Jump to content
Annons

andie

Medlem
  • Antal inlägg

    28
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt

2 följare

Om mig

  • Kön
    Man
  1. Jag undrar om något här på forumet kan hjälpa mig att hitta en bra adapter till mitt gamla ljudinterface från Digidesign. Det fungerar bra att använda med min andra temporära lösning att koppla via en inspelningsbox ( LR-16 från Cymantics). Jag hoppas kunna utnyttja det digitala I det gamla interfacet, den har nämligen en S/PDIF kontakt som jag kan försöka hitta mer hårdvara till. Så det skulle vara praktiskt att använda det interfacet, med hjälp av en adapter som jag behöver köpa. Jag har en Macbook Pro mid 2014 och en äldre iMac som jag också använder. Det är säkert lugnt att använda interfacet med den gamla datorn, men jag har installerat en legacy version av OS på den, så jag kan inte använda mina nya plugins. Därför undrar jag vad jag ska tänka på när jag letar efter köpet och efter jag köpt, vilken routing som är bäst för mig med mera? Hur fungerar det med MIDI etc, och är det överflödigt att använda en adapter för omvandling från firewire 400 > 800 och sedan från firewire > thunderbolt som är det föredragna valet för mig, därför jag saknar möjlighet att använda fler USB-kontakter. Så finns det en adapter för båda omvandlingarna så att säga? Eller är firewire för långt ifrån thunderbolt rent prestanda-mässigt? Det skulle vara hjälte-snällt av dig att hjälpa mig med detta 😄 MVH // Andreas Löwing
  2. Du kan få till ljudet relativt enkelt genom att modulera ett delay, som har mycket feedback, för att få till en tail. Detta går att göra i många delays med filter som modfunktion, men det går även att lägga en equalizer med lopass och högt q-värde efter delayet för samma effekt.
  3. Låter som riktad reklam tycker jag och det blir motsägelsefullt att reglerna säger att reklaminlägg ej är tillåtna i diskussionerna, men när själva forumet går plus på det så är det cool! Hmm...
  4. Här kommer lite läsning om El captain och Apples fortsatta planer på att sälja ut sina användare, genom att göra genomgripande ändringar som utesluter användaren från att se och ändra hur datorn arbetar. Open source är en utvecklings model med fri tillgång för vem som helst att i design eller ritning, samt vid universal omfördelning, inklusive efterföljande förbättringar till den. http://www.infoworld.com/article/2988096/mac-os-x/sorry-unix-fans-os-x-el-capitan-kills-root.html
  5. Beat detective är överlägset när det gäller editering av trummor, i alla fall jämfört med time stretch!
  6. Tror du att en mbox 2 pro skulle orka driva en av dessa?
  7. Jag antar att det bör tolkas som något negativt, synd bara att det funkar jävligt nice för mig och mina låtar!
  8. Jag brukar räkna ut pre-delay på reverb, framförallt när det gäller vocal på hiphop. Det funkar väldigt bra som ersättning av det som vanligt använda slapback delayet!
  9. Ska försöka komma ihåg det där med att sidechaina delayet, det lät rätt intressant! Fast att använda reverb kan vara rätt spännande också Jag brukar ibland använda korta ambience reverb som jag fördröjer i sync med låten, kan bli väldigt tight.
  10. Jag har tyvärr ingen multiband, men jag använder Urs Strip Pro som jag verkligen kan rekomendera. ubk-1 av Kush Audio är riktigt fet till beats! Man kan ju annars lägga en kompressor på vocal spåret, sen skicka till en buss där du boostar problemfrekvenserna. Den bussen skickar du sedan till key input på kompressorn som då bara komprimerar just det området. Typ som en de-esser!
  11. Om inte membranet också får tillgång att röra på sig så försvinner väl hela principen med att bygga den här kanalen ut för luften? Kan tänka mig att det är det som får den att inte låta just boomy eller boxig.
  12. Det beror på om ditt mod wheel på din synth är kopplad till vaccum. För mig brukar det funka att bara ställa in på läget touch och bara trycka play. Pro tools lagrar alltså automation även fast man inte trycker record.
  13. Istället för att lägga en vanlig kompressor väljer jag att den komprimerar endast mellan dem här frekvenserna och får då ett mindre stickigt och mer cleant sound på vocals. Som vanligt passar det ju inte på alla tracks, men det är definitivt ett verktyg att spara!
  14. Jag har nyss lärt mig att sidechain komprimering mellan 8-900 och 2-3k Hz kan ge ett väldigt cleant sound på rap!
  15. Jag syftade såklart på att ts skulle räkna ut just fjärdedelar eller annat notvärde i ms. Det innan Signia så fint berättade att det går att göras smidigare i delayet ts använder.
×
×
  • Skapa ny...