Jump to content
Annons

Impact Twin TC Electronic


alex30free (oregistrerad)

Recommended Posts

alex30free (oregistrerad)

här är då senaste tillskottet, IMPACT Twin

Kartongen som den kom i!

att00010.jpg

Firewire sladden till vänster, powersladden till höger och längst ner FW800 -> FW400 adaptern

att00007.jpg

Sedan 2 skivor, en med Ableton Live och TC Electronic mjukvara + manualer, det fanns inte med nån tryckt manual

Nedanför är chassit som känns robust som en tegelsten och så har man lagt transformatorn separat, utanför själva ljudkortet (till höger)

att00004.jpg

EDIT: Ska köra lite tester vid tillfälle och rapporterar tillbaka här!

Redigerat av alex30free
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det en ersättare till Konnekt 24D? Hoppas inte de släpper den serien helt nu, såg någonstans att den serien är 'discontinued' vilket känns rätt surt när drivrutinerna fortfarande inte är helt 100!

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Första problemet vid installation var att Impact Twin gillade inte mitt TI Chip Firewire kort, men det fungerade utmärkt via ASUS firewire 400!

Körde balanserade kablar in och ut, 24 bit - 48kHz och 1kHz våg

Frequency response i dB: +0.01;-0.13

frequency_response.jpg

Dynamic Range i dBA: 108

dynamic_range.jpg

THD i procent: 0,0021

thd_procent.jpg

Återkommer med mera!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör du windows xp sp3 prova Hotfix KB955408-x86 SVE så kanske du får igång ditt TI firewire kort.

Finns liknande fix till SP2.

Funkade iaf. för mig.

Har iofs. inte samma ljudinterface som dig.. Jag kör konnekt 24D.

Första problemet vid installation var att Impact Twin gillade inte mitt TI Chip Firewire kort, men det fungerade utmärkt via ASUS firewire 400!

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Tackar Patrik! Är nog samma som ditt kort, lite nyare komponenter etc...ska testa och återkommer!

Allt bra annars? Har du kommit igång med Essentials?

Kör du windows xp sp3 prova Hotfix KB955408-x86 SVE så kanske du får igång ditt TI firewire kort.

Finns liknande fix till SP2.

Funkade iaf. för mig.

Har iofs. inte samma ljudinterface som dig.. Jag kör konnekt 24D.

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

Rätt bra latency också på kortet

vid 512 samples ger det 10,7 ms och vid 256 samples 5,3 ms! Intressant vad ljudet klipper, skulle gissa att man minst måste köra med 512 Samples!

Jag vet inte om det är en ny sak, men ett medföljande program upptäcker ljud "spikar" och låter de ej gå igenom ljudkort, så att man inte få dropsout!! Finns det också med de andra korten??

dpc_spike_checker_tool.jpg

Latency i Cubase5 visar på 17 ms vid 512 samples (24bit/48kHz)! Detta är bra!

Vet inte hur SoundonSound fick till stånd detta?

"According to Logic, my M-Audio 2626’s round-trip latency with a 256-sample buffer size at 44.1kHz is 21ms and the Impact Twin’s 29ms."

När jag kör samma, Cubase visar 12,3 ms!!

Fixen till kortet måste man "beställa" och så kommer det via mail! Tack Patrik, nu funkar det!

Här är direktlänken: http://support.microsoft.com/kb/955408/en-us

Ska härnäst prova de nya mikpreamparna, IMPACT TWIN III!

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt e bra med mig.

Programmet funkar fint..

Köpte SM Pro Audio M-Patch 2 passive volume controller.

Rekommenderas, så behöver du inte slita ut ljudkortets reglage

och köra 2 par monitorer + aux.. 🙂

Tackar Patrik! Är nog samma som ditt kort, lite nyare komponenter etc...ska testa och återkommer!

Allt bra annars? Har du kommit igång med Essentials?

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

nej, en FW800 till FW 400 adapter...så att man kan använda datorns FW800 port...jag provade och det funkade! Det betyder i praktiken att man kör FW400 på Twin men att man även kan använda FW800 porten!

?

Du menar 6-pin till 4-pin adapter... 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

förresten Gilbert, det är väl rätt vanligt att K3 är högre an K2, men är det en regel eller ett undantag!?! Syftar på THD grafen!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Du har stängt av Speed step och annan skit i BIOS?

Gör man det så så sjunker latencyn i min dator från 250 till 50 när jag kör DPC latency checker...

Skulle aldrig acceptera ett modern ljudkort som måste köras på 512 samples. Det klara min mac från 1998 med det inbyggda ljudkortet....

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

alex30free (oregistrerad)

lite dags för uppdatering:

Impact Twin använder 2 stycken anpassade AKM 4620 chipset som A/D-D/A omvandlare, samma som Echo Audio, InfraSonic mm använder! De klarar av max samplingrate på 192 kHz och S/N ratio på 115 dB!

Highest performance stereo CODEC

SNR(ADC): 113db

SNR(DAC): 115dB

S/(N+D)(ADC): 100dB

S/(N+D)(DAC): 100dB

Resolution: 24-bits

Max fs(ADC): 192kHz

Max fs(DAC): 192kHz

AK4620A.jpg

Sedan har TC electronic jobbat mycket med klockningen och minskningen av jitter,

läs gärna mer här vid intresse!

Clean Clocks, Once and for All?

ABSTRACT

Network-based digital audio interfaces are becoming increasingly popular. But they do pose a significant jitter

problem wherever high-quality conversion to/from analog is required. This is true even with networks such as 1394

that provide dedicated support for isochronous flows. Conventional PLL solutions have too little jitter attenuation,

too much intrinsic jitter, and/or too narrow a frequency range. More advanced solutions tend to have too high a cost.

A new clocking technology that boasts high performance and low cost is presented. It has been implemented in a

recent audio-over-1394 chip. We show comparative performance results and explore system-level implications,

including for systems that use point-to-point links such as AES3, SPDIF and ADAT.

Tekniska avdelningen på TC Electronics som jag pratade med är väldigt stolta över vad de har åstadkommit när det gäller klockningen, och används numera av många ljudkortstillverkare!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Går i funderingar på att antingen köpa ett Apogee Duet eller detta Impact twin? Någon som kan mej några visa råd?

Har precis köpt ett 2Box digitalset, visserligen med 6 out, så det blir ju inte optimalt att bara ha 2 in..

Hur ska man tänka? Antar att man får mer ljud för pengarna på ett 2 kanalskort än typ Presonus Firestudio Mobile t.e.x?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
alex30free (oregistrerad)

Nu har jag testat TC Electronics support i 3 veckor!

De svarar ALLTID inom 2 dagar (lade 10 ärenden totalt)!

Sedan är vissa svar/lösningar lite för enkla...typ avinstallerar allt och installerar om!!

Men känslan att man blir bemött gör en hel del!

Driftkvaliten på kortet är mkt god, det enda jag har att kämpa med är MIDI ingången som 1 av 5 gånger inte går på när man sätter på ljudkortet innan datorn är helt uppe och snurrar i Windows!

Mikpreamparna är mycket bra på kortet! Även HI-Z ingångarna (provade med en bas) sköter sig utmärkt

Kan starkt rekommendera kortet, men i den prisklassen finns ju mkt konkurrens t.ex. MBOX, M-Audio, EchoAudio mm som presterar högt!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
EddieX (oregistrerad)
Nu har jag testat TC Electronics support i 3 veckor!

De svarar ALLTID inom 2 dagar (lade 10 ärenden totalt)!

Sedan är vissa svar/lösningar lite för enkla...typ avinstallerar allt och installerar om!!

Men känslan att man blir bemött gör en hel del!

Driftkvaliten på kortet är mkt god, det enda jag har att kämpa med är MIDI ingången som 1 av 5 gånger inte går på när man sätter på ljudkortet innan datorn är helt uppe och snurrar i Windows!

Mikpreamparna är mycket bra på kortet! Även HI-Z ingångarna (provade med en bas) sköter sig utmärkt

Kan starkt rekommendera kortet, men i den prisklassen finns ju mkt konkurrens t.ex. MBOX, M-Audio, EchoAudio mm som presterar högt!!!

Hej, några vidare kommentarer på kortet? funderar på att skaffa det. Har du haft några fler problem etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...