Jump to content
Annons

Hur viktig är texten – egentligen?


Valle

Recommended Posts

Annons

Roligt detta med texter. Jag har alltid haft det rätt svårt att höra vad folk sjunger (ofta även när det gäller svenska texter), så texten har aldrig varit det som intresserat mig. Tex så finns det skivor som jag lyssnat på sedan mellanstadiet där jag än idag (vid 21 års ålder) är osäker på hur texterna går. Däremot så kan jag tycka att det hörs när en text är genomtänkt för musikstilen, och då förstärker den helhetsintrycket på något knepigt sätt. Jag hör ju ändå inget annat än ett fåtal ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte enormt beroende på vilken stil/artist det handlar om?

 

Tror tex de första plattorna med Lars Demian hade klarat sig mer eller mindre utan musik, likväl Carl Johan Vallgren (eller med vilken pausmusik som helst).

Här är texten det "viktiga"

 

Tar man däremot Linkin Park el.dyl så hade de klarat sig med vilken nonsenstext som (de har ju bara nonsenstexter framförda till skön och effektfull musik)...

Misstänker också att en normal "schlagerlåt" också klarar sig hyfsat med text från valfri imbecill 8-åring...

Här är musiken och "rätt floskler" viktigast (i.e. jag ääälskar dig, du ääär så fiiiin, och, söt som en maaandariiiiin…).

(Missförstå mig inte, jag GILLAR Linkin Park, men kanske inte schlager...!)

 

mina 2 cent...

Redigerat av ONSatan
Link to comment
Dela på andra sajter

Texten tycker jag kan lyfta en låt väldigt mycket. Sedan för man ta i beaktning om vad artisten vill säga med sin musik. King Diamond är ju en skräckmästare, Hans skiva, Abigail, är ju ett mästerverk både på musiken och texterna.

Sedan håller jag med om mycket Death metal, Det är för mycket död och pina, det blir bara löjligt till slut.

Men skriva en bra text tycker jag är svårt, det kan bli en bra början men sedan kör jag fast och det är hopplöst att komma loss igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texterna är viktigare men för mig personligen är orden i sig inte så viktiga eller att texten har en sammanhang det som däremot jag

fastnar mest för är att melodierna och rytmiken passar bra men låten.

Nu lyssnar jag mest på Top 40 musik där majoriteten av låtarna kanske inte har nån djupare mening utan är

mer skapade för att få lyssnare att i 3-4 minuter ska bli på bra humör.

Dock en riktigt bra text på en riktigt bra Top40 låt gör ju att den med all sannolikhet seglar rakt upp på top 10 placeringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att "pluppa" ut lite toner eller att "pränta ned lite test" e ju ganska enkelt och går fort. Men ska det vara en bra melodi som sätter sigoch känns intressant och unik , vacker, medryckande och relevant i förhållande till texten och vise versa så tar det betydligt längre tid. En del har talang för det ena så det bara kommer vacker musik eller vacker poesi eller cool häftig densamma. snabbt. Men 50% 50% är ett bra förh¨¨llane för attt göra "bara" texten eller "bara" melodin. Om man räknar in arrangering, trummor, bas, mixning etc är det arbete som är utöver själva melodin och som det inte är tänkt att de där 50¤ ska räcka till- På samma sätt om man har 3 stämmor med varierande text och körer med text så är det mer jobb änb de där 50%. Men fördelningen exakt sker ju mellan de inblandade. Ibland kan ju även sånginsatsen vara så speciell att den också får del av upphovsrätten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag uppskattar en bra lyrik de gånger jag lyssnar efter det.

Med generellt så bryr jag mig inte om vad det sjungs om, nog mest från erfarenhet av att det så sällan är bra lyrik i den mesta musik man blir exponerad för.

I hjärtat föredrar jag nog musik utan ord.

Det gör musiken mycket öppnare för min egen fantasi, ord målar ofta in musiken i ett hörn med att berätta för mycket.

/Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kommer osökt att tänka på låten "total hag" med OLD (old lady drivers) 😄

Men, för att svara på TS fråga så är texten lika viktig som musiken och framförandet för mig. Jag skriver oftast texten först och gör sen musik till texten. Jag lägger mycket jobb på att få texten rätt och slarvar hellre med musiken om jag måste fuska för att få ihop det. En bra låt kan bli skit om texten är dålig. Sen kan man göra en låt som det plötsligt dyker upp en text till för att den 'hör till' låten. Jag minns en gång i studion på tidigt 90-tal när producenten ville att vi skulle ha en låt till för att fylla ut skivan. Bassisten hade ett embryo som jag utvecklade och grundriffet var så fängslande att låten växte fram av sig själv. Men vi hade ingen text. Vi hade en dag kvar av studiotiden och vi drog in låten på nästan hela den dagen. Sen satte jag mig och lyssnade på inspelningen på repeat. Plötsligt hörde jag hela sången med komplett text, körer och hela kittet i huvudet så jag skrev ned den på den tid det tar att skriva fyra verser och en refräng. Sen var det klart och den spelades in. När sångaren spelade in den så lyssnade jag på den och tänkte, har jag skrivit det där? Helskumt men så funkar det för mig. Texten finns i musiken och musiken finns i texten, de hör ihop och man märker när det inte stämmer. Jag kan inte säga vilket som är viktigast utan både text och musik är lika viktiga.. för mig 🙂 Varför göra musik om man inte bryr sig om texten och vice versa? Blir galen på frugan som inte hör texter alls.. helt värdelöst. Väldigt otacksamt att testa låtar på henne..

Link to comment
Dela på andra sajter

Att texten passar i rytm och melodi är viktigare än själva texten och lyriken i sig känner jag om jag ska analysera frågan. Svenska tycker jag är svårt att skriva på och låter hellre någon som håller på med detta att hjälpa mig. Att bemästra allting från skapelseprocess till slutligt alster är ingen lätt match. Det finns få svenska artister som faktiskt bemästrar skrivandet och känslan att få texten att passa klockrent i musiken.

En person och artist som jag har väldigt stor respekt för är Timbuktu. Den talangen som han besitter med pennan är galen. Alltid huvudet på spiken med alla ord och det passar hans stil så förbaskat mycket.

I vissa fall skulle man kunnat undvika text helt. En av mina gamla favoriter Scooter har ju fått många priser för sina texter, fast då i kalkonformat, och det förstår jag. Den där blonderade tuppen som går in och säger meningar som 'How much is the fish' kunde ha kastats bort. Bra träningsmusik dock =P

Redigerat av Pesek
Link to comment
Dela på andra sajter

På stim fördelar man som man vill. Det måste inte vara 50/50 iofs.

Nja, det där stämmer väl inte ändå. Av den totala ersättningen är text alltid hälften (och musiken likaså). Men visst kan du göra fördelning inom de olika ersättningarna, att en får 40 % text och 50 % musik och den andra får 60 % text och 50 % musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger man kollat på "Så ska det låta" så har i alla fall jag blivit påmind om hur grymt bra deltagare kan texterna, nästan vartenda ord.

Själva låtarna hänger man själv med bra på, harmisar och så, men texterna .. shit, jag är helt rätt lost där. Kanske har man lyssnat mest på musiken, och minns bara nån fras text här och där. Men det verkar som folk minns låtar väldigt mycket från texterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt detta med texter. Jag har alltid haft det rätt svårt att höra vad folk sjunger (ofta även när det gäller svenska texter), så texten har aldrig varit det som intresserat mig. Tex så finns det skivor som jag lyssnat på sedan mellanstadiet där jag än idag (vid 21 års ålder) är osäker på hur texterna går. Däremot så kan jag tycka att det hörs när en text är genomtänkt för musikstilen, och då förstärker den helhetsintrycket på något knepigt sätt. Jag hör ju ändå inget annat än ett fåtal ord.

Samma här 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom gånger man kollat på "Så ska det låta" så har i alla fall jag blivit påmind om hur grymt bra deltagare kan texterna, nästan vartenda ord.

Själva låtarna hänger man själv med bra på, harmisar och så, men texterna .. shit, jag är helt rätt lost där. Kanske har man lyssnat mest på musiken, och minns bara nån fras text här och där. Men det verkar som folk minns låtar väldigt mycket från texterna.

...Det var väl ngn aftonblaska som "avslöjade" att dom brukade dela ut textblad och sjunga om låtarna i Så ska det låta. Vad vi får se i TV-sofforna är en redigerad variant. (Det borde vara smidigare att ha en datorskärm nuförtiden vid omstarter.) Men dom borde vara rätt bra utan hjälp då de jobbar med att sjunga.

...Samma "avslöjande" gäller/gällde (går det fortfarande?) även Parlamentet. Dom är inte så spontana man kan tro.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
Middleman (oregistrerad)

Bra tråd som tillfälligt tappat tråden... så dax att entusiasmera er alla så vi TILLSAMMANS (nyckelordet) kan engagera oss lite för att sprida fokus bort från vintermörker och kyla! =) Jag menar, i slutändan föds vi ju ändå bara för att fortplanta oss och sakta vissna bort för att slutligen dö.... 😉 Dock, det som kan få en otröstlig själ att lysa upp i mörkret och totalt stanna tiden, är bra text i kombination med textförstärkande musik.. eller tvärtom! Hönan eller ägget, välj själv... =) Själv väljer att att överstimulera er alla som hittar hit (typ, den som söker finner) med en liten drömmande video som förenar dessa båda med ett tredje kalciumsvagt men ändå stagande ben... nämligen ögat!

Ingen blygsam radiotrallvänlig 3minutersvideo, så håll ut och framför allt, håll tillgodo:

https://www.youtube.com/watch?v=D9P1gxzRNlQ

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter på mobilen nu å för meckigt att gå igenom alla svaren men ska göras med nöjje sen.

Jag tycker text kan göra en hel låt men samtidigt så kommer jag på mig själv att jag plötsligt kommer på vad en låt handlar om trots att den ligger på min spellista som oftast spelade.

Ett annat exempel är ju att en text kan få en ny innebörd när den framförs av en annan artist.

Lars Demian spelar per gessle är ett roligt å bra sådant.

Låtar som blir sådär wow är ju när musiken, texten, dynamiken ...där allt träffar. Den känslan antar jag att alla lite strävar efter. Att hitta ljudet, texten ...få ner tankarna i ljud. Även om texten handlar om en pizza eller olycklig kärlek.

Gillar texter som man tolka om i olika livssituationer. Det här är ju så jäkla intressant faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar texter som mellan raderna visar vansinnet i huvet på textförfattaren.

Mina egna till exempel.

Edit o lite off topic: Bröderna Gärdestad skrev alla låtar på engelska först, även de tyckte det var lättare. När de fått till fasonen på låtarna översatte de dem sen till svenska!

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit o lite off topic: Bröderna Gärdestad skrev alla låtar på engelska först, även de tyckte det var lättare. När de fått till fasonen på låtarna översatte de dem sen till svenska!

Jag har fått för mig att Kenneth skrev alla texter. Ted skrev musiken, och även blajjtext för att framföra ideérna till Kenneth. "Sol, vin och vatten" lär Ted ha, som fras, bidragit med. Kenneth menade på att "Sol, vind och vatten" var bättre.

Jag inbillar mig att Kenneth har hamnat lite väl mycket i skuggan av Ted.

(Inte alls off topic tycker jag.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

En ännu bättre - eller låt oss ödmjukt säga annan - jämförelse är ju Bernie Taupin... som verkligen kom att hamna i ögonskuggan på Eltonsäkre John!

Fast det var mer textens innehåll jag försökte styra över tankarna på/till.... ett till exempel då:

Samma låt men kortad radioversion och enklare video (iofs kommer texten per automatik lite mer i centrum när inget rör sig) men förmedlas texten sämre eller bättre därmed? Gör en jämförelse och gärna en summering om ni orkar...

Det är denna typ av frågeställning som kan vara intressant och därmed förhoppningsvis där era två visa cents kanske kommer att satsas? Eller varför inte kommentera textinnehåll eller komma med motbud på BRA text (vad nu det är) i någon befintlig låt/video? (gärna med grafisk presentation av texten)

https://www.youtube.com/watch?v=d05g1QBQN2A

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Ska bli spännande att se när Demonproducenten (namnet förpliktar en hel del) vågar visa upp ett eget bidrag han är nöjd med ... =) hehe, lär väl dröja men varför inte överraska oss alla? Gärna med kanonbra frasering..... även om denna tråd inte alls handlade om det! Dessutom togs dessa två videoexempel upp för att man kunde jämföra en text - dvs samma text - ur lite olika perspektiv (hur påverkar tid, bildstöd, historieberättande etc).... naturligtvis får man tycka till om allt men det var som sagt inte det som saken gällde i just detta fall. För övrigt - om du nu analyserat texten - så förstår du att det inte är en människa som berättar... utan en betraktare och hur ska man åskådliggöra det om inte med de medel man har tillgodo... bäst visuellt förstärkt i den långa original versionen ovan som du kanske missade. Genren är kanske inte alls din och sången knappast men här gällde det textens innehåll och hur viktig den är - egentligen!? Jag påstår att den är mycket viktig i detta exempel och att musiken ska försöka hjälpa till med resan. Det är ingen mainstreammusik och inte enkel text heller.... men det spelar ingen roll då vi bara ska exemplifiera, eller hur?

Nå, näste man (för det var det väl troligtvis?) till rakning? Kanske Herr Nilsson kommer uttala sig igen nu när vi fått lite rödkindad broiler-Pippi på tråden...? 😉 Och för att hålla alla demoner i schack upplyser jag återigen att den röda tråden handlar om hur viktig texten är.... att en text inte kan förstås/uppfattas är inget att göra åt och kan ju vara en konstruktiv kritik i sig om det kommer från någon som kan påvisa något bättre. Vad jag inlindat försöker säga är det gamla ordspråket att det krävs en medioker man för att älska mediokert... även om man innan och efter påtalar sig vara förste älskare! 😉 Hoppas nu alla kan tolka mina allegorier på bästa sätt och med en positiv grundklang. Om man nu inte är en ulv i fårakläder, utan en riktig demonproducent till exempel, så bör man kunna framföra sin åsikt på ett konstruktivt sätt som leder framåt. Så den som sadlar ner måste kunna sadla upp till bevis! Eller argumentera om texter generellt så klart... oavsett genre, sång, instrument osv.

Just denna vackra men sköra tråd vävs med en osynlig kraft... ordet! Fast det är ju bara mina två ödmjukt enkla cent som väver just nu. 😉 /Middleman

Link to comment
Dela på andra sajter

.. att en text inte kan förstås/uppfattas är inget att göra åt och kan ju vara en konstruktiv kritik i sig om det kommer från någon som kan påvisa något bättre.

Vill du utveckla detta? Varför går det inte att göra något åt? Och vad menar du med påvisa något bättre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Hej hej Laban den Förste!

Att den en text uppfattas på olika sätt är ju naturligt... beroende på erfarenhet. Sedan kan det vara så att ett nytt sätt att berätta på tar längre tid att ta till sig, som att lära sig tycka om surströmming typ! 😉 Man kan säga det smakar illa första gången visst men något måste finnas där eftersom det finns en marknad och många nöjda frossare. (Själv försöker jag fortfarande lära mig men stödjer mig kulinariskt mest mot lök och bröd än så länge, ger dock inte upp så lätt =) )

Men visst har du rätt, jag menade mer att det inte går att göra något åt att man inte omgående förstår en text (och förhoppningsvis alla dess underliggande lager, som en bra text bör bestå av i alla fall enligt mig, så man kan återkomma och upptäcka nya saker... som i en bra bok). Så ska försöka var lite mer tydlig framöver! =) Fast det väckte ju något hos dig! 😉 Bra bara det.

Med påvisa menar jag att det är enkelt att säga nej, nej, nej. Men min ståndpunkt är man bör ha något annat att komma med om man säger nej... och helst något bättre! Tänk så här: Vi ska genomföra ett projekt, några kommer med förslag men en person säger hela tiden nej. Till slut tystnar även de företagsamma och kanske de mer blygsamma som tänkte komma in senare inte vågar yttra sig alls längre. I slutändan blir det kanske inget projekt genomfört... eller åtminstone har vi knappast fått ut maximalt av denna sammansatta grupp utan troligen har man tvingats genomföra någon fantasilös mainstreamaktig lösning och ofta med hårda nypor som knappast gör någon arbetssugen.

Vad jag försöker säga är att om vi ger oss på "problemen" konstruktivt, så finns mycket i slutändan troligen att hämta... för oss alla. Bara mina 2 och nu kompletterande 48 cent. /mvh

-------------------------------------

Demonis, gränsen mellan ironi och sarkasm är hårfin ibland... 😉 Nu ska vi bygga broar, så får vi se om inte alla parter kan vinna på det? Vad tror du? Ska vi skapa en Win-Win situation? Jag tror säkert du kan tillföra mycket, inte bara fraseringar! Varför inte kasta dig in i min startade tråd om ToneBeast/PRE73-preamps? Kan du tillföra så tycker jag du ska göra det... jag menar färgning av ljudet kan säkert frasera till det lite? 😉 Fast rätt ska vara rätt, det hör till en annan tråd, här ska vi väl jobba med textens innehåll, djup och mening? =) Slut på cent nu... min evro? /mvh igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Men min ståndpunkt är man bör ha något annat att komma med om man säger nej... och helst något bättre!

Visst ligger det något i vad du säger men det funkar inte på detta: Dina potentiella lyssnare kommer att tycka saker också och gillar dom inte vad dom hör kommer dom garanterat stänga av efter max 15 sekunder, och du kommer aldrig få reda på varför! 90% kan heller inte ta en ton. Innebär det att dom inte kan något om musik?

Kritik är jobbig att ta för alla, men ta det positiva, hur ska du annars utvecklas?

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Jag har personligen inget problem att ta kritik (konstruktiv om man får välja)... och/men däri ligger också själva problemet i denna tråd!

Vi pratar äpplen och päron..... denna tråd är ju egentligen till för att diskutera (inte disskutera 😉 ) text generellt,

att man ger exempel är bara för att ge.... exempel! Typ... 😎

Det svåra är bara att aktivera en bra dialog och som vanligt på nätet inte få personer som inte tillför något utan bara hänger upp sig på fel sak.

Laban, ta dig själv till exempel, kom du hit för att du vill hjälpa till att analysera textens roll i musiken,

fördjupa dina kunskaper eller lära dig skriva bra text... eller vad är din agenda?

summa summarum, här behövs fler som anser att text (till och från) är minst lika viktigt som musik.... och som vill skapa en enhet av dessa!

Själv tycker jag att även bild förhöjer slutresultat och berättande en hel del...

Skulle vilja höra av er som även försökt få med andra sinnesintryck i era musikaliska och textbaserade uttryck.

Slut på både cent och evro. /mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har personligen inget problem att ta kritik (konstruktiv om man får välja)... och/men däri ligger också själva problemet i denna tråd!

Vi pratar äpplen och päron..... denna tråd är ju egentligen till för att diskutera (inte disskutera 😉 ) text generellt,

att man ger exempel är bara för att ge.... exempel! Typ... 😎

Det svåra är bara att aktivera en bra dialog och som vanligt på nätet inte få personer som inte tillför något utan bara hänger upp sig på fel sak.

Laban, ta dig själv till exempel, kom du hit för att du vill hjälpa till att analysera textens roll i musiken,

fördjupa dina kunskaper eller lära dig skriva bra text... eller vad är din agenda?

summa summarum, här behövs fler som anser att text (till och från) är minst lika viktigt som musik.... och som vill skapa en enhet av dessa!

Själv tycker jag att även bild förhöjer slutresultat och berättande en hel del...

Skulle vilja höra av er som även försökt få med andra sinnesintryck i era musikaliska och textbaserade uttryck.

Slut på både cent och evro. /mvh

visst är det ditt alster du presenterar i klippet?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...