Jump to content
Annons

Hur viktig är texten – egentligen?


Valle

Recommended Posts

"She's not a girl who misses much, do do do do do do, oh yeah",

sjöng John Lennon i låten "Happiness Is a Warm Gun". När låten skrevs (1968) hade The Beatles varit megastjärnor i sex år. Därför tror jag att Lennons ditslängda nonsensfras "do do do do do do, oh yeah" fanns där, och behölls, bara för att han kunde låta den finnas där. Vid det här laget var Lennon och McCartney i det närmsta uberpoeter, och inte kunde man väl ifrågasätta deras val av ord i deras uberlyrik.

Men, fan, ändå liksom: "do do do do do do, oh yeah"... Han skulle lika gärna ha kunnat skriva "co co co banana, bing boom"!

Hursomhelst. Jag blir positivt överraskad över att så många här på forumet verkligen lyssnar på texten i låtar, analyserar dess budskap. Många gånger har mina texter fått sådan uppmärksamhet. Vilket egentligen skrämmer skiten ur mig, eftersom jag själv tycker att mina texter är "krystade" (inte nödvändigtvis "dåliga", men långt ifrån anmärkningsvärda nog för att kallas bra lyrik). Jag HATAR nämligen att skriva låttexter; det tar för lång tid och är dessutom tråkigt. Men jag försöker ändå göra mitt bästa – just eftersom jag kan hamna i klorna på en textanalytiker som eventuellt sågar min låt bara för att jag sprutar ur mig nonsens i sången. Fåfäng som jag är.

MEN! Jag tycker ändå aldrig att "bra" texter är oviktiga. Om inget annat kan de ju höja kvaliteten på låtarna i dess helhet, även förtroendet för kompositören (textförfattaren). En textförfattare – förutom, ironiskt nog, John Lennon – som jag tycker skriver fängslande texter är Roger Waters (Pink Floyd). Exempel:

There is no pain you are receding

A distant ship, smoke on the horizon.

You are only coming through in waves.

Your lips move but I can't hear what you're saying.

When I was a child I had a fever

My hands felt just like two balloons.

Now I've got that feeling once again

I can't explain you would not understand

This is not how I am.

I have become comfortably numb.

Vackert så man storknar!

Vad tycker ni, hur viktigt är "bra" text för en låt? Vad skiljer en "bra" text från motsatsen? Ge gärna exempel på endera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag personligen tycker somsåhär, om man ska ha lyrik så ska texten först och främst

1. låta rätt, d.v.s. passa in i låtens övriga arrangemang.

2. ha bra rytmik.

3. ha ett budskap som tänder något inom mig.

Något som poetiskt är vackert behöver inte fungera i musik, eller tvärtom.

Personligen har jag alltid mer lyssnat på musiken än på texten, men har börjat intressera mig mer och mer för texter ju äldre jag blivit. Tycker att det kan vara kul att skriva små stycken ibland, men det kan vara jävligt jobbigt att få in det i musik sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, är det här fredagstråd nummer ett i år? 😉

Ha! Tänkte fan inte ens på att det var fredag 😄 Min nyårsledighet tog slut igår, så idag känns mer som en tisdag.

Men, nej! Mina fredagstrådar är roligare i innehållet än sådant här seriöst skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror nog ändå att det kan bli en riktig fredagstråd. Vänta bara... 😉

För min del spelar texten i andras låtar egentligen minimal roll. Viktigast är att den funkar bra ihop med musiken i melodi, rytm och frasering. Visst är det roligast om det finns en röd tråd och det handlar om någonting och inte bara är en massa blaj, men å andra sidan kan man ta exempel som "A whiter shade of pale", som väl måste vara en "bra" text eftersom "alla" kan den utantill - trots att den tillkom genom att ett gäng nedskrivna fraser blandades och sedan i princip bara drogs slumpmässigt, om jag inte har fel för mig...

Själv försöker jag alltid tota ihop någorlunda vettiga texter i alla fall. Det är ju lättare att komma ihåg dem om det finns en handling så att fraserna kommer naturligt efter varandra. Texten är ett nödvändigt ont som alltid är bland det sista som tillkommer hos mig... "Seriösa" texter om politik o dyl är däremot inget för mig, utan sådant känns oftast bara krystat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker somsåhär, om man ska ha lyrik så ska texten först och främst

1. låta rätt, d.v.s. passa in i låtens övriga arrangemang.

2. ha bra rytmik.

3. ha ett budskap som tänder något inom mig.

1 och 2 håller jag helt med om.

I min egen musik skulle jag gärna använda text ibland, fast då med så pass bearbetad och filtrerad röst att man inte riktigt hör vad det är som sägs/sjungs, men jag lyckas aldrig skriva något som jag blir nöjd med.

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Trotts att jag är väldigt bra på engelska lyssnar jag aldrig på texter i låtar. När jag får en sång av en amerikansk artist som jag ska göra musiken kring så är sången som ett ljud för mig. Har ingen aning om vad dom sjunger om och jag bryr mig faktiskt inte heller hur konstigt det än låter. Jag hör som sagt bara rösten som ett instrument som allt annat och försöker få allt att passa ihop.

När jag lyssnar på musik så lyssnar jag mer på vilka ljud dom använder, bryggor, fills, teknik osv... Kan väl bero på att jag är producent och försöker ta lärdom av andra

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte hans låtar have varit lika populära om texten varit på engelska.

Nja, det var ju hans engelska texter som gjorde honom till världsstjärna. (Huruvida hans texter är "bra/dåliga" lämnar jag för stunden därhän.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Trotts att jag är väldigt bra på engelska lyssnar jag aldrig på texter i låtar. När jag får en sång av en amerikansk artist som jag ska göra musiken kring så är sången som ett ljud för mig. Har ingen aning om vad dom sjunger om och jag bryr mig faktiskt inte heller hur konstigt det än låter. Jag hör som sagt bara rösten som ett instrument som allt annat och försöker få allt att passa ihop.

När jag lyssnar på musik så lyssnar jag mer på vilka ljud dom använder, bryggor, fills, teknik osv... Kan väl bero på att jag är producent och försöker ta lärdom av andra

Så är det nog för många, alla fall är det precis så jag gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Trotts att jag är väldigt bra på engelska lyssnar jag aldrig på texter i låtar. När jag får en sång av en amerikansk artist som jag ska göra musiken kring så är sången som ett ljud för mig. Har ingen aning om vad dom sjunger om och jag bryr mig faktiskt inte heller hur konstigt det än låter. Jag hör som sagt bara rösten som ett instrument som allt annat och försöker få allt att passa ihop.

När jag lyssnar på musik så lyssnar jag mer på vilka ljud dom använder, bryggor, fills, teknik osv... Kan väl bero på att jag är producent och försöker ta lärdom av andra

Så är det nog för många, alla fall är det precis så jag gör.

Av ren nyfikenhet, inom vilken genre producerar ni i huvudsak?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Svår fråga. Texten måste "låta" bra oavsett innehåll. Stör mig på fula ord i texter. Eller ord som inte ligger bra i munnen i förhållande till melodin. Sen tycker jag det kan vara lite beroende på musikstil om texten är viktig eller inte. I funktionsmusik som tex. house eller disco spelar det mindre roll om det är "bra" text eller inte. I en finstämd visa med sång och gitarr är det nästan avgörande istället. Återkommer kanske i frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten i sig är för mig oväsentlig. Det är hur orden formar sig i munnen som smakar.

Nja för mig så stör jag mig på att när meningarna inte passar ihop. Jag gillar att försöka lista ut budskapet bakom texterna, Men vissa texter är ju bara så patetiska som flo rida låten whistle.

Det är ju rätt så uppenbart vad egentligen menar t.ex. can you blow my whistle baby. If you know what i mean

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar Steely Dan och Randy Newman som skriver ett slags antitexter om mördare och knarklangare osv.

Ofta utifrån ett första persons-perspektiv. Detta var något man använde sig av i Sverige under proggen. Då var

det dock utifrån ett perspektiv där berättaren föreställde en arbetarhjälte med skit under naglarna som egentligen

helst skulle lösa in volvon mot proletariatets diktatur. Där SD:s och RN:s texter blir intressanta eftersom de sätter

allting på ända kändes proggens texter genomfalska. Hatar dessutom dagbokstexter i stil med Niklas Strömstedt.

Eftersom karln är så totalt ointressant blir texterna ännu mer ointressanta. När det gäller kärlekstexter är det

mycket svårt att åstadkomma något vettigt, eftersom man ofrånkomligen blir jämförd med ikoner som Jackson

Browne m fl. I alla fall av dem som kan något om ämnet.

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

´Chris Medina - What are word eller vad den heter blev väl så stor pga texten. Gillar den själv inte, men många många miljoner andra gör det. Min fru som bara lyssnar på texterna i låtar blir alltid så rörd när hon lyssnade på den.

Så jag tror att en text som berör eller får andra att känna igen sig har stor chans att bli en hit... Självklart är väl artistnamnet viktigt oxå... Känns lite som om en stor artist kan ge ut vilken skitlåt som helst och den blir spelad dygnet runt på mtv...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lyssnar väldigt mycket på texter, om de är intressanta. Älskar precis som Sadam Steely Dans texter, för att de är bra historier i miniformat om människor i deras omkrets. Pink Floyds (läs Roger Waters) texter är kul för att man får fundera liteöver vad de betyder, de är väldiga lyriska.

En del människor lyssnar aldrig på texten, kanske för att man inte är så bra på engelska eller för att man inte är intresserad, men jag tycker att man missar en del av helheten av musiken då. Men man kan lyssna på Highway To Hell utan att göra någon djupare analys av texten.

Hur viktig är då texten? Inte alls. Det första som fångar lyssnaren är rytmiken och pulsen i låten.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Men vissa texter är ju bara så patetiska som flo rida låten whistle. Det är ju rätt så uppenbart vad egentligen menar t.ex. can you blow my whistle baby. If you know what i mean

Fast å andra sidan har ju textförfattaren lyckats med budskapet. Huruvida det, i just det fallet, uppfattas patetiskt eller inte tror jag faller bortom all relevans.

Tänker lite på frasen "I fuck like a beast" (WASP). Budskapet är kristallklart. Men jag är ganska säker på att om Blackie hade sjungit "I'm a great lover", så hade han framstått som banal i sin textföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker lite på frasen "I fuck like a beast" (WASP). Budskapet är kristallklart. Men jag är ganska säker på att om Blackie hade sjungit "I'm a great lover", så hade han framstått som banal i sin textföring.

WASP? Alternativa texter? Du jämför skit med skit. Bättre kan du.

Link to comment
Dela på andra sajter

bodin (oregistrerad)

Lyssnar man på hiphop/rap, både svenska och utländska artister, så är väl texten viktigare än musiken där dom ofta vill berätta egna livserfarenheter..

Lyssnar man på deathmetal så är väl texten lika med noll då man ändå inte hör vad dom sjunger 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

WASP? Alternativa texter? Du jämför skit med skit. Bättre kan du.

Åja! Blackie är helt OK på texter. Faktiskt.

Taste the love

The Lucifer's magic that makes you numb

The passion and all the pain are one

You're sleeping in the fire

Taste the love

The Lucifer's magic that makes you numb

You feel what it does and you're drunk on love

You're sleeping in the fire

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten utgör 50% av upphovsrätten på en låt. Det säger väl en hel del. Helt enkelt att det är tokviktigt.

Med tanke på hur "bra" texten i väldigt många låtar är, så är det kanske snarare ett tecken på att något är väldigt fel... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen tycker somsåhär, om man ska ha lyrik så ska texten först och främst

1. låta rätt, d.v.s. passa in i låtens övriga arrangemang.

2. ha bra rytmik.

3. ha ett budskap som tänder något inom mig.

Något som poetiskt är vackert behöver inte fungera i musik, eller tvärtom.

Personligen har jag alltid mer lyssnat på musiken än på texten, men har börjat intressera mig mer och mer för texter ju äldre jag blivit. Tycker att det kan vara kul att skriva små stycken ibland, men det kan vara jävligt jobbigt att få in det i musik sen.

Håller med dina 3 punkter, och vill lägga till en 4:e punkt:

Att texten framförs av en röst som man hör sjunger snyggt,

dvs INTE growl, skrik eller div guturala läten som kommer ur strupen....

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...