Jump to content
Annons

ibanez-mag

Medlem
  • Antal inlägg

    162
  • Gick med

  • Senast inloggad

  • Dagar jag vunnit

    1

Dagen då ibanez-mag senast vann var 14 januari 2013

ibanez-mag hade det mest gillade innehållet!

Rykte i communityn

6 Neutralt

Senaste profilbesökare

1 731 profilvisningar
  1. Om du kopplar mickar i serie så ökar du output med varje micks styrka, på en humbucker med två likadana spolar blir det dubbelt så mycket output som spolarna har en och en. det skulle bli väldigt mycket output med många mickar i serie. Kopplar du dem i parallell så minskar du styrkan (på en humbucker med två likadana spolar får man ca 1/4 av den output som den har kopplade serie,hälften av vad en spole på micken har ensam). Formen på spolen, längd, bredd, djup osv påverkar hur micken låter. Troligen skulle en så lång mick låta ganska illa, men vem vet (ingen jag vet har provat)? Utan att veta så tror jag att bästa sättet att få ett jämnt ljud ur sen sån är en akustisk som man mickar upp. Annars skulle en lång piezo mick vara en lösning som skulle fungera. Vanliga strängar skulle klara att sättas på en sån där utan problem. Men kan du så undvik för branta vinklar. Kul projekt, lycka till. /Magnus
  2. Svår fråga. På höga toner funkar det bra och låter likt en halsmick. På låga toner funkar det inte lika bra, det är ett användbart ljud men det låter inte halsmick. Jazzliknande ljud funkar bra på renaljud men annars blir det bälte ju ner dist man har. Hur den låter beror mycket på vad man har som stallmick. När jag bytte den till en Tone Zone blev halsmickssimulatorn sämre. Så min gissning är att med en PAF liknande, mer öppen och svagare mick, skulle de funka bättre. På crunchljud är det för fylligt och tar för stor plats, låter inte halsmick alls. /Magnus
  3. Håller med dig om 3120, grymt trevlig modell. Har 3 såna kvar (men hade fler innan) plus några egna modeller kallade MO1 och 2 baserade på 3120. Var min favoritmodell i massor av år. Tack! Prova en, man blir positivt överraskad. /Magnus
  4. Några av nyskaffade sen sist. Den röda. Har sagts förut, gitarrer är kul. /Magnus
  5. Tack! Det är en en bits mahognykropp med en en bits lönntopp. Hela halsen (greppbräda inkluderat) är en bit extremt flammig lönn. Vintage band och radius, skall få den planad och ombandad med lite större saker. Väldigt trevlig gitarr. /Magnus
  6. Den känns väldigt "oibanez", tjockare C formad hals (vilket de inte haft sen mitten av 80-talet typ). Avsaknaden av armcut gör att den känns väldigt tele att spela på. Ljudet är varmt men tydligt, mickar med ganska svag PAF karaktär, bör dynamik och separation. Alnico 5 magneter. Alla jag provat har varit lätta och resonanta exemplar (har spelat en 10 stycken ungefär). Gjorde en demo av den här. Jag älskar den. Löjligt bra för vad den kostar. /Magnus
  7. Kolla på PM2, den är ju inte dyr. Faktiskt snyggare i verkligheten än den dyra tycker jag. /Magnus
  8. Den fanns först som en dyr limited edition modell 2011 (rg extreme) sen nu 2013 kom denna billigare modellen. Min är en av de sex första (och enda som kommit än så länge) som kom. Jag tog alla åt sidan direkt, provade alla och valde denna. Det är en gitarr för 4500:-, då är ju mickarna aldrig bra. Det är långt ifrån direkt dåliga, men man har ju mycket bälte liggande, då byter man. Tror faktiskt inte att jag skaffat mer en 1 gitarr på tio år som jag inte bytt mickar i direkt oberoende av vad det sitter i. Risken att den som bygger gitarren skall pricka i exakt de mickar jag vill ha i den är väldigt, väldigt små. Jag hade bytt mickar i gitarren i din sig bild också, även om de är fantastiskt bra mickar så de inte i min smak. /Magnus De där är trevliga, grymt bra om man ser till priset. /Magnus
  9. :-) Nej, de kan de inte ha. Man måste inte spela där, men de är bra att han när man vill det. /Magnus
  10. Tack! Ja, jag tycker om idén, har alltid känt mer för att komma uppåt än neråt. Men största fördelen tycker jag är att man kan spela mellan typ 17-24 band lika lätt som vid 9 på en vanlig gitarr. Väldigt användbart tycker jag (som är där och petar ofta). Provade du eller bara kollade? De är ju inte helt lätta att hitta än. Jag gjorde en demo med en i Holland förra hösten och blev kär direkt. Den ser så out there ut att man bara måste älska det. Så en sån måste man ju ha. Mickarna omedelbart byta Delayet är sjukt bra. /Magnus
  11. Oj, det där var en vacker sak. Avis. /Magnus
  12. Senare prylarna till studion. En gitarr med många band så att jag kan härma valar. Grymt användbart. Ett analog delay. En bigsby burk (kamouflerad med att den var till flickan min). Och sist, och minst, ett svaj till en tele. Allt bara för användning i studio. /Magnus
  13. Finns massor av såna här lösningar. Jag tror man skulle sätta den där man tycker att det låter bäst och sen inte röra den längre. /Magnus
  14. Om man gillar att pilla med mickar så rekommenderar jag att ta fram sin fräs och bygga sig en sån här. Jag tyckte att jag hade koll på mickar redan innan men efter jag byggde denna så blev det på en helt ny nivå. Grymt kul att leka med i studion. Gitarrer med flyttbara mickar finns. /Magnus
  15. Jag håller med ovanstående talare, parallell är grymt användbart. Även i mina öron mer användbart än splittad, så länge man inte har en väldigt svag humbucker (då blir det en helt vanlig singlecoil, och det är ju trevligt). En mick som DiMarzio EJ Custom låter helt underbart splittad men med hetare mickar tycker jag att parallell (även om det är ett helt annat sorts ljud) är mer användbart. Trevligt om man till exempel tycker halsmicken är för dov, muddy eller bara allmänt mörk och otydlig. På en humbucker med två likadana spolar (vilket de flesta är) då får man 1/4 av den output micken har i serie. Splittad får man 50 av vad den har i serie. /Magnus
×
×
  • Skapa ny...