till samma sak. Stereotele används, som Berggrund sade, antingen till obalanserad stereo - eller till balanserad mono.

I utgången på VTB-1 sätter du XLR-kontakten och i ljudkortets ena ingång sätter du telekontakten. Preampen är en monopreamp, så kom ihåg att ställa in det audiospår du ska spela in på, i mono-läge - för annars kommer du att få ljud i en kanal, medan det är tyst i den andra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Delta 1010 som ju länge ansetts som det absolut mesta för pengarna i ett antal år nu, varit nöjd men inser att som seriös pro-studio måste jag sälja det och byter istället upp mig till LYNX Aurora 16 efter moget övervägande, spöar PT HD interfacen som kostar det 3-dubbla, skönt att veta!

Är även bättre o billigare än Apogee...

🙂

Tjena Florian!

Vad har du för kort till datorn sen då? Man måste ju koppla Lynxen till något väl? För den är ju inget ljudkort.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Delta 1010 som ju länge ansetts som det absolut mesta för pengarna i ett antal år nu, varit nöjd men inser att som seriös pro-studio måste jag sälja det och byter istället upp mig till LYNX Aurora 16 efter moget övervägande, spöar PT HD interfacen som kostar det 3-dubbla, skönt att veta!

Är även bättre o billigare än Apogee...

😄

Tjena Florian!

Vad har du för kort till datorn sen då? Man måste ju koppla Lynxen till något väl? För den är ju inget ljudkort.. 😳

Jo, man skaffar ett AES16 kort, läs mer på lynxstudio.com, så har man möjlighet att koppla in olika aes/ebu källor in till detta inkl. en mkt smart mjukvarumixer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört med Delta 1010 som ju länge ansetts som det absolut mesta för pengarna i ett antal år nu, varit nöjd men inser att som seriös pro-studio måste jag sälja det och byter istället upp mig till LYNX Aurora 16 efter moget övervägande, spöar PT HD interfacen som kostar det 3-dubbla, skönt att veta!

Är även bättre o billigare än Apogee...

😎

Tjena Florian!

Vad har du för kort till datorn sen då? Man måste ju koppla Lynxen till något väl? För den är ju inget ljudkort.. 🙂

Jo, man skaffar ett AES16 kort, läs mer på lynxstudio.com, så har man möjlighet att koppla in olika aes/ebu källor in till detta inkl. en mkt smart mjukvarumixer...

Ja den ser onekligen väldigt trevlig ut. önskar jag hade 30 lax å lägga ut med, hehe

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag använder Motu PCI-424 och ett 24IO interface.

Har haft en massa strul när jag jobbat mot Windows, speciellt med WDM. ASIO funkar bättre, men inte tillfredställande (för mig alltså, andra kanske har fått det funka jättebra).

Nu kör jag OS X och det funkar klockers!

Link to comment
Dela på andra sajter

M-Audio firewire 1814

och är nöjd med det på alla sätt,även om jag nog inte använder mer en hälften av vilka funktioner det sitter inne på,en nackdel är dock att det ibland försvinner ifrån maskinvare listan

och måste startas om för att komma tillbaka igen..men det händer ca 2-3 gånger i veckan

annars är det till tops!!

😊

edit (stavfel)

Redigerat av Larsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Er det noen som har erfaring med PRESONUS FIREBOX? Jeg vurderer å kjøpe den etter sommeren. Jeg har lest en plass at den har litt dårlige pre-amper. Stemmer det?

Nå har jeg et internt lydkort "ECHO MIA MIDI" .. Det er dritdårlig, så aldri kjøp det!

Om jag inte kommer ihåg fel, så är Mia Midi en extern produkt - dvs att Echo inte tillverkar den själva, utan låter legotillverka den någonstans för att kunna ha ett budgetkort i sortimentet - medan deras övriga produkter är av egen tillverkning...

Link to comment
Dela på andra sajter

Digidesign Digi 002. + Onyx 800r

Den flyter på hur bra som helst, har alltid gjort. Den lirar även med Logic, vilket är skitbra, det är det jag ska plugga med 😕

Redigerat av pompe
Link to comment
Dela på andra sajter

Focusrite Saffire PRO 26 i/o

Nyinköpt idag.

Har bara kunnat småtesta det ikväll. Hittills MYCKET NÖJD! 🙂

Redigerat av TCG
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...