Jump to content
Annons

Hur viktig är texten – egentligen?


Valle

Recommended Posts

det beror väl på vad du lyssnar på. lyssna på instrumentell musik, där finns det inte ens sång. så bevisligen behövs den inte. många gillar däremot sång, så ibland blir texter mest ett nödvändigt ont känns det som. man kan ana att den som skriver en text med massa upprepade "oh" och "ah" kanske inte riktigt var så sugen på att skriva en text egentligen, utan mest vill ha sången för hur den låter. i vissa musikstilar är texten nästan mest viktig, och harmonik/rytmik är sekundär istället. lyssna på t ex gammal folkmusik, inte sjöng man rent eller stämde gitarrerna, det var texterna man la krutet på.

när jag själv lyssnar på musik brukar jag ofta inte tänka på texten särskilt mycket. om det är någon snygg rad brukar den fånga min uppmärksamhet, och då kan jag börja uppskatta låten mer för just texten när jag inser att den kanske är ganska bra. men för det mesta är ju den dessvärre medioker.

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag trodde du var helt rabiat övertygad om at det inte spelade någon roll när det gällde textens innehåll, Valle? 🙂 Nåja... förmdoligen jag som missuppfattat. Texter är inte avgörande för mig men jag gillar/uppskattar verkligen när de talar till mig på något sätt. Ditt exempel med Roger W är bra, han har skrivit helt fantastiska låttexter på de flesta av Pink Floyds album. Men sedan finns helt banal nonsenstexter som jag mot bättre vetande inte kan låta bli att gilla. Som inledningen i Take Me;

Put your hand in my pocket

And grab onto my rocket

Det där är ju inte bra lyrik. Men det sitter som en smäck med musiken och representerar nog rätt gott Mr Stanleys dåvarande sits som rockstjärna på 70-talet... Sedan finns ju en en drös artister som Kamchatka, Foo Fighters och många fler som har en tendens att berätta en historia eller vara underhållande på andra sätt i sina texter, det ger liksom en extra dimension till låten tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag trodde du var helt rabiat övertygad om at det inte spelade någon roll när det gällde textens innehåll, Valle? 🙂 Nåja... förmdoligen jag som missuppfattat.

Nejdå, inte nödvändigtvis missuppfattning... jag kan mycket väl ha gett den bilden. För mig är texten ordentligt underordnad musiken. Även "innehållet" -- som i berättelse med röd tråd -- är något som jag normalt sett aldrig eftersträvar med mina texter. Däremot måste (som några varit inne på) orden ligga "rätt i mun", fraserna bör ha konsekvent ordföljd och säga något (det gör t.ex. inte "do do do do do do, oh yeah"). Och så ska man undvika klichéer så in i helvete det bara går.

Link to comment
Dela på andra sajter

På stim fördelar man som man vill. Det måste inte vara 50/50 iofs. Håller med om att musiken i nio fall av tio borde värderas högre än texten. Mycket pga av tiden som läggs ner vid framställandet.

Varför förutsätter du att det tar längre tid att författa en melodi än en text? Min erfarenhet är att det är precis tvärtom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför förutsätter du att det tar längre tid att författa en melodi än en text? Min erfarenhet är att det är precis tvärtom.

Och min precis tvärtom till din.

Jag har räknat ut att det tar mig ungefär hundra gånger så lång tid att skriva text som det tar mig att skriva musik/melodi. Om man bortser från min kvasi-KISS-låt som jag bidrog med till Studio Forums KISS-festival (vars musik jag skrev på rekordtid) härommånaderna, så är nog den här låten mitt personliga rekord: en kvart för musiken (och således tjugofem timmar för texten).

Och så fick han göra reklam för sin jävla skitmusik igen, den fåfänga, jävla wannabe:n

Link to comment
Dela på andra sajter

Men säger inte Sadam och du samma sak? Det tar längre tid att författa text än musik.

var det inte typ precis det sadam sa? att text tar längre tid?

ARGH! FUCK!

Förlåt SadamJR! Jag läste slarvigt! Jag tar tillbaka min kontring till dig (men står fast vid övrigt).

Link to comment
Dela på andra sajter

En hygglig text rafsar jag ofta ihop på mindre än en halvtimme. Det är ju bara att skriva något som fungerar rytmiskt till musiken - och sedan modifiera vissa saker när man testar att sjunga det. Musiken tar betydligt längre tid att få helt färdig när jag räknar in komponerande, inspelning av midi och eventuella andra instrument, ljudval för VSTi, sånginspelning, editering, mix och allt annat som inte har ett dugg med textskrivandet att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

En hygglig text rafsar jag ofta ihop på mindre än en halvtimme. Det är ju bara att skriva något som fungerar rytmiskt till musiken - och sedan modifiera vissa saker när man testar att sjunga det. Musiken tar betydligt längre tid att få helt färdig när jag räknar in komponerande, inspelning av midi och eventuella andra instrument, ljudval för VSTi, sånginspelning, editering, mix och allt annat som inte har ett dugg med textskrivandet att göra...

Du kanske kunde ge några textexempel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kunde ge några textexempel?

Eftersom jag ser texten som det minst viktiga i låten, så är det inga litterära storverk precis, utan mest hjärta och smärta, typ - så det är nog inte så mycket lönt... 😉

- men om du ändå vill plåga dig, så kan du ju lyssna på mitt gamla bands låtar (bandet upplöstes för omkring 20 år sedan, så det är inget material som är särskilt aktuellt, men ändå...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Funky stuff där Claes! Lyssnar på första låten nu. Bra!

Tack! 🙂 På den tiden tyckte vi självklart (precis som alla andra källarband) att vi var världsbäst... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Jag var inte så noggrann med mina texter förr i tiden men när jag började få e-mail med kommentarer som "dina texter hjälpte mej genom tonåren" och liknande från unga tjejer och killar i USA, Då började jag skärpa till mej och fundera mer på vad fan det är jag sjunger egentligen.

Men visst slinker det in nödrim och klyschor emellanåt för att man ska få ihop det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen lägger jag mindre vikt vid texter än musiken, men det har ändå ökat med åren.

Jag gillar texter som låter bra, men som inte nödvändigtvis måste säga någonting uppenbart. Anthony Kiedis i Red Hot Chili Peppers har en del texter med fantastiska meningsuppbyggnader och metaforer, men där det kan vara svårt att få en tydlig bild vad han vill berätta.

För att sedan motsäga mig själv gillar jag också texter som är genialiska i sin enkelhet, kommer inte på något bra exempel nu. Men ni förstår nog vad jag menar 😉

Jag tror att många som ska skriva texter lägger för stor vikt vid vad man vill förmedla och hur andra kommer uppfatta texten. Som med mycket annat uppfattar lyssnaren texten utifrån egna erfarenheter och således kan texten alltid få en annan betydelse för lyssnaren än vad textförfattaren hade tänkt sig från början. Många texter ges ofta en större betydelse än vad textförfattaren hade tänkt från början. Därför gillar jag också att låta andra få tolka mina texter hur de vill, utan att säga hur jag tänkte när jag skrev den. Man kan få syn på saker hos sig själv som man inte tänkt på, men som syns i texten utan att det varit avsikten. Hur man än vänder och vrider på det så kommer alltid texten inifrån en själv, så det man väljer att skriva måste ju ha spår av författaren även om detta inte är den medvetna intentionen med texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...