Jump to content
Annons

Hur viktig är texten – egentligen?


Valle

Recommended Posts

Laban, ta dig själv till exempel, kom du hit för att du vill hjälpa till att analysera textens roll i musiken,

fördjupa dina kunskaper eller lära dig skriva bra text... eller vad är din agenda?

Ingen direkt agenda, jag håller inte med dig bara i just detta. Om jag inte tycker t ex en film, säg "Sagan om Ringen" är bra eller har en synpunkt, skulle det betyda att jag måste göra en egen film bättre än "sagan om ringen", för att ha rättighet att ha en synpunkt?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag vet inte om du vet vad frasering betyder?

det är en inte helt obetydlig ingrediens i hur en text framförs - och alltså i högsta grad kopplad till ämnet

nja mjo

han bad ju inte om kritik angående det. däremot hade han en konkret frågeställning som du ignorerade

Link to comment
Dela på andra sajter

Edit o lite off topic: Bröderna Gärdestad skrev alla låtar på engelska först, även de tyckte det var lättare. När de fått till fasonen på låtarna översatte de dem sen till svenska!

Så där har Jocke Berg / Kent också gjort under vissa perioder vad jag förstått..

Själv tycker jag det är tusen gånger enklare och spontanare att skriva på svenska än engelska, även om jag har hyffsat bra engelskakunskap.

Jag tror att det är lättare att komma undan med blaj på engelska för att det låter häftigare...

Det jag kan tänka mig med fördelen att skriva på engelska först, är att man slipper fastna i formuleringar..

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är tusen gånger enklare och spontanare att skriva på svenska än engelska

Då är det hatten av från min sida. Min Helvalla Burn-kollega Bengt Vallhagen är också en jävel på att skriva svenska texter – texter som inte bara låter "lego", så att säga ...

Själv har jag alltid haft skitsvårt att skriva svensk lyrik. Jag tror jag har färdigställt två svenska texter i hela mitt liv. Kanske tre. Har ingen aning om varför det är så.

Men som sagt, vad som sjungs (som i vad som berättas) är knappast intressant, då det som sjungs uppfattas olika beroende på vem och hur den lyssnar och i vilket tillstånd. Det kan bli skit oavsett. Eller fullständigt galet stort.

"She's not a girl who misses much, do do do do do do, oh yeah" ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, vad som sjungs (som i vad som berättas) är knappast intressant, då det som sjungs uppfattas olika beroende på vem och hur den lyssnar och i vilket tillstånd.

Klart det kan vara intressant. Här är t ex en låt med mycket viktig text:

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart det kan vara intressant. Här är t ex en låt med mycket viktig text:

Nu ska du få några tuffa frågor:

Eftersom jag, med all respekt, struntar i vad du som självutnämnd superanalytiker av andra texters innebörd tycker är viktigt i/med ovan text, så undrar jag mer:

1. På vilket sätt tyckte Dageby att hans text bidrog till musiken?

2. Var Dageby helt opåverkad av allehanda rusningsmedel när han skrev texten?

3. Varför blev Dageby mindre politisk i sin musik under åren som led?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är så jävla rebell att jag släppte ett album utan text och musik då det kändes överflödigt! Skippade omslag också, jävla komversiellt reklamskit! Sen skippade jag skivan och fodralet också, vill inte uppmuntra till materialism eller så kallad "hording". 159 spänn för standardutgåvan och 249 för deluxeutgåvan!

Bara att sätta in på mitt konto så skickar jag det via posten!

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Minst en demonproducent hade nog behövt sätta tänderna i den där Nationalteatrala produktionen... 😉

Konstgjord andning är alltid.... konstgjord andning! Och kanske mer krystat hantverk än just konst... gjord? =)

Men välkommen in i denna hopplösa tråd JJ... kanske man får bjuda på lite av Roachfords ljusa och lättsamma välfriserade svartkonster som håller till på andra sidan den knutna nävens förlorade heder:

http://www.youtube.com/watch?v=D8I8iDc91hg

Man blir i alla fall opolitiskt glad! Det är som om demonerna flyger sin kos för en stund! 😉

Nå, bara för att locka fram demonerna igen..... så kan vi ju använda - som en motvikt - exemplet nedan på hur man kan framför ett ställningstagande på ett mer diskret oskyldigt (läs intellektuellt, det retar alltid nån så man tappar tråden... igen 😉 ) men ändå därmed bättre berättartekniskt sätt. Jag vill påstå att trots sin enkla och neutrala framtoning är detta ett kraftfullt grepp att angripa en mycket allvarlig rättssak och samtidigt berätta om ett personöde som normalt gått de flestas ögon och öron förbi! Att fjäderskruden dessutom kamouflerats ytterligare genom dansbandsgenrens vanligtvis så intetsägande innehåll tillför bara mer tillfredsställelse för en sökande själ... som finner! Den som ovant

skummar ytan missar troligen här många inbyggda nivåer. Videon har som grädde på moset många små milda passningar till en viss förhärskande livsstil... har jag hört! 😉

De som vill kan ju försöka bena ut både text och bild! =)

(musiken tar jag och mina demoner i en annan tråd... =) )

Och de som känner sig manade kan svara på dessa tolkningar! =)

Allt är ju i slutändan bara... tolkningar. Det finns bara några som sitter på facit. =)

Och kom ihåg, detta är som sagt bara ännu ett exempel, om än tendensiöst, som vi kan utgå från:

https://www.youtube.com/watch?v=tptwACEZbnI

Glad helg! /mvh SockerCorny beyond the iron(ic)pipe

Redigerat av Middleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Tack, tar det som en komplimang 😉 för det var liksom meningen... =)

Och du får gärna hitta/ge exempel på något annat än Dageby där du tycker vi tillsammans kan analysera specifikt eller generaliserande..... dock är det oftast bättre med konkreta exempel, så inte svaren blir så raljerande. Har du inte någon låt med text du tycker är svårtolkad eller varför inte bara intressant?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du får gärna hitta/ge exempel på något annat än Dageby där du tycker vi tillsammans kan analysera specifikt eller generaliserande..... dock är det oftast bättre med konkreta exempel, så inte svaren blir så raljerande. Har du inte någon låt med text du tycker är svårtolkad eller varför inte bara intressant?

Jag tror att du missat helt var jag står i frågan ... Inga texter är enligt min mening "tolkningsbara" nog för att på säkert vis få en bild av vad det var textförfattaren verkligen ville säga.

Det är mycket möjligt min kommentar var en komplimang. Fint så, i sådant fall. Men jag tyckte bara att du snackade typ ... skit.

M'key 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Middleman (oregistrerad)

Haha, jodå Valentine, jag valde bara att tolka positivt!

Nå, när det gäller "Alien Aileen" specifikt kan vi nog reda ut begreppen. =)

Eller rättare sagt, jag är öppen för dialog hur t. ex. du uppfattar den...

Alla tolkningar är ju riktiga - just då, i det kortsiktiga perspektivet och med den kunskap man har för tillfället - bara man försöker vara ärlig. Fast verkar bli tungrott här, så får väl lägga ner snart. Inga kombattanter! Min favoritproducent verkar dessutom vara ute och testa sina vingar/horn på främmande mark. =)

Hur går det med boken btw? Dragit några lärdomar? Fått någon recension du kan länka hit?

Har själv många anekdoter jag skulle kunna skriva om..... men lägg in någon sida du tyckte blev bra, så vi får ett smakprov och du kanske en beställning. 😉 /once a Wannabe too

Redigerat av Middleman
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur går det med boken btw? Dragit några lärdomar? Fått någon recension du kan länka hit?

Försäljningen går över förväntan, och jag är barnsligt glad. Hittills endast positiv respons! Men vi får se vad det lider ...

Glöm inte att beställa ett ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska du få några tuffa frågor:

Det är nog få förutom du som tycker att dom är tuffa 🙂

Eftersom jag, med all respekt, struntar i vad du som självutnämnd superanalytiker av andra texters innebörd tycker är viktigt i/med ovan text,

Texten ovan lyfte fram en händelse som i sig belyste ett stort problem. Bra att det finns musiker som tar lite ansvar.

1. På vilket sätt tyckte Dageby att hans text bidrog till musiken?

2. Var Dageby helt opåverkad av allehanda rusningsmedel när han skrev texten?

3. Varför blev Dageby mindre politisk i sin musik under åren som led?

Du får nog rikta dessa frågor till Ulf själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Texten ovan lyfte fram en händelse som i sig belyste ett stort problem. Bra att det finns musiker som tar lite ansvar.

Ansvar, säger du ...

Vilken exakt är den händelse du menar lyfts fram, och vad exakt var problemet? (Som du nu menar att Dageby så kristallklart förmedlade.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det hatten av från min sida. Min Helvalla Burn-kollega Bengt Vallhagen är också en jävel på att skriva svenska texter – texter som inte bara låter "lego", så att säga ...

Själv har jag alltid haft skitsvårt att skriva svensk lyrik. Jag tror jag har färdigställt två svenska texter i hela mitt liv. Kanske tre. Har ingen aning om varför det är så.

Men som sagt, vad som sjungs (som i vad som berättas) är knappast intressant, då det som sjungs uppfattas olika beroende på vem och hur den lyssnar och i vilket tillstånd. Det kan bli skit oavsett. Eller fullständigt galet stort.

"She's not a girl who misses much, do do do do do do, oh yeah" ...

Nu har jag inte påstått att jag är bra på att skriva texter dock... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Rasismen och diskrimineringen i USA.

Hur vet du att textförfattarens avsikt inte var att klanka ner på USA som "kapitalistsvinland" snarare än att sjunga om "rasismen och diskrimineringen i USA", bara just för att ge näring åt sitt politiska hat gentemot USA?

Tycker du att det är bra att en artist "tar sitt ansvar" genom att uttrycka sitt hat mot andra nationer i sina texter?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet du att textförfattarens avsikt inte var att klanka ner på USA som "kapitalistsvinland" snarare än att sjunga om "rasismen och diskrimineringen i USA", bara just för att ge näring åt sitt politiska hat gentemot USA?

Förstår inte vad som upprör dig riktigt. Berättelsen är extremt explicit. Har du verkligen läst den? Om du vill säga att vi inte exakt kan veta hans avsikter mer än att berätta om rasismen i USA, så har du rätt. Ingen kan heller bevisa att det inte finns gula elefanter.

Vad är din poäng, vart vill du komma?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är din poäng, vart vill du komma?

Att endast upphovsmännen vet vad deras texter faktiskt handlar om. Och att självutnämnda lyriktolkexperter som du riskerar framstå som fån när ni tror er veta vad som rör sig i huvudet på en upphovsman bara genom att läsa han text ...

Ungefär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dageby sa nyss i TVn att han inte var så mkt för att bara skriva politiska texter i Nationalteatern, o att han sagt åt de andra att han inte pallade med att vara så värst mkt kommunist. Eller inte alls. Nåt sånt ungefär sa han.

Jag tycker bäst om texter om kärlek. Allt annat är onödigt. Love is all.

Link to comment
Dela på andra sajter

spelar det nån roll - om texten säger nåt för den som lyssnar?

Vad en text säger "dig" är en sak. Vad "du" inbillar "dig" att textens faktiska budskap är, det är en annan sak.

Jag tycket till exempel att texten i fråga är politisk, författad av person(er) med stark röd lutning. Det betyder att texten inte på något sätt kan lämna ett budskap som är lika kristallklart för vem som helst. Jag tycker inte att texten obestridligt berör, som en självutnämnd lyrikexpert bestämde det ovan, "rasismen och diskrimineringen i USA". Jag tycker snarare den visar hur fel det gå när man blandar politik med underhållning/sport.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har bara skummat lite i tråden, men vill lämna ett svar på hur jag ser på texters betydelse.

Jag tror inte man kan säga att texter har eller inte har betydelse, så där alla över en kam alltså.

Det handlar nog mycket om vad texten/låten ska lyfta fram. Är det en danslåt där rytmen och instrumenten (instrument-melodier) ligger i fokus så vill jag påstå att texten är mindre viktig, men inte alltid, det beror på låtens uppbyggnad.

Tar man t.ex. Ulf Lundell så får man nog påstå att texten är av enormt stor betydelse.

Jag tror att vill man lyfta fram ett betydande ämne, som t.ex. historier om hemlösa, så betyder texten mycket samt att det troligtvis läggs mycket arbete på en sådan text, men andra texter som är av det vanligare slaget (kärlek) kräver nog en mycket välskriven text för att stå ut i mängden, då det är just det vanligaste.

Ja, så tycker jag 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Att endast upphovsmännen vet vad deras texter faktiskt handlar om. Och att självutnämnda lyriktolkexperter som du riskerar framstå som fån när ni tror er veta vad som rör sig i huvudet på en upphovsman bara genom att läsa han text ...

Ungefär.

Förstår inte vad som upprör dig riktigt. Berättelsen är extremt explicit. Har du verkligen läst den? Om du vill säga att vi inte exakt kan veta hans avsikter mer än att berätta om rasismen i USA, så har du rätt. Ingen kan heller bevisa att det inte finns gula elefanter.

Vad är din poäng, vart vill du komma?

Och du kan tydligen inte läsa och förstå en tråd, så jag stryker under.

Vart vill du komma? Berätta att det inte går att bevisa att det inte finns gula elefanter?

"gäsp" det visste vi redan..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Lägger till:

Själv tycker jag det är både svårt, men intressant, att skriva texter i "gåtor" för att lämna lite fantasi-tänk åt lyssnaren.

T.ex. kan man i texten låta en man och en kvinna vara varsin shack-pjäs där rutorna är steg i förhållandet - i en del av texten, eller att i en text en films slut är slutet på ett förhållande osv osv osv...

Jag tror på att ge lyssnaren "bilder", samt att låta lyssnaren känna igen sig i texterna. Påminner lite om att skriva horoskop, som oftast passar in på de flesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...