Jump to content
Annons

Hur viktig är texten – egentligen?


Valle

Recommended Posts

Någon läskunnig som orkar ta detta?

Som sagt, du får trolla och göra dig viktigt någon annanstans. Man skulle nästan kunna tro att du ser det som en prestigegrej att one-lina mig. Men jag är inget speciellt, jag lovar.

M'key? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någon läskunnig som orkar ta detta?

jag tror valle försöker mena "tanken bakom" texten - att texten ska skapa nån aversion mot usa

detta görs genom att lyfta fram rasproblematiken - men inte för rasproblematikens skull utan för att klanka på usa

jag tror att det är så valle menar att degeby kanske ev har haft som baktanke med texten - eller att man åtminstone kan tänka sig det

precis som när man sjunger om fornordiska gudar och vikingar kanske man egentligen för fram ett rasistiskt budskap

kanske

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror valle försöker mena "tanken bakom" texten - att texten ska skapa nån aversion mot usa

detta görs genom att lyfta fram rasproblematiken - men inte för rasproblematikens skull utan för att klanka på usa

jag tror att det är så valle menar att degeby kanske ev har haft som baktanke med texten - eller att man åtminstone kan tänka sig det

precis som när man sjunger om fornordiska gudar och vikingar kanske man egentligen för fram ett rasistiskt budskap

kanske

Det är precis vad jag menar "Om du vill säga att vi inte exakt kan veta hans avsikter, mer än att berätta om rasismen i USA, så har du rätt." Jag delar upp meningen så det blir lättare att läsa. 1 Han berättar om rasismen i USA, några tveksamheter där för den som läst texten? 2. Vi kan inte veta hans avsikter.

Skilj på innehåll (på ytan) och budskap (avsikt). Ta t ex filmen Titanic, på ytan handlar den om ett skepp som vi vet kommer att sjunka och vi får följa några personer ombord. Vad är budskapet? En farlig övertro på vårt industrisamhälle, Klasskampen består, Kärleken övervinner klassgränserna,... Välj själv. Det var så jag menade iaf. Bättre så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre så?

Ja, nu när du "delar upp meningen" blev det bättre, då du faktiskt säger något annat.

I din ursprungliga mening ("Om du vill säga att vi inte exakt kan veta hans avsikter, mer än att berätta om rasismen i USA, så har du rätt.") gjorde ditt placeringsval av "avsikter" samt den följande bisatsen att du rimligen kunde anses hävda att hans avsikter var just att berätta om "rasismen i USA".

Att det däremot (kan) tolkas som att han berättar om "rasismen i USA" kan jag definitivt köpa.

I övrigt förstod Demonproducenten i det närmaste exakt vad jag "menade". Vilket rimligen borde innebära att fler förstår.

Sedan kan jag säkert uppfattas som en ordnörd. Och på det kan jag svara: håller med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Än intressantare är nog vilket av dina användarkonton som kom först ...

Nja, ni passerar nog i samma intervall mr Demon..... 😉 men varken det eller dialogen här är riktigt relevant eller intressant! De som hade någon substans att tillföra (ta gärna åt er =) ) har avvikit.... innan jag gör detsamma undrar jag bara vad Valle menar med sitt påhopp om användarkonton? Paranoia eller bara svammel ånyo? Kan bara konstatera att detta är mitt första och enda konto.... men ger mig inte in i den polemiken då inget finns att tillföra ren spekulation... dvs svammel. Motsatsen till svammel menar jag är komplex lagerbaserad text som vänder sig till de som åtminstone förstår vad det är frågan om på de två första enkla och inbjudande nivåerna. Av en textförfattare kan man kräva lite mer tycker jag. Dynamik. Komplexitet (man kan i alla fall inte anklaga dig för att ha sålt in din bok i denna tråd Valle... ☺️ ). Kunskap så klart, jag menar det underlättar ju om man vet vad man talar om! 😉 Humor är inget lagstadgat krav men ofta en indikation på någon form av djup som kan användas i textens lag(er)arbete, så det uppskattas... även den nattsvarta trots att gränsen ibland kan bli alltför hårfin mellan ironi, sarkasm och cynism. Säger som Inge E Mar Bergman, bara den goda viljan finns! =)

Blir ju lätt jobbigt när energitjuvar samlas, vilket verkar bli fallet för ofta på dylika forum.... så återvänder till produktionen i stället. Trodde i min enfald att något konstruktivt skulle kunna hända här men appellerade fel tankar, de som man irl gärna undviker... nå, det gick tydligen att dra liv i en trött tråd men fel forum för mig obvious, Vill inte lämna tråden innan jag verkligen tackat de som tillfört djup och ödmjukhet, åtminstone enligt mig. Vi får utveckla tankar och texter någon annan gång, någon annanstans. Tror de som kan tillföra det jag söker simmar runt omkring, eller lurar som gäddan i vassen men är redan så luttrade att de bara reflekterar för egen del och helt lakoniskt simmar vidare därefter. Säger som ugglan: -Simma lugnt! /no cent left, right?

Redigerat av Middleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Bra fråga, antar att det är väldigt individuellt. Jag skriver texter på löpande band och de är jätteviktiga. För mig. Jag utgår från mig själv och vad jag känner. Jag vill förmedla min känsla till mina lyssnare sen är inte det absolut viktigaste för mig om nån annan är intresserad.

Men, såklart vill jag skapa musik som ger något till den som lyssnar, fast då behöver ju inte texten vara den ensamma centrala spelaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...